Vad tycker ni om Steams betygssystem?
Det finns en anledning till att i princip alla recensioner eller betygssystem har ett siffersystem. Istället får vi Steams system med diffusa betyg med text som "Mycket positiva" som sträcker sig inom okänt intervall och antal recensioner. Betygssättningen för kunderna är också binärt med antingen positivt eller negativt. Snacka om ett betygssystem från stenåldern!
Istället kunde de ha avancerade betygssystem där du till exempel kan sätta betyg för: Teknik, gameplay osv. med siffersystem. Eller i alla fall bara ett vanligt siffersystem. Man ser ju ofta recensenter på Steam göra egna versioner där de kryssar i olika delar i sin kommentar istället. Här ser man ju hur Steams dominanta ställning gör dem lata och i en konkurrerande marknad hade ett sånt utdaterat system aldrig överlevt.
Typ så här
--{ Graphics }---
🔲 Awful
🔲 Bad
🔲 Will do
✅ Decent (Nothing special)
🔲 Stunning
🔲 Visual Masterpiece
Unreal Engine 5 visuals for the campaign look strong, while Warfare feels functional but falls short of next-gen standards.
---{ Gameplay }---
🔲 Bad
🔲 Okay
🔲 Nothing special
✅ Good
🔲 Very good
🔲 Try not to get addicted
Warfare delivers intense, Battlefield-style fights with solid gunfeel and balanced weapons. Operations (extraction mode) adds tense PvPvE variety. The campaign captures the feel of Black Hawk Down, but is best enjoyed coop.
---{ Audio }---
🔲 Bad
🔲 Not too bad
🔲 Decent
✅ Good
🔲 Beautiful
🔲 Masterpiece
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Av alla olika betygsystem jag har sett tycker jag Steam är bäst. Det ger en bra bild på hur många gillar och ogillar spelen.
Så du tycker betygssystem som här på FZ, metacritic och i princip alla andra som använder siffror är sämre? På vilket sätt?
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣠⢴⣮⣽⣿⣿⣿⣿⣿⣯⣭⣭⣿⣢⢄⡀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣴⣿⣾⣿⣿⣿⣿⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣿⢆⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠛⠋⠙⣉⠛⣛⣿⣿⣿⠟⠛⢧⢷⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡼⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠯⠄⠀⠀⠀⠀⣦⣤⣽⣿⣟⣗⣄⠈⢣⡗⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⢠⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡴⠚⠉⠀⢀⣤⣬⣬⣿⣿⣿⠹⣿⡇⠀⣿⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⢸⢸⣿⣿⣿⣿⣿⠋⠀⠀⢠⠴⠟⣛⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣾⣰⡀⢹⡢
⠀⠀⠀⠀⠀⣸⢾⠟⠻⣿⣿⠇⠀⠀⠀⠐⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡟⢻⢻⣿⣿⣶⡇
⠀⠀⠀⠀⢀⣾⣏⣐⡄⠀⣯⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠙⢿⣿⣿⣿⣿⠄⠘⣿⣿⣿⣷⡅
⠀⠀⠀⠀⢸⣤⣿⣿⠀⠀⣿⣷⡀⠀⠀⠀⣠⣶⣿⣿⣿⣿⠇⣄⣀⠸⡾⣷⡄⡇
⠀⠀⠀⠀⠈⠣⣃⡈⢉⣸⣿⡻⣿⣮⣴⣾⡏⢀⣽⣿⣿⣿⣶⣶⣶⣴⣇⣿⠀⣱
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⡏⡏⠁⣿⢿⣆⣿⣿⣿⣿⣧⣿⣿⣿⣛⣿⣿⣿⣿⡦⣾⡟⢠⣃
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣧⡇⢠⡏⢂⢹⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡷⣬⣭⣙⡛⢳⣼⣿⣿⣎
⠀⠀⠀⠀⠀⢠⢿⠀⠘⣿⣧⣵⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣾⣿⣿⣥⣿⣿⢿⡿
⠀⠀⠀⠀⠀⢸⡟⠀⠀⠙⠿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⣸⣿⢻⡿⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⣯⡇⠀⠀⠀⠀⠈⠙⠻⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⢸⠁⠀
⠀⠀⠀⢀⣴⠟⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠙⢿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⠀⣜⡆⠀
⣒⠶⡛⠛⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢹⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⣠⡟⠀⠀
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Riktigt bra. Tycker fler borde återgå till en kategorisk betygsskala där man värderar grafik, spelbarhet, ljud etc igen. Tycker man får en bättre helhetsbild av spelet för oss som inte orkar läsa igenom varje recension.
