Den stora Switch 2-tråden

Medlem

Dom mest spelade Switch 2 spelen för mig:

1. Donkey Kong Bananza
2. Fantasy Life
3. Tony Hawk 3+4
4. Mario Kart World

Medlem

Nu har den anlänt till Göteborg och är "ute med kurir för leverans" men sista gröna på mätaren är inte ifylld så antar det är en bra bit kvar till den faktiskt når mig. Ska vara här senast 17:00 i alla fall så är pepp.

Denna artikeln tar upp vad många diskuterade här innan nu också, att det är svårt för utvecklare att få Switch 2-hårdvara och att Nintendo uppmuntrar många att utveckla till Switch (OG) och låta det spelas genom bakåtkompatibilitet istället.

Medlem

Jag märkte något skumt idag med min Switch 2, den vänstra joycon låter, som ett high pitch sound, försvann efter jag kopplade bort och tillbaka, någon som varit med om de?

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu har den anlänt till Göteborg och är "ute med kurir för leverans" men sista gröna på mätaren är inte ifylld så antar det är en bra bit kvar till den faktiskt når mig. Ska vara här senast 17:00 i alla fall så är pepp.

Denna artikeln tar upp vad många diskuterade här innan nu också, att det är svårt för utvecklare att få Switch 2-hårdvara och att Nintendo uppmuntrar många att utveckla till Switch (OG) och låta det spelas genom bakåtkompatibilitet istället.

Helt galet. Dom drar ner sig själva bara.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Helt galet. Dom drar ner sig själva bara.

Ja, det är som ett segertåg som bromsar ned sig själva bara. Trodde det skulle vara betydligt bättre start för konsolen och nya spel i massor efter Switch-succén. Mycket märkligt. Hoppas det ändrar sig i närtid!

Nu har den då anlänt! Gick galet snabbt imho! Så kul!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, det är som ett segertåg som bromsar ned sig själva bara. Trodde det skulle vara betydligt bättre start för konsolen och nya spel i massor efter Switch-succén. Mycket märkligt. Hoppas det ändrar sig i närtid!

<Uppladdad bildlänk>

Konstigt agerande med tanke på hur bra det gick för Switch 1. Hur svårt kan det vara.

Nice låda iaf, inget man fick här i Sverige! Men kul, känslan med en ny konsol är trevligt. Vad blir första spelet?

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Konstigt agerande med tanke på hur bra det gick för Switch 1. Hur svårt kan det vara.

Nice låda iaf, inget man fick här i Sverige! Men kul, känslan med en ny konsol är trevligt. Vad blir första spelet?

Precis! Mycket märkligt. Men får hoppas det vänder snart!

Nä, det är bara genom Nintendo man får en sådan trevlig ytterlåda med fin design! Laddar ner MKW nu som blir debuten!

Medlem

Nintendo utannonserar nyheter till SNES i Nintendo Classics! Du kan nu använda Switch 2-joycon eller koppla in en USB-mus för att använda musfunktion. Observera att det senare tydligen också fungerar på OG Switch! Detta kommer väl till användning i t.ex. Mario Paint.

Medlem

Verkar som Nintendo kommer inleda 2026 med en marknadskampanj på "flera datum" relaterade till Zelda (som har sitt 40-jubileum) som antagligen rör nya kommande filmen men också något återsläpp... jag gissar på "Ocarina of Time 4k" (spekulationsnamn från mig bara, inget rykte att det faktiskt kallas så)... och då det ska vara flera datum kanske de börjar prata om nästa 3D Zelda för Switch 2 också. Vad hoppas/tror ni på?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/jgoMEgjsyew

Verkar som Nintendo kommer inleda 2026 med en marknadskampanj på "flera datum" relaterade till Zelda (som har sitt 40-jubileum) som antagligen rör nya kommande filmen men också något återsläpp... jag gissar på "Ocarina of Time 4k" (spekulationsnamn från mig bara, inget rykte att det faktiskt kallas så)... och då det ska vara flera datum kanske de börjar prata om nästa 3D Zelda för Switch 2 också. Vad hoppas/tror ni på?

Utöver det han (NashWeedle) hade hört om Zelda nästa år så tycks han ha mer matnyttigt att bjuda på:

* I Mars implementerades DLSS i devkitsen för Switch 2 och lär resultera i fler spel som nyttjar det i nästa års spel! Och framåt såklart!

* Day 4 Night Studio (med avhoppare som gjorde Mario+Rabbits till Switch) ska ha mött med Nintendo.

