Hollow Knight: Silksong-tråden
Jag har en teori. Spelet har varit färdigt länge, kanske i flera år? Men någon kom in och betalade en jävulsk summa pengar för att releasea det i samband med en hårdvaruprodukt eller liknande.
Dom har redan fått 15 miljoner från Hollow Knight. Tror inte att de behöver bry sig mer om pengar.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Den här videon går genom vad som tagit så lång tid.
Dom har helt enkelt bara haft roligt under tiden de byggt upp Silksong.
“Launching it is obviously quite exciting,” Pellen said. “What comes after for us is equally as exciting.”
“The most interesting thing now is what can we add to it next,” Gibson said. “We got a plan. Admittedly, some of the plans for that stuff are kind of ambitious as well, but hopefully we can achieve some of it.”
Kan vi vänta oss DLC framöver, eller varför inte Silksong part 2 år 2032.
Jag har en teori. Spelet har varit färdigt länge, kanske i flera år? Men någon kom in och betalade en jävulsk summa pengar för att releasea det i samband med en hårdvaruprodukt eller liknande.
Låter mer som rena spekulationer. Vad har du för bevis som talar för det du menar?
Vilken hårdvaruprodukt och vem har betalat för det isåfall?
Ännu en dag i paradiset.
Får Switch 1 fysiskt exemplar? Jag har sett fysiskt till Switch 2, iofs kanske bara är en mockup bild.
<Uppladdad bildlänk>
Den va gjord av AI.
Kul att det äntligen släpps, men för egen del så är hypen borta i alla fall. Inväntar en rea, eller om det ramlar in som spel på bokstaven S i bokstavsutmaningen.
Får Switch 1 fysiskt exemplar? Jag har sett fysiskt till Switch 2, iofs kanske bara är en mockup bild.
<Uppladdad bildlänk>
Hollow knight finns ju, vore kul att ha till samma platform
Jag håller på fräscha upp mig lite inför Silksong och spelar bossar i Hollow knight.
Det jag kommit fram till är att Hollow Knight på Nintendo Switch/Switch 2 och PS4/PS5 har sämre input lag än Xbox och PC.
Jag frågade ChatGDP om detta och fick dessa svar.
"Nintendo Switch (både första och Switch 2): Hollow Knight är låst till 60 fps. Switch har dessutom ofta lite högre "systemlatens" på grund av svagare hårdvara och mer aggressiv buffering. Även om spelet rullar i 60 fps känns det inte lika direkt som på PC eller Xbox.
PlayStation 4/5: Hollow Knight körs i 60 fps där. Även om hårdvaran är starkare än Switch så använder PS-systemet ofta en dubbelframes buffer (double buffering) för att hålla det stabilt, vilket ökar input-lag. På PS5 kan du märka att det inte är riktigt lika snabbt som på Xbox/PC.
Xbox Series X: Här har du en klar fördel. Hollow Knight patchades inte specifikt för next-gen, men Xbox har 120 Hz system output som kan reducera input latency även för 60 fps-spel genom "low latency mode" i operativsystemet. Du har dessutom ett "system level" low-latency-läge som Microsoft pushat hårt.
OS-optimeringar: Xbox har ett väldigt bra "latency pipeline" från handkontroll till bild jämfört med PlayStation."
Vad vi vet om Hollow Knight Silksong.
120 Hz-läge på Switch 2.
Demo från Gamescom 2025 visar att Silksong har ett ”TV Mode” med 120 Hz-läge på Switch 2, vilket möjliggör mycket mjukare bild och potentiellt förbättrad input-latens – särskilt om man är villig att offra upplösning för högre fps. Nintendo Life beskriver spelkänslan som “buttery smooth” när detta läge är aktiverat. Även andra källor bekräftar denna funktion som något extra för Switch 2-ägare."
Edit: Testade förövrigt även på Steam deck: Dockat på en 60hz tv och det var ingen inputlag att tala om. Hur bra latency som helst!.
Nu är det mindre än en vecka kvar.
Är det något speciellt ni hoppas att de lägger in i Silksong? Själv tänker jag det vore roligt med ett newgameplus läge eller liknande som förlänger bas spelet.
