Geist är en spöklik medelmåtta med fina idéer

It's not a lake, it's an ocean
Geist är en spöklik medelmåtta med fina idéer

Det släpptes en hel del udda spel till Gamecube. Geist är ett av dem. Det är också ett exempel på att ett antal bra idéer inte nödvändigtvis resulterar i ett bra spel.

Det började med ett önskemål från Nintendos sida. De önskade ett spel i förstaperson som inte var en traditionell shooter. N-Space började klura på vad de skulle kunna erbjuda. De lekte med tanken på en osynlig agent som skulle kunna skrämma och påverka sin omgivning, och idéerna gled snart över till att agenten var ett spöke. Grundkonceptet bakom Geist var fött.

Det börjar som en väldigt traditionell shooter. Vi spelar som John Raimi, utsänd av den amerikanska regeringen för att infiltrera en bas tillhörande Volks Corporation med uppdraget att frita undercoveragent Thomas Bryson. Något går förstås fel, Raimi dödas av en kollega som helt oväntat börjar skjuta mot sina egna. Det är något konstigt som händer här.

Genast blir jag varse att detta inte är ett nytt Perfect Dark. Inget Halo. Kontrollen är seg och miljöerna fantasilösa. Det uppstår över huvud taget inget flyt i striderna. Allt handlar i princip om att mörsa ned fienderna, som väldigt ogärna tar skydd.

Den här puddingen på IT-avdelningen har just gett mig access.

Skiljer ut sig från mängden

Snart blir det dock tydligt hur Geist skiljer ut sig från mängden av grådaskiga shooters. Vår ärade agent Raimi kommer nämligen tillbaka som spöke, och det är här det börjar bli intressant. Efter en kort tutorial är det bara att sätta igång och experimentera med dessa nya förmågor. N-Space gör ett ganska bra jobb med att pedagogiskt introducera mig i hur jag tar kontroll över allt från människor till djur och papperskorgar. Assisterar gör flickan Gigi, själv ett spöke och ett offer för en tragisk historia.

Nintendo ville se ett äventyrsspel med vissa FPS-inslag medan N-Space var mer inne på att göra en shooter med vissa äventyrsinslag. Resultatet blev en salig blandning av bådadera. Det går att spåra den problemfyllda utvecklingen med två års förseningar i det färdiga spelet, där allt från strider till utforskning känns halvbakade.

Som shooter betraktad är Geist ytterst rudimentär och i bästa fall medelmåttig. Vapnen är få, fienderna är ointelligenta och känns som kopior av varandra. Det finns inte så mycket annat att göra än att springa runt och skjuta med den oändliga ammunitionen. Däremot finns det ett antal bossfajter här som erbjuder en ganska gedigen utmaning.

En papperskorg! Den kan man skrämmas med.

Ta kontrollen

Men så var det det här med att ta kontrollen över varelser och föremål. Det är faktiskt ganska underhållande att leka runt med, och det används även i själva striderna. Ett exempel är en boss tidigt i spelet som kastar granater. Om fienden tappar granaten nära sig kan du hoppa ur soldaten du för närvarande kontrollerar och hoppa in i granaten. Tryck "explode" och pang så tillfogar du fienden betydande skada. Sväva sedan raskt tillbaka till soldaten igen och fortsätt striden.

För att kunna ta kontroll över något levande behöver personen eller djuret först skrämmas så att de lyser rött. Allt rött kan kontrolleras. En hund kan exempelvis bli rädd om man kontrollerar dess matskål medan en människa kan få spader av en dator som löper amok.

Funktionen är begränsad, det går inte att kontrollera vad som helst i omgivningen. Ofta känns det väldigt scriptat vad som ska användas och i vilken ordning. Det hade varit roligare om spelaren fått betydligt större frihet att leka runt här.

Ingen tydlig vision
Röstskådespelet, som är väldigt begränsat eftersom mycket av dialogen fylls upp av text i stället för tal, är så dåligt att det blir underhållande. Det visar sig att utvecklarna anlitade röster från en lokal radiostation för att läsa in dialogen. De var jättenöjda. Själv skulle jag nog ha sagt "tack, men ska vi göra ett nytt försök?".

I allt från grafik och kontroll till röstskådespel skriker Geist medelmåttighet. Berättelsen är ändå helt OK, och jag uppskattar vad N-Space försökte åstadkomma och kan ha överseende med vissa mindre smickrande aspekter för att komma vidare och se vad som händer. Mest stör jag mig på kontrollen, som jag aldrig riktigt blir vän med, i synnerhet i de mer hektiska bosstriderna.

