"Horizon-klonen" slår tillbaka – "häpnadsväckande" menar Tencent
Ni som spelat Horizon, vad är er ärliga mening om detta? Är dessa "för" lika?
Ja.
Sedan har kina en historia av att skamlöst kopiera saker från väst, det gör inte det bättre...
Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz
Snudd på "för" lika.
Det är inte bara robotdjuren.
Det är att hjältinnan sågså troligt lik ut.
Man kan ju inte ha en italensk snickare med röda hängslebyxor som slåss mot sköldpaddor utan att det blir suspekt.
Sen det lilla gameplay jag sett verkar väldigt annorlunda. Men om någon slängt på en Horizon logga hade jag trott dem
Jag tror detta kommer vara ett ganska annorlunda spel jämfört med Horizon. Gameplay verkar skilja sig en hel del. Kanske blir det som när Genshin Impact tog vissa element i princip rakt av från Breath of the Wild, men ändå gjorde ett annat typ av spel.
Men det går inte att komma ifrån att den kinesiska utvecklaren inte verkar haft någon egen kreativ idé överhuvudtaget gällande setting och design utan tagit allt från Horizon. Känns väldigt oinspirerat och trist.
Jag tror detta kommer vara ett ganska annorlunda spel jämfört med Horizon. Gameplay verkar skilja sig en hel del. Kanske blir det som när Genshin Impact tog vissa element i princip rakt av från Breath of the Wild, men ändå gjorde ett annat typ av spel.
Men det går inte att komma ifrån att den kinesiska utvecklaren inte verkar haft någon egen kreativ idé överhuvudtaget gällande setting och design utan tagit allt från Horizon. Känns väldigt oinspirerat och trist.
Frågan är om det finns så mycket mer "bra sätt" att designa "mecha djur/dinos", Horizon var ju inte först det var ju typ transformers. sen visst Horizon har väl kört ett visst colorscheme. Frågan är om dom kan äga det. i kombination. kanske. men enskilt "mecha fauna"(?) tycker jag blir farligt. som hur nintendo/gf/tpc plötsligt tycker dom äger iden på "pokemon". olika sorters söta eller coola eller ibland groteska kreatur man frammanar för att slåss.
Frågan är om det finns så mycket mer "bra sätt" att designa "mecha djur/dinos", Horizon var ju inte först det var ju typ transformers. sen visst Horizon har väl kört ett visst colorscheme. Frågan är om dom kan äga det. i kombination. kanske. men enskilt "mecha fauna"(?) tycker jag blir farligt. som hur nintendo/gf/tpc plötsligt tycker dom äger iden på "pokemon". olika sorters söta eller coola eller ibland groteska kreatur man frammanar för att slåss.
Ja, i praktiken krävs det i princip att det plagieras rakt av för att man ska kunna hävda varumärkesintrång, tror jag. Pokemon är ju t ex minst sagt.. inspirerat av Dragon Quest
Jag tror inte Sony har någon chans att hävda varumärkesintrång så länge inte robotarna ser likadana ut eller heter samma sak.
Ja. Det krävs inte ens att du spelar spelet i fråga. Kolla bara på bilderna, det är så skamlöst kopierat till karaktärsnivå.
Deras argument över att man låser kultur är totalt skitsnack. Sony har all rätt att skydda detta, det är inte i närheten av samma inspirationsnivå som de andra spelen de nämner som försvar.
Med det sagt är det annorlunda i gameplay av det jag sett men rättas gärna.
Förstår att folk ser LoM som en Kina-kopia, dock var det gjort som ett önskan till att Sony skull kunna godkänna en Ark/MH version av deras Horizon. (Har kört båda). LoM är annorlunda nog för att vara ett eget spel, att de skall punktera att de har bitar som kan tas av har Capcom haft på sina MH spel sedan länge..... Är så löjligt att det är Japanska företagen som vill gnälla så sjukt mycket om sina spel i dagsläget. Som de vill "låsa" sina spel "Idéer" så skulle DOOM aldrig funnits iom att Doom & Wolfenstein har så gott som exakt liknande visuellt funktion, våra förfaders fps ...
Requiēscat in pāce ~
Förstår att folk ser LoM som en Kina-kopia, dock var det gjort som ett önskan till att Sony skull kunna godkänna en Ark/MH version av deras Horizon. (Har kört båda). LoM är annorlunda nog för att vara ett eget spel, att de skall punktera att de har bitar som kan tas av har Capcom haft på sina MH spel sedan länge..... Är så löjligt att det är Japanska företagen som vill gnälla så sjukt mycket om sina spel i dagsläget. Som de vill "låsa" sina spel "Idéer" så skulle DOOM aldrig funnits iom att Doom & Wolfenstein har så gott som exakt liknande visuellt funktion, våra förfaders fps ...