* Zelda får marketing campaign under hela nästa år, med rullande utannonseringar under hela tiden.

* Nintendo ska "återvända" till skräckgenren (vilket inte ska inkludera Luigis Mansion) så kanske en remake på Eternal Darkness. Eller någonting helt nytt. Kanske båda. Låter spännande oavsett!

* Som tidigare uppgifter pekat på kommer en Nintendo Direct hållas i andra veckan i september! En direct för Metroid Prime 4: Beyond lär också följa men datumet ska avslöjas i main directen. Av någon anledning. Hoppas det stämmer med två directs i närtid i alla fall! Datum för Elden Ring och FFVII ska också avslöjas i den main directen.

Medlem

Någon som sett om det fortsätter komma uppdateringar till switch1 spel för att uppgradera till switch2? Eller var det enbart batchen de första dagarna?

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Någon som sett om det fortsätter komma uppdateringar till switch1 spel för att uppgradera till switch2? Eller var det enbart batchen de första dagarna?

Om du tänker på gratis uppdatering för titlar från Nintendo själva? Så har det vad jag vet inte dykt upp fler än dessa: https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-...

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World släpps väl idag!.. Men det är ju inte en gratis uppdatering heller!..

Finns det någon tredjepart utvecklare som släppt gratis patch för att uppdatera deras spel till ett Switch 2 spel?

Medlem

Någon här som haft problem med deras WiFi på Switch 2:an?

Min lillebror fick en Switch 2 för ca 2 veckor sedan. Dom fick inte igång WiFi så dom ringde IT-supporten (me). Försökte få igång den men lyckades inte. Krävdes alltid en omstart för koppla upp sig emot ett WiFI nätverk, men varje gång den försökte använda internet dog den. Försökte fabriknollställa den samt ändra på lite nätverks inställningar men oavsett vad jag prövade så funkade inget. Tillslut kom vi på att koppla in den via dockan och TP-kabel och då funkade allting felfritt. Försökte uppdatera maskinen men den var redan senaste versionen. Men att konstant kräva dockan med TP-kabel för internet åtkomst är inte en lösning. Så jag rekommendarede att dom reklamerade den, men vet inte om dom gjort det ännu. Men såg denna tråd så tänkte kolla om någon annan här haft liknande problem och hur dom löste det i så fall.

Medlem

Inte haft några problem med Wifi på den! Har väl ifs bara kört mot 4-5 access punkter hittills!.. Men har inte heller läst nått om folk som haft problem så känns som en defekt hårdvara!.. Men har ni testat att koppla upp den på fler än en access punkt!? Är säkert nått som Nintendo/Bergsala vill att ni testar ändå innan den reklameras!

Skrivet av Gertzy:

Redan i mars rapporterade Tom Henderson att Nintendo planerade en lansering i tre steg.

"according to various sources, the Nintendo Switch 2 will launch its games in a three-phase strategy, starting with primarily first-party games on launch.

According to sources, the second-stage will arrive in October-November for third-party studios, many of whom are expecting the dev kits for the Switch 2 to be sent in June. Finally, it was said that the third phase for games will be in the holiday period."

Utvecklarna han pratade med kanske var lite väl optimistiska till hur många som skulle få devkits i juni. Men det verkar också som att de tidigt hade koll på att Nintendo planerade en återhållsam lansering.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/eltuWfHYhOA

Nintendo utannonserar nyheter till SNES i Nintendo Classics! Du kan nu använda Switch 2-joycon eller koppla in en USB-mus för att använda musfunktion. Observera att det senare tydligen också fungerar på OG Switch! Detta kommer väl till användning i t.ex. Mario Paint.

Hade varit trevligt om SNES kontroller kommit tillbaks i lager tycker jag! Taskigt av Nintendo att retas med en bild på kontroller som inte går att få tag på (i Europa) i sin YouTube video. Känner mig hånad och kränkt. ;p Out of stock

Medlem
Använda XboX kontroll till Switch 2?

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda sin Xbox kontroll till Switch då jag gillar den skarpt och inte har lust att punga ut med massor av pengar för en pro-controller. Hur går man tillväga och funkar det bra? Om det inte funkar 100% vad skulle ni rekommendera för kontroll som alternativ till Nintendos egna?

Medlem
Skrivet av panelkungen:

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att använda sin Xbox kontroll till Switch då jag gillar den skarpt och inte har lust att punga ut med massor av pengar för en pro-controller. Hur går man tillväga och funkar det bra? Om det inte funkar 100% vad skulle ni rekommendera för kontroll som alternativ till Nintendos egna?

