Över 6 miljoner Switch 2 har sålts

Skrivet av Tassel:

Sju kontroller till mina ps5/pro konsoler, fem till min series x och ingen driftar över huvud taget.
Min Switch Oled lider av drift i höger Joy Con, men pro kontrollern funkar som den ska.

Vet att mina kontroller är en droppe i havet, men har jag haft sådan tur med att alla funkar?

Tycker allt snack om drift är överdriven, och att dom ska skämmas är ju bara löjligt.

Jag är inne på min sjätte kontroll till PS5 nu där alla tidigare har blivit helt oanvändbara på grund av kraftig drift. Två par Joycons har samma problem. Hade gärna sett att vi kunde växlat några av dem.

Fragtjuv
Skrivet av AELDSTAR:

Nästan gång får ni nog läsa mer noggrant vad jag faktiskt har skrivit.
På ren svenska är det en jävla skillnad på "Pro Controller" (som jag skrivit om) och "Joy Cons" (som jag inte skrivit om).

Med handen på hjärtat vem spelar ens med Joy Cons framför Pro Controller om det inte är i bärbart läge?

Var i mitt föregående inlägg har jag påstått att Joy Cons inte har problem med stick drift?
Joy Cons (som jag ytterst sällan använder) är enligt mig tillsammans med N64 kontrollens spak Nintendos sämsta byggen någonsin.
Och ja, Nintendo borde skämmas över att Joy Cons till den ursprungliga Switch håller en lika låg standard som Sonys dyra skräp Dual Shock/Dual Sense. Även Microsofts kontroller har sjunkit till nästan samma låga Playstation-nivå på kontroller, förhoppningsvis är det en parantes.

Förhoppningsvis blir Hall Effect och TMR spakar standard i framtida kontroller från Sony och Microsoft, så att vi slipper köpa dyra Ikea-kontroller som håller i 0-12 månader.

Switch 2 är eftertraktad av så många olika skäl.
Wii U blev det misslyckade första försöket till det som senare blev Switch, Wii U hade dock fantastiska spel, och ja det är nog en rimlig bedömning att Switch 2 går om Wii U till årskiftet.
Switch 2 fullkomligt krossar Playstation i Japan och säljer snabbare än Playstation 5 och Xbox Series i USA, trots ekonomisk lågkonjunktur. Det ska bli spännande att se hur EU-marknaden och övriga växande marknader går.

Övergången till Switch 2 från Switch känns smidig och sömlös. Och det ska bli redigt kul att spela igenom Tears of the Kingdom, som är det enda Zelda spelet jag inte har spelat igenom. Första spelet jag någonsin varvade var orginalet på NES.
"It's dangerous to go alone! Take this."

Jag kommer nog fortsätta att spela Apex Legends främst till Xbox bland konsolerna, då Microsoft har varit och är bäst på att hantera fusk och fuskare.
Fast det är bara positivt om Switch 2 får en välfungerande build av Apex Legends.
Fusket och antalet fuskare är för övrigt föga oväntat som alltid värst på PC ("Master Race").
FPS är najs med tangentbord och mus, fuskare med mindervärdeskomplex som kallar sig för "Master Race" och förstör hela den kompetitiva miljön på PC är det inte. Och ja, det finns fuskare inom konsolmiljön, fast utsträckning är långt ifrån lika hög som på PC.
Om jag fick bestämma, så skulle inte enbart konton bannas, (lätt att göra nya), i stället borde banhammern slå mot MAC-adressen.

Vore förövrigt häftigt om Game Pass kom till Switch och Switch även blev en Xbox.

Har du även kört de tre Zelda-spel till CD-i? De ska ju vara riktigt usla?

