Owlcat utannonserar Mass Effect-lika The Expanse: Osiris Reborn

Robot
Owlcat utannonserar Mass Effect-lika The Expanse: Osiris Reborn
Medlem

Jag fick rysningar då jag sig trailern. Hoppas verkligen de kan leverera.

Medlem

Wow ser ju rätt lovande ut.

Medlem

Jävlar vad snyggt! Vill def veta mer!

Medlem

Författarna bakom böckerna började The Expanse när de skulle bygga en världs för ett MMORPG för nått företag. Men sen lades det ner. Sen började de spela rollspel med The Expanse som sin värld och de som de spelade med tyckte att de skulle skriva det som en bok.

Böckerna är helt fantastiska och kan inte rekommendera dem nog mycket.
Sen kom serien och i höstas ett telltale spel som va helt ok.

Just nu försöker jag övertyga mig själv om att jag INTE ska beställa den där collectors edition utgåvan. Men det verkar som om jag kommer förlora den fighten mot mig..

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem

Galet snyggt i alla fall! Hoppas realismen från böckerna behålls, vissa scener (skeppvändningen t.ex) verkade lite off.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Författarna bakom böckerna började The Expanse när de skulle bygga en världs för ett MMORPG för nått företag. Men sen lades det ner. Sen började de spela rollspel med The Expanse som sin värld och de som de spelade med tyckte att de skulle skriva det som en bok.

Just nu försöker jag övertyga mig själv om att jag INTE ska beställa den där collectors edition utgåvan. Men det verkar som om jag kommer förlora den fighten mot mig..

Jag konsumerade dem för snabbt och blev lite mätt i höjd med Cibola Burn så nu ligger de i backloggen. Fantastiskt världsbygge och jag ska tillbaka dit i sinom tid. Har aldrig tittat på tv-serien men förstår att den skiljer sig mot böckerna. Hur är din uppfattning om spelet? Du är ju taggad, det förstår jag men kan du utveckla lite?

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Hållet helt med! Blev helt uppslukad av Expanse när det begav sig. Är också väldigt sugen på collectors edition, har det i min inköpslista - "onödiga måste-ha".

Geeks Gaming
Skrivet av demagog:

Jag konsumerade dem för snabbt och blev lite mätt i höjd med Cibola Burn så nu ligger de i backloggen. Fantastiskt världsbygge och jag ska tillbaka dit i sinom tid. Har aldrig tittat på tv-serien men förstår att den skiljer sig mot böckerna. Hur är din uppfattning om spelet? Du är ju taggad, det förstår jag men kan du utveckla lite?

Serien är bästa sci fi som finns. Har bara läst 4 av böckerna och tycker dom följer dom väldigt bra, första boken har dom mer eller mindre tagit rakt av. Är väl hela Bobby storyn som är mest ändrad.

Medlem

TV serien utspelar sig över de första 6 böckerna. De valde att avsluta serien där eftersom det var en naturlig punkt att sluta på. Då böckerna hoppar fram 60 år i tiden för de sista tre böckerna bok 7 till 9.

Testpilot

Kommer följa detta spelet med spänning!

The Expanse är den bästa Sci-Fi-serien jag kollat på

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem
Medlem

Mass Effect liknande? Ser ut som generisk cover shooter som utspelar sig i Expanse universumet. Det i sig är intressant nog, men Mass Effect liknande?

signatur

I drank what?

Medlem

Det som får mig hype är att Owlcat är ökända för avancerade och komplexa system så förhoppningsvis översätts det till detta också. Hoppas på Builds och mycket customization i hur ens karaktär spelas.

Man får vänta och se ifall tidigare spels komplexitet bara var nödvändigt ont pga pathfinder osv, eller ifall detta designspråk översätts till detta också som inte har en tabletop grund. Hoppas verkligen vi får något mer än vad man normalt sett får i 3rd person shooter RPGs

Medlem

Vann en bok i ett event som involverade mycket spel och alkohol med polarna och efter att ha blivit helt fångad så blev det ett par till böcker. Helt tokigt bra.

