Microsoft dementerar att Xbox-hårdvara läggs ner
Möter nedläggningsrykten, säger att man satsar aktivt på framtida konsoler.
#microsoft, #xbox, #xbox-series
Åh ena sidan så flödade det videos om xbox avtal med AMD och vad den nya hårdvaran ev. Kommer erbjuda för några veckor sedan, men nu säger ryktena att de skall lägga ned? 🤔
Det går snabbt i konsolbranschen...
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Tror inte de kommer släppa någon ny Xbox, de kommer bara köra cloud-gaming + släppa spelen på andra platformar
De kommer troligen släppa en PC konsol, med liknande utseende på operativsystemet som xbox rog ally.
Frågan när hur det blir med hela ens xbox biblotek. Jävligt tråkigt om allt det där ska åka upp i rök. Hade de förvandlat alla spelen till play anywere hade problemet varit löst.
Åh ena sidan så flödade det videos om xbox avtal med AMD och vad den nya hårdvaran ev. Kommer erbjuda för några veckor sedan, men nu säger ryktena att de skall lägga ned? 🤔
Det går snabbt i konsolbranschen...
Xbox Rog ally har AMD. Så det kanske är en PC utklädd till en konsol?
De kommer troligen släppa en PC konsol, med liknande utseende på operativsystemet som xbox rog ally.
Frågan när hur det blir med hela ens xbox biblotek. Jävligt tråkigt om allt det där ska åka upp i rök. Hade de förvandlat alla spelen till play anywere hade problemet varit löst.
Exakt. Den enda trösten att jag inte har särskilt många spel jag tappar för jag är ny till Xbox denna generation och har de flesta spel jag vill ha på Switch 2. Backloggen räcker för ett par decennier typ... 😁
Nästa konsolgeneration måste ha öppen standard, dags att lägga ned "kriget" och jobba tillsammans.
Sätt en standard på hårdvaran, sen kan designen och mjukvaran skilja sig lite åt. Precis som "Steamdecks" kan ha olika tillverkare men ändå funkar till samma spel.
Tänk om datorer funkat likadant? Asus har sina spel, HP har sina spel, Acer har sina spel osv.
För nu är det ju ändå i princip samma hårdvara i båda konsolerna, spelen skiljer sig inte mellan Playstation 5 och Xbox Series X. Så vi kunder blir förlorare när man blir låst till ett system, speltillverkarna blir tvungna att anpassa sitt spel till två olika system. Vem vinner på det nuvarande sättet?
MS säger ju att allt är en Xbox, så man kommer troligtvis komma åt sina spel ändå i någon form
Det blir svårare att motivera ett köp då ja. Men inkluderar den hela mitt bibliotek + andra butiker så är det tvärtom.
Exakt. Den enda trösten att jag inte har särskilt många spel jag tappar för jag är ny till Xbox denna generation och har de flesta spel jag vill ha på Switch 2. Backloggen räcker för ett par decennier typ... 😁
Då är nog de flesta spel du köpt från Xbox Play Anywhere. Inga bekymmer då utan en styrka.
MS säger ju att allt är en Xbox, så man kommer troligtvis komma åt sina spel ändå i någon form
Jag käkade kyckling till lunch precis och jag är rätt säker på att det också var en Xbox.
Då är nog de flesta spel du köpt från Xbox Play Anywhere. Inga bekymmer då utan en styrka.
Nej, de flesta är ändå INTE Play anywhere, jag har bara inte tillräckligt många spel för att vilja stämma Microsoft. Jag är sur men det går över...😉
Nej, de flesta är ändå INTE Play anywhere, jag har bara inte tillräckligt många spel för att vilja stämma Microsoft. Jag är sur men det går över...😉
Men deras egna titlar? Jag har för mig att de kört det ett bra tag nu. Trist är det, alla borde funka.
Helt i linje med Microsofts annonserade strategi.
Xbox är en plattform, ett ekosystem med spel, där spelen går att spela på PC:n, konsolen, bärbara spelmaskinen, telefonen eller direkt genom bildskärmen.
"Xbox Play Anywhere"
Jag hoppas på ett Nintendo Play Anywhere, Sony Play Anywhere och Valve Play Anywhere också.
Jag käkade kyckling till lunch precis och jag är rätt säker på att det också var en Xbox.
😂😂😂❤️☕🎮 Game On!
Om nu Microsoft tänker fullfölja avtalet med AMD och faktiskt släppa en till Xbox-konsol inom något år, vem är de tänkta kunden? Och var ska den ens säljas? Det är förstås möjligt att utveckla en konsol och sälja den i egen nätbutik, men hur många kommer Microsoft nå då?
