Squadron 42 kan missa 2026: "Jag vet inte om vi kommer klara det"
$9 miljoner för augusti månad.
De är, sedan de drog in externa pengar, tvungna att publicerar finanser, senast då för 2023. Bara att titta på intäkter och utgifter för att se att det inte gick bra, och rapporten innehåller även varningarna för 2024. Finns inte något ekonomiskt utrymme för marknadsföring. De kan ju försöka låna $100 miljoner eller få andra stollar att gå in med pengar, för jag tror inte de kan be sina backers om de summorna...
De genomförde en omstrukturering i slutet av 2024 och nu i början av 2025. I 2024 sparkade man flera höga chefer för att få ned lönekostnaderna. Los Angeles kontoret hade inte kvar någon aktiv utveckling utan detta var flyttat till Montreal, Austin, Frankfurt och Manchester. Bara HR och marketing. Så 2025 stängde man ned LA kontoret för att spara in på lokalkostnader och gav de som fanns där option att flytta till de andra orterna. Man flyttade även folk mellan orterna vilket i vissa fall betydde att folk behövde flytta till andra sidan Atlanten till Manchester.
Allt detta för att minska sina kostnader och fokusera allt på att nå release i tid.
Så det är inte som så att man sitter på rumpan medan huset brinner ned
$9 miljoner för augusti månad.
De är, sedan de drog in externa pengar, tvungna att publicerar finanser, senast då för 2023. Bara att titta på intäkter och utgifter för att se att det inte gick bra, och rapporten innehåller även varningarna för 2024. Finns inte något ekonomiskt utrymme för marknadsföring. De kan ju försöka låna $100 miljoner eller få andra stollar att gå in med pengar, för jag tror inte de kan be sina backers om de summorna...
Okej jag missförstod dig. Menar du alltså att marknadsföringen inte fick tillräcklig respons eller spridning typ?
Jag trodde inte det "krävdes" dom enorma summorna för marknadsföring faktiskt, blev lite förvånad.
Men jag är väl inte den som dom är ute efter att nå eftersom jag sitter och läser på FZ hela dagarna.
Okej jag missförstod dig. Menar du alltså att marknadsföringen inte fick tillräcklig respons eller spridning typ?
Jag trodde inte det "krävdes" dom enorma summorna för marknadsföring faktiskt, blev lite förvånad.
Men jag är väl inte den som dom är ute efter att nå eftersom jag sitter och läser på FZ hela dagarna.
Intäkter och utgifter gäller vad de får in från backers och vad de bränner pengar på, löner, lokaler, etc, handlar inte om marknadsföring. De vill ju kunna nå en större grupp än just bara backers som redan har köpt SQ42, annars så får det ju inte in några pengar.
Att marknadsföra kostar, än mer när det gäller storfilmer och AAA-spel, som man förväntar sig att dra in ännu mer än mindre filmer och speltitlar. GTA V kostade $100 miljoner eller så att marknadsföra, Cyberpunk 2077 $142 miljoner. Idéen är ju att man skall få in pengar med råge, så länge de inte floppar.
De pengarna har inte CIG.
De genomförde en omstrukturering i slutet av 2024 och nu i början av 2025. I 2024 sparkade man flera höga chefer för att få ned lönekostnaderna. Los Angeles kontoret hade inte kvar någon aktiv utveckling utan detta var flyttat till Montreal, Austin, Frankfurt och Manchester. Bara HR och marketing. Så 2025 stängde man ned LA kontoret för att spara in på lokalkostnader och gav de som fanns där option att flytta till de andra orterna. Man flyttade även folk mellan orterna vilket i vissa fall betydde att folk behövde flytta till andra sidan atlanten till Manchester.
Allt detta för att minska sina kostnader och fokusera allt på att nå release i tid.
Så det är inte som så att man sitter på rumpan medan huset brinner ned
Japp, huset brinner, men det är troligtvis för sent att släcka innan huset har brunnit ner total.
Var tror du att de skall få pengar till marknadsföring av SQ42 från? Säg att de lyckas spara $3 miljoner i månaden (det gör de inte), det tar ju bara nästa tre år att få ihop $100 miljoner, och de har ju bara ett år kvar. Låna pengar? Med vilken säkerhet? Spelmotorn? Hitta någon stolle villig att låna dem det?
Nu var det inte riktigt det han menade, men ok.
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/1nefnb4/comment...
