Snabbkollen – Vill du se någon mer Xbox-konsol?

Inget jag planerar att köpa själv men ser gärna att en ny Xbox släpps, för konkurrensens skull.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem

Självklart, först och främst för att det är bättre för oss gamers om det finns konkurrenter.
För det andra för att jag precis hoppat över från PS till Xbox så vore tråkigt om detta var deras sista när jag precis bytt "sida"

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag tycker det räcker med Nintendo och Playstation. Nintendo lägger allt krut på sin konsol, övriga utvecklare lägger allt krut på Playstation.
Tävla kan man göra när man spelar mot andra. Tillverkare och spelutvecklare behöver inte tävla mot varann. Räcker att de gör inspirerade och intressanta spel.

Jag håller helt enkelt inte med. Eftersom Nintendo och Playstation skiljer sig så mycket blir det i stort sett ett monopol inom sina områden. Att en ensam tillverkare har monopol inom sitt område har aldrig gynnat konsumenterna.

Medlem

Senaste jag ägde från Microsoft var Xbox 360 och den var väldigt välanvänd här hemma. Massa bra spel! Men tycker även de är bra som konkurrenter på marknaden så det tävlas lite

signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Nej, för jag vill ha öppna standarder och inga exklusiva titlar. Bättre för både konsumenter och miljön att inte behöva köpa flera konsoller/plattformar för att spela de spel man vill.

Medlem

Som det ser ut idag så kan xbox lika gärna gå samma väg som sega. Skillnaden där är väl att ingen kommer att sakna xbox egna konsoler.

Medlem
Skrivet av grimpe:

Nej, för jag vill ha öppna standarder och inga exklusiva titlar. Bättre för både konsumenter och miljön att inte behöva köpa flera konsoller/plattformar för att spela de spel man vill.

Exakt. Många har råd att köpa två konsoler, så att man både får ta del av det som gör Nintendo gör (som gör sin egen grej), och så kan man även ha en Playstation och kunna spela allt annat.
Måste man köpa tre konsoler så är det inte lika kul.
Då ser man ut såhär

Medlem
Skrivet av Drapan:

Hur resonerar ni som röstar/röstat nej?

Oavsett hur mycket man hatar microsoft, älskar playstation, eller nåt annat, så måste man väl inse att det är sämre för alla om en av aktörerna försvinner?

Xbox har i stort sätt bara haft en lyckad generation(360) och kört nästan alla sina varumärken de ägt eller köpt i botten. Jag tror att vi klarar oss utan en ny Xbox.

Jag ser hellre att konkurrensen försvinner och att EU samt USA ger sig på monopolen, så som det sker bland annat för Apple nu. Speciellt nu när konsol makarna inte subventionerat hårdvaran längre så finns det ingen vinst för kunden med flera plattformar. Bättre att det är samma hårdvara med flera butiker istället. Kalla det konsol gen "x" istället för att beskriva kompabilitet med mjukvara men att vilka som helst får göra hårdvara som lever upp till den generationens krav för mjukvaran.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Hur många artiklar ska FZ göra med vinkeln "Xbox framtid är osäker”?

Minst X.

Medlem

Jag tror Microsoft planerar allting stort inför nästa konsol.

signatur

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Ja, de har nog resurser så att det kan bli ett monsterspel till Playstation 6.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag ser hellre att konkurrensen försvinner och att EU samt USA ger sig på monopolen, så som det sker bland annat för Apple nu. Speciellt nu när konsol makarna inte subventionerat hårdvaran längre så finns det ingen vinst för kunden med flera plattformar. Bättre att det är samma hårdvara med flera butiker istället. Kalla det konsol gen "x" istället för att beskriva kompabilitet med mjukvara men att vilka som helst får göra hårdvara som lever upp till den generationens krav för mjukvaran.

I det läget, varför inte bara pc i så fall? Valve har gjort under för att köra på spel på Linux och MS verkar äntligen få tummen ur att optimera för spel (nya Xbox rog allt). Det känns som en mycket troligare och ljusare framtid. Av vad som läckt verkar det som om Valve är på g med stationär hårdvara också.

Medlem

Jag gillar folk som är på dom giriga direktörernas sida, som är för monopol 😂😂😂😂😂

Medlem

Deras prime var under 360, tror inte dom kommer dit igen.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Konsolen har spelat ut sin roll efter man slutade med exklusiva spel. Vi kan få allt med en PC dag ett.

Men trots det så röstar jag JA här eftersom konkurrensen behövs, annars kommer osökt priserna stiga fortare än de hade gjort på allt annat.

Medlem

Bara för att jag är för alternativ och jag tror att det är nyttigt om Microsoft utmanar Sony och Nintendo. För att få fram bättre spel. Men jag skulle aldrig personligen spela på en Xbox hemma. Jag har tillräckligt med problem med att hoppa mellan Playstation 5 och Switch 2.

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Som dem säger inför varje generation😅

Skrivet av Drapan:

I det läget, varför inte bara pc i så fall? Valve har gjort under för att köra på spel på Linux och MS verkar äntligen få tummen ur att optimera för spel (nya Xbox rog allt). Det känns som en mycket troligare och ljusare framtid. Av vad som läckt verkar det som om Valve är på g med stationär hårdvara också.

PC är för komplicerat för stora massan. Och än så länge så är det för spretigt och dåligt optimerat.

Medlem
Skrivet av Drapan:

Hur resonerar ni som röstar/röstat nej?

Oavsett hur mycket man hatar microsoft, älskar playstation, eller nåt annat, så måste man väl inse att det är sämre för alla om en av aktörerna försvinner?

