Shuhei Yoshida: "Gran Turismo var inledningsvis för verklighetstroget"

Robot
Shuhei Yoshida: "Gran Turismo var inledningsvis för verklighetstroget"

Och övertygade skaparen Kazunori Yamauchi om att förenkla det.

#Gran-turismo, #Shuhei-yoshida

Medlem

Men... det är väl en bilsimulator? Är inte tanken att det ska kännas så verkligt det bara kan vara?

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Skribent
Skrivet av Sarato:

Men... det är väl en bilsimulator? Är inte tanken att det ska kännas så verkligt det bara kan vara?

Tror det är lite skillnad på simulatorer och simulatorer. Om spelet ska sälja måste även gemene man kunna spela det annars blir spelet otroligt nischat till de som sitter med dyra racing-riggar hemma. Det är balansen att spelet ska "kännas" realistiskt kontrar att köra bil på riktigt i 200 knyck.

Sen finns det ju simulatorer som gör det andra också. Flyg, bil och what not, men de kommer ju aldrig sälja i några större partier till vanliga hushåll.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är ett TV-spel med väldigt begränsade möjligheter till att simulera något så komplext som att köra en bil i en värld. Det krävs jättemycket kompromisser, speciellt om man vill underhålla vanliga människor och sälja spel.

Fartkänsla är j helt borta, och jag gissar (då jag gjorde det själv) att många tror dom kör i 30 när det egentligen går i 120, och därav kör av. Jag är generellt väldigt duktig på bilspel då jag lirat rätt aktivt sedan slutet av 90-talet, men Gran Turismo fungerar bara inte.

(har dessutom riktig bil och motorcykel, ingen av dom skulle kränga av i sidled på det sättet)

Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fartkänsla är j helt borta, och jag gissar (då jag gjorde det själv) att många tror dom kör i 30 när det egentligen går i 120, och därav kör av. Jag är generellt väldigt duktig på bilspel då jag lirat rätt aktivt sedan slutet av 90-talet, men Gran Turismo fungerar bara inte.

(har dessutom riktig bil och motorcykel, ingen av dom skulle kränga av i sidled på det sättet)

Det som är dilemmat med bilspel. Ju mer realism, desto bättre känsla och tillfredställelse, men på bekostnad av det roliga. Arcade-inriktade bilspel är väldig roliga, men har inte riktigt känslan och tillfredställelsen. Är en väldig svår balansgång där. Tycker de gamla spelen från 90-talet och 00-talet gjorde det mycket bättre. Inte minst de första tre Gran Turismo-spelen.

Medlem

"the real driving simulator"....

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av EddieDexx:

Det som är dilemmat med bilspel. Ju mer realism, desto bättre känsla och tillfredställelse, men på bekostnad av det roliga. Arcade-inriktade bilspel är väldig roliga, men har inte riktigt känslan och tillfredställelsen. Är en väldig svår balansgång där. Tycker de gamla spelen från 90-talet och 00-talet gjorde det mycket bättre. Inte minst de första tre Gran Turismo-spelen.

Beror väll på vad man tycker är roligt. Dock tror jag de flesta inte gillar simulator upplevelse i bilspel mer än att de gillar tanken av de. Att ha en ratt är obligatoriskt och ska man bli helt seriös ha en rehjäl uppsättning som är dyr med riktigt rigg.

Problemet med simulerad hastighet av verkligheten är ju att bilspel känns ofta långsammare än verkligheten bakom en trygg skärm. Man fångar aldrig upplevelsen av att köra en riktig bil för hur simulerad ett spel än är så saknas fysiken av att faktiskt köra en riktig bil. Det man bäst får nöja sig med är att det finns någon form av bra däckfysik, simulera hur man kör riktiga race samt inställningsmöjligheter hur bilen får överstyr understyr av olika inställningar samt lätt manvurerad. Däremot är det fortfarande inte verkligheten och det märks för jag har inte spelat ett enda simulator som man får hastighetskänslan av. Mycket kan bero på inte upplever g krafterna. Sen kan man manipulera fov då högre fov känns snabbare än lägre.

1
Skriv svar