Så funkar antifusk-skyddet i Battlefield 6

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Var emot massor av saker förut, vägrade DRM/Denuvo i spel osv. men insåg att jag missade
så många bra spel tillslut så pallade inte hålla på mer. Man får välja sina krig (pun intended). Imorgon smäller det

Ja vill man ge upp allt man har på sin dator till ett företag som EA och väljer att ta den risken så kan man ju göra det. Någon gång kommer det att straffa sig något enormt tyvärr.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Gillar folk som inte klarar av att faktiskt skriva ut vad deras problem är.

Gissningsvis så dualbootar du ett äldre os, Windows 7 kanske?, och Windows 11 och nu har du problem eftersom du måste ha secure boot aktiverat för att få Battlefield 6 att fungera i Windows 11 och då fungerar de inte längre att boota ditt EOL-system.

Skaffa en retrodator för Windows 7 i så fall.

Så du tycker alltså att det är okej att en spelutvecklare helt utan egentlig anledning installerar ett rootkit på din dator och kräver att du slår igång funktioner som gör att du inte längre kan använda datorn på ett sätt som du vill?

Ett rootkit av detta slaget kan dessutom lyssna av allt du gör på din dator varje tangent du trycker på, varje sida du besöker, varje konversation du har. Det kan lyssna av och läsa din skräm och ta alla din lösenord du skriver in och länsa ditt bankkonto.

Hmm ja det är ju bara fråga om att behöva slänga ut mera pengar på en dator till för att ha rätten över det du redan äger?

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Hoppas dom får till detta. Avskyr att det alltid finns minst 1 fuskare på nästan varje server i de flesta FPS spel online

Tyvärr kommer det aldrig försvinna på grund av detta heller, rootkit är inte en magisk lösning som löser något egentligen. Sätter de sig och skannar alla din processer och koller på exakt allt de gör så begår de dessutom en brottslighandling i Sverige kallat för hemfridsbrott, vilka ja det gäller även din digitala miljö i hemmet.

Vilket kan vara vad de tänker göra, sådant har aldrig slutat bra på något sätt.

Testpilot
Skrivet av Gandir:

Går att göra lika bra utan rootkit, finns ingen anledning förhuvudtaget att använda ett rootkit så länge man inte vill göra saker man inte säger att man gör och försöker ta data du inte har någon rätt att se.

Så det enda du accepterar är EA möjlighet att sno allt du gör på din dator och installera exakt vad de vill på din dator finns ingen säkerhet i det.

Inte korrekt då det gäller anticheat. Anledningen till att dessa program kräver Kernel access är att fuskprogrammen gömmer sig om inte antifusket har möjligheter att hitta dem för du kan hoppa upp o sätta dig på att alla tunga fusk har definitivt kernel access de med.

Problemet är dock att då öppnar man sin dator för 0day och hacks av dessa antifusk-program och såklart fuskprogrammen de med som nu har full tillgång till ditt operativsystem. Fler sätt att få din dator hackad än endast operativet mao.

Antivirusprogram är likadant med så där har man samma katt o råtta lek.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Tyvärr kommer det aldrig försvinna på grund av detta heller, rootkit är inte en magisk lösning som löser något egentligen. Sätter de sig och skannar alla din processer och koller på exakt allt de gör så begår de dessutom en brottslighandling i Sverige kallat för hemfridsbrott, vilka ja det gäller även din digitala miljö i hemmet.

Vilket kan vara vad de tänker göra, sådant har aldrig slutat bra på något sätt.

Hemfridsbrott hit och dit. Paragrafryttare och lagboksmalar är anledningen till att vi aldrig får ordning på något. Bara kör för fan

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Min poäng var, om än otydligt, att man kan inte avfärda det som ett arbiträry beslut är ju märkligt.
Punkbuster (m.fl) har ju visat sig inte vara effektiva nog, därav beslutet. Det är ju lite av ett ickebeslut för (bland andra) tyvärr.

Det jag inte förstår är varför anticheat med kernelaccess blåses upp så mycket med just bf6.
Där är ju en massa spel som kör/kört med det sedan tidigare utan like hödljudd debatt (om än debatt).
Missförstå mig rätt, debatten är bra och jag hade gärna sluppit den sortens access men känns bara märkligt att den kommer just nu

Vi får väl helt enkelt hålla med om att inte hålla med.

