The Outer Worlds 2
Vi tar ett första smakprov av Obsidans beska rymdsatir, och vill ha mer.
Ettan var kul, men då jag spenderade minst 300 timmar i Fallout New Vegas (med expansioner, men ändå) så var jag inte beredd på att eftertexterna skulle börja rulla efter typ 30 timmar. Det var den största besvikelsen. Om tvåan blir längre och matigare så kan jag absolut tänka mig att testa.
Just det här med humor och karikatyrer är i alla fall delvis varför jag aldrig fastnade för föregångaren. Och då menar jag inte att spel inte kan vara roliga men ändå engagerande, utan tänker snarare på titlar som inte vågar ta sig själva på allvar utan punkterar sina "seriösa" delar med humor varvid scenen får pyspunka. Ett spel som Disco Elysium är exempelvis å ena sidan hysteriskt humoristiskt, men vet å andra sidan när humorn ska läggas åt sidan och låta bitarna med mer emotionellt djup ta den plats de förtjänar. I The Outer Worlds och många andra titlar är dessa scener väldigt få, tyvärr.
Men det lovar i alla fall gott att man verkar premiera rollspelandet! Förhandstittarna av det andra FP-rollspelet i höst, Bloodlines 2, indikerar ju tyvärr att man gått den motsatta vägen där.
Jag har tänkt köra originalet hur länge som helst, men fick remaken/remastered på humble.
Men vilken ska man köra egentligen? De kom så tätt inpå varandra, och på nåt sätt ser remsken fulare ut? Eller är den bättre?
Menar du spacers choice edition så är det väl bara helt enkelt "next gen-patchen" och dlc (typ goty-versionen)..? Klart du ska köra den.
Jag har tänkt köra originalet hur länge som helst, men fick remaken/remastered på humble.
Men vilken ska man köra egentligen? De kom så tätt inpå varandra, och på nåt sätt ser remsken fulare ut? Eller är den bättre?
Menar du Spacer's Choice? det är exact samma som orginal spelet fast med all DLC
Jag har kul med "Avowed" just nu, och ser framemot detta också. Obsidian har hittat sitt eget "språk" med dessa spel. De försöker bara göra trevlig underhållning, inte vara banbrytande på något sätt.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Ettan var kul, men då jag spenderade minst 300 timmar i Fallout New Vegas (med expansioner, men ändå) så var jag inte beredd på att eftertexterna skulle börja rulla efter typ 30 timmar. Det var den största besvikelsen. Om tvåan blir längre och matigare så kan jag absolut tänka mig att testa.
Intressant. För mig tog det 72 tim att klara ut samtliga uppdrag i grundspelet + expansionerna. Känns inte direkt som om du körde igenom så många sidequests om det bara tog dig 30 tim.
Finns det någon återkoppling till händelserna i första spelet, eller är det en helt fristående uppföljare?
Det utspelar sig i ett annat solsystem och beskrivs som en fristående uppföljare. Men bekanta fraktioner och koncept lär ju återkomma på olika sätt.
Det utspelar sig i ett annat solsystem och beskrivs som en fristående uppföljare. Men bekanta fraktioner och koncept lär ju återkomma på olika sätt.
Man kanske skulle ta och spela igenom ettan för säkerhets skull ändå, har aldrig kommit till skott. Tack för svar
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Intressant. För mig tog det 72 tim att klara ut samtliga uppdrag i grundspelet + expansionerna. Känns inte direkt som om du körde igenom så många sidequests om det bara tog dig 30 tim.
Jag lirade det innan expansionerna var släppta.
Jag hade nog kunnat kräma ut några timmar till, men 35-40 timmar i grundspelet jämfört med Fallout NV är, för mig, ett kort spel. Kanske dumt att jämföra men det var onekligen svårt att inte hoppas på något lika storslaget som FNV.
Ettan var mellanmjölk på alla sätt och vis. DLC var lite bättre men överlag så var det inte så mycket rollspel. Du som spelaren kunde ha varit en robot eller en amöba. Finns typ ingen NPC som reagerar på dig eller har något att säga om dig som person i det spelet förutom ditt skepp. Ganska ironiskt att den enligt mig mänskligaste NPC i spelet är en robot.
Jag har försökt ett par vändor med ettan, men är osäker på om jag gått i mål någon av gångerna. Det är någonting med spelet som inte klickar. Det lyckas aldrig riktigt kittla den där delen i en som vill låta sig övertygas om att det här är mer än ett spel, det här är på riktigt. Jag kan aldrig försvinna in i Outer Worlds, utan blir stående på tröskeln till ett väldigt bjärt och ganska slätstruket och tevespeligt tevespel. Uppskattar dialog och har roligt åt rollspelsbitarna, men det räcker inte på långa vägar.
Taggad som bara den. Obsidian gör spel som vågar vara just spel utan att göra avkall på dialog. Avowed, som släpptes tidigare i år håller jag som det bästa action RPG:t sedan Skyrim.
Det är otroligt att vi får The Outer Worlds 2 att spela i vinter, när studion precis släppt det fantastiska Avowed.
Pepp! Älskade första spelet så ser fram mot en större och djupare tvåa. Obsidians rollspel är högt upp på min lista, så jag är hype!
Ja, Obsidian skulle jag säga gör de bästa rollspelen i världen just nu. Jag hoppas att tvåan känns större utan att det blir för mycket större, Starfield blev för stort. Jag hoppas även att humorn och satiren håller i sig och att det vågar vara ett spel.
Taggad som bara den. Obsidian gör spel som vågar vara just spel utan att göra avkall på dialog. Avowed, som släpptes tidigare i år håller jag som det bästa action RPG:t sedan Skyrim.
Det är otroligt att vi får The Outer Worlds 2 att spela i vinter, när studion precis släppt det fantastiska Avowed.
Ja, Obsidian skulle jag säga gör de bästa rollspelen i världen just nu. Jag hoppas att tvåan känns större utan att det blir för mycket större, Starfield blev för stort. Jag hoppas även att humorn och satiren håller i sig och att det vågar vara ett spel.
Haha sure att tycka Avowed var bra, men det är ju knappast ett RPG
Haha sure att tycka Avowed var bra, men det är ju knappast ett RPG
hur är Avowed inte ett RPG?
hur är Avowed inte ett RPG?
Bara några argument på rak arm
Brist på djup i val och konsekvenser
En mer linjär struktur
Fokus på action och combat
Förenklat karaktärssystem
Begränsad interaktivitet med världen
Bara några argument på rak arm
Brist på djup i val och konsekvenser
En mer linjär struktur
Fokus på action och combat
Förenklat karaktärssystem
Begränsad interaktivitet med världen
inget av det där gör ju inte så att spelet inte är ett RPG
det är ett RPG spel, det är inte så djupt som andra men ett spel behöver inte vara så djupt som Baldur's Gate eller Pathfinder för att vara ett RPG.