Geist lanserades först 2005, och vid det laget var Gamecube redan historia. Att både Resident Evil 4 och Xbox 360 släpptes det året hjälpte knappast Geist att slå igenom heller. En tydligare vision, eller detta projekt i händerna på en mer talangfull utvecklare, hade kanske resulterat i ett mer minnesvärt spel. Nu fick vi ett äventyr som blivit bortglömt, och dessvärre av ganska goda anledningar.

Geist
2
Tveksamt
+
Att ta kontroll över människor, djur och saker är underhållande
+
Lagom långt
-
Det mesta skriker medelmåttighet
-
Ett spel som kompromissats sönder
-
Seg kontroll
-
Grafiken pressar knappast Gamecube
Det här betyder betygen på FZ

Lanseringsdatum: 7 oktober 2005 (i Europa)
Testat på: Gamecube
Övriga format: -


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem

Har du en gammal Gamecube som kommit fram?
Det låter onekligen lite tafatt. Själva mekaniken är ju ball men finns nog bättre spel med samma idé, typ.. Messiah... (osäker om det är bra iofs)

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av AdamMK:

Har du en gammal Gamecube som kommit fram?
Det låter onekligen lite tafatt. Själva mekaniken är ju ball men finns nog bättre spel med samma idé, typ.. Messiah... (osäker om det är bra iofs)

Ja, jag har kört en Gamecubesommar. Min Gamecube är från 2005, köpte den för Resident Evil 4 för bara 600 kr på Webhallen. Priset hade verkligen dumpats då. Det är egentligen först på senare år jag har börjat dyka lite mer i utbudet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem

Förresten, vilken dräpande beskrivning av spelet i rubriken! Lite så jag känner mig när jag mår dåligt och inte får saker gjorda i den takt jag vill=P

Medlem

Ja, detta spel minns man ju från Gamecube-dagarna. Var väl en av konsolens sista exklusiva titlar?
Otroligt mediokert var ju bara förnamnet. T.om. Die Hard: Vendetta var ett bättre Gamecube-fps. Borde kanske ta och köra en recension på det, om man hade haft orken att leta upp kuben.

Medlem

Hade spelet långe till kuben, vet inte varför egentligen för när jag hade spelat ut det ville man verkligen inte starta upp det igen.

Ett spel som jag däremot håller hyfsat högt, visserligen multiplattform var free radicals seconds sight.

Medlem

Intressant läsning och det du beskriver är ungefär det intryck jag fått av spelet utan att ha spelat det själv. Kompletterade din text med en videorecension och känner att det skulle vara intressant att se en modern tolkning av konceptet. Tänker att det skulle kunna leda till något fantastiskt om friheten att göra vad man vill varit större. Menar, att hoppa mellan människor, djur och objekt är i teorin attraktivt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Legerdemain:

Menar, att hoppa mellan människor, djur och objekt är i teorin attraktivt.

Ja, definitivt. Konceptet är det inget fel på. Det känns bara som att utvecklarna inte riktigt var uppgiften mogen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, definitivt. Konceptet är det inget fel på. Det känns bara som att utvecklarna inte riktigt var uppgiften mogen.

Men till saken hör ju att spelet var under utveckling i evighet, typ 3-4 år vilket ju var evigheter på den tiden.
N space fick ju därefter bli degraderad till att göra call of duty på Nintendo ds minns jag 🤓

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kavakava83:

Men till saken hör ju att spelet var under utveckling i evighet, typ 3-4 år vilket ju var evigheter på den tiden.
N space fick ju därefter bli degraderad till att göra call of duty på Nintendo ds minns jag 🤓

Ja. Som sagt, kanske inte uppgiften mogen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem

Fan vad kul nån mer kör gamla Gamecube-spel. Jag minns när det här spelet kom, men jag plockade aldrig upp det. Varför vet jag inte

Medlem

Oj, var inte beredd på att se Geist på förstasidan av FZ. Jag måste ändå säga att jag tyckte om spelet, även fast jag hade både Timesplitters 2/Future Perfect och Halo. Fick ändå in ganska många timmar i multiplayer-läget med kompisar i Geist. Något fanns där

Medlem

Jag har det till GC men har knappt spelat det.
Om jag minns rätt så var frameraten bedrövlig?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Barak:

Jag har det till GC men har knappt spelat det.
Om jag minns rätt så var frameraten bedrövlig?

Ja, det stämmer.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

1
Skriv svar