Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av lonian:

Förstår inte grejen med Virtual boy. Den konsolen floppade ju, så hur många kommer att köpa den annat än möjligen samlar objekt? Kommer dom spelen bara att fungera om Virtualboy prylen är ansluten eller vad? Vore väl bättre om de i stället moddade spelen till rätt färger i stället.
Jag har kört på någon emulator och då gick det att byta till en mer nedtonad blå eller grön färg som inte skadar ögonen.

Prime 4 tycker jag såg bra ut. Är glad att vi får Mario Galaxy 2.

Varför skulle färgen skada ögonen? Det var väl den stereoskopiska teknologin som gav överansträngda ögon, liksom man även kunde få trötta ögon, framkalla åksjuka mm. av att spela Nintendo 3DS. Skulle personligen inte betala en krona för att spela det där skräpet, men man får väl säga att det på sätt och vis är kul hur Nintendo satsar på sina gamla retroprodukter, även om man kunde tycka att de borde använda resurserna till att få ut Gamecube-titlar, för det går extremt långsamt för dem...

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Endast om det är limiterad utgåva under limiterad period. Oöppnade 3D Mario Allstar gick bara att köpa under limiterad period nytt och har gått upp i pris varje år sen dess

Jajo, jag förstår om du bara ska köpa en, men bad ska du göra med resterande kopior? Sälja senare för högre pris?

Medlem
Skrivet av lonian:

Förstår inte grejen med Virtual boy. Den konsolen floppade ju, så hur många kommer att köpa den annat än möjligen samlar objekt? Kommer dom spelen bara att fungera om Virtualboy prylen är ansluten eller vad? Vore väl bättre om de i stället moddade spelen till rätt färger i stället.
Jag har kört på någon emulator och då gick det att byta till en mer nedtonad blå eller grön färg som inte skadar ögonen.

Prime 4 tycker jag såg bra ut. Är glad att vi får Mario Galaxy 2.

Kändes som att Virtual Boy och Mortal Kombat: Legacy Kollection var mer för samlare än för gamers. Finns säkert en del som bara köper Virtual Boy och Mortal Kombat och ställer dom på hyllan

Medlem
Skrivet av Belgaar:

https://www.nintendo.com/en-gb/Games/Nintendo-Switch-games/Su...

Bläddra ner till sista tillägget:

"Enhanced for Nintendo Switch 2

A free update will be available for Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 on Nintendo Switch 2! Enjoy both games at 4K resolution in TV mode or 1080p in Handheld and Tabletop mode."

Det kommer faktiskt en gratis Switch 2 enhancement

Funderar faktiskt på att köpa ett gäng fysiska kopior om det visar sig vara limited edition likt 3D Allstar och säljs under limiterad period. Oöppnade 3D Allstars har gått upp en hel del i pris.

Gratis uppgradering? 800kr är inte riktigt gratis tycker jag. Man kanske kan skicka in sina gamla versioner? 🤪

Jag har inte sett någon indikation på att de nya ska vara limiterade på något sätt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Varför skulle färgen skada ögonen? Det var väl den stereoskopiska teknologin som gav överansträngda ögon, liksom man även kunde få trötta ögon, framkalla åksjuka mm. av att spela Nintendo 3DS. Skulle personligen inte betala en krona för att spela det där skräpet, men man får väl säga att det på sätt och vis är kul hur Nintendo satsar på sina gamla retroprodukter, även om man kunde tycka att de borde använda resurserna till att få ut Gamecube-titlar, för det går extremt långsamt för dem...

Har du testat att spela via emulator i skrikande röd och svart färg? Det svider i ögonen efter ett tag för mig. Det kanske är ovana men jag mår inte bra av det i alla fall.

Wario spelet är rätt bra. Jag spelade wario på gameboy som barn och det är ju typ fortsättningen på den serien.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Är galaxy 1-2 bara fysiskt till switch 1 då, med gratis uppfatering till Switch 2? Kollade prisjakt och verkar ju så. Bäst att köpa vid release tänker jag, kan ju bli limited edition som tidigare.

signatur

Gen
Medlem

Yoshi och Super Mario Wonder blir det nog för mig. Har dock aldrig spelat Galaxy, är det något att ha?

Kul att det kom ett demo för Bananza, dock vettefan om det är något för mig. Det var långt fler framedrops än jag trodde :/ Varje gång det är många partikeleffekter så sjönk fpsen och pga double buffering blir det väldigt påtagligt. Även kartan gick ner till 30 vilket jag inte väntade mig.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av lonian:

Är galaxy 1-2 bara fysiskt till switch 1 då, med gratis uppfatering till Switch 2? Kollade prisjakt och verkar ju så. Bäst att köpa vid release tänker jag, kan ju bli limited edition som tidigare.

Japp, de släpps inte i Switch 2-fodral och kassetter men får gratis uppgradering till 4k och lite annat godis om det spelas på Switch 2. Hade föredragit om det bara släppts till Switch 2 också direkt men detta är bättre än inget.

Medlem
Skrivet av Umbriel:

Gratis uppgradering? 800kr är inte riktigt gratis tycker jag. Man kanske kan skicka in sina gamla versioner? 🤪<Uppladdad bildlänk>

Jag har inte sett någon indikation på att de nya ska vara limiterade på något sätt.

