Medlem

FZ verkar inte fatta att detta är ett premium-spel för premium-spelare!

/s


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

"Tillsammans med Vaas från Far Cry 3 kan Jack vara den bästa spelantagonisten genom tiderna" I fz egna omröstning vann glados med bowser och G-man som 2 och 3. Vaas och Jack vann inget där...

Redaktör
Skrivet av Izuel:

"Tillsammans med Vaas från Far Cry 3 kan Jack vara den bästa spelantagonisten genom tiderna" I fz egna omröstning vann glados med bowser och G-man som 2 och 3. Vaas och Jack vann inget där...

Johan glömde rösta, kanske.


signatur
Medlem
Skrivet av a10388:

Spännande synpunkt! Har nog inte spelat ett enda spel utan DLSS eller FSR aktiverat senaste 4-5 åren. Mycket då det omnämnda upplevs både mer högupplöst samt ger bättre fps. Men absolut, med ett 5090 ska ju borderlands flyta på i 150fps+ utan upskalningstekniker.

Med dagens optimering är BL4 mer krävande än Cyberpunk med Path-tracing. Förstår inte hur man lyckas så miserabelt med ett spel, samt har en sån idiot till ledare på Gearbox som gör det värre.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Med dagens optimering är BL4 mer krävande än Cyberpunk med Path-tracing. Förstår inte hur man lyckas så miserabelt med ett spel, samt har en sån idiot till ledare på Gearbox som gör det värre.

Säkerligen, och instämmer i kritiken mot de uttalanden som annonserats. MEN att hävda att native resolution på något sätt skall vara en helig standard att nyttja i moderna spel med 140fps plus med allt på max känns passé.

Min fundering riktar sig mer mot klagandet, där folk med top end kort är missnöjda och upplever stutters och grova fps drops, - något jag själv inte upplevt under mina 30h speltid med ett topmid kort.. Sedan använder jag ju fsr. Slår jag dessutom på framegen ligger jag på mellan 150-180fps liksom.

Medlem

Fienderna känns kulsvampiga ibland, det kan jag hålla med om. Men så har ju varit fallet i alla borderlands spel (och många andra looter shooters för den delen), såvidare man inte hittar riktigt bra vapen (just nu dör fienderna som flugor).

I övrigt har jag riktigt skoj med spelet. Hade problem med prestandan i helgen, men med lite tweakande, nya drivrutiner och prestandapatchen så flyter det på riktigt bra. Kan ju inte precis säga att jag maxat allt men spelet ser riktigt nice ut ändå.

Skribent
Skrivet av Blackwolfe:

Fienderna känns kulsvampiga ibland, det kan jag hålla med om. Men så har ju varit fallet i alla borderlands spel (och många andra looter shooters för den delen), såvidare man inte hittar riktigt bra vapen (just nu dör fienderna som flugor).

I övrigt har jag riktigt skoj med spelet. Hade problem med prestandan i helgen, men med lite tweakande, nya drivrutiner och prestandapatchen så flyter det på riktigt bra. Kan ju inte precis säga att jag maxat allt men spelet ser riktigt nice ut ändå.

Jo kulsvampiga fiender är ju lite en del av lootshooters likväl som pinatalooten. Hade önskat det går och göra på något annat vis då man ibland bara slåss mot en "livmätare" känns det som.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo kulsvampiga fiender är ju lite en del av lootshooters likväl som pinatalooten. Hade önskat det går och göra på något annat vis då man ibland bara slåss mot en "livmätare" känns det som.

Det går lite i vågor hittils kan jag tycka. Ena stunden så tar det evigheter för fiender att dö och i andra stunden har jag hittat vettiga vapen som får fienderna att dö väldigt snabbt. Problemet med borderlandsspelen att det inte alltid är lätt att se vad som är bra eller dåligt. Många vapen man hittar som ser helt fantastiska ut.. på pappret.. är helt värdelösa i strid.

Det är som är skönt i lootregnet iallafall är att inventorymenyerna är hundra gånger bättre än något tidigare borderlandsspel. Det tar fortfarande en massa tid att göra sig av med sitt junk men det är iallafall inte lika smärtsamt som i de gamla spelen.

Att sen dörrar och grottor osv har svart textur är heller inget nytt i serien, pga de mest bara agerat som spawnportaler för fiender. Lätt (men kanske lite lat) design för att dölja det hela.

Skribent
Skrivet av Blackwolfe:

Det går lite i vågor hittils kan jag tycka. Ena stunden så tar det evigheter för fiender att dö och i andra stunden har jag hittat vettiga vapen som får fienderna att dö väldigt snabbt. Problemet med borderlandsspelen att det inte alltid är lätt att se vad som är bra eller dåligt. Många vapen man hittar som ser helt fantastiska ut.. på pappret.. är helt värdelösa i strid.

Det är som är skönt i lootregnet iallafall är att inventorymenyerna är hundra gånger bättre än något tidigare borderlandsspel. Det tar fortfarande en massa tid att göra sig av med sitt junk men det är iallafall inte lika smärtsamt som i de gamla spelen.

Att sen dörrar och grottor osv har svart textur är heller inget nytt i serien, pga de mest bara agerat som spawnportaler för fiender. Lätt (men kanske lite lat) design för att dölja det hela.

Du har helt rätt i att det är lite mekigt och vilka vapen som är bra eller dåliga.

