Capcom räknar Game Key-kort till Switch 2 som "digital försäljning"

Robot
Capcom räknar Game Key-kort till Switch 2 som "digital försäljning"
Medlem

Det blir lite semantik, men eftersom det inte går att spela spelet utan den fysiska plastbiten så anser jag att det är ett fysiskt spel. Det viktiga är att det går att sälja vidare, vilket de gärna får lösa för helt digitala spel också.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Game key-kort är helt klart Digitalt!
Spelet är vadän där spelet lagras!

En nedladdningskod är digitalt.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Borde klassas och straffbeskattas som elektronikavfall.

Releasehästryttare

Capcom sätter hela sina spel på kassetten annars
får den slangen!!

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Game key-kort är helt klart Digitalt!
Spelet är vadän där spelet lagras!

En nedladdningskod är digitalt.

Tycker det kan bli rätt suddig och oklar linje vad som är vad. Ta spel till Xbox och Ps5 till exempel där inte hela spelen finns på skivan och man måste komplettera med nedladdning. Spelen är ju fysiska men delvis digitala också...

Skribent
Skrivet av Majinbuu:

Tycker det kan bli rätt suddig och oklar linje vad som är vad. Ta spel till Xbox och Ps5 till exempel där inte hela spelen finns på skivan och man måste komplettera med nedladdning. Spelen är ju fysiska men delvis digitala också...

Det går ju till och med att argumentera för att "first day"-patchen som de flesta spel får nu gör dem digitala. Spelen är ju i princip ospelbart med prestandaproblem eller buggar om man inte laddar ned patchen när skivan stoppas in för första gången..

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Vad menar du med att hela spelen inte finns på PS5-skivorna? Does it play rapporterar bara in ca 15% som faktiskt behöver nedladdning. Resten går att köra komplett även om du har din PS5 offline.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Vad menar du med att hela spelen inte finns på PS5-skivorna? Does it play rapporterar bara in ca 15% som faktiskt behöver nedladdning. Resten går att köra komplett även om du har din PS5 offline.

Jag menar vad jag sa, de spelen som inte är kompletta på skivorna kallas inte något annat, de kommer på skiva i ett fodral, de räknas som fysiska ändå.

Medlem

Går kortet att sälja vidare så är det väl lika mycket ett fysiskt spel som alla andra spel som ändå kräver en day one patch för att spelas..

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det går ju till och med att argumentera för att "first day"-patchen som de flesta spel får nu gör dem digitala. Spelen är ju i princip ospelbart med prestandaproblem eller buggar om man inte laddar ned patchen när skivan stoppas in för första gången..

Ja precis, bra poäng där. Även om spelet kan installeras och starta så man kan spela helt offline kanske det är så buggigt att man ändå kräver patcha som du säger. Det är inte helt självklart vad som är vad i denna fråga :/

Kontot avslutas

Om det bara är knutet till kortet och inte till något annat som ett konto eller konsol så är det i mina ögon ett fysiskt spel.

Medlem

Vi kommer alltså successivt se spel som kultur försvinna allteftersom dess popularitet dalar och ej längre finns tillgängliga på någon tjänst.

När får vi se en tolkning av public domain inom spelkultur och bör den vara kortare än annan immaterialrätt? Källkodsarkiv?

Sen kanske det ej är hållbart överhuvudtaget att bevara den obskyra mängd kod och data som existerar?

Så kassetternas tid får istället vara något att vårda ömt, innan det kommer lagringsmedia som har kapacitet, snabbhet, kostnad och beständighet över tid som backar bandet igen.

Kanske helt sonika att vi köper licensprintade kvartsglasskivor genom auktoriserade decentraliserade lasergraverare och 3d-printar fodral på lämpligt vis i linje med licensen?

https://www.sweclockers.com/nyhet/28502-microsoft-langtidslag...

Medlem

Jag räknar det som lurendrejeri. Du köper en produkt som inte kommer att fungera alls i din andra köpta produkt när servrar stängts ner.
Det är så ofantligt skadligt för spelhistoriken när spel inte går att spara. Särskiljt singleplayerspel skall inte behöva kopplas upp för att spela när en stoppat i kassetten.

CTI
Medlem

I call shenanigans!

signatur

The Toys: PC I7 14700K - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem

Jag tycker de likaväl kan låta bli att sälja plast i detta fall och spara på miljön.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker de likaväl kan låta bli att sälja plast i detta fall och spara på miljön.

Men allt dåligt för även med sig något bra, nu kan man ju sälja eller låna ut sina digitala-spel

Medlem

För mig är det digitalt då du inte kan spela det utan internet för att ladda ner resten.. .ett skämt

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Men allt dåligt för även med sig något bra, nu kan man ju sälja eller låna ut sina digitala-spel

Borde gå att göra utan plastfodral och kasetter. Att sälja alltså, för låna ut kan man ju redan på Switch1+2.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kan de inte köras direkt från vad den nu lagras på utan att behöva ladda ner något eller kolla registering online är den inte fysisk. Väldigt enkelt. Väldigt få saker är äkta fysiska nu förtiden, då mycket inte funkar utan en day one patch åtminstone.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tycker det är mer av ett problem när en dag ett patch krävs för att få igång det alls. Då är spelet obrukbart utan de digitala tjänsterna i framtiden trots att det går att sälja just nu.