Förvisso lite klumpigt sagt av Jared då han vet att han är CIG's ansikte utåt, och till viss del representerar både Squadron 42 och Star Citizen som följd av det.
Men samtidigt så tröttsamt att speljournalistik alltid har så bråttom att hoppa på "Star Citizen Scam"-tåget så fort det är något. Jag kan ge mig fan på att det kommer vara en drös av artiklar när de kommer upp i $900k precis som alla milstolpar innan dess. Snart uppe i 6 miljoner konton också vilket säkerligen kommer generera ytterligare en artikel.
Squadron 42 ska släppas nästa år, och Star Citizen har varit spelbart i 8 år. Eller sitter du på insider-information som säger annat?
lmao
Intäkter och utgifter gäller vad de får in från backers och vad de bränner pengar på, löner, lokaler, etc, handlar inte om marknadsföring. De vill ju kunna nå en större grupp än just bara backers som redan har köpt SQ42, annars så får det ju inte in några pengar.
Att marknadsföra kostar, än mer när det gäller storfilmer och AAA-spel, som man förväntar sig att dra in ännu mer än mindre filmer och speltitlar. GTA V kostade $100 miljoner eller så att marknadsföra, Cyberpunk 2077 $142 miljoner. Idéen är ju att man skall få in pengar med råge, så länge de inte floppar.
Ja okej då förstod jag dig från början. Det är klart att man vill nå en större publik, än den man redan tagit betalt av i förväg.
Hade varit smart att räkna in marknadsföringen.
Förvisso lite klumpigt sagt av Jared då han vet att han är CIG's ansikte utåt, och till viss del representerar både Squadron 42 och Star Citizen som följd av det.
Men samtidigt så tröttsamt att speljournalistik alltid har så bråttom att hoppa på "Star Citizen Scam"-tåget så fort det är något. Jag kan ge mig fan på att det kommer vara en drös av artiklar när de kommer upp i $900k precis som alla milstolpar innan dess. Snart uppe i 6 miljoner konton också vilket säkerligen kommer generera ytterligare en artikel.
Inget i den här artikeln anklagar Star Citizen eller SQ42 för att vara en scam. Däremot tyder det på en total brist av respekt för deadlines om en hög chef inte kan stå fast vid 2026 som release, när vi är bara månader ifrån. Antingen det eller så har de tappat självförtroendet helt. Någon på det där bygget måste väl kunna lägga en någorlunda projektplan...
Varför skall de betala 100 miljoner dollar för marknadsföring när det enda de behöver göra är att skicka fram Jared på X som släpper ur sig en groda så har de exponering på alla nyhetssajter som hanterar spel, Gratis?
All publicitet är bra publicitet, även den dåliga
SC hade aldrig haft 6 miljoner konton om det inte skrevs om spelet.
Haha å squadron 42 är väl bara en liten del av spelet väl? När släpps hela spelet som folk crowdfundat? Squadron 42 är ju bara en nödlösning när de ansåg att de inte hade något. Någon journalist i framtiden kommer definitivt gräva i det här spelet
Singleplayer och multiplayer har alltid varit uppdelat i Squadron 42 och Star Citizen. Det är inget som tillkommit i efterhand som någon "nödlösning", utan fanns där redan under Kickstarter-kampanjen.
Recensenten som får recensera detta spel är ännu inte född....
Det kan inte vara mer än 10 år kvar på Squadron, tror därför du har fel.
I am the black wizards.
Varför skall de betala 100 miljoner dollar för marknadsföring när det enda de behöver göra är att skicka fram Jared på X som släpper ur sig en groda så har de exponering på alla nyhetssajter som hanterar spel, Gratis?
All publicitet är bra publicitet, även den dåliga
SC hade aldrig haft 6 miljoner konton om det inte skrevs om spelet.
Men kan ju tänka sig att det på ett år vill sälja något fler än 490 000 ex, vilket då är hur många nya konton de fick förra året. Alltså så krävs det ordentligt med pengar för att nå ut till och få folk att köpa.
Men men, stick bara huvudet i sanden, det blir nog bra....
----
GTA V som kom ut ett år efter SC:s kickstarter, å andra sidan....
Grand Theft Auto V sold 11.21 million copies during its first 24 hours on sale last month, driving $815.7 million in revenue, according to a release today from Guinness World Records.
Take-Two Interactive has confirmed only that GTAV generated $800 million in 24 hours and $1 billion in three days. The company has not disclosed specific unit sales for the open-world game.
