Första Silent Hill f-recensionen är riktigt positiv

Skrivet av Piigge:

12-13 timmar för 80 euro. jaha.

Ofta brukar det gå snabbare också, alla spelrecensions-timmar jag sett har jag behövt dra av 25-50% för att nå den faktiska speltiden.

tid/pengar är såklart inte allt, men 80 euro för 8-10 timmar är taking the piss.

mario kart world tar 4 timmar för huvud kampanjen. Du måste ju verkligen hata det spelet :D. Själv ser jag fram emot att spela spelet, jag hoppas det håller samma nivå som förra årets silent hill 2 remake. Jag kände att det var ett av årets bästa spel.

Skrivet av Devan:

Man får mycket silksong för pengarna!

Man får ännu mer gaming för pengarna med cs2. För det är gratis. Men det har inte mycket att göra med silksong.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av wargreymon89:

Blev precis klar med Cronos när MKIceAndFire spelade, så han borde väl få upp Silent Hill F snart också då, älskar skräck men kan inte spela det själv

Han är bra! Har du kollat TheRadBrad?

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Tjobb0:

Ganska så billigt nöje

87,7 kr- 109kr / timme

Helt ok på ett sätt. Men samtidigt, om man jämför med ex Elden Ring som gav hundratals timmar av nöje i världsklass och som kostade 549:- för typ deluxe-utgåvan fysiskt så blir plötsligt Silent Hill f apdyrt. Samma sak om man jämför med Silksong, Dark Souls 3, och mängder av andra spel.

Alla gör som dem vill, men det är trist att behöva betala mycket mer för betydligt mindre.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Helt ok på ett sätt. Men samtidigt, om man jämför med ex Elden Ring som gav hundratals timmar av nöje i världsklass och som kostade 549:- för typ deluxe-utgåvan fysiskt så blir plötsligt Silent Hill f apdyrt. Samma sak om man jämför med Silksong, Dark Souls 3, och mängder av andra spel.

Alla gör som dem vill, men det är trist att behöva betala mycket mer för betydligt mindre.

Silent Hill 2-remaken var också dyr. Och det var en remake. Teamet skapade inte nåt nytt, de skrev inte storyn, använde inte sin egen fantasi när de skapade monstren. Man såg att folk tillbad det nya Silent Hill och betalade vid dess altare. Det var grönt ljus att ta bra betalt även för det nya spelet.
Silent Hill var borta ur leken länge men nu är varumärket starkt igen och man betalar för namnet. Lite som med Fender och Gibson.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Den skräcken vi fick uppleva med Silent Hill och Resident Evil på 90-talet är förlegad. Nu vill man ha det såhär.

Du är blind av nostalgi kompis.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Teamet skapade inte nåt nytt, de skrev inte storyn, använde inte sin egen fantasi när de skapade monstren.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Brad är bra, jag gillar även Hollow (och han lirar väldigt mycket skräckspel, även bra indie-sådana.)

signatur

Nothing is Power without Control

Medlem
Skrivet av Fredede:

Den här mentaliteten är exakt varför alla spel nuförtiden ska vara 80h+ långa och ha open world full med filler-skräp, så man knappt hinner klara de spel man vill spela varje månad även om man no-lifar. Tröttsamt.

Det är upp till var och en att värdera sina köp. Vi har alla en personlig gräns för hur kort ett spel får vara i förhållande till priset, och den gränsen varierar mellan personer.

De flesta skulle nog hålla med om att ett spel som är två sekunder långt för 70 euro är för dyrt. Om man sedan gradvis ökar speltiden kommer färre tycka att priset är för högt. Det finns alltså ingen hårddragen linje.

För mig är åtta timmar för fullpris alldeles för lite. Jag spelar många spel varje månad och köper ofta fem eller fler, så jag behöver vara restriktiv med mitt spenderande. Det finns dessutom så många gratisspel att jag måste vara kritisk till mina köp. En del av min formel är tid per euro.

