Elden Ring Nightreign
Jag blev väldigt intresserad när jag hörde talas om det här för första gången.
Efter att ha provat det med slumpade lagkamrater kände jag direkt mycket av det som skrivs här.
Nästan inget av det jag gillar med Elden Ring finns i det här spelet, förutom striderna, vilket visserligen väger riktigt tungt i mitt tycke.
Troligen ett köp på rea sen om det visar sig att jag har bekanta som gillar Elden Ring.
[EDIT] Suget efter striderna blev för stor, och jag är glad att jag gav vika. Till skillnad från "betan" så har de få äventyren jag gett mig ut på, med slumpade medspelare, varit riktigt roliga. Man får göra misstag tillsammans och göra bättre ifrån sig nästa gång. Fjärde, eller om det var femte omgången tog vi oss hela vägen. På den korta tid jag spelat tycker jag mig se stor potential här. Måste vara svinkul med riktig kommunikation.
Tackar för text.
"Jag kan dock tycka det saknas en morot för att spela vidare då allt i princip återställs mellan uppdragen."
Är inte motivationen att döda alla Night Lords? Det är ju ett av Froms signum, bossarna. Att vilja se och döda alla 8 Night Lords kommer vara min personliga motivation. Men visst, roguelikes är inte min favorit heller direkt, men det finns några få undantag i genren.
Att det är en avstickare och inte FromSoftwares nästa storspel visste jag redan, men av dom recensioner som finns verkar det ändå vara ett trevligt tidsfördriv, inte dåliga betyg direkt men inget mästerligt heller, kommer utan tvekan spela det. Priset ligger även på 39.99€ så det är mer humant.
The more I practice, the luckier I get.
Tack för recension!
Det känns inte lovande inför FZ High Score. 😂
Nix! 😂
Cptn BaseballBatBoy!
Tackar för text.
"Jag kan dock tycka det saknas en morot för att spela vidare då allt i princip återställs mellan uppdragen."
Är inte motivationen att döda alla Night Lords? Det är ju ett av Froms signum, bossarna. Att vilja se och döda alla 8 Night Lords kommer vara min personliga motivation. Men visst, roguelikes är inte min favorit heller direkt, men det finns några få undantag i genren.
Att det är en avstickare och inte FromSoftwares nästa storspel visste jag redan, men av dom recensioner som finns verkar det ändå vara ett trevligt tidsfördriv, inte dåliga betyg direkt men inget mästerligt heller, kommer utan tvekan spela det. Priset ligger även på 39.99€ så det är mer humant.
Visst kan man anse att bossarna är målet vilket det är. Men det blir tradigt att levla och få utrustning som sen resettas efter varje uppdrag.
I andra RL-spel så kan man ju ofta köpa saker eller utrustning för valuta eller liknade man får för att hjälpa en på nästa runda. Nu finns visserligen relikerna, men något mer som känns eller syns hade varit en bra morot.
Just nu känner jag inte direkt suget att försöka igen efter man dött. Det blir istället "Jävlar vad drygt att köra om igen från ruta 1".
"Writer and Fighter"
Elden Ring är kanske världshistoriens bästa spel, men den här expansionen stör mig rejält.
Känns så mekaniskt och "speligt" att i lag fälla bossar på tid. Tycker inte om att utvecklingsresurser från From går till den här typen av multiplayerspel.
Hoppas det här enbart lockar till sig en del av alla PvP-fanatiker från vanliga Elden Ring, ni vet de som optimerar sina gubbar, minmaxar och anpassar sig efter vilka vapen som gynnats i senaste patchen.
Memento Mori
Elden Ring är kanske världshistoriens bästa spel, men den här expansionen stör mig rejält.
Känns så mekaniskt och "speligt" att i lag fälla bossar på tid. Tycker inte om att utvecklingsresurser från From går till den här typen av multiplayerspel.
Hoppas det här enbart lockar till sig en del av alla PvP-fanatiker från vanliga Elden Ring, ni vet de som optimerar sina gubbar, minmaxar och anpassar sig efter vilka vapen som gynnats i senaste patchen.
Fast det kommer inte locka dem heller för det finns inte så mycket att grotta ned sig i och optimera. Det är tillbaka till level 1 efter varje död boss.
"Writer and Fighter"
Tror det är mycket av en smaksak för dessa typ av spel. Själv älskar jag upplägget med roguelikes och har alltid känt att omspelbarheten är enorm. Det roliga ligger i att lära sig hur allting funkar så man kan optimera nästa runda. Night Reign är det spel jag är mest taggad på i år, om ett par dagar får jag svar på om det lever upp till förväntningarna eller inte.
Visst kan man anse att bossarna är målet vilket det är. Men det blir tradigt att levla och få utrustning som sen resettas efter varje uppdrag.
I andra RL-spel så kan man ju ofta köpa saker eller utrustning för valuta eller liknade man får för att hjälpa en på nästa runda. Nu finns visserligen relikerna, men något mer som känns eller syns hade varit en bra morot.
