Microsoft om Game Pass prisökning: "Mer värde"

Robot
Microsoft om Game Pass prisökning: "Mer värde"

Fler spel, fler dag ett-släpp.

#game-pass

Geeks Gaming

Om värdet ökar med 50% och priset ökar med 50%….vad händer med värdet då (skrivet halvt som ett skämt, jag är dålig på matte men inte SÅ dålig )

Releasehästryttare
Medlem

Har kört gamepass ett tag nu, men detta satte spiken i kistan. Det känns inte som ett bra sätt att uppleva spel på, värdet i dom försvinner nästan helt. När ett spel man har i sin "spela senare" lista ska tas bort snart då stressar man för att hinna spela det då istället för att spela något man verkligen vill i sitt eget tempo.

Nej det känns bättre att "äga" spelen (vilket man väl knappt gör heller när det är digitalt), så man kan spela det man vill när man vill.

Medlem

Det är inte bara det Microsoft höjt priset på, de höjde även priset på Office prenumeration med 45% i år. Att kunna välja bort AI och behålla priset går förstås inte.
https://www.tomsguide.com/computing/microsoft-365-gets-massiv...

Medlem

Mer värde... det var det dummaste jag hört idag och dagen är ännu ung! Det är ju inte precis så att man hinner att spela fler spel i samband med att priset ökar.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är inte bara det Microsoft höjt priset på, de höjde även priset på Office prenumeration med 45% i år. Att kunna välja bort AI och behålla priset går förstås inte.

Tacka vet jag äldre office-utgåvor. Till och med Office XP kan öppna word-dokument skapade med Office 365.

Medlem

Jag tror ingen tvivlar på att det är mer värde i den uppdaterade paketeringen. Däremot är frågan om det är rätt värde för merparten av användarna? Det har blivit lite som den klassiska kabel-tv-paketeringen där leverantörerna köpte in X antal tv-kanaler billigt i bulk, och sålde det vidares med stora påslag som ett större paket till kunderna. Microsoft gör samma nu i Game Pass med bland annat Fortnite Crew och Ubisoft+. Värdet blir uppblåst, priserna höjs och en stor andel konsumenter betalar för saker man antagligen inte kommer att använda.

Medlem

Samma logik som när man beräknar varje piratkopia som en förlorad försäljning.

Tänk vad mycket man skulle få betala om man skulle köpa *alla* spel som ingår i MSGP *till fullpris* - ja, och det gör givetvis alla normalt funtade människor. /s

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

"Det är något vi inte tar lätt på, och vi lyssnar på spelarnas och communityts feedback för att försöka ge dem mer av det de efterfrågar."

Tror ingen (skulle vara AELDSTAR då) har efterfrågat eller är nöjd med denna 50%-iga höjning av Ultimate.
Att slänga in gamla Ubisoftspel och lite Crew-valuta är rätt kasst mervärde för dom allra flesta.
Rent bullshit till svar.

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Fragtjuv

Jag har använt Gamepass i fler år än jag minns nu och har varit nöjd. Jag har levt ensam och kunnat spela så mycket spel jag vill. Nu tog jag en månad ultimate och efter det kommer jag att utvärdera hur mycket jag använder det och ifall det motiverar 285 kronor i månaden. Nu har jag inte samma möjlighet att spela så mycket längre då jag numera har ett förhållande.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Skärmdumpsmästare
Skrivet av Joe Swallows:

Jag har använt Gamepass i fler år än jag minns nu och har varit nöjd. Jag har levt ensam och kunnat spela så mycket spel jag vill. Nu tog jag en månad ultimate och efter det kommer jag att utvärdera hur mycket jag använder det och ifall det motiverar 285 kronor i månaden. Nu har jag inte samma möjlighet att spela så mycket längre då jag numera har ett förhållande.

Tycker nog det är lite för mycket, jag avbröt det i somras då vi stod inför risk att stå med dubbla boenden.

Nu är det lugnt med den delen men ska fundera över om det är värt. Dessutom spelar jag mest dator nuförtiden.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag är på "basic" gamepass PC. det är säkert så att om man verkligen behövde Ultimate så kanske värdet har ökat, vad vet jag... men för mig som är snål duger basic fortfarande bra, "bara" 110kr månaden med 3 månaders pass på elgiganten ör 329kr.

It's not a lake, it's an ocean

Visst, för den som har tid att spela alla dessa spel. Hur många har det? För hur stor andel av prenumeranterna är det i praktiken "added value"? Dygnet har fortfarande bara 24 timmar.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Slaget: Team FZ

De är inte mer värde, dom har lagt till massa gamla Ubisoft spel som säljs för under hundringen på rea.

Medlem

Kört Gamepass på pc i omgångar men avslutar prenumerationen på grund av det här. Främst utifrån att det blev mycket svårare att överblicka vad man faktiskt får. För egen del skiter jag i multiplayer och day one releaser. Men svårigheten (och förutsägbarheten) i att faktiskt få en överblick över vilka spel i det större biblioteket som ingår i de billigaste paketet gör en prenumeration till ett jäkla wildcard. Tidigare kunde jag låta prenumerationen löpa då det alltid fanns en massa spel att spela men om jag hela tiden blir låst till ett skralt utbud och prishöjning…. Nej tack.

Medlem

Har tagit paus med Gamepass för jag inte har "tid" att spela så mycket och nu blir det ännu mindre lockande att börja med GamePass igen. Bättre köpa ett spel var 3:e månad för 900kr (eller flera med lägre pris)

Medlem

Det här med värde är ju högst individuellt. Samt det spelar stor roll vad man jämför med.