Trist att de inte tänkt ha med skeppstrider men vill man ha något som påminner mycket om det som är i böckerna så kan jag tipsa om Nebulos Fleet Command som går att spela sedan ett par år tillbaka.

signatur

osv.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Mass Effect liknande? Ser ut som generisk cover shooter som utspelar sig i Expanse universumet. Det i sig är intressant nog, men Mass Effect liknande?

Fast om man tittar snabbt på Mass Effect så ser det väl också ut som en generisk cover shooter med superkrafter?

RmK
Medlem

Superhäftig trailer, hoppas spelet blir bra!

Geeks Gaming

Lite mer info

Medlem
Skrivet av CptEight:

Hållet helt med! Blev helt uppslukad av Expanse när det begav sig. Är också väldigt sugen på collectors edition, har det i min inköpslista - "onödiga måste-ha".

finns ett bra ord för det..
"villhöver"

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Medlem

Vänder på det @Piigge säger och tycker Owlcat snarare är kända än ökända för komplexiteten - vi är då verkligen inte bortskämda med djupa (då även inkluderat spelmekaniskt) RPGer idag, där mycket snarare är strömlinjeformat och förenklat.

Spel kan fortfarande vara svåra och utmanande (läs: Souls-likes är toppexempel), men jag vill ha spel som jag faktiskt kan nörda ner mig i mekaniken bakom också, och hitta massa spännande detaljer. Det finns för- och nackdelar med det, imho. Pathfinder, och i synnerhet WotR, anser jag i princip omöjliga att slå sett till både underhållning och omspelbarhet. Rogue Trader är bra också, men jag är inte riktigt lika vän med det system de använder där. Dock ska väl nämnas att inte ens jag är sadistisk/galen nog att dyka ner i Kineticist-träsket och försöka fila på en bra build där i Pathfinder. ^^

Vågar nästan inte hoppas, men ett ARPG med lite djup i, i bästa Owlcat-anda? (Visst hade jag personligen nästan hellre sett ett Pathfinder 3, men nåväl.) Uff, nu är jag bitter för att jag inte direkt har ork att plöja igenom böcker eller TV-serie, för det ser tamigfasen riktigt bra ut alltihop. Klämmer de in en Adam Savage-cameo också är jag såld.

Man ska inte förhandsboka, man ska inte förhandsboka, man ska inte förhandsboka... jefvla spelutvecklare nowadays att bygga FOMO genom förhandsbokningsbonusar dessutom, argh.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Folk var snabba till att glömma det här med att bojkotta ryska produkter och företag... eller är TV-spel ett undantag?

signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Folk var snabba till att glömma det här med att bojkotta ryska produkter och företag... eller är TV-spel ett undantag?

De är ju faktiskt baserade på Cypern och i Armenien (mer än åtminstone *bara* en brevlåda, till skillnad från en del andra ryska exilbolag), och har väl omlokaliserat anställda från Moskva och Ryssland sedan ett antal år tillbaka - av olika skäl.

Med tanke på verken de gjort och gör, och deras affärsbeslut, så är det inte så svart eller vitt att Owlcat = Ryssland. Hade de kört på med "business as usual" i Ryssland (som en del aktörer gör) hade det varit en annan femma för mig personligen. Nu är det lite oklart exakt vilken del ex. GEM Capital har och hur Owlcats personaluppsättning i dagsläget ser ut och var alla dessa befinner sig. Det finns lite inlägg från 2017 som grävts fram, men om det är bedömningskriterierna... då finns det skapligt många skapligt problematiska studior och spel, på allsköns olika sätt. (Sa någon Atomic Heart?)