Förstår din punkt, men den stora skillnaden i spelen du nämner som jämförelse blir lite tokig. Detta då samma företag skapade bägge spelen du nämner - > Wolfenstein 3D(FPS spelet) & DOOM är båda skapta av ID Software. De skulle ju inte anmäla sig själva för att kopierat stilen ifrån sitt egna verk
Däremot kan man dra paralleller emot alla Doom kloner som uppstod ifrån andra företag, vilket ID Software själva bidragit till genom att 1997 släppa ut källkoden till Doom.
Men av de jag läst angående topic, så känns de som Sony menar på att man plagierat hela estetiken, vilket Tencent svarar med -> ni äger inte denna typ av estetik överhuvudtaget och jämför med andra verk som också utspelar sig i en post-apocalyptisk värld där naturen mer tagit över och robotar strövar omkring.
Sett till reklam bilder liknande den i Nyheten så kan jag hålla med Sony, hade någon satt en Horizon logga över bilden högst upp så hade jag också trott att de handlade om ett Horizon spel. Däremot som vissa kommentarer här säger men även de lilla gameplay jag sett för en tid sedan, vart ifrån ett väldigt annorlunda spel som påminde mer om Ark. Men då känns de ju ändå som Tencent försökt locka in spelare med Horizon liknande bilder, så ja vad vet jag...Let the giant´s fight it out i guess..
Hård linje där mellan "inspired by" eller "rip-off"
"It aint about power, it's about balance!" InitialD
Ja. Jag är en som tycker att Nintendo gick för långt när de försökte tjafsa med Palworld men jag trodde på riktigt först att det var ett nytt Horizon på gång.
Inget som har med detta att göra. Sony hade ett spel. Tencent hade ett med. Det är lika typ CoD och BF är lika. Men det är inget emot det Nintendo försöker göra. De patent skyddar allt, till och med det som de inte har uppfunnit, i spelbranschen. Inget som skrivs om det. Det kommer förmodligen vara det som gör att PocketPair vinner mot Nintendo. Enligt Florian Mueller.
Promotionbilderna, miljön, karaktärerna, grafiken och allt därtill är alldeles för likt för att inte räknas som en kopia. Gameplay däremot verkar ju skilja sig rejält så ska bli intressant att se vad detta leder till om det körs i domstol.
Det komiska vore såklart om spelet säljer bättre än Horizon spelen. Horizon har alltid varit lite väl likt Zelda och andra spel och serier, men det är å andra sidan en del av kulturen.
Att spelvärldens kopiatorbolag nummer ett
(Sony) försöker äga alldeles för allmängiltiga områden upplever jag faktiskt en smula förvånande till och med för att vara Sony.
Fast det kanske bara är Sony som ska få göra ett Astrobot Odyssey, ett The Legend of Horizon, ett Call of Killzone eller andra spelkloner och komma undan med det hela?
Att människo-apa efter varandra är en del av den mänskliga kulturen och djuret människan.
Tencent, har fått uppmärksamheten de vill ha för sitt kommande spel. Tencent är väl dessutom på god väg att växa om Sony som spelutgivande bolag.
Dags att poppa popcorn. 😎😎😎☕
Promotionbilderna, miljön, karaktärerna, grafiken och allt därtill är alldeles för likt för att inte räknas som en kopia.
Det är väl ändå en juridisk obesvarad sakfråga? Lights of Motiram ser inte ut som Horizon och ser rentav ut att vara mindre tomt. Frågorna besvaras nog kanske så småningom.
Make Made in China Great Again
🤣🤣🤣
Kina är så hopplöst i allting.
Tencent: "Titta här Sony, vi har nästan gjort färdigt ett Horizon spel, coolt va, får vi släppa det?"
Sony: "Ehm, va? Nä."
Tencent: 😭
Tencent: "Titta in vårat senaste spel guys, har inget med Horizon att göra, Sony kan inte ta beslag på allting med natur och göra, stämningen är totalt grundlös".
Otroligt likt. Det är så likt att det är uppenbart att dom faktiskt gjorde ett Horizon spel först.
Det komiska vore såklart om spelet säljer bättre än Horizon spelen. Horizon har alltid varit lite väl likt Zelda och andra spel och serier, men det är å andra sidan en del av kulturen.
(Sony) försöker äga alldeles för allmängiltiga områden upplever jag faktiskt en smula förvånande till och med för att vara Sony.
Fast det kanske bara är Sony som ska få göra ett Astrobot Odyssey, ett The Legend of Horizon, ett Call of Killzone eller andra spelkloner och komma undan med det hela?