8BitDo Ultimate 2 Bluetooth är väll den som brukar rekomenderas. Har den första som också fick stöd nyligen, men också nya pro controllen. Dock har den inte den nya Rumblen som Nintendos nya pro controller har, vilket inte känns nice då den vibrerar som tusan när man kör vissa spel eftersom den inte kan köra den mer finkänsliga rumblen.

Personligen så tycker jag den nya pro kontrollen från Nintendo är så sjukt skön och nice att spela med, så har du råd så satsa på den om du vill ha den bästa upplevelsen.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jag märkte något skumt idag med min Switch 2, den vänstra joycon låter, som ett high pitch sound, försvann efter jag kopplade bort och tillbaka, någon som varit med om de?

Låter som nått relaterat till HD-rumblen då jag inte kan tänka mig någon annan del i dosan som kan ge ifrån sig oljud. Verkar finnas en del barnsjukdomar i joy-con 2 också, hade själv en defekt ZR-knapp som knappt "klickade" och ofta missade inputs, bytte ut den och nya har funkar bara bra, inga andra defekter med min Switch 2 så här långt.

Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Känns som man haft Switch 2 länge, men man får ha i åtanke att den ju bara funnits på marknaden i 3 månader, så tänker man på hur spelutbudet såg ut på Switch 1 våren 2017 och hur det såg ut på PS5, så är det egentligen inte så illa. Men visst, några fler portningar hade jag nog ändå väntat mig efter Donkey Kong-releasen. Känts som sagt som man haft Switchen 2 hur länge som helst, men det är väl för att den delar så mycket med Switch 1, så den känns ju liksom som en fortsättning på Switch 1 på nått sätt,:p

Skrivet av panelkungen:

Playstation-kontroller kanske kan funka då både Nintendo och Sony använder blue-tooth och direct input. Men Xbox använder ju xinput och wi-fi för sina dosor, så det borde ju vara icke-kompatibelt...

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Någon här som haft problem med deras WiFi på Switch 2:an?

Min lillebror fick en Switch 2 för ca 2 veckor sedan. Dom fick inte igång WiFi så dom ringde IT-supporten (me). Försökte få igång den men lyckades inte. Krävdes alltid en omstart för koppla upp sig emot ett WiFI nätverk, men varje gång den försökte använda internet dog den. Försökte fabriknollställa den samt ändra på lite nätverks inställningar men oavsett vad jag prövade så funkade inget. Tillslut kom vi på att koppla in den via dockan och TP-kabel och då funkade allting felfritt. Försökte uppdatera maskinen men den var redan senaste versionen. Men att konstant kräva dockan med TP-kabel för internet åtkomst är inte en lösning. Så jag rekommendarede att dom reklamerade den, men vet inte om dom gjort det ännu. Men såg denna tråd så tänkte kolla om någon annan här haft liknande problem och hur dom löste det i så fall.

Be dom starta en internet delning på mobiltelefonen och anslut till mobilen. Det fungerar alltid för mig.
Eftersom jag på jobbet har så man måste ansluta med lösenord i en webbläsare så löser jag det så, men hemma fungerar wifi som vanligt.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Funderar på att köpa ett nytt Switch 2-spel nu när jag är på slutstumpen med Cyberpunken. Funderar på om man ska köpa Hitman (det ska vara patchat nu), eller om man ska vänta till september-directen då vi lär få datumet på Elden Ring. Men frågan om det blir för mycket med ännu ett open world-rpg nu när jag mest spelat Cyberpunk och Zelda Totk på Switch 2, så kanske är bättre att köra på ett mer linjärt actionspel denna gång...

Ps. Gertzy på paus nu igen?

Skrivet av lonian:

Be dom starta en internet delning på mobiltelefonen och anslut till mobilen. Det fungerar alltid för mig.
Eftersom jag på jobbet har så man måste ansluta med lösenord i en webbläsare så löser jag det så, men hemma fungerar wifi som vanligt.

Samma här, mobilhotspot funkar alltid för mig. Medan Wi-Fi och även trådad uppkoppling hemma krånglar lite då och då oavsett om det är med Switchen eller datorn. Tycker wi-fi alltid krånglat oavsett vilken internetleverantör och modell av router jag kört med. Konstigt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ps. Gertzy på paus nu igen?

Delvis mitt fel. Jag öppnade upp forumstråden om Metroid Prime sen blev det pajkastning där inne.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator
Skrivet av lonian:

Delvis mitt fel. Jag öppnade upp forumstråden om Metroid Prime sen blev det pajkastning där inne.