Ett så här kort spel för så mycket pengar hamnar därför i facket “ser coolt ut, för dyrt, kollar igen om sex månader om priset gått ner”. Hade spelet i stället varit runt 20 timmar hade jag troligen lagt det i facket “köp direkt”, eftersom det skulle ge mig 3–4 dagars underhållning i stället för en eftermiddag.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Fast det är väl högst valfritt om du vill göra allt som spelet erbjuder, de du kallar "filler-skräp"? I dessa spel brukar kampanjen vara kortare och för de som vill uppleva allt så finns det massor att göra.

80h är ganska lagom för mig, genomspelat på typ 10 dagar om jag verkligen fastnar.

Sådana spel är ju schyssta och har sitt syfte. Men jag behöver även spel som jag kan spela igenom på två kvällar, utan att jag måste spela 24h/dygn. Perfekt när kompisen kommer på besök en helg och man vill hinna spela igenom ett spel med schysst story osv.

Ett Silent Hill som pågår i 80h kommer nog inte blir särskilt bra... 20-25h är nog ngt slags max för dessa spel. Lite som att alla filmer skulle vara 3-4h - blir inte heller så bra.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Sådana spel är ju schyssta och har sitt syfte. Men jag behöver även spel som jag kan spela igenom på två kvällar, utan att jag måste spela 24h/dygn. Perfekt när kompisen kommer på besök en helg och man vill hinna spela igenom ett spel med schysst story osv.

Ett Silent Hill som pågår i 80h kommer nog inte blir särskilt bra... 20-25h är nog ngt slags max för dessa spel. Lite som att alla filmer skulle vara 3-4h - blir inte heller så bra.

Jag håller med där, jag tar hellre ett spel på runt 10 timmar som är riktigt bra OCH har en bra story än till exempel Assassins Creed Valhalla där det bara blev för mycket av allt så man orkade bara inte. Min åsikt såklart...

signatur

Medlem
Skrivet av Freakon:

Än värre, köpte Dark Souls Trilogy för 350 kr. Nog det bästa spelköp jag gjort någonsin.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du är blind av nostalgi kompis.

Det tycker jag inte. Vilka skräckspel nu är lika småskaliga och korta som Resident Evil och Silent Hill? Enda jag kan komma på är bortglömda indiespel som Fear the Spotlight och Crow Country.
De blev inte recenserade, men en remake som Silent Hill 2 blev recenserad. För det hade högre budget och snyggare grafik. Det är så spelklimatet ser ut nu.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det tycker jag inte. Vilka skräckspel nu är lika småskaliga och korta som Resident Evil och Silent Hill? Enda jag kan komma på är bortglömda indiespel som Fear the Spotlight och Crow Country.

F.E.A.R var väl heller inte speciellt långt back in the day? (runt 8 -10 timmar) Älskade det spelet dock. Och det nya Cronos:The new dawn är väl ca 12 timmar enligt howlongtobeat

signatur

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

Nu vet jag inte från vilket år du menar men exempelvis SOMA, Return of the Obra Dinn, layers of fear, spelen i ”dark pictures anthology”, outlast 1/2 osv osv.

Där är en hel del

Medlem

Konami 2025:
While the series originally blended Japanese and Western horror elements, Konami felt it had become overly westernized, diminishing its Japanese influence. Consequently, the team decided to create Silent Hill f as a "100% Japanese horror", emphasizing its Japanese "essence", which they regarded as central to the series despite the story usually taking place in the United States.

När Silent Hill dök upp 1999 så utspelades det just i en amerikansk stad. Karaktärerna var amerikanska. Samma i Silent Hill 2.
Spelen kändes ändå unika och inte som andra spel som tog sin plats i amerikanska städer.
Det här är rötterna i Silent Hill. Nu går man från det. Är det forfarande Silent Hill?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu vet jag inte från vilket år du menar men exempelvis SOMA, Return of the Obra Dinn, layers of fear, spelen i ”dark pictures anthology”, outlast 1/2 osv osv.

Där är en hel del

Jag har inte spelat dom, men du har rätt i att de inte är så långa. Jag tänkte mer på att det blir en annan känsla när grafiken är mer modern, avancerad och "påkostad", än mindre och "enklare" spel.