Jo de svarta texturerna fanns tidigare också men jag tycker det stör ännu mer i detta spel då världen överlag känns mer öppen. Känns så konstigt i en hus där man kan se in genom fönstret men dörröppningen är helt svart. Hade ju varit lättare och snyggare att bara block av med den dörr i stället.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det som få nämner är att spelet faktiskt har en hard setting för ens första genomgång. För någon som är van med FPS och alla borderlands så är första genomgången alltid för lätt. Kan i princip vara full och bäng och spela igenom utan problem. Det är inte så att Hard är särskilt svårt men man måste ju vara lite med.
Hade velat köra pc för mus+keyboard men blev att köpa på PS5 pro, kör performance mode och det flyter på bra, ibland märker jag av lite framedrops men i det stora hela är jag nöjd.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Är du blind människa? Minsta uppskalningsteknik får man ju huvudvärk av så jag försöker köra allting native i 1440p med mitt 4080 super. Men det beror också på vilken skärm du har visserligen, min skärm tarvar bästa möjliga bild

Det måste ärligt talat se fördjävligt ut, hade kunnat köpa att man kör på FSR Quality, men Performance med ett current gen grafikkort? Varför?! 🤣

Testpilot
Skrivet av a10388:

Säkerligen, och instämmer i kritiken mot de uttalanden som annonserats. MEN att hävda att native resolution på något sätt skall vara en helig standard att nyttja i moderna spel med 140fps plus med allt på max känns passé.

Min fundering riktar sig mer mot klagandet, där folk med top end kort är missnöjda och upplever stutters och grova fps drops, - något jag själv inte upplevt under mina 30h speltid med ett topmid kort.. Sedan använder jag ju fsr. Slår jag dessutom på framegen ligger jag på mellan 150-180fps liksom.

Du förstår inte detta mest för du märker inte då spelet hackar till då en shader laddas som de missat att få med i shader compilation crunchandet vilket de har misslyckats mycket med för Borderlands 4.
Du personligen märker inte att spelet har traversal stutter då du glider över en area. Du märker inte när spelet droppar ner i prestanda, det är högst personligt hur känslig man är för de problem som finns.

Framegen & upscaling har en minimum gräns man vill ha i responstid vilken även den är väldigt personlig. Ditt exempel är 75+ Fps vilket är bra *2 = 150+
För egen del går smärtgränsen vid ca 45fps i native frames. 60-90+ är att föredra innan jag slår på nån typ av framegen i den upplösningen och skalar upp respektive lägger till extra "fake" frames.

Skulle spelet gå under det säg 30 och sen lite framegen så det snurrar i 60 så skulle jag tycka det vara ruttet och undra varför det känns så icke responsivt.

Sen kan man lägga till om man har en skärm utan freesync/gsync och är van vid det så är man ännu mer okänslig för dessa problem.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Du förstår inte detta mest för du märker inte då spelet hackar till då en shader laddas som de missat att få med i shader compilation crunchandet vilket de har misslyckats mycket med för Borderlands 4.
Du personligen märker inte att spelet har traversal stutter då du glider över en area. Du märker inte när spelet droppar ner i prestanda, det är högst personligt hur känslig man är för de problem som finns.

Framegen & upscaling har en minimum gräns man vill ha i responstid vilken även den är väldigt personlig. Ditt exempel är 75+ Fps vilket är bra *2 = 150+
För egen del går smärtgränsen vid ca 45fps i native frames. 60-90+ är att föredra innan jag slår på nån typ av framegen i den upplösningen och skalar upp respektive lägger till extra "fake" frames.

Skulle spelet gå under det säg 30 och sen lite framegen så det snurrar i 60 så skulle jag tycka det vara ruttet och undra varför det känns så icke responsivt.

Sen kan man lägga till om man har en skärm utan freesync/gsync och är van vid det så är man ännu mer okänslig för dessa problem.

Haha.. Ja, det är ju inte direkt så att köper ett 5080 samt ett 9070XT för att jag likt ditt påstående ’inte märker av’ stutter, input lag och så vidare. Gammal cs spelare, så fps och responstid är något jag garanterat märker av om det framkommer. Spelar inte med framgen, främst då jag märker av inputlag ganska rejält, detta trots fps runt 100+ stadigt. Spelar jag comp. så vill jag självklart nå så när mina 165hz som möjligt.

Min kommentar gäller främst alla klagomål på stutters, fps drops osv, något jag själv inte märkt av överhuvudtaget. Sedan sista patchen buffades fps ytterligare.

Smaken är som baken, men uppskalning är här för att stanna. Givetvis endast tills dess att ai-kretsar genererar grafik i realtid, en teknologi som redan är på god väg.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Det måste ärligt talat se fördjävligt ut, hade kunnat köpa att man kör på FSR Quality, men Performance med ett current gen grafikkort? Varför?! 🤣

Jaa, riktigt fördjävligt!

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/1m3to3r/best_fsr_4_upsc...

Prioriterar ljus, effekter och vegetation över native resolution i det här spelet. Grafikstilen gör det till ett ganska lätt val för mig. Sen kan jag stabilt ligga på över 60 fps helt utan uppskalning men fsr 4 är en gamechanger mot amds tidigare tekniker, även i performance. Men som ni nämner, jag är ju blind och har noll koll hur bra flyt i spel känns.

Skribent

Jag har spelat det lite och haft tur på så vis att jag sluppit problem med bilduppdatering och så där. Dock en del buggar i övrigt, samt en och annan krasch.

12
Skriv svar