EDIT: Såg nu att min fråga kanske kan uppfattas som kritiserande och ifrågasättande men jag undrar av ren nyfikenhet när du skrev att du spelat igenom alla utom Tears.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kart är kul att spela. Tycker man inte det så kan man ju köpa nåt annat. En PS5 t ex.
Sen tror jag att de som köper Switch 2 tycker det är kul med de uppgraderade Zelda-spelen. Och annat som lär dyka upp.
Alla håller ju inte med förstås. Läste nyss om en som föredrog Breath of the Wild originalet.
I'm almost certainly in the very small minority here, but the silky-smooth framerate and shinier visuals take away a lot of the charm of Breath of the Wild. For me, it is like a studio remastering an old movie using AI, smoothing out all of the rough edges, the grain, and crackly audio, to offer a more pleasing yet ultimately charmless experience.

Fördelen med ett format (att Sony, Nintendo och Microsoft går ihop) är att det då finns flera intressanta titlar vid premiären. Vi slipper känna stress att vi missar nåt spel för att vi inte har råd att köpa 2-3 konsoler.
Gör det enklare både för oss spelare och er själva, satsa allt krut på ett format, och spelen till det.

Monopol leder till högre priser och sämre innovation vid skapandet av spel. För det finns inget incitament att anstränga sig längre samt att när inga konkurrenter finns så mjölkar man sin installbase för max avkastning istället. För vad har de för val? De måste handla av dig.

Ta som exempel matpriserna de senaste åren. De har stigit betydligt mer än inflationen och omvärldsläget kan förklara. De stora matjättarna kommer undan med det för att de äger hela kedjan av underleverantörer från producenten upp till butik. Så då passar man på att tanka ur profit så snart tillfälle ges. För vad har folk för alternativ? Man måste äta och det finns inga andra att köpa från.

Medlem

https://www.doesitplay.org/ kan ni kolla om spelet/spelen kräver download innan det kan spelas.

signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ───────────────────────────────

Medlem
Skrivet av Tassel:

Sju kontroller till mina ps5/pro konsoler, fem till min series x och ingen driftar över huvud taget.
Min Switch Oled lider av drift i höger Joy Con, men pro kontrollern funkar som den ska.

Vet att mina kontroller är en droppe i havet, men har jag haft sådan tur med att alla funkar?

Tycker allt snack om drift är överdriven, och att dom ska skämmas är ju bara löjligt.

Samma status här. Har mängder av kontroller till nämnda konsoler och ingen har drift. Men det beror inte på byggkvalitet eller på tur. Det beror på att jag vet att de använder switchar från samma tillverkare och att de lider av samma svaghet. De är känsliga för yttre påverkan i form av smuts. Finns mängder av videos där folk fått drift och fixat det permanent genom att öppna kontrollerna och rensa ut skit ur switcharna som de själva orsakat har hamnat där, ofta helt oventande.

Vi kan givetvis diskutera hur bra det är av konsoltillverkarna att använda sig av dessa switchar som är så känsliga för smuts, men nu har de gjort det i många år så då får man gilla läget och anpassa sin användning, eller köpa tredjepart som använder andra switchar.

Hur har jag klarat mina kontroller? Jag är noga med att inte ha smulor på händerna när jag hanterar dem och jag förvarar dem i plastpåsar när jag inte använder dem för att minska påverkan av damm. Joycon till Switch 1 är känslig för hårdhänt hantering då det kan skrapa loss material som stör switcharna i dem, så jag har klarat dem genom att inte vålda med dem. Men jag använder mest Pro kontroller till mina switch. Stationära Kosnoler jag har: 1st Wii, 1st WiiU, 2st Switch 1, 1st Switch 2. 2st PS2, 2st PS3, 1st PS4, 1st PS4pro, 1st PS5, 1st PS5pro, 1st Xbox 360, 1st Xbox series S.

10 åringen har fått en switch1 och en PS5 till sitt rum från listan ovan. Har drillat honom i proper hantering så även efter hans hantering så har inga av de kontrollerna fått drift genom åren.

Givetvis finns det nån enstaka kontroll här och där med fabrikationsfel men aldrig i den mängd folk påstår. Den största mängden drift är orsakad av användarens egen hantering, utan att man kanske tänker på det själv.