Hoppas de behåller möjligheten till något liknande Godhome så man får mejja ner bossar, men det tror jag helt klart att dom gör då det är stor del av vad som gör Hollow knight kul.
Jag spelade genom Nine sols, skitkul spel men efter slutbossen så var det ju inget mer. Dom borde verkligen byggt ett "godhome" i det spelet. Att köra om den sega storyn känns rätt trist när man redan klarat den en gång.
Är det något speciellt ni hoppas att de lägger in i Silksong? Själv tänker jag det vore roligt med ett newgameplus läge eller liknande som förlänger bas spelet.
Hoppas de behåller möjligheten till något liknande Godhome så man får mejja ner bossar, men det tror jag helt klart att dom gör då det är stor del av vad som gör Hollow knight kul.
Jag spelade genom Nine sols, skitkul spel men efter slutbossen så var det ju inget mer. Dom borde verkligen byggt ett "godhome" i det spelet. Att köra om den sega storyn känns rätt trist när man redan klarat den en gång.
Mje, hoppas inte på något speciellt mer än att det blir ett jäkla bra spel med liknande atmosfär från det första.
"Jag spelade genom Nine sols, skitkul spel men efter slutbossen så var det ju inget mer."
För mig personligen gör det inte något, omspelsvärde är inget jag lägger någon vikt på direkt. Ger spelet mig en fantastisk upplevelse för att sedan vara klart så är jag mer än nöjd faktiskt, brukar aldrig köra om spel nu för tiden ändå.
Men Silksong lär säkerligen lägga in ng+/boss rush(eller liknande) med extra grejor man kan låsa upp för dom som gillar det.
Håller även med gällande Nine Sols, riktigt bra Metroidvania! Det känns som många missade det, tyvärr.
The more I practice, the luckier I get.
Mje, hoppas inte på något speciellt mer än att det blir ett jäkla bra spel med liknande atmosfär från det första.
"Jag spelade genom Nine sols, skitkul spel men efter slutbossen så var det ju inget mer."
För mig personligen gör det inte något, omspelsvärde är inget jag lägger någon vikt på direkt. Ger spelet mig en fantastisk upplevelse för att sedan vara klart så är jag mer än nöjd faktiskt, brukar aldrig köra om spel nu för tiden ändå.
Men Silksong lär säkerligen lägga in ng+/boss rush(eller liknande) med extra grejor man kan låsa upp för dom som gillar det.
Håller även med gällande Nine Sols, riktigt bra Metroidvania! Det känns som många missade det, tyvärr.
Kommer förmodligen spela nine souls när det går ner tillräckligt i pris.
Kommer förmodligen spela nine souls när det går ner tillräckligt i pris.
Do it!
Kan vara en fördel om man gillar parry-baserade strider. Är man inte förtjust i det kanske det inte klickar, men ack så bra det känns när allt sitter.
Det finns förövrigt på Game Pass, om du har det(där jag spelade).
The more I practice, the luckier I get.
Insåg precis att jag helt missat White Palace i Hollow Knight så tog upp spelet lite igen. Småkul men svettigt värre och och lite för extremt för att vara roligt i längden. Hoppas att Silksong inte får mer av samma.
Märker för övrigt stor skillnad mellan att köra Hollow Knight på Switch 2 dockat jämfört med bärbart. Flyter väldigt fint bärbart men man märker av 60hz när det blir dockat. Att Nintendo inte lyckats uppnå 120hz dockat är en smärre katastrof tycker jag.
Insåg precis att jag helt missat White Palace i Hollow Knight så tog upp spelet lite igen. Småkul men svettigt värre och och lite för extremt för att vara roligt i längden. Hoppas att Silksong inte får mer av samma.
Märker för övrigt stor skillnad mellan att köra Hollow Knight på Switch 2 dockat jämfört med bärbart. Flyter väldigt fint bärbart men man märker av 60hz när det blir dockat. Att Nintendo inte lyckats uppnå 120hz dockat är en smärre katastrof tycker jag.
Silksong kommer vara svårare än HK.
Ah tack för påpekandet, hade glömt bort att Switch 2 inte klarar 120hz på tv, blir till att köra på Ps5/steam istället
Har inga issues med att man skruvar upp svårighetsgraden, tyckte bara inte att sågbladsakrobatik var så särskilt kul.