Jag ser hellre PC Xbox:ar. Så jag röstar nej till konsol.

Den kan se ut och fungera likt en konsol men vara ett öppet system med lätt interface där man samlar alla spel och butiker.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Något sådant här i framtiden hade jag velat ha där alla mina spel kan vara samlad på samma enhet och att det synkroniseras vare sig jag sitter vid en dator, handhållen enhet eller en enhet kopplad till tv.

signatur

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lonian:

Något sådant här i framtiden hade jag velat ha där alla mina spel kan vara samlad på samma enhet och att det synkroniseras vare sig jag sitter vid en dator, handhållen enhet eller en enhet kopplad till tv.

<Uppladdad bildlänk>

Så du vill betala för fem olika spelprenumerationer?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Fearnox:

PC är för komplicerat för stora massan. Och än så länge så är det för spretigt och dåligt optimerat.

Så har det ju definitivt varit historiskt, och såklart till viss del fortfarande, men ganska lätt att föreställa sig en framtid där Microsoft gör som med ROG Ally, fast en stationär konsol. Dvs slimmad windows med fokus på spel, även om det återstår att se hur det går. Eller stationär steam deck (och som sagt så talar ju läckorna för att det är på väg). Troligen lär väl målet vara för dem att göra det tillräckligt okomplicerat för just den stora massan. Om de lyckas å andra sidan är jag inget övertygad om men jag har svårt att tänka mig att det inte är den riktningen vi är på väg.

Medlem
Skrivet av lonian:

<Uppladdad bildlänk>

Känns inte så fruktansvärt orimligt med tanke på hur allt mer kommer till PC. Nintendo lär väl dock alltid vara nintendo om det inte händer något väldigt dramatiskt.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Vad får dig att tro att det är preumerationer han talar om?
För övrigt ser det nästan ut så där på min steam deck när man vill välja vad man ska spela.
Har ett stort arkiv på ett sd-kort med spel till olika tv spel.

Skrivet av anon_362352:

Vad får dig att tro att det är preumerationer han talar om?
För övrigt ser det nästan ut så där på min steam deck när man vill välja vad man ska spela.
Har ett stort arkiv på ett sd-kort med spel till olika tv spel.

Beror på hur man tolkar bilden. Tänker att alla har sina tjänster nu, t.o.m. Nintendo är med i racet. Spekuleras ju om vad som ska hända med Game Pass när Xbox inte finns som konsol längre, ett alternativ skulle vara att Microsoft har GP med enbart egna förstapartsspel på PC, PlayStation, Nintendo etc.

signatur

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Beror på hur man tolkar bilden. Tänker att alla har sina tjänster nu, t.o.m. Nintendo är med i racet. Spekuleras ju om vad som ska hända med Game Pass när Xbox inte finns som konsol längre, ett alternativ skulle vara att Microsoft har GP med enbart egna förstapartsspel på PC, PlayStation, Nintendo etc.

Känns långsökt att tolka det så. Men det är kanske så om man kommer från konsolsidan och inte pc sidan

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Absolut, tycker XSX är fantastisk. Håller tummarna att ryktena om en pc/konsol-hybrid stämmer.

Samma här, köpte faktiskt en XsX nyligen precis innan prishöjning. Bra komplement till PC när man vill spela på Tv:n istället.
För övrigt tänker jag att XsS nog var en bra plan för att locka fler köpare men med facit i hand skulle man kanske avstått och släppt streaming boxen istället. Även om jag personligen gillar series S:en

Medlem

Konkurrens i all ära men är inte Xbox bara en krympt PC i grund och botten? Känns som om Gamepass mer eller mindre suddat ut meningen med att skaffa en Xbox. Men visst rätt trist om/när aktörer försvinner och det blir ett minskat utbud/variation. Tror ändå att MS kör ett konsolrace till

Skrivet av anon_362352:

Känns långsökt att tolka det så. Men det är kanske så om man kommer från konsolsidan och inte pc sidan

Det är nog en bra förklaring.

signatur

Medlem

Man vet ju inte alls hur Sony resonerar.

De kan ju tänka "va fan det är inte så noga vi kommer ju ändå kränga 150 miljoner enheter vi har monopol på den här typen av konsoller.

Eller tänker de: "Eftersom vi kommer kränga 150 miljoner konsoller så kan vi trycka in väldigt bra grejer under "motorhuven" vi kommer ändå göra vinst efter 30 miljoner sålda enheter.

Samma med priset. Vill Sony maximera antal sålda enheter genom liten vinst per enhet eller fläskas det på med 15.000 nu?
Jävla skillnad för folk som inte har spelandet som sin hobby nummer 1.

Ser helst att enheten kan spela fysiska spelskivor samt Blu ray och 4k skivor, samt har appar för alla större streamingtjänster. En del blu ray idag verkar ju vara låsta till Netflix och Youtube och har dessutom en stor jävla Netflix knapp på fjärrkontrollen. Kan tänka mig att det ligger i Netflix och andra strömmnungstjänsters intresse att konsollen inte tar fysiska skivor och att man är beredda att betala för det. Dessutom är ju PS store svindyra.

Jag tycker redan idag att andrahandsmarknaden, samt utbudet av äldre spel till billiga priser på elgiganten, cdon, ginza är jävligt mycket sämre än under tidigare generationer.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag tänker att alla spel jag köpt på playstation shoppen, E-shoppen, Xbox store, Steam osv finns tillgängligt med molnsynkning och utan behov att betala för online.

Först när alla butikerna är samlad under samma tak kan tävlingen om bästa digitala priserna börja på riktigt.

signatur

123
Skriv svar