Lite exempel:

Permanent fix:

Temporär fix utan verktyg, för vissa håller det i månader (tills de får in ny skit i kontrollen) för andra så räcker det inte:

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Monopol leder till högre priser och sämre innovation vid skapandet av spel. För det finns inget incitament att anstränga sig längre samt att när inga konkurrenter finns så mjölkar man sin installbase för max avkastning istället. För vad har de för val? De måste handla av dig.

Ta som exempel matpriserna de senaste åren. De har stigit betydligt mer än inflationen och omvärldsläget kan förklara. De stora matjättarna kommer undan med det för att de äger hela kedjan av underleverantörer från producenten upp till butik. Så då passar man på att tanka ur profit så snart tillfälle ges. För vad har folk för alternativ? Man måste äta och det finns inga andra att köpa från.

Spelutvecklare med bra idéer har bra idéer oavsett vilken konsol de gör spel till.

Om den ev. enda konsolen på marknaden kostar lite mer så är det värt det. Blir ändå billigare än att behöva köpa flera konsoler. Och så är det enklare. Bara att välja spel. Inte vilket format spelet är till.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Spelutvecklare med bra idéer har bra idéer oavsett vilken konsol de gör spel till.

Om den ev. enda konsolen på marknandes kostar lite mer så är det värt det. Blir ändå billigare än att behöva köpa flera konsoler. Och så är det enklare. Bara att välja spel. Inte vilket format spelet är till.

Spelutvecklare behöver få in kapital för att kunna realisera sina ideer. Kapital som inte satsas på spel som är innovativa och därmed innebär större risk. Det kommer istället satsas på "säkra kort" dvs kopior av koncept som visat sig sälja utan nya inslag som kan innebära risk. Vi har redan sett den här mekanismen när det gäller film och serier på streamingtjänster. Vi ser det även när det gäller spel från stora publishers redan idag.

Blir det en enda plattform för spel så är det ägaren av den plattformen som kommer ha makten över vad som distribueras på den. Och då kommer det bli som ovan då man inte har någon anledning att ta onödig risk.

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Har du även kört de tre Zelda-spel till CD-i? De ska ju vara riktigt usla?

EDIT: Såg nu att min fråga kanske kan uppfattas som kritiserande och ifrågasättande men jag undrar av ren nyfikenhet när du skrev att du spelat igenom alla utom Tears.

"My boy!"

Nej faktiskt inte, jag ägde aldrig en Philips CDi och har heller inte emulerat spelen, mest skrattat i goda vänners lag åt CDi Zelda.

Jag räknar inte CDi Zelda som Zelda.
Spelen är uselt roliga, fan vad kul vi haft åt dessa ikoniska "Zelda" spel.

Däremot måste jag säga att Tears of the Kingdom är en fröjd att spela på Switch 2. Tidigare hade jag bara spelat introt även om jag sett ena ungen spelat igenom delar av spelet.
Jag vet vad jag kommer ägna minst 100 timmar åt under hösten. ❤️❤️❤️

Edit:
Glömde frågan. 🥸☕
Har du eller någon annan här på forumet lirat CDi Zelda?

Medlem
Skrivet av Ibenaben:

Grattis till att du fått kontroller som inte driftar till ditt Nintendo. Att kalla Nintedos kontroller för kvalitetsbyggen är ju skrattretande, det är välkänt att Joycons är skräp och börjar drifta. Vet inte hur det är med Xbox kontrollerna men både Sony och Nintendo borde skämmas med tanke på dålig kvalite det är på deras kontroller.

Japp! Och jag var med på Nintendo 64-eran där spaken till kontrollen skapade ”mjöl”. Sen har iofs Gamecube, Wii, Wii U haft god kvalité? Känns som det är 64-dosan och Switch som varit värst? Hoppas innerligt att Switch 2 spakarna har bättre byggkvalitet, annars är det illa. Bra att du nämner Sony, minst lika illa som Nintendos Switch.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av scaryfoot:

Fördelen med ett format (att Sony, Nintendo och Microsoft går ihop) är att det då finns flera intressanta titlar vid premiären. Vi slipper känna stress att vi missar nåt spel för att vi inte har råd att köpa 2-3 konsoler.
Gör det enklare både för oss spelare och er själva, satsa allt krut på ett format, och spelen till det.