Sen ser jag inget positivt att vara bunden till senaste versionen av sp-spel. Visst är det bekvämt, men det kan finnas en viss charm att kunna köra v1.0. Kanske ogillade man en senare patch av olika anledningar som censur eller vad som helst som händer framåt och det är då mer eller mindre omöjligt att komma åt tidigare version/originalet.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Jag menar vad jag sa, de spelen som inte är kompletta på skivorna kallas inte något annat, de kommer på skiva i ett fodral, de räknas som fysiska ändå.

Jojo, det du skrev från början var otydligt, därav frågan. Lät som att du lika gärna kunde mena att det gällde PS5-spel överlag och du vore isf inte den första som hade den missuppfattningen. Tack för förtydligandet.

Medlem

Är ett spel ospelbart utan internetuppkoppling så anser jag att det är "digitalt", oavsett vilken form licensen tar sig.

Medlem

Såklart de gör, de vill ju ha digitalt för att tjäna mer pengar (ingen andrahandshandel och lägre konkurrens) och kommer använda det här för att visa på siffror att digitalt säljer bättre. Självklart är det fysisk försäljning om man väljer att köpa ett fodral med en kassett i, egentligen.

Medlem
Skrivet av Spylooo:

Såklart de gör, de vill ju ha digitalt för att tjäna mer pengar (ingen andrahandshandel och lägre konkurrens) och kommer använda det här för att visa på siffror att digitalt säljer bättre. Självklart är det fysisk försäljning om man väljer att köpa ett fodral med en kassett i, egentligen.

Är inte grejen med ett Game-Key kort att det fortfarande fungerar som en fysik utgåva i den mening att det går att sälja i andrahand. Man behöver bara ha kassetten för att det ska fungera. Eller har jag missförstått det?

Medlem

Det är fördelen av fysiska spel med nackdelen av digitala spel.
Kunden förlorar billionföretagen vinner.

Du får en "fysisk" Licens som du kan sälja vidare. sure. Men så fort servrarna inte funkar kan du inte längre "hämta" din kopia vid behov. den är fryst för all framtid i din maskin om den går sönder eller något annat händer är din lilla plastkassett oduglig och tappar allt värde.

Billionföretagen kan tillverka billigare kassetter som inte behöver nån egentlig lagring längre. och du betalar lika "physical"-skatt mycket i nypris ändå.

it's a clown world.

Enda kontra-argumentet jag har är att så många spel är ändå inte färdiga vid release, behöver day one patches eller rent av 10-20 buggfixar igenom åren så att ha "hela" spelet på kassetten är ändå lönlöst eftersom det aldrig är "the final version". så varför slösa pegnarna och tiden på kiselet till lagringen från början? 90% av det kommer ersättas av update på update på update.

Medlem

Ska man vara petig så kan man säga att ALLA spelen är digitala. Dock lagras de på ett fysiskt media.

Fysiska spel är t.ex. spel som kortspel och brädspel.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Är inte grejen med ett Game-Key kort att det fortfarande fungerar som en fysik utgåva i den mening att det går att sälja i andrahand. Man behöver bara ha kassetten för att det ska fungera. Eller har jag missförstått det?

Nej precis. Därför är det ju såklart en försäljning som bör klassas som fysisk, men det här är ju något utgivare vill ha bort och då säger dem att det är digitalt och kan bygga på argumentet att helt sluta göra kassetter som kan säljas vidare.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Ska man vara petig så kan man säga att ALLA spelen är digitala. Dock lagras de på ett fysiskt media.

Fysiska spel är t.ex. spel som kortspel och brädspel.

Ska man vara petig så kan man säga att ALLA spelen är fysiska i ett fysikaliskt universum bundet av naturlagar som observerats oberoende vara beständiga, detta oavsett vilken agent som genom sina sinnen prövat detta fysikaliska universums regler. Sbåledes tycks detta intersubjektivt existerande fysikaliska universum inneha fysiska spel bundna till materiella lagringsmedium och växlar i realtid.

😂😂😂

Det digitala är i allra högsta grad fysikaliskt bundet till materiella ting. 😜

Yours truly Your Friendly Neighbour ManOfScienceEuropeSvearike abbr M.O.S.E.S.

PS
Snart kan kanske inte Brainiac samla på spelvärldar längre och alltjämt står Sofias bibliotek upplyst och klart från mörka tiders människor.

Medlem

Laddas det ner är det digitalt. Läses det från kortet/kassetten eller installeras från en skiva är det fysiskt. Punkt.

12
Skriv svar