Jag skulle hävda att Xbox efter alla turer, alla snedsteg, all usel kommunikation och en närmast utstuderad förmåga att trampa i klaveret så snart de fått lite vind i seglen är slut som plattform. Xbox som varumärke är kört i botten.
Xbox One väckte känslor. Folk var hatiska mot Microsoft konsumentfientliga policies, Kinect och priset. Men vet ni vad som är ännu värre än att folk hatar en? Att ha ett varumärke som inte väcker några känslor över huvud taget. Kunders apati är värre än hat. Här befinner sig Xbox just nu.
Om nu Microsoft tänker fullfölja avtalet med AMD och faktiskt släppa en till Xbox-konsol inom något år, vem är de tänkta kunden?
Gissningsvis såna som jag, som har ett stort bibliotek hos dem och som kör gamepass. Jag håller dock tummarna för att nästa stationära blir en PC-hybrid (liknande xbox ally), men med bakåtkompatibilitet för gamla konsol-spel. Får de till xbox-gränssnittet de pushar hårt för handhelds så ser jag enorma fördelar att köra typ samma på nästa "riktiga" konsol.
Om nu Microsoft tänker fullfölja avtalet med AMD och faktiskt släppa en till Xbox-konsol inom något år, vem är de tänkta kunden? Och var ska den ens säljas? Det är förstås möjligt att utveckla en konsol och sälja den i egen nätbutik, men hur många kommer Microsoft nå då?
Jag skulle hävda att Xbox efter alla turer, alla snedsteg, all usel kommunikation och en närmast utstuderad förmåga att trampa i klaveret så snart de fått lite vind i seglen är slut som plattform. Xbox som varumärke är kört i botten.
Xbox One väckte känslor. Folk var hatiska mot Microsoft konsumentfientliga policies, Kinect och priset. Men vet ni vad som är ännu värre än att folk hatar en? Att ha ett varumärke som inte väcker några känslor över huvud taget. Kunders apati är värre än hat. Här befinner sig Xbox just nu.
Jag vet inte vad du bygger ditt resonemang på, men jag känner verkligen inte igen mig i att det är så kategoriskt. Man kan ju inte helt bortse från att vi är ganska många som ändå älskar Xbox och skulle tycka det var svinkul med en ny konsol (som uppenbarligen ska komma).
Håller med om att MS gjort mängder av misstag med hur de kommunicerat och satsat. Och att man hyser tvivel inför framtiden. Men alla deras konsoler som de släppt har ju varit bra. Det är ju ändå relevant i sammanhanget.
Enligt dig.
Alltid ett friskhetstecken när man behöver dementera att verksamheten är på väg att läggas ned. 😅
Verkligen. Vet inte hur många gånger Google gick ut med att dom inte skulle lägga ner Stadia, och sedan la dom ner Stadia.
Kallar man sin andra konsol 360 och sin tredje konsol för One så har man inget där att göra. Sluta genast.
De kanske döper nästa Xbox till "Xbox 5"?
Enligt dig.
Vad, enligt mig? Ser du hypen för Xbox någonstans?
De kanske döper nästa Xbox till "Xbox 5"?
Tveksamt eftersom de inte kan räkna. Jag gissar på X som i tio.
Jag vet inte vad du bygger ditt resonemang på, men jag känner verkligen inte igen mig i att det är så kategoriskt. Man kan ju inte helt bortse från att vi är ganska många som ändå älskar Xbox och skulle tycka det var svinkul med en ny konsol (som uppenbarligen ska komma).
Håller med om att MS gjort mängder av misstag med hur de kommunicerat och satsat. Och att man hyser tvivel inför framtiden. Men alla deras konsoler som de släppt har ju varit bra. Det är ju ändå relevant i sammanhanget.
De släpper jättebra hårdvara. Jag tycker mycket om min Series X, och både Xbox One S och One X var riktigt bra. Men definiera "många". De har sålt ca 30 miljoner Xbox Series X/S, vilket innebär att de inte riktigt kan konkurrera på samma villkor som PlayStation och Nintendo. Återstår då att släppa hårdvara för en smalare grupp fans som är villiga att punga ut med 10 000 kr, och eftersom allt färre vill lagerföra Xbox så får de väl sälja den i sin egen webbutik. Lägg därtill att färre kommer vilja släppa sina spel på Xbox när dess användare blir allt färre. Inte värt insatsen.
Jag vet inte riktigt vad poängen med denna strategi skulle vara, särskilt mycket pengar lär de inte tjäna. Det blir lite som deras Surface-datorer som för en tynande tillvaro trots att de är riktigt fina (vi har två hemma).
Om nu Microsoft tänker fullfölja avtalet med AMD och faktiskt släppa en till Xbox-konsol inom något år, vem är de tänkta kunden?
De flesta bor i Skåne.
De flesta bor i Skåne.
hur fan visste du det?