Men visst, det är så klart okej att bojkotta dem om man vill. Precis som med allting annat.
Kanske inte behöver fortsätta den här diskussionen?

signatur

Medlem
Skrivet av Boomer:

Owlcat har alltid haft hökvarteret på Cypern. De har sedan haft utvecklare utspridda på distans på olika orter. Bland annat Moskva. Men sedan Ryssland invaderade Ukraina och sanktioner slogs på samt att Ryssland internt sätter stämpel av "Utländsk agent" på allt som kopplas utanför Ryssland så fick de flytta alla utvecklare från Ryssland till sina kontor på Cypern samt Armenien.

Vilket inte var lätt då Ryssland inte låter unga människor resa ut just nu då de vill ha dem tillgängliga för kriget. Så de fick smuggla ut utvecklare.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Vänder på det @Piigge säger och tycker Owlcat snarare är kända än ökända för komplexiteten - vi är då verkligen inte bortskämda med djupa (då även inkluderat spelmekaniskt) RPGer idag, där mycket snarare är strömlinjeformat och förenklat.

Spel kan fortfarande vara svåra och utmanande (läs: Souls-likes är toppexempel), men jag vill ha spel som jag faktiskt kan nörda ner mig i mekaniken bakom också, och hitta massa spännande detaljer. Det finns för- och nackdelar med det, imho. Pathfinder, och i synnerhet WotR, anser jag i princip omöjliga att slå sett till både underhållning och omspelbarhet. Rogue Trader är bra också, men jag är inte riktigt lika vän med det system de använder där. Dock ska väl nämnas att inte ens jag är sadistisk/galen nog att dyka ner i Kineticist-träsket och försöka fila på en bra build där i Pathfinder. ^^

Vågar nästan inte hoppas, men ett ARPG med lite djup i, i bästa Owlcat-anda? (Visst hade jag personligen nästan hellre sett ett Pathfinder 3, men nåväl.) Uff, nu är jag bitter för att jag inte direkt har ork att plöja igenom böcker eller TV-serie, för det ser tamigfasen riktigt bra ut alltihop. Klämmer de in en Adam Savage-cameo också är jag såld.

Man ska inte förhandsboka, man ska inte förhandsboka, man ska inte förhandsboka... jefvla spelutvecklare nowadays att bygga FOMO genom förhandsbokningsbonusar dessutom, argh.

Har du inte sett TVserien så rekommenderas det! Bland det bästa SciFi som gjorts. Böckerna är fantastiska men böcker är inte för alla i dessa tider

Owlcat har ju även annonserat spelet Warhammer 40k: Dark heresy som är baserat på ett separat tabeltop RPG vid sidan av Rogue Trader men kommer vara sammatyp av CRPG.

Det kommer vara separata team som kör CRPG delen samt The Expanse.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Har du inte sett TVserien så rekommenderas det! Bland det bästa SciFi som gjorts. Böckerna är fantastiska men böcker är inte för alla i dessa tider

Owlcat har ju även annonserat spelet Warhammer 40k: Dark heresy som är baserat på ett separat tabeltop RPG vid sidan av Rogue Trader men kommer vara sammatyp av CRPG.

Det kommer vara separata team som kör CRPG delen samt The Expanse.

Bara sett lite klipp, och det ser onekligen jäkla bra ut. Ska försöka ta mig för det någon gång - lite surt känns det att ge sig på spelet utan att ha tagit del av böcker/serien. Samtidigt kan det vara en inkörsport i "värsta fall" också. ^^

Owlcat sög in mig i Pathfinder, Relic sög in mig i WH40k och så vidare, även om man kan få ut mer om man har bättre koll på grejerna måste man börja någonstans också, och blir det ett bra spel känner jag att det finns värre inkörsportar. ^^

Såg att det är ett separat team till detta, samtidigt hoppas jag personligen på att designfilosofin "smittar av sig".

signatur

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Owlcat har alltid haft hökvarteret på Cypern. De har sedan haft utvecklare utspridda på distans på olika orter. Bland annat Moskva. Men sedan Ryssland invaderade Ukraina och sanktioner slogs på samt att Ryssland internt sätter stämpel av "Utländsk agent" på allt som kopplas utanför Ryssland så fick de flytta alla utvecklare från Ryssland till sina kontor på Cypern samt Armenien.

