Microsoft om Game Pass prisökning: "Mer värde"

Medlem
Skrivet av deezel:

Haha, känner lite samma. Men så var det med netflix och andra sådana tjänster också. Är nere på prime och HBO Max nu bara, resten åkte. Prime mest för att det handlas en del på amazon. HBO, tja, vette fasiken om jag ska ha kvar den även med 50%. Kom ju mail idag om höjt pris nu igen. Minns inte ens när jag startade den sist typ >_>

Ja, det bästa är ju att man kan pausa när som helst. Ingen bindningstid på såna tjänster jämfört med kanalpaket och liknande man låste upp till 24 mån förr.
Jag funderar på att pausa Prime och Netflix tex. Fast det lyckas ofta komma någon specifik serie vi fastnar för. Känner samma som dig om HBO. Inte flitigt använd men lågt pris!

Medlem

Jag hinner nästan aldrig spela och har länge funderat på att avsluta Game Pass men jag behöver ju något abonnemang så jag kan spela online... väl? Har Xbox.

Nu har jag äntligen nedgraderat tack vare höjningen så är det bara Premium. Så jag kommer nog få köpa nya Battlefield 6 men i slutändan kommer jag spara pengar. Gillar inte att ha olika abonnemang som bara tickar på.

Det här gör att jag även ser över andra abonnemang som jag inte behöver.

Tack vare Microsoft så kommer jag nog spara lite pengar.

signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Tror ingen (skulle vara AELDSTAR då) har efterfrågat eller är nöjd med denna 50%-iga höjning av Ultimate.
Att slänga in gamla Ubisoftspel och lite Crew-valuta är rätt kasst mervärde för dom allra flesta.
Rent bullshit till svar.

Tror gör vi i helgedomen, vet gör vi utanför, eller så vet vi inte. Du och jag vet vad alla andra efterfrågar lika lite som den store ledaren vet vad "folket" tycker.

Ja, det passar oss i vår familj, där vi är två vuxna plus flera barn som spelar. Vi får alltså 50% mer releasespel (+75 Day One) på ett år, alltså något för alla personer i hushållet.
Vårt hushåll är knappast det enda hushållet med flera barn och vuxna som spelar och tjänsten Game Pass Ultimate är som sagt frivillig att betala för.

De människor som har allvarliga problem med prishöjningen av Game Pass Ultimate ska givetvis inte betala för den frivilliga tjänsten om de inte vill.

Skrivet av Ruffles:

Visst, för den som har tid att spela alla dessa spel. Hur många har det? För hur stor andel av prenumeranterna är det i praktiken "added value"? Dygnet har fortfarande bara 24 timmar.

Det finns sannolikt ingen person med en normal sysselsättning som kommer att spela alla dessa spel, vem påstår ens något sådant?

Det återstår att se hur stor andel av prenumeranterna som anser att added value bidrar till perceived och experienced value.

Skrivet av doversund:

Det här med värde är ju högst individuellt. Samt det spelar stor roll vad man jämför med.

Jag tycker tjänsten fortfarande skapar värde för mig, både i utbud och dag-ett-släpp. Samt att jag har ingen likvärdig tjänst att jmf med. Samt den konkurrerar inte driekt med andra saker jag lägger pengar på.

Solklart uttryckt! Värdesättning är individuellt för var och en av oss är suveräna personer.

Skrivet av Ribcage:

Då har du bara läst en liten del av infon de gått ut med.

Ja, headshot. Varför ska man läsa hela innehållet eller det finstilta i ett avtal?

Gillar du inte innehållet eller höjningen köp inte tjänsten. Busenkelt.

Vi gillar tjänsten, dagen vi inte gillar tjänsten, så köper vi inte den längre när den är frivillig.

Medlem

De har ju bara gjort det bättre om du har ultimate. Eller rättare sagt, Ultimate är i stort sett detsamma som det alltid varit, men har blivit dyrare. Och nu har de gjort alla de andra nivåerna så mycket sämre.
Alla jag känner som har game pass har sagt upp det. Inklusive jag själv.

Medlem

Känns alltid som att dessa "åh, vi höjer priserna men allt blir mycket bättre" är ren bullshit.
Om höjningen ger Microsoft +/- 0, varför då införa den?

Givetvis finns det en diskrepans mellan "prishöjning" och "mervärde" till Microsofts fördel.

Fragtjuv
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Där bantar man bort tjänster till och från. Lätt att samla på sig, skönt att göra sig av.

HBO Max håller jag också i. SVT Play ska inte underskattas heller! (Eventuellt också ett ålderstecken?)

Ja, det är definitivt ett ålderstecken. Minns första gången som jag satt vid teven och tänkte att: "Det här Go'kväll är inte så tokigt ändå..."

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av AELDSTAR:

Det finns sannolikt ingen person med en normal sysselsättning som kommer att spela alla dessa spel, vem påstår ens något sådant?

Det återstår att se hur stor andel av prenumeranterna som anser att added value bidrar till perceived och experienced value.

Men då så. De kan lika gärna lägga till 500 spel i månaden i så fall, höja priset och peka på hur oerhört lite per spel vi betalar. Det spelar ingen roll om man ändå inte hinner spela alla de där spelen eller ens en bråkdel av dem. Microsoft höjer priserna på allt möjligt just nu, inklusive Office, så det är bra om fler röstar med plånboken.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Men då så. De kan lika gärna lägga till 500 spel i månaden i så fall, höja priset och peka på hur oerhört lite per spel vi betalar. Det spelar ingen roll om man ändå inte hinner spela alla de där spelen eller ens en bråkdel av dem. Microsoft höjer priserna på allt möjligt just nu, inklusive Office, så det är bra om fler röstar med plånboken.