Ah tack för påpekandet, hade glömt bort att Switch 2 inte klarar 120hz på tv, blir till att köra på Ps5/steam istället
Silksong ska väl fungera i 120hz på TV vad jag förstår, dock med reducerad upplösning. Känns som en konstig kombo med större skärm och sämre upplösning, men kanske är en ok trade-off givet förutsättningarna. Annars tycker jag att 2D-plattform fungerar otroligt bra i handhållet läge vilket kanske inte alltid gäller alla 3D-spel.
Just ett nytt Godhome är det jag hoppas mest på. Har en känsla av att det kommer inkluderas redan i basspelet, annars lär de väl få komma med en sådan DLC ganska snart. Men man vet ju inget så vi får se helt enkelt
Jag skulle tro att ett nytt white palace/path of pain kommer vara en valbar del i spelet precis som i första spelet. Vill minnas det var DLC content i första spelet men skulle tro de kanske bakat in en sådan del direkt.
Jag gissar på att svårighetsgraden kommer vara liknande till en början eftersom de inte vill skrämma iväg för många, men blir lite svårare under spelets gång. Det kommer ha lite högre ceiling än Hollow Knight och Godhome. även om det är svårt att göra svårare bossar och bossrush än pantheon of hollownest. Sjukt spännande att se vad de kokat ihop!
Do it!
Kan vara en fördel om man gillar parry-baserade strider. Är man inte förtjust i det kanske det inte klickar, men ack så bra det känns när allt sitter.
Det finns förövrigt på Game Pass, om du har det(där jag spelade).
Jag tycker det är precis som i Hollow Knight att när man väl får det att fungera så känner man sig som en gud.
Jag tror nog det är Team Cherry som behöver pacha om det i så fall. Förhoppningsvis så ser dom över Hollow knight nu efter de släppt Silksong.
Jag har inget emot Path of Pain, klarat det kanske 4 gånger tidigare men håller med att det inte är roligaste området i spelet. Dom borde slängt in någon boss där eller liknande så att det känns som ett mer givande område att spela ut.
Inga switch 1 spel stöder 120hz förutsatt att det inte får en dedikerad patch. Silksong kommer dock att göra det även på TV. Tror ni blandar ihop det med att VRR inte stöds i TV-läge.
Hur vet du det?
Låter högst osannolikt. De lär ha skapat valfria utmaningar som är cp, precis som i originalet.
Men jag är övertygad om att de överlag har mjukat upp kurvan genom main game för att maxa antalet glada konsumenter.
Ännu en dag i paradiset.
Hur vet du det?
Låter högst osannolikt. De lär ha skapat valfria utmaningar som är cp, precis som i originalet.
Men jag är övertygad om att de överlag har mjukat upp kurvan genom main game för att maxa antalet glada konsumenter.
Spelet har komplexare rörelse system för din spelbara karaktär.
Trash fienden du möter har fler rörelse mönster du måste lära dig, från 1-3 i HK till 1-5 i S.
Hur du helar dig har snabbats upp rejält vilket gör att alla strider kan också vara snabbare.
Så ja, det kommer kräva mer av sina spelare.
Slutade man spela HK för att det blev för svårt så kommer man inte klara S heller.
Spelet har komplexare rörelse system för din spelbara karaktär.
Trash fienden du möter har fler rörelse mönster du måste lära dig, från 1-3 i HK till 1-5 i S.
Hur du helar dig har snabbats upp rejält vilket gör att alla strider kan också vara snabbare.
Så ja, det kommer kräva mer av sina spelare.
Slutade man spela HK för att det blev för svårt så kommer man inte klara S heller.
Okej jag förstår hur du tänker. Men håller inte riktigt med om att fler rörelser/mer komplext rörelseschema betyder ett svårare spel.
Vi får se, jag tror iaf att det är bättre balanserat än HK.
Ännu en dag i paradiset.
Dom har redan fått 15 miljoner från Hollow Knight. Tror inte att de behöver bry sig mer om pengar.
15 miljoner är en struntsumma i spelutvecklingssammanhang eller för vilket företag som helst.