Vilket inte var lätt då Ryssland inte låter unga människor resa ut just nu då de vill ha dem tillgängliga för kriget. Så de fick smuggla ut utvecklare.

Att ryssar flyttat sin business till andra länder för att kringgå sanktioner gör dem inte till bra människor helt plötsligt. Eftersom du ändå googlat lite, så kan du ju googla vad människor på owlcat haft att säga om både ukrainare och annekteringen av Krim.

signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Force:

Fast om man tittar snabbt på Mass Effect så ser det väl också ut som en generisk cover shooter med superkrafter?

Korrekt, så en bättre beskrivning är "generisk cover shooter".

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Boomer:

Att ryssar flyttat sin business till andra länder för att kringgå sanktioner gör dem inte till bra människor helt plötsligt. Eftersom du ändå googlat lite, så kan du ju googla vad människor på owlcat haft att säga om både ukrainare och annekteringen av Krim.

Google är knappast en källa till all visdom. Företag har mängder av ansätällda. Man kan säkerligen hitta någon på varenda företag som har kontroversiella åsikter. Det betyder inte att hela företaget är korrupt.

Medlem

1. The Expanse är awesome och jag vill ha allt som kan erbjudas inom universumet!

2. Angående ryssägda bolag bör man tänka efter en eller två gånger innan man drar alla över en kam och dömer andra. I mitt yrke samarbetade jag med ett franskägt bolag med verksamhet i Ryssland. Vid invasionen av Ukraina lamslog det alla i ryska teamet som genast såg sig över att flytta till Europa av rädsla. Ingen av de jag var i kontakt med - INGEN - kände sig trygg, säker eller stöttade det deras regim valt att göra.

Så ha sympati. Oavsett nation är det människor med vanliga liv vi pratar om.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Kan vi inte ta den diskussionen? Den dyker upp på vart och vartannat spel, oftare är det då relaterat till "woke" eller "anti-woke", men lika tröttsamt är det oavsett.

Det finns anledningar att bojkotta så gott som allt, för så gott som alla. Ska vi dyka ner i Harry Potter-träsket? Atomic Heart, som tidigare nämnt? Varför stanna där, låt oss öppna Tesla-kaninhålet på en gång.

Jag har googlat och ser onekligen en del smaklösa grejer postade av några anställda för en rad år sedan, men jag hittar verkligen inget som gör gällande att det representerar Owlcat som helhet och/eller i dagsläget. GEM Capital är en i sammanhanget minimal aktör, som vad jag kan se inte är övergripande sanktionerad av mellanstatliga organ och/eller stater. Att företaget har ryskt ursprung och/eller ryska kopplingar kan förvisso ses som oroväckande, men varken GEM eller Owlcat finns med på företagssammanställningar över företag aktiva i Ryssland heller.

Räcker det för att bojkotta? För en del, säkerligen. De "källor" jag hittar är primärt opinionstexter där man primärt hänvisar till gamla Tweets (2014-2017) och/eller företagsstrukturerna kring Owlcat och/eller GEM.

Vill man ta avstånd och bojkotta är det som sagt helt okej, så klart.

Skrivet av Mirage:

Korrekt, så en bättre beskrivning är "generisk cover shooter".

Tja, när ett spel/en spelserie blir väldigt tongivande för en genre används de ju ibland för att benämna spel som liknar dem. Oavsett om det är Metroidvanias, Souls-likes eller roguelikes/roguelites. Så "ARPG cover-shooter" kanske gör sig lika bra som "Mass Effect-liknande" i det här specifika fallet. Om det är "rätt" eller inte... ptja. Därom tvista de lärde. ^^

signatur

12
Skriv svar