Jag förstår poängen och den diskussionen är inte ny. Men det har ju aldrig varit ett större problem förr. Många konsoler har lanserats med rätt gedigna uppställningar av spel, även exklusiva sådana. Sedan Nintendo samlade sina resurser till ett format i stället för två (stationärt och bärbart) har de rimligen ännu bättre möjligheter att få fram spel. Vi får väl räkna med ett 3D-Mario till julhandeln åtminstone.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Ruffles:

Jag förstår poängen och den diskussionen är inte ny. Men det har ju aldrig varit ett större problem förr. Många konsoler har lanserats med rätt gedigna uppställningar av spel, även exklusiva sådana. Sedan Nintendo samlade sina resurser till ett format i stället för två (stationärt och bärbart) har de rimligen ännu bättre möjligheter att få fram spel. Vi får väl räkna med ett 3D-Mario till julhandeln åtminstone.

Jag tror definitivt inte vi får 3D Mario till jul. Jag vet faktiskt inte varför så många förväntar sig att det ska komma några fler stora titlar alls i år. Inte när vi redan vet om fem exklusiva stora titlar i Mario Kart, Bananza, Prime 4, Kirby Air Riders och Pokémon ZA. Ett nytt Mario i närtid skulle också riskera sämre försäljning för Bananza eftersom att de båda är 3D-plattformsspel. Dessutom har de skickat ut uppdateringar till både Odyssey och BotW/TotK. Nintendo kommer garanterat att spara Zelda och Mario till år två och/eller tre.

Medlem

Donkey Kong Bananza är otroligt kul och bra, hela familjen har samlats i soffan och försökt lägga labbarna på kontrollerna.

Bananza är oändligt mycket bättre och roligare än fjolårets Odyssey kopia Astrobot.

När får vi se Astrobot Bananza?

Skrivet av Ruffles:

Vi får väl räkna med ett 3D-Mario till julhandeln åtminstone.

Hur kan du räkna med ett nytt 3D Mario till julen? 🙂
Teamet som gjorde Super Mario Odyssey har precis släppt plattformsspelet Donkey Kong Bananza.

Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jag tror definitivt inte vi får 3D Mario till jul. Jag vet faktiskt inte varför så många förväntar sig att det ska komma några fler stora titlar alls i år. Inte när vi redan vet om fem exklusiva stora titlar i Mario Kart, Bananza, Prime 4, Kirby Air Riders och Pokémon ZA. Ett nytt Mario i närtid skulle också riskera sämre försäljning för Bananza eftersom att de båda är 3D-plattformsspel. Dessutom har de skickat ut uppdateringar till både Odyssey och BotW/TotK. Nintendo kommer garanterat att spara Zelda och Mario till år två och/eller tre.

Jag delar din uppfattning, möjligen att Nintendo släpper nytt material till vissa äldre och populära multiplayer spel likt Splatoon 3. Min bedömning är att releasefönstret 2025 är full om vi tar hänsyn till att Nintendo också troligen vill att tredjepartsstudios ska få utrymme på Switch 2.

2026 kan vi kanske räkna med en ny del i en av världens bästa slagsmålsserier, Smash Bros.

Årets julklapp 2025 är Metroid Prime 4.

Skrivet av AELDSTAR:

Hur kan du räkna med ett nytt 3D Mario till julen? 🙂
Teamet som gjorde Super Mario Odyssey har precis släppt plattformsspelet Donkey Kong Bananza.

Varför måste det vara exakt samma team som gör uppföljaren?

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Varför måste det vara exakt samma team som gör uppföljaren?

När Nintendo släpper ett nytt 3D-Mario, så blir det sannolikt en ny huvuddel i sin mest kända serie till sin nya maskin, så vill de nog att deras bästa gör spelet. Eller vad tänker du?