Jag tycker tjänsten fortfarande skapar värde för mig, både i utbud och dag-ett-släpp. Samt att jag har ingen likvärdig tjänst att jmf med. Samt den konkurrerar inte driekt med andra saker jag lägger pengar på.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Skrivet av Fulci:

Jo, jag kunde välja bort Ai, du får Googla. Jag har samma pris som jag har haft i flera år.

signatur
Medlem

Bara löjligt, om priset hade gett mer värde så hade inte uppsägningssidan havererat.

Fragtjuv

Det blir intressant att se en uppskattning på hur många som sa upp det!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Force:

Har kört gamepass ett tag nu, men detta satte spiken i kistan. Det känns inte som ett bra sätt att uppleva spel på, värdet i dom försvinner nästan helt. När ett spel man har i sin "spela senare" lista ska tas bort snart då stressar man för att hinna spela det då istället för att spela något man verkligen vill i sitt eget tempo.

Nej det känns bättre att "äga" spelen (vilket man väl knappt gör heller när det är digitalt), så man kan spela det man vill när man vill.

Precis exakt så jag känner med prenumerationer, varje gång. Blir en helt annan känsla när inte 1000 andra spel vill ha din uppmärksamhet och du stresspelar för att hinna klart innan det fasas ut.
Sen kan jag absolut hålla med att det är kanon när man kan testa hur mycket som helst bland mindre spel man annars hade hoppat över.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Märkligt, jag valde bort AI och behöll det gamla priset? Det var bök vill jag minnas men jag har kvar det gamla. Räcker med att bli påprackad möget på jobbet, framförallt med hur kasst Copilot studio är.

Edit: Kollade, är Family Classic den heter. 1199:-. Den var ju tidigare 899, men det är ju några år sen det höjdes.

Medlem
Skrivet av Unholydude:

De är inte mer värde, dom har lagt till massa gamla Ubisoft spel som säljs för under hundringen på rea.

Då har du bara läst en liten del av infon de gått ut med.

Redaktör
Ponny

Game Pass (och PS Plus för den delen) kan göra mig lite överväldigad. Att ha hundratals spel ett klick bort ger mig beslutsvånda. Jag behöver en tydlig plan. Ett ålderstecken, kanske? I helgen var jag inne och rotade runt i Game Pass-biblioteket och visste inte riktigt var jag skulle börja. Iofs: mitt nioåriga jag hade nog svimmat över tanken på en tjänst som Game Pass... Spel, spel, överallt spel!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Game Pass (och PS Plus för den delen) kan göra mig lite överväldigad. Att ha hundratals spel ett klick bort ger mig beslutsvånda. Jag behöver en tydlig plan. Ett ålderstecken, kanske? I helgen var jag inne och rotade runt i Game Pass-biblioteket och visste inte riktigt var jag skulle börja. Iofs: mitt nioåriga jag hade nog svimmat över tanken på en tjänst som Game Pass... Spel, spel, överallt spel!

Haha, känner lite samma. Men så var det med netflix och andra sådana tjänster också. Är nere på prime och HBO Max nu bara, resten åkte. Prime mest för att det handlas en del på amazon. HBO, tja, vette fasiken om jag ska ha kvar den även med 50%. Kom ju mail idag om höjt pris nu igen. Minns inte ens när jag startade den sist typ >_>

Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag tror ingen tvivlar på att det är mer värde i den uppdaterade paketeringen. Däremot är frågan om det är rätt värde för merparten av användarna? Det har blivit lite som den klassiska kabel-tv-paketeringen där leverantörerna köpte in X antal tv-kanaler billigt i bulk, och sålde det vidares med stora påslag som ett större paket till kunderna. Microsoft gör samma nu i Game Pass med bland annat Fortnite Crew och Ubisoft+. Värdet blir uppblåst, priserna höjs och en stor andel konsumenter betalar för saker man antagligen inte kommer att använda.

Exakt detta!

Medlem
Skrivet av deezel:

Haha, känner lite samma. Men så var det med netflix och andra sådana tjänster också. Är nere på prime och HBO Max nu bara, resten åkte. Prime mest för att det handlas en del på amazon. HBO, tja, vette fasiken om jag ska ha kvar den även med 50%. Kom ju mail idag om höjt pris nu igen. Minns inte ens när jag startade den sist typ >_>

Jag blev av med mitt HBO lifetime 50% jan/feb någongång då jag sa upp allt, ångar det lite ibland men nah har sparat på att inte haft det på över 1 halvår. Blir väl till att ta någon månad med det igen dock då jag vill se nya säsongen av The white lotus och The last of us. Men sitta o harva varje månad, den tiden är nog förbi för egen del

Har länge tänkt att Game pass (åtminstone för PC) känts alldeles för bra för att vara sant och ohållbart ekonomiskt i längden. Vet inte hur ersättnings nivåerna ser ut men antar att det är Microsoft som tar smällen. Är förvånad att höjningen för PC pass inte var ännu högre. Köper knappt spel alls längre då katalogen med riktigt bra spel är så stor.

Redaktör
Ponny
Skrivet av deezel:

Där bantar man bort tjänster till och från. Lätt att samla på sig, skönt att göra sig av.

HBO Max håller jag också i. SVT Play ska inte underskattas heller! (Eventuellt också ett ålderstecken?)

signatur

En Bamseponny av folket

12
Skriv svar