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

Jag har inte spelat dom, men du har rätt i att de inte är så långa. Jag tänkte mer på att det blir en annan känsla när grafiken är mer modern, avancerad och "påkostad", än mindre och "enklare" spel.

Tänker du mer åt indie-segmentet?

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

Konami 2025:
While the series originally blended Japanese and Western horror elements, Konami felt it had become overly westernized, diminishing its Japanese influence. Consequently, the team decided to create Silent Hill f as a "100% Japanese horror", emphasizing its Japanese "essence", which they regarded as central to the series despite the story usually taking place in the United States.

När Silent Hill dök upp 1999 så utspelades det just i en amerikansk stad. Karaktärerna var amerikanska. Samma i Silent Hill 2.
Spelen kändes ändå unika och inte som andra spel som tog sin plats i amerikanska städer.
Det här är rötterna i Silent Hill. Nu går man från det. Är det forfarande Silent Hill?

Mja, det är rötterna som vi känner till det. Jag kan tänka mig att man amerikaniserade spelen en hel del för att de skulle sälja bättre.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tänker du mer åt indie-segmentet?

Ja, de titlarna jag nämnde har ju lite retrokänsla, påminner om de gamla spelen till Playstation på 90-talet. De har en helt annan känsla än de flesta skräckspel som kommit senaste åren.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, det är rötterna som vi känner till det. Jag kan tänka mig att man amerikaniserade spelen en hel del för att de skulle sälja bättre.

Ja, det var där Silent Hill började. Jag hade aldrig spelat nåt liknande tidigare, känner så än. Tvåan var också väldigt speciellt.
Jag tycker inte längre att det är Silent Hill när spelen inte utspelas i Silent Hill.

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

Ja, de titlarna jag nämnde har ju lite retrokänsla, påminner om de gamla spelen till Playstation på 90-talet. De har en helt annan känsla än de flesta skräckspel som kommit senaste åren.

Skrivet av scaryfoot:

Ja, det var där Silent Hill började. Jag hade aldrig spelat nåt liknande tidigare, känner så än. Tvåan var också väldigt speciellt.
Jag tycker inte längre att det är Silent Hill när spelen inte utspelas i Silent Hill.

Jag är med på hur du menar i båda citaten men samtidigt så blir det ju lite vatten på kvarnen att du är fast i den nostalgiska känslan som du fick av de 2 första spelen.

I grunden såklart helt okej, alla tycker vi om olika stilar i spel men det blir lite haltande argument som du slänger fram när man diskuterar mer moderna titlar.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag är med på hur du menar i båda citaten men samtidigt så blir det ju lite vatten på kvarnen att du är fast i den nostalgiska känslan som du fick av de 2 första spelen.

I grunden såklart helt okej, alla tycker vi om olika stilar i spel men det blir lite haltande argument som du slänger fram när man diskuterar mer moderna titlar.

Ja, det är jag absolut. De har en speciell atmosfär som jag inte känner med moderna spel. Kan ju ta Silent Hill 2 som exempel. Här är från en recension (Moviezine)

En stor förändring är att kameran är placerad bakom James rygg här, till skillnad från de fasta kameravinklarna i originalet. Den ursprungliga regissören har visserligen sagt att han föredrar hur det fungerar i remaken, men jag kan tycka att en del av stämningen förloras när man hela tiden följer allt bakom huvudpersonen.

För att vara rättvis så tyckte de att remaken är minst lika bra och obehaglig som originalet. Även om originalet fick fullt betyg, och remaken 4.
Jag tycker att remaken ser ut som så många andra spel. Originalet såg inte som andra spel när det kom.
Utvecklarna var stolta över att de med ny teknik kan visa mer än man fick se i originalet. Jag tycker att skräck vinner på att inte visa allt. Att man får använda fantasin. Många äldre spel hade begränsningar och det bidrog starkt till mystiken och atmosfären.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Missade att du skrivit, sorry! Ingen jag har koll på, spelar han utan kommentarer? Just därför jag älskar MKIceAndFire

12
Skriv svar