Kan inte svara för varför det blåses upp mycket i överlag med bf6, men för egen del så har jag aldrig spelat spel som kör med sådant förr och just för battlefield har jag hållit mig borta från serien sedan BF4, då jag inte gillat hållet som serien rört sig. BF6 är det första som fått mig nyfiken på serien igen.

Redaktör
Skrivet av Majinbuu:

Kan tänka mig de som fuskar har väldigt roligt annars skulle de inte hålla på, men det blir väldigt tråkigt för alla andra givitvis.

Varför det är roligt kan man ju bara spekulera i;

-vissa roas av att jävlas med andra
-vissa är väldigt dåliga på spel och behöver fusk för att klara något
-vissa gillar inte spelet och vill förstöra för alla andra så de tröttnar på spelet

Fuskare kanske drivs av samma mekanismer som syskon som retar varandra? Nån sorts gläjde i att irritera den andra, med ett extra lager glädje i känslan av att man kan jävlas helt utan konsekvenser.

signatur
Redaktör
Skrivet av Gandir:

@FZ ni har fel i artikeln snäll rätta det, secure boot har inget med att göra att man inte kan köra spelet i Linux det är 100% baserat på deras rootkit som de lägger inte för att köra sitt antifusk verktyg.

Man kan köra linux med secure boot på slaget så länge man har en signad kernel vilket de flesta riktiga distro har.

Däremot önskar jag att ni på FZ tog lite mera tid att förklarar för era läsare vad ett rootkit är och hur det kan missbrukas och vad man ger access till när man tillåter att installera det. Då man ger access till hela datorn och allt du gör på den, vad du skriver och allt du gör.

Jag läste lite om det och fick uppfattningen att Secure Boot-kravet i Windows gör att spelet inte funkar i Linux. Men det är inte kritisk info, så jag tar bort den. Tack för feedback. Att vi inte går djupare på området är för att det är rätt smalt och att det väldigt sällan varit något som folk behövt lägga tid på. Sen är vi bättre på spel än på säkerhetsgrejer, det ska sägas.

signatur
Medlem

Jag har installerat BF6-betan på en annan hårddisk än startdisken.
Måste den också vara GPT? Eller gäller det bara startdisken med Secure Boot och GPT?
Så krångligt det blev bara för att kunna spela BF6. 🤔

signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Inte korrekt då det gäller anticheat. Anledningen till att dessa program kräver Kernel access är att fuskprogrammen gömmer sig om inte antifusket har möjligheter att hitta dem för du kan hoppa upp o sätta dig på att alla tunga fusk har definitivt kernel access de med.

Problemet är dock att då öppnar man sin dator för 0day och hacks av dessa antifusk-program och såklart fuskprogrammen de med som nu har full tillgång till ditt operativsystem. Fler sätt att få din dator hackad än endast operativet mao.

Antivirusprogram är likadant med så där har man samma katt o råtta lek.

Nä det är inte fullt sant, du behöver inte kernel access för att isolera en process vilket är det du behöver göra för att program inte skall nå den. Däremot att söka igenom alla processer som du kör på datorn med ett rootkit kan till och med vara olagligt, det går nämligen under samma lagar som hemfridsbrott och du kan inte ge ett blanket okej via ett avtala att någon får gå in i din lägenhet.

Du öppnar inte bara för 0day du öppnar och kan inte längre skydda dig emot vad företag som använder rootkit gör med din dator, de kan sno allt du har. Sedan såklart helt öppet för vem som helst annan att använda rootkitet om man får access till datorn.

Antivirus program är inte längre nödvändigt i Windows deras egna tooling är bra nog.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Här är några anledningar.

Aah så du är bara arg utav någon anledning att folk fortfarande använder ett OS som är bättre än det nya när det inte finns någon anledning att "uppgradera"?

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag har installerat BF6-betan på en annan hårddisk än startdisken.
Måste den också vara GPT? Eller gäller det bara startdisken med Secure Boot och GPT?
Så krångligt det blev bara för att kunna spela BF6. 🤔

min dator vägrade starta när jag drog igång secure boot, fick flasha ny bios för o få igång den igen 😒

och för att svara på din fråga: det räcker med att bootdisken är gpt.

Medlem
Skrivet av Real:

min dator vägrade starta när jag drog igång secure boot, fick flasha ny bios för o få igång den igen 😒

och för att svara på din fråga: det räcker med att bootdisken är gpt.