SpaceX-fantast, och Tesla-nörd. Ni hittar mig i SpaceX-tråden.
*Jag skriver detta meddelande via Starlink*
Så du tycker betygssystem som här på FZ, metacritic och i princip alla andra som använder siffror är sämre? På vilket sätt?
Steam har väl siffror med?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Steam har väl siffror med?
Det har ju det. Speciellt när man betalar
Tycker det är sisådär, många ändrar betyget så fort en ändring görs i spelet eller att utvecklare har sagt nåt som folk gillar/inte gillar. Har man satt ett betyg så borde det vara låst, nä håller mig till riktiga recensenter som FZ istället.
-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-
Jag gillar sifferbetyg när det kommer till spelpublikationer. 1-10 är bäst. 1-5 är lite väl få betygssteg, imho.
Men jag gillar också hur det funkar på Steam. Där är det ju mer ett gemensamt community-betyg, så tycker deras system passar mycket bra där. På en spelsajt är det ju däremot oftast endast en person som sätter ett betyg.
Famitsu har ju ett kul system annars, med 4 pers som betygsätter utifrån 1-10 och sen får spelet ett totalbetyg med 40 som max. Men ska det göras bra är det ju galet resurskrävande. Sen har ju Famitsus betygsättning ballat på senare år, men det är en annan diskussion.
Jag gillar sifferbetyg när det kommer till spelpublikationer. 1-10 är bäst. 1-5 är lite väl få betygssteg, imho.
Men jag gillar också hur det funkar på Steam. Där är det ju mer ett gemensamt community-betyg, så tycker deras system passar mycket bra där. På en spelsajt är det ju däremot oftast endast en person som sätter ett betyg.
Famitsu har ju ett kul system annars, med 4 pers som betygsätter utifrån 1-10 och sen får spelet ett totalbetyg med 40 som max. Men ska det göras bra är det ju galet resurskrävande. Sen har ju Famitsus betygsättning ballat på senare år, men det är en annan diskussion.
Jag kanske skrev fel men jag menar att de ska bibehålla gemensamt community-betyg. Bara att de ändrar positivt/negativt och byter ut det mot att man kan sätta en siffra på sitt betyg. De kan ju egentligen fortfarande bibehålla omdömestexten för det baseras ju på någon siffra ändå.
Riktigt förvånad att så många tycker ett Positivt vs Negativt system fungerar bra. Ännu inte hört ett argument varför. För nu är en person som tycker 3/5 lika mycket värt som den som tycker 5/5 i omdömet. Förstår inte varför mer info om betyget skulle vara till nackdel? 3/5 vs 5/5 eller 1/5 och 3/5 är ju stor skillnad.
Håller helt och hållet med dig. 1-10 är bäst... Jag har lite svårt för steam betygen dock, antar att det är en 1-5 skala fast i text. Vart kan man se siffrorna på steam? aldrig sett... överväldigande positivt och mestadels positivt... det säger mig typ inte så mycket är det 4:a eller 5:a overall? Känns som det är alldeles för mycket överväldigande positiva betyg på steam dessutom, för mig är det väldigt få spel som är 5/5 eller 10/10... kanske ett spel var 5:e år...