Att människo-apa efter varandra är en del av den mänskliga kulturen och djuret människan.
Tencent, har fått uppmärksamheten de vill ha för sitt kommande spel. Tencent är väl dessutom på god väg att växa om Sony som spelutgivande bolag.
Det är väl ändå en juridisk obesvarad sakfråga? Lights of Motiram ser inte ut som Horizon och ser rentav ut att vara mindre tomt. Frågorna besvaras nog kanske så småningom.
🤣🤣🤣
Kan du visa bilder som visar hur Horizon är likt Zelda och andra spel och serier?
Ska bli jätteintressant att få erfara hur lika eller olika de bägge spelvärldarna är, blir att köpa spelet digitalt på den fria marknaden dels på grund av kontroversen och dels för att Lights of Motiram ser ut att erbjuda något eget.
Sony gör magplask efter magplask just nu.
Vi får se om Sony får rätt i sak här, jag betvivlar dock starkt att Sony får rätt i den juridiska sakfrågan. Sony och Sucker Punch Productions har nyss sparkat och canceled en av sina mest erfarna artister på Ghost of Yotei, för att vederbörande använde sin yttrandefrihet som enskild person i "The Land of the Free". Innan det hade vi kulturstölden med Marathon och Bungie. Innan dess Concord. The list goes on. Go Team Paystation! Need more popcorn.
Ska bli jätteintressant att få erfara hur lika eller olika de bägge spelvärldarna är, blir att köpa spelet digitalt på den fria marknaden dels på grund av kontroversen och dels för att Lights of Motiram ser ut att erbjuda något eget.
Vi får se om Sony får rätt i sak här, jag betvivlar dock starkt att Sony får rätt i den juridiska sakfrågan. Sony och Sucker Punch Productions har nyss sparkat och canceled en av sina mest erfarna artister på Ghost of Yotei, för att vederbörande använde sin yttrandefrihet som enskild person i "The Land of the Free". Innan det hade vi kulturstölden med Marathon och Bungie. Innan dess Concord. The list goes on. Go Team Paystation! Need more popcorn.
Du tycker inte de här spelvärdarna ser lika ut?
🤣🤣🤣
Horizon är inte speciellt likt Zelda och Killzone är inte speciellt likt Cod.
Kunskapsförmedlare.
Diskuterar man detta kan man inte följt med från början, när det sen kom fram hur spelidén till kinaspelet presenterats och vad tanken var blev det bara för dumt.
Jag har inte spelat zeldaserien sen nes men var är de tydliga likheterna mellan horizon och den?
Det diskuteras för diskuterandets skull.
Vart är världen på väg.
Horizon är en Zelda-klon som lånar friskt från klassiska Sci-Fi verk och fantasy verk. Komiskt då att klonbolaget nummer ett bakom otaliga kloner ska stämma ett annat bolag för en annan klon på basen av att det andra bolaget också gör en klon.
Den bristande läsförståelsen är ett växande problem i det svenska samhället och jag är inte särdeles förvånad.
Horizon är en Zelda-klon som lånar friskt från klassiska Sci-Fi verk och fantasy verk. Komiskt då att klonbolaget nummer ett bakom otaliga kloner ska stämma ett annat bolag för en annan klon på basen av att det andra bolaget också gör en klon.
Den bristande läsförståelsen är ett växande problem i det svenska samhället och jag är inte särdeles förvånad.
Vafan kom igen.. Det är skillnad emellan att inspireras av och att direkt kopiera någons stil eller utseende.
Du tar ju inte fel om du ser en bild av Zelda versus Horizon kring vilket som är vilket.
Nä, kamma dig.
subterranean homesick alien
🤣🤣🤣
Du får väl tycka vad du vill om Sony.. Men vafan för den diskussionen i rätt kontext...
Det här är ju en direkt visuell apning.. Vilket inte är något som Sony sysslat med så vitt jag vet?
Horizon har ju en väldigt distinkt stil och värld.. Så det är ju ganska enkelt att se när den straight up kopierats.
"Lights of Motiram ser inte ut som Horizon"
Nej det är ju mycket fulare rent grafiskt.
Målet som dom är för kass för att nå är ju att se typ precis ut som Horizon.
Är ni höga?
subterranean homesick alien
Mycket text för att säga att man inte har spelat Astrobot, Horizon eller framför allt Killzone - kan jag tycka..
Yttrandefrihet innebär att du kan säga vad du vill utan att staten förtycker/censurerar dig.
Yttrandefrihet är inte konsekvensfri, firar du en annan persons död på en sån banal anledning som att du inte håller med dem förtjänar du det som kommer.
I drank what?