Oj! Ok, tack, jag anade det!
Vad jag förstår måste man först fixa att bootdisken är GPT, som tydligen ska gå att konvertera utan dataförlust med kommandot "mbr2gpt" (Win10&Win11). Men, det är ju en risk att det kan bli fel. Sedan ska man gå in i bios och ändra till Secure boot och starta om datorn. Annars får man problem att starta, läste jag igår. Låter riskabelt det där. Mycket kan bli fel. Backup rekommenderas! Datorn fungerar just nu optimalt, innan jag har gjort några ändringar. Är mycket orolig att det blir något fel, som jag nyligen läst att andra har fått.
Det hade ju varit lite enklare om vi först kunde testa BF-betan utan detta krångel!

"How to use Secure Boot on your PC"

signatur

autograph

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Enligt Steam survey så använder 35% all användare w10 fortfarande, lite kul hur folk tycker att man bara skall helt släppa all support för ingen anledning för w10 så att folk kan tvingas använda ett sämre OS

Battlefield 6 går att köra på Windows 10.

Medlem

Är det bara jag som skulle ge upp friheter vänster och höger bara så vi blir av med fuskare, Cheaters i spel har varit en massiv negativ sak i mitt spelande dom senaste 10 åren, flertal spel som man spenderar halva tiden irriterad. Räcker med 5% fuskare i ett lir och helt plötsligt så är hela liret förstört, för man börjar se fuskare överallt även fast dom kanske inte ens är där.

CS2 är ett praktexempel, lirar det rätt ofta, varannan match så upplever spelgänget att andra laget har en cheater, pga hur trasigt förtroendet är för Valves anti-cheat så upplever man att det är fuskare överallt även fast det kanske bara är var 6:e match.

Medlem

Integritetsmässigt är det ju självklart inte bra. Samtidigt kan ett spel, som ett företag spenderat miljarder i och ännu mer varumärkesmässigt, bli totalt värdelöst om fuskar inte motarbetas hårdare.

En potentiell väg framåt skulle vara att något externt företag, som de betalar, får som uppgift att granska företagens användning av kernel. Det skulle väl lösa en del integritetsproblem, samtidigt kan det ju fortfarande hamna i fel händer.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Min dual boot goes ”waaah”.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Hmm stötte på patrull även jag. Installerade BF6 betan och fick prompten att aktivera secure boot. Har studsat runt i Bios och windows i några timmar nu. Verkar som jag måste ändra systemdisken från mbr till Uefi och detta verkar betyda blåsa om disken och OS..Jag kör även Win10 och verkar som ja måste uppgradera till Win 11. Stämmer det ?

Och inte nog med det så höll datorn på att låsa upp sig när jag fick uppdatera Bios då den trodde jag bytt hårdvara i den. Vart ett jäkla jitter å få liv i den igen.

Sjukt surt allting i alla fall.

Medlem
Skrivet av s_o_n_y:

Hmm stötte på patrull även jag. Installerade BF6 betan och fick prompten att aktivera secure boot. Har studsat runt i Bios och windows i några timmar nu. Verkar som jag måste ändra systemdisken från mbr till Uefi och detta verkar betyda blåsa om disken och OS..Jag kör även Win10 och verkar som ja måste uppgradera till Win 11. Stämmer det ?

Och inte nog med det så höll datorn på att låsa upp sig när jag fick uppdatera Bios då den trodde jag bytt hårdvara i den. Vart ett jäkla jitter å få liv i den igen.

Sjukt surt allting i alla fall.

Finns ett verktyg som kan konvertera har jag läst. Det heter MBR2GPT och är MS eget.
Dock är det inte riskfritt och man bör göra backup på allt viktigt. Det finns risk att det går fel och man måste blåsa burken ändå.
Windows 10 ska funka.

Testpilot
Skrivet av Gandir:

Nä det är inte fullt sant, du behöver inte kernel access för att isolera en process vilket är det du behöver göra för att program inte skall nå den. Däremot att söka igenom alla processer som du kör på datorn med ett rootkit kan till och med vara olagligt, det går nämligen under samma lagar som hemfridsbrott och du kan inte ge ett blanket okej via ett avtala att någon får gå in i din lägenhet.

Du öppnar inte bara för 0day du öppnar och kan inte längre skydda dig emot vad företag som använder rootkit gör med din dator, de kan sno allt du har. Sedan såklart helt öppet för vem som helst annan att använda rootkitet om man får access till datorn.