Take-Two saknar dock en Jared så det fick ju allt betala $100 miljoner eller så. Hade inte gått lika bra med endast en Jared.
Vilken överraskning 🤣🤣🤣. Största spel scamen hitintills.
Om det är ett scam är det i så fall ett väldigt dåligt försök.. Jag har spelat spelet av och till sedan 2013, och på riktigt sedan 3.19-patchen. Jag har flera spelminnen och upplevelser från Star Citizen som överklassar det mesta annat, och har träffat flera vänner genom det än i något annat spel. Det må vara misskött från flera perspektiv, men det är långt ifrån ett scam.
Det genererar klicks då folk som inte köpt spelet av någon anledning känner sig bedragna och måste in och kommentera vilken scam spelet är, varpå köpare som spelar det för fullt måste in och påminna dem vad en scam egentligen är.
Oavsett om det är en scam eller inte så har Star Citizen gett mig mer för pengarna än vad många "släppta" spel har gjort. Jag känner att jag har fått mer än vad jag betalade för under Kickstarter-kampanjen, sen om några känner att de inte fått valuta för pengarna, ja det får står för dem, men kom liksom med något konstruktivt på varför ni känner er bedragen än bara "Det tar sån tid! Scam scam scam!".
Grejen är att de tjänar på att dra ut på tiden på grund av att folk fortsätter att ösa pengar på dem. Jag tror de faktiskt medvetet försenar för communityn ställer uppenbarligen noll krav och de vill få ut varenda öre från drönar valarna. När de väl släpper spelet får de in nytt kapital från alla nya som köper det. Utifall de släppt det för, låt säga 4 år sedan, hade de förlorat hundratals miljoner kr som var kravlösa pengar från kravlösa användare. Jämfört med om du släpper det.
I slutändan är ändå frågan - vem bryr sig om valarna fortsätter ösa pengar? Så länge inte oskyldiga blir lurade och köper det, speciellt med tanke på att det är P2W
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Kanske, det är ju mycket cross-over arbete dock. Saker i Squadron verkar slotta in i Star Citizen och tvärtom. Hela anledningen till att de gick bananas var ju för att de fick för mycket pengar till att börja med, och frågade backersarna om de ville att de skulle göra SQ42, singleplayer ensamstående spel... eller om de skulle gå bananas. Och bananas vann med en liten majoritet vill jag minnas.
September 17th 2013
https://robertsspaceindustries.com/en/comm-link/transmission/...
What should we do with the crowdfunding counter after we reach our goal?
Total Votes: 21514
87% svarade: Keep it up through development and continue to offer stretch goal rewards in addition to extra features and development milestones.
Alla som spelade och som ser en potential till något stort, annorlunda och socialt, fortsatte eller fortsätter stödja projektet.
Själv gav jag upp 2016.
September 17th 2013
https://robertsspaceindustries.com/en/comm-link/transmission/...
What should we do with the crowdfunding counter after we reach our goal?
Total Votes: 21514
87% svarade: Keep it up through development and continue to offer stretch goal rewards in addition to extra features and development milestones.
Alla som spelade och som ser en potential till något stort, annorlunda och socialt, fortsatte eller fortsätter stödja projektet.
Själv gav jag upp 2016.
Jag köpte ett paket redan innan de kom på kickstarter, men det är alla pengar jag lagt på det. Kommer det något till slut så blir jag glad, gillar ambitionen, hoppas och tror att det kommer bli något speciellt till slut.
Det folk verkar ha svårt att förstå är att det tar tid att göra spel, första kickstartern var väl 2012, och de har byggt 3 studios, har hundratals anställda och gör tekniska saker som ingen annan studio gjort för att lösa problem specifikt för deras vision av spelet. Har bytt spelmotor 3 gånger tror jag, samtidigt som de producerar två spel sida vid sida. 13 år är lång tid, men inte om man börjar från noll å ska göra ett riktigt AAAA-spel från noll som de verkar göra. Och om folk vill lägga sin pengar på att stödja det projektet, kör på! Har fått valuta för mina pengar genom att bara följa utvecklingen, även om jag lägger mindre tid på det nu.
lmao
Och som jag skrev i ett annat inlägg så kan det mycket väl försenas till 2027.