Just nu känner jag inte direkt suget att försöka igen efter man dött. Det blir istället "Jävlar vad drygt att köra om igen från ruta 1".
Den beskrivningen låter lite mer som Roguelites, Dead Cells, Vampire Survivors. Där man får/uppgraderar/köper permanenta uppgraderingar/hjälpmedel/rustningar av något slag efter varje runda.
Nightreign låter som det har lite inslag av Roguelite(som Roguelikes har ibland) med dessa reliker som är permanenta uppgraderingar, men inte så mycket mer.
Får väl se om man tröttnar, men målet är åtminstone att få död på alla Night Lords. Man får helt enkelt inte dö, ehm.
Men ja, kan se varför man kan tröttna, lätt hänt med roguelikes om dom verkligen inte griper tag i en, enbart ett fåtal som lyckats med det för mig personligen.
The more I practice, the luckier I get.
Blir första From Software spelet som jag hoppar över och då har jag spelat alla deras spel sedan Demon's Souls kom ut till Playstation 3.
Är inget fan av roguelikes. Att dö om och om igen och tappa all progress är inte min grej. De roguelikes jag har testat har jag tröttnat på väldigt snabbt då jag tycker de blir extremt repetetiva.
Lite förvånad över det "höga" betyget efter att ha läst texten, lät mer tveksamt än bra.
Tror jag håller mig undan detta.
Ja alltså spelet är helt godkänt och jag har ändå haft några timmar roligt. Sen är det ju inget fullprisspel heller. Men det är definitivt inte för alla och inget Soulslike-spel
"Writer and Fighter"
Ja alltså spelet är helt godkänt och jag har ändå haft några timmar roligt. Sen är det ju inget fullprisspel heller. Men det är definitivt inte för alla och inget Soulslike-spel
Har du spelat många andra roguelite/survivor spel inom samma genre? Om ja, hur förhåller sig detta mot de andra du spelat? Jag älskar den genren och har spenderat hundratals timmar I Vampire Survivor, Soulstone Survivor, God of Weapons, Rogue:Genesis, Death Must Die, Halls of Torment etc. 😍
Fromsoft gör misstaget att försöka bli som andra spelutvecklare, men deras unika styrka är att just vara ensamma och bäst inom sitt område. BB2 ser ut att gå åt samma håll.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Fromsoft gör misstaget att försöka bli som andra spelutvecklare, men deras unika styrka är att just vara ensamma och bäst inom sitt område. BB2 ser ut att gå åt samma håll.
Jag är helt ointresserad av detta. Trots att jag älskat allt fromsoft gjort i stort sätt.
Men.
Tycker inte det är fel att prova nya saker. Varför anser du att de försöker "bli somandra". Detta verkar ju väldigt nytt och unikt.
Dom är inte särskilt hårt investerade i det här "spelet" / modden. -ett sidoprojekt helt enkelt.
Jag hoppar denna och väntar på nästa men tycker det är helt rätt att våga testa nytt. Det kommer säkert med lärdommar ideer och inikter som kommer förbättra framtida titlar.
Lite förvånad över det "höga" betyget efter att ha läst texten, lät mer tveksamt än bra.
Tror jag håller mig undan detta.
Typiskt 3/5
Ad hoc addendum
Har du spelat många andra roguelite/survivor spel inom samma genre? Om ja, hur förhåller sig detta mot de andra du spelat? Jag älskar den genren och har spenderat hundratals timmar I Vampire Survivor, Soulstone Survivor, God of Weapons, Rogue:Genesis, Death Must Die, Halls of Torment etc. 😍
Jag har spelat en del och det är väl kanske inte helt min genre om jag ska vara helt ärlig. Men jag kan också säga jag har haft kul med Vampire Survive, Dead Cell och Rogue Legacy.
Det är nog inte RL-delen som jag finner är största problemet eller. Utan det är Battle Royale-influensen som stör mig mest med nätet och att allt blir så stressat.
Men gillar du RL-spel så är det nog definitivt värt och prova.
"Writer and Fighter"
Jag är helt ointresserad av detta. Trots att jag älskat allt fromsoft gjort i stort sätt.
Men.
Tycker inte det är fel att prova nya saker. Varför anser du att de försöker "bli somandra". Detta verkar ju väldigt nytt och unikt.
Dom är inte särskilt hårt investerade i det här "spelet" / modden. -ett sidoprojekt helt enkelt.
Jag hoppar denna och väntar på nästa men tycker det är helt rätt att våga testa nytt. Det kommer säkert med lärdommar ideer och inikter som kommer förbättra framtida titlar.
Jo jag tycker också det är fräscht och kul när de försöker något nytt (även om det inte kanske når hela vägen). Gillar Soulslike-spelen men tycker det är kul när vi får ett nytt Armoured Core tex.
Sen känns detta lite som ett experiment och test för utvecklarna.
"Writer and Fighter"
Gillar idén, men verkar som att det inte blev så bra i slutändan. Tror det finns något där om det görs på rätt sätt.