Antivirus program är inte längre nödvändigt i Windows deras egna tooling är bra nog.

Jag är inte programmerare och vet hur detta fungerar i detalj men hade ditt resonemang funkat med isolation även mot den som har full kernel acess hade inte vi haft fusk längre. Så nej.
Secure boot och andra metoder är dock steg på vägen att göra det iallafall lite bättre hoppas man.
Och jag håller med dig om att program inte skall hålla på med kernel access det är bara operativet som skall ha detta.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Aah så du är bara arg utav någon anledning att folk fortfarande använder ett OS som är bättre än det nya när det inte finns någon anledning att "uppgradera"?

Jag är inte arg. Du frågade om åldrande, när svaren finns där. Du ville bara inte ta reda på det själv.
Vilket OS andra använder struntar jag i. Du frågade om åldrande, inte vad andra använder. Håll dig till ditt eget ämne som du talade om.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Finns ett verktyg som kan konvertera har jag läst. Det heter MBR2GPT och är MS eget.
Dock är det inte riskfritt och man bör göra backup på allt viktigt. Det finns risk att det går fel och man måste blåsa burken ändå.
Windows 10 ska funka.

Yes, körde det programmet och allt gick vägen. Nu fungerar allt i alla fall

Medlem

Om-installation för Windows för att testa när det redan finns fusk, Nej tack. Inte riskfritt med konvertering, Nej tack.

Medlem
Medlem
Skrivet av Gandir:

Hur det drabbar dig? Jo det ger EA access till allt du har på din dator, de kan kolla på exakt allt du gör de kan logga ditt tangentbord, det kan logga dina mus rörelser, de får full access till hela ditt operativ och även en delar av din hårdvara.

Det är som att säga att det spelar ingen roll om du har lås på din dörr, det är helt okej att någon tar sig rätten att kliva rakt in ändå och har rätten att ta allt du har i ditt hus och göra exakt vad de vill med allt där inne.

Det är vad root access är.

Intressant resonemang, men det låter mer delulu än verklighet, för vad fan ska de göra med hur många mouse1-click du har gjort? Vem ska de sälja det till? Vad ska de skada dig med? Du tror inte att det finns regleringar, krav, praxis och villkor över hur man arbetar med att hantera känslig data inom EU?

Om du tycker att kernel är jobbigt då kommer du skita berg när du förstår hur finansiella institut som bank, försäkring, och andra service har data på minsta lilla vink och köp du gör eller har gjort. För att ge dig en mer metaforisk bild: det är som att de kör upp hela armen i röven på dig och rotar fram skit du har köpt, rört dig kring, kordinater till senaste uttag, osv osv osv att det är skrämande. Ta det från en som arbetar inom finanssektorn. Root access är en körpojke i förhållande till detta. Och ändå är det DINA pengar det rör sig om. DINA saker du har köpt. Kolla bara gnället mellan Steam och MasterCard te.x. De får alltså bestämma vad du får köpa och inte köpa och nu snackar vi spel och inget olagligt.
Det dig de begränsar när du ska swisha ett belopp över 10k till någon annan - och det är okej, eftersom du kan tvätta pengar när mormor swishar dig en gåva - men jävlar vad det brinner när det gäller att få bukt på anti-fusk.
Inte fan vrållar gemene man om det - mängden makt, påverkan och inflyttande te.x en bank har under parollen KYC för att kontrollera sättet du hanterar pengar, öppna konto osv. Det är äckligare.
Men ändå funkar det. Varför är det så? Enkelt svar: förtroende och reglering. Något jag tror även här.

Den dagen EA säljer din data obehörigt till en tredjepart eller använder det till ett skadligt syfte blir dagen de går i graven. Det ser samtliga krafter till om då allt detta i grund och botten behnadlas

Så jag förstår inte hur detta skiljer sig åt över mängden data och övervakning te.x banksektorn har över gemene svensk? Jag förstår dock att det finns en oro. Och det argumenterar jag inte mot. Men att se det som något hotfullt eller negativt... Oh boy vad du har skrapat på ytan när det gäller att ta sig in, scrolla data, samla data och sen ta sig ut på LAGLIGT VIS utan att du aldrig får reda på det! xD

signatur

Ars longa, vita brevis

123
Skriv svar