Spara de där ett tag, Mariospel kan stiga i värde i retrovärlden när några år får gå

Medlem
Skrivet av Umbriel:

Gratis uppgradering? 800kr är inte riktigt gratis tycker jag. Man kanske kan skicka in sina gamla versioner? 🤪<Uppladdad bildlänk>

Vad kostade dom där spelen styck vid release?

Nintendo kanske tycker båda tillsammans är värd 800 även idag.

Jag har dock minne av att Nintendo var mer givmilda förr och gav bort Metroid prime trilogy för 200kr på wiiu.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har dock minne av att Nintendo var mer givmilda förr och gav bort Metroid prime trilogy för 200kr på wiiu.

Metroid Prime Trilogy släpptes till vanliga Wii och vill minnas att jag gav runt 700 kr i butik.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag minns inte exakt vad jag betalade, men standardpriset var nog 499kr på den tiden?
Nu skulle jag få 150kr/st i inbyte, jag tror det är ytterst sällan som spel är en bra ekonomisk investering. Däremot har de här två givit mig många timmar riktigt bra underhållning!

Medlem
Skrivet av Umbriel:

Jag minns inte exakt vad jag betalade, men standardpriset var nog 499kr på den tiden?
Nu skulle jag få 150kr/st i inbyte, jag tror det är ytterst sällan som spel är en bra ekonomisk investering. Däremot har de här två givit mig många timmar riktigt bra underhållning!

De kostade 549:- eller 599:- tror jag, 499:- minns jag inte som att det någonsin varit standardpris för fullprisspel. Wii-eran var väl den billigaste eran sett till spelpriser, på Gamecube brukade det väl ofta kosta 649:-
400:- per styck för Galaxy-spelen är ganska saftigt men inte katastrofalt om det är bra uppgraderingar, det är väl den fysiska releasen som låter väldigt dyr för att det är två spel sammanslagna i priset.

Medlem
Skrivet av Majoren:

De kostade 549:- eller 599:- tror jag, 499:- minns jag inte som att det någonsin varit standardpris för fullprisspel. Wii-eran var väl den billigaste eran sett till spelpriser, på Gamecube brukade det väl ofta kosta 649:-
400:- per styck för Galaxy-spelen är ganska saftigt men inte katastrofalt om det är bra uppgraderingar, det är väl den fysiska releasen som låter väldigt dyr för att det är två spel sammanslagna i priset.

Och oavsett så motsvarar 499:- ungefär 730:- i dagens pengavärde om vi tar hänsyn till inflationen

Medlem
Skrivet av boneless:

Och oavsett så motsvarar 499:- ungefär 730:- i dagens pengavärde om vi tar hänsyn till inflationen

Jaså?
Oavsett så tycker jag 499:- är väldigt lågt pris för fullprisspel, likaså är 599:- ett lågt pris.

Skrivet av lonian:

Har du testat att spela via emulator i skrikande röd och svart färg? Det svider i ögonen efter ett tag för mig. Det kanske är ovana men jag mår inte bra av det i alla fall.

Wario spelet är rätt bra. Jag spelade wario på gameboy som barn och det är ju typ fortsättningen på den serien.
http://youtu.be/hjYFoebrgCA?si=3p-moH5f6ijneews

Haha, nej kan inte påstå att jag spelat virtual boy-spel på emulator. Låter som sagt märkligt tycker jag ändå att färgen skulle vara största boven när man stirrar in på lågupplösta stereoskopiska linser på 2cm avstånd i en mörk hjälm. Låter helt klart som ett ganska ohälsosamt sätt att spela tv-spel på.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jaså?
Oavsett så tycker jag 499:- är väldigt lågt pris för fullprisspel, likaså är 599:- ett lågt pris.

Haha, nej kan inte påstå att jag spelat virtual boy-spel på emulator. Låter som sagt märkligt tycker jag ändå att färgen skulle vara största boven när man stirrar in på lågupplösta stereoskopiska linser på 2cm avstånd i en mörk hjälm. Låter helt klart som ett ganska ohälsosamt sätt att spela tv-spel på.

Jag tror dom designat det med röd färg eftersom ögat adapteras i mörker bättre med röd färg utan att påverka mörkerseendet.. Men det kanske fungerar sämre på vanlig skärm? Hur som verkar ju folk haft problem ändå när dom stirrat in i den där maskinen.

Nu kom jag på att man troligtvis kan få det att funka i ett vr headset. Ska pröva det.
Har ju möjlighet att spela 3ds i vr för 3d effekt.

signatur

Medlem

Om man är nyfiken på historien om virtual boy så kan jag rekommendera denna mini-dokumentär som kom för några månader sedan. Väldigt välgjord, även om thumbnailen gör att man vill kräkas lite i munnen.

De har även gjort en separat mini-dokumentär om Gunpei Yokoi som även den är mycket sevärd, ett sant geni som ofta kommer i skymundan gängse Miyamoto, Iwata osv.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av lonian:

http://youtu.be/hjYFoebrgCA?si=3p-moH5f6ijneews

Spelade igenom hela wario land på virtual boy, på nästan en sittning. Märkte ingen irritation i ögonen alls. Häftig 3D. Har fortfarandd både Virtual boy komplett i låda och Wario Land.

Skriv svar