1# FZ Troll
Håller helt och hållet med dig. 1-10 är bäst... Jag har lite svårt för steam betygen dock, antar att det är en 1-5 skala fast i text. Vart kan man se siffrorna på steam? aldrig sett... överväldigande positivt och mestadels positivt... det säger mig typ inte så mycket är det 4:a eller 5:a overall? Känns som det är alldeles för mycket överväldigande positiva betyg på steam dessutom, för mig är det väldigt få spel som är 5/5 eller 10/10... kanske ett spel var 5:e år...
Fast det är ju för att det finns så SJUKT MÅNGA spel, dessutom ser man de med höga betyg mer, de knuffas upp av Valve.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Tycker det fungerar rätt bra. Motivationen kan vara hur lång eller kort som helst men i slutändan kokas det ned till "Ja men rekommenderar du spelet eller inte?". Största nackdelen med systemet är att snittbetyget ofta klättrar med tiden då spelets fans är de enda som sitter och recenserar spelet 5+ år efter release.
Du sätter muspekaren över betygs-texten så ser du poängen mellan 0-100.
95 - 100 | 500+ reviews | positive | overwhelming
85 - 100 | 50+ reviews | positive | very
80 - 100 | 1+ reviews | positive
70 - 79 | 1+ reviews | positive | mostly
40 - 69 | 1+ reviews | mixed
20 - 39 | 1+ reviews | negative | mostly
0 - 19 | 1+ reviews | negative
0 - 19 | 50+ reviews | negative | very
0 - 19 | 500+ reviews | negative | overwhelming
Du sätter muspekaren över betygs-texten så ser du poängen mellan 0-100.
95 - 100 | 500+ reviews | positive | overwhelming
85 - 100 | 50+ reviews | positive | very
80 - 100 | 1+ reviews | positive
70 - 79 | 1+ reviews | positive | mostly
40 - 69 | 1+ reviews | mixed
20 - 39 | 1+ reviews | negative | mostly
0 - 19 | 1+ reviews | negative
0 - 19 | 50+ reviews | negative | very
0 - 19 | 500+ reviews | negative | overwhelming
ah, det visste jag inte. Det skall jag testa! Tack
1# FZ Troll
Jag skulle vilja ha ett neutralt omdömesalternativ, ett "meh" eller "average", om man så vill.
Kan även tolkas som "köp inte annat än på rea" - tillräckligt bra för att inte vara dåligt, men för dåligt för att vara särskilt bra heller.
Problemet med ett så polariserat betygssystem är imho också att det är svårare att sålla ut saker som review bombing (oavsett åt positivt eller negativt håll)/review trolling.
Samtidigt känns det tragiskt nog inte som att betygsskalor är så användbara egentligen heller, har ju varit otaliga diskussioner kring ex. betygsinflation på forumet genom åren, och när jag tittar på produktrecensioner på ex. Inet eller liknande ställen så är det ofta en jäkla massa 5-stjärniga. Att så många produkter skulle vara totalt felfria och perfekta är liksom... osannolikt. Det lite underliga blir dessutom när flera recensenter faktiskt nämner brister/svagheter i texten men ändå ger full pott utan att motivera det.
Så å tredje sidan kanske Steams system är vad som faktiskt fungerar baserat på hur vi användare gör (eller inte gör) det.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Tycker det är sisådär, många ändrar betyget så fort en ändring görs i spelet eller att utvecklare har sagt nåt som folk gillar/inte gillar. Har man satt ett betyg så borde det vara låst, nä håller mig till riktiga recensenter som FZ istället.
Håller delvis inte med.
”Betygen” i Steam handlar om du rekommenderar spelet eller ej. Om utvecklare släpper någon uppdatering som förstör spelet kanske du vill kunna ändra ditt betyg. Spelet förändras och det kan även din uppfattning och vilja att rekommendera.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]