Jag anser att det vore direkt korkat och väldigt otypiskt Nintendo att släppa ett "CDi Mario" (jag överdriver medvetet) till Switch 2 och så nära inpå ett annat killer app plattformsspel Donkey Kong Bananza.

Sedan har vi väl ingen som helst information om att ett nytt 3D-Mario skulle komma i år? Jag tror inte att Nintendo skulle shadowdroppa ett nytt 3D-Mario, men det kanske du tror?

Det kanske shadowdroppas ett nytt 3D Sonic och Sega går väl dessutom rätt bra numera?

Skrivet av AELDSTAR:

När Nintendo släpper ett nytt 3D-Mario, så blir det sannolikt en ny huvuddel i sin mest kända serie till sin nya maskin, så vill de nog att deras bästa gör spelet. Eller vad tänker du?

Jag anser att det vore direkt korkat och väldigt otypiskt Nintendo att släppa ett "CDi Mario" (jag överdriver medvetet) till Switch 2 och så nära inpå ett annat killer app plattformsspel Donkey Kong Bananza.

Sedan har vi väl ingen som helst information om att ett nytt 3D-Mario skulle komma i år? Jag tror inte att Nintendo skulle shadowdroppa ett nytt 3D-Mario, men det kanske du tror?

Det kanske shadowdroppas ett nytt 3D Sonic och Sega går väl dessutom rätt bra numera?

Jag säger bara att vi inte vet. Det har gått åtta år sedan Odyssey, och det vore märkligt att inte ha ett nytt Mario i julhandeln. Men du har en poäng i att vi borde ha hört något om det nu i sommar i så fall. Tiden går fort. Donkey Kong är fantastiskt (Tropical Freeze, visserligen utvecklat av Retro Studios, var ett av de bästa Wii U-spelen), men det är inte lika stort som Mario. Kanske har de något annat i rockärmen som vi inte vet om än. Who knows.

signatur

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag säger bara att vi inte vet. Det har gått åtta år sedan Odyssey, och det vore märkligt att inte ha ett nytt Mario i julhandeln. Men du har en poäng i att vi borde ha hört något om det nu i sommar i så fall. Tiden går fort. Donkey Kong är fantastiskt (Tropical Freeze, visserligen utvecklat av Retro Studios, var ett av de bästa Wii U-spelen), men det är inte lika stort som Mario. Kanske har de något annat i rockärmen som vi inte vet om än. Who knows.

Det är allti bra att utgå i från att inte veta. Det har framkommit i intervjuer att teamet bakom Odyssey, påbörjade arbetet med Donkey Kong efter Odyssey och att arbetet tagit omkring sju år. Nu är det inte omöjligt att de utvecklar spel parallellt fast en lansering är osannolik och Nintendo har sedan GC-eran varit duktiga på att portionera ut sina spel. Jag tror att om vi får något av Mario i 3D väg så blir det mer sannolikt expansion till något befintligt 3D-Mario. Många barnfamiljer kan nog vänta till en födelsedag eller julledigheterna med Doneky Kong och Switch 2. Medan kidzen går och bygger hype från sommaren. Sedan säljer många av Nintendos egna spel över tid.

Tropical Freeze är ett av de bästa plattformsspelen någonsin. Det gjorde allt som orginalet gjorde och ännu bättre.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

N släpper ju oftast sina stora spel med 1 års mellanrum. Jag tror vi i år får Metroid 4 som julens stora spel och sen kan nog möjligen ett nytt Mario utannonseras under året som sen släpps julen därpå. Så Mario till julhandeln, men inte detta år. Det tror jag på!

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

N släpper ju oftast sina stora spel med 1 års mellanrum. Jag tror vi i år får Metroid 4 som julens stora spel och sen kan nog möjligen ett nytt Mario utannonseras under året som sen släpps julen därpå. Så Mario till julhandeln, men inte detta år. Det tror jag på!

Låter rimligt!

12
Skriv svar