Ingen annans fel än de som hoppar in i de diskussionerna, helst när det är samma återkommande personer. Vid det här laget vet nog de flesta vad som är tillåtet och hur man ska bete sig för att undvika sådant där.

Med det sagt, här inne snackar vi Switch 2 så fortsätt med det nu.

signatur

Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Umbriel:

Hade varit trevligt om SNES kontroller kommit tillbaks i lager tycker jag! Taskigt av Nintendo att retas med en bild på kontroller som inte går att få tag på (i Europa) i sin YouTube video. Känner mig hånad och kränkt. ;p Out of stock

Well, förstår dig, men till deras försvar är det inte Europeisk kontroll de visar utan amerikansk som inte är lika snygg imho Men ja, skulle också bli glad om de dök upp igen!

Skrivet av Majoren:

Känns som man haft Switch 2 länge, men man får ha i åtanke att den ju bara funnits på marknaden i 3 månader, så tänker man på hur spelutbudet såg ut på Switch 1 våren 2017 och hur det såg ut på PS5, så är det egentligen inte så illa. Men visst, några fler portningar hade jag nog ändå väntat mig efter Donkey Kong-releasen. Känts som sagt som man haft Switchen 2 hur länge som helst, men det är väl för att den delar så mycket med Switch 1, så den känns ju liksom som en fortsättning på Switch 1 på nått sätt,:p

Hehe, absolut bra poäng, men på Switch var det enklare att hålla sig underhållen under långa sessioner och tidsperioder med Breath of the Wild, Mario Kart World kan jag köra någon cup om dagen och sedan lite free roam sen börjar jag tröttna. Bilspel håller inte i samma grad för långa perioder av spelande imho. Hade behövts något mer. Så hade mer än gärna sett att tredjepartsstödet började rulla in förr snarare än senare. Och jämförelsen med PS5 haltar ju lite eftersom det var pandemi snarare än val som ledde till dess situation. De hade nog kunnat ha större utbud faktiskt. Men men. Räddningen nu är ju bakåtkompatibilitet och ta igen backloggen så alltför hemskt är det ju faktiskt inte. Bara spännande när gatesen börjar öppnas och spel flöda ut!

Medlem

Finns lite att se fram emot under September till Switch-systemen - och med en eller flera directs är vi nog nära att få ett grymt spelutbud! Och som sagt vi är tidigt i livstiden så tidigt att döma det alltför hårt.

Medlem
Skrivet av lonian:

Testat men hjälpte inte, problemet kvarstår. Tack för tipset dock.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Well, förstår dig, men till deras försvar är det inte Europeisk kontroll de visar utan amerikansk som inte är lika snygg imho Men ja, skulle också bli glad om de dök upp igen!

Hehe, absolut bra poäng, men på Switch var det enklare att hålla sig underhållen under långa sessioner och tidsperioder med Breath of the Wild, Mario Kart World kan jag köra någon cup om dagen och sedan lite free roam sen börjar jag tröttna. Bilspel håller inte i samma grad för långa perioder av spelande imho. Hade behövts något mer. Så hade mer än gärna sett att tredjepartsstödet började rulla in förr snarare än senare. Och jämförelsen med PS5 haltar ju lite eftersom det var pandemi snarare än val som ledde till dess situation. De hade nog kunnat ha större utbud faktiskt. Men men. Räddningen nu är ju bakåtkompatibilitet och ta igen backloggen så alltför hemskt är det ju faktiskt inte. Bara spännande när gatesen börjar öppnas och spel flöda ut!

Nja, så mycket haltar inte jämförelsen med PS5. Devkits till PS5 kom ju till långt innan pandemin, att den fick och fortfarande har få exklusiva spel beror snarare på att spel färdigställs i mycket långsammare tempo nu än det gjorde för en 10-15 år sedan. Sen är jag väl inte rätt person att poängtera det då jag inte ens köpt spelet själv, men Nintendo fick ju ut DK till Switch 2 bara en månad efter lanseringen, vilket gör att den fått exklusiva större releaser åtminstone i minst samma takt som gamla Switch.

Medlem

Inte förvånad

Medlem

Kollade på halva typ och gav upp haha.
Nämner dom något om fläkten? För dessa USB-C adaptrar har ingen fläkt likt docken.
Kan det vara "orsaken"?

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Kollade på halva typ och gav upp haha.
Nämner dom något om fläkten? För dessa USB-C adaptrar har ingen fläkt likt docken.
Kan det vara "orsaken"?

Hörde inget på det jag såg, orkade inte se allt.

Skriv svar