Folk förstår sig verkligen inte på spelutveckling och är en stor anledning till varför spel vanligtvis inte utvecklas öppet utan bakom stängda dörrar, eller oftast ens utannonseras först när de börjar bli färdiga.
Men vissa föredrar väl enklare, ofärdiga och buggiga produkter antar jag, bara de släpps innan de är färdiga.
Jag pröjsade 30 dollar tidigt när det inkluderade båda spelen. Har över 300 timmar i spelet genom åren, så jag har fått valuta för pengarna. Det finns så mycket annat bra att spela att jag ser hellre att de tar sin tid.
Största problemet är att de har byggt upp SC som den ultimata livssimulatorn i rymden, ett MMO som ska vara bäst på allt. Säljpunkten har länge varit att spelet ska vara precis allt, lite som hypen kring Cyberpunk 2077 i början när många trodde att man kunde göra nästan vad som helst, till och med bli en medlem i Trauma Team.
Förväntningarna är enorma på allt man ska kunna vara och göra. Det har lett till ofantlig scope creep. De kan inte släppa spelet med utbudet i ett traditionellt MMO, utan måste uppfylla fantasierna hos tusentals olika spelartyper. Gruvarbete på asteroider räcker inte. Några vill jobba med skydd åt civila skepp, andra vill vara pirater, poliser, traders, räddningsteam som hjälper när folk får slut på bränsle, och allt möjligt däremellan. Tänk GTA RP på steroider fast med faktiska system som stöttar alla roller. Oerhört svårt att bygga allt och få det att funka bra tillsammans.
Jag tror att utvecklarna är lite rädda för att släppa något innan de känner sig säkra på att alla tänkbara spelstilar är representerade. Ta till exempel rollen som mercenary, en fotsoldat som säljer sina tjänster till andra spelare. Det känns som en naturlig och efterfrågad spelstil, särskilt med tanke på att många inte har samma intresse för att flyga. Om detta enbart förlitar sig på social RP riskerar det att kollapsa snabbt, eftersom få utöver entusiasterna kommer engagera sig i ett sådant system. De behöver därför bygga mekanismer som på ett systematiskt sätt stödjer och skapar innehåll för hundratals olika roller. Än så länge har jag inte sett något som tyder på det, det som finns nu är mer klassiskt MMO-upplägg: välj quest, följ triggers, få belöning. Om MMO-delen i slutändan stannar vid det, kommer många att känna sig besvikna eftersom deras förväntningar på att leva ut fantasier om att vara pirat, mercenary eller något helt annat reduceras till en statisk questline, utan dynamik och utan möjlighet att skala.
Förväntningarna är enorma på allt man ska kunna vara och göra. Det har lett till ofantlig scope creep. De kan inte släppa spelet med utbudet i ett traditionellt MMO, utan måste uppfylla fantasierna hos tusentals olika spelartyper. Gruvarbete på asteroider räcker inte. Några vill jobba med skydd åt civila skepp, andra vill vara pirater, poliser, traders, räddningsteam som hjälper när folk får slut på bränsle, och allt möjligt däremellan. Tänk GTA RP på steroider fast med faktiska system som stöttar alla roller. Oerhört svårt att bygga allt och få det att funka bra tillsammans.
Och vad folk inte fattar är hur pass svårt det är att få allt detta att fungera i ett persistent massively multiplayer online-system. När du har en spelvärld som är så pass stor med så pass mycket som sker samtidigt och helt utan laddningsskärmar. Bara teknik som möjliggör att du kan ha rörliga farkoster inuti rörliga farkoster med spelare som kan röra sig fritt in och ur dessa i ett MMO är en fruktansvärt komplex historia. De stora skeppen i spelet är större än hela spelnivåer i många spel. Folk förstår inte riktigt skalan och komplexiteten vi snackar om, utan istället är det "LoL scAm haHa" som gäller. Det är en väldig yngre tonåringsnivå och det enda som genomlyser är deras okunskap.
Och som jag skrev i ett annat inlägg så kan det mycket väl försenas till 2027.
Folk förstår sig verkligen inte på spelutveckling och är en stor anledning till varför spel vanligtvis inte utvecklas öppet utan bakom stängda dörrar, eller oftast ens utannonseras först när de börjar bli färdiga.
Men vissa föredrar väl enklare, ofärdiga och buggiga produkter antar jag, bara de släpps innan de är färdiga.
De lovade själva att det skulle vara klart för åratal sen. Så de måste ju ha sämst förståelse!