Min revansch på gokartbanan

När jag var 16 år körde jag gokart med klassen under "sista natten med gänget", vår avslutning efter nian. Det som skulle bli ett fint minne slutade istället i något jag har burit med mig i över 20 år.
Redan efter ett par varv körde jag av banan, rakt ut på gräset. Motorn dog, och jag blev sittande där medan alla andra körde klart. Jag minns exakt hur det kändes att sitta stilla, ensam, i en stendöd gokart medan varven fortsatte runt mig. Jag skämdes så att jag ville sjunka genom marken. Det kändes som en evighet.
Efter det tappade jag tron på mig själv som förare. I 20-årsåldern vågade jag inte ens försöka ta körkort. Jag gjorde två halvhjärtade försök, men var alltid på helspänn. Jag vågade inte. Jag ville inte.
Det dröjde ända tills jag var 33 innan jag till slut tog körkort. Men gokart? Det undvek jag. I över två decennier. Tills idag.

Idag, snart 39 år gammal, körde jag gokart med jobbet. Första gången sedan den där kvällen. Jag hade tofflor på fötterna, ett envist nageltrång och knappt något självförtroende bakom ratten.
Men jag satte ett mål: Jag ska inte köra av banan. Jag ska inte skämmas.
Första rundan körde jag försiktigt: 1 minut och 30 sekunder per varv. Sedan 1.15. Sedan 1.01. Till sist kom jag under minuten: 58,289 sekunder.
Jag körde inte av banan. Jag skämdes inte.
Och även om jag fortfarande inte riktigt kände att jag hade koll på vad jag gjorde, kände jag något viktigare:
Jag hade återvänt till exakt samma plats där skam fallit över mig som tonåring, och idag gick jag därifrån som vuxen med huvudet högt. Idag tog jag tillbaka en rejäl bit av mig själv.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Jäklar, vilken fin story! Det är lustigt hur vissa grejer liksom kan sätta sig djupt inom en, medan andra inte gör det.
Men riktigt härligt att du tog död på ett gammalt hjärnspöke, det får du fira med lyx-tacos! #tacogate
Tack Sebastian!
Den här upplevelsen satt djupt inne. Det känns så skönt att äntligen bli kvitt med min hemska erfarenhet ifrån tonåren.
Tacos är gutt!
Snart är det taco-fredag :9
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]