Håller med om att rösta med plånboken med mer. De kommer inte att ha ett pris som inte fungerar.
Däremot är väl själva höjningen av värdet här förutom mer poäng och förmåner, antalet dag ett-spel och ev såna till högre värde. Istället för att släppa flera år gamla spel till tjänsten som man kan argumentera har lägre värde.
Håller annars med. Har man det man behöver och hinner med blir inte fler spel ett högre värde för en personligen.

Medlem

Alltså helt ärligt, Game pass biblioteket var redan på gränsen att inte vara värt 15$/månaden. Ja det släpptes några enstaka stora titlar dag 1, (ser på exempelvis Indiana Jones). Men går man faktiskt igenom biblioteket och scrollar igenom hela deras sortiment så är det 90% föråldrade spel och väldigt många från Xbox 360. Menar Microsoft på fullaste allvar att Xbox 360 spel ger värde för den vardagliga spelaren? Och "75+ day 1 releases" säger ju inte heller så överdrivet mycket, det kan ju vara små indie-spel som man knappt hört talas om. Jag kan definitivt säga att jag betalat mer för game passet dessa år, än vad jag hade behövt betala om jag köpte spelen individuellt på rea.

Nej det var solklart att säga upp Game passet helt och hållet när jag fick mailet om att de ökar priset. Vill Microsoft ta premium priser så får de verkligen steppa upp med vad de erbjuder.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vad är det som säger att en person i ett hushåll med flera personer ska hinna spela allt?

Vad är det som säger att en person i ett hushålI med flera personer ska hinna see alla program via en streamingtjänst eller ett TV-kanalspaket?

Hinner du titta på alla TV-program på alla kanaler samtidigt?

Det spelar ingen roll om man ändå inte hinner se alla de där programmen eller ens en bråkdel av dem.

Men det spelar roll för familjen om var och en har något att titta på som de gillar.

Det är många bolag som den senaste tidsperioden om några år har höjt priserna, lönerna och avkastningen har också stigit för många, likaså räntorna och bolagen fortsätter att höja priserna, inflation, "kriget" om resurserna.

Rösta med plånboken, det bör alla göra. Medvetna nationalekonomer känner dock till att det sällan gör skillnad. Vilket inte betyder att människor borde strunta i att rösta med plånboken, men bli inte så förvånad när chefen eller bolagets ägare själva röstar om din lön med sina plånböcker.

Vem äger då rätten till vad? I slutändan avgör våldsmonopolet när förhandlingarna gått i kras.

Medlem

Jag sa också upp mitt gamepass efter denna höjningen.

Medlem

Sa upp mitt med, finns ingen som tycker prisökningen är rimlig förutom Xbox's vandrande reklampelare AELDSTAR.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är inte bara det Microsoft höjt priset på, de höjde även priset på Office prenumeration med 45% i år. Att kunna välja bort AI och behålla priset går förstås inte.
https://www.tomsguide.com/computing/microsoft-365-gets-massiv...

Open Office är ett annat alternativ. Googles dito ytterligare ett. Köp är frivilliga och detsamma gäller såklart Game Pass. Det är bara att göra sitt val.

Har ett år kvar av game pass som jag har helt betalat med Microsoft rewards, bing-sökningar. Innan den här ändringen kunde man få ihop tillräckligt många poäng för att få 1,5 månad game pass, varje månad. Får se om man fortsätter om ett år eller inte.

Slaget: Team FZ
Skrivet av Ribcage:

Då har du bara läst en liten del av infon de gått ut med.

Nä jag kollade vilka spel som dom släppt, just nu finns det 0 spel på game pass som intresserar, de mesta har man redan spelat.

Medlem

Suger ju hårt som fasen att de har ökat priset så extremt men vill ändå passa på att tipsa om att man kan köpa digitala game pass ultimate-koder från tex Inet för 579kr för tre månaders game pass.
Något bättre pris än vad man skulle betala för en månad per gång
https://www.inet.se/produkt/9170465/xbox-game-pass-ultimate-3...
Står dock "Du får max köpa 2st av denna produkt!" vilket jag inte vet om det är per gång eller totala mängden man får köpa (vilket vore konstigt om det nu var så).

signatur

Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange

Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Open Office är ett annat alternativ. Googles dito ytterligare ett. Köp är frivilliga och detsamma gäller såklart Game Pass. Det är bara att göra sitt val.

Ett val och ett val. Microsoft gör precis som många andra att de snärjer in användare i sin inhägnade trädgård och sen är det svårt att ta sig loss. Det samma gäller för företag, om inte än värre. Räcker med att börja med Teams och sen slutar det med en snårskog av ockerdyra Microsoft-licenser.

Medlem
Skrivet av bullet tooth tony:

Har ett år kvar av game pass som jag har helt betalat med Microsoft rewards, bing-sökningar. Innan den här ändringen kunde man få ihop tillräckligt många poäng för att få 1,5 månad game pass, varje månad. Får se om man fortsätter om ett år eller inte.

Lycka till med det när antalet poäng som behövs har gått från 12k till ca 26k för en månad Gamepass. Extra surt när 3 månader kostade 35k, men idag nästan 90k.

Jag hade 140k poäng men lyckades bara lösa in 4 månader innan de stoppade mig...så störigt när jag kunde ha fått 8-9 månader extra om jag hade lyckats lösa in allt. Nu känns det inte värt det längre.

Medlem

Game Pass är som en Aladdin-ask för mig. Det finns några enstaka godbitar, men det mesta vill man inte ta i med tång och priset för de få bitarna man vill konsumera blir löjligt stor jämfört med att köpa bitarna styckvis.

signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Unholydude:

Nä jag kollade vilka spel som dom släppt, just nu finns det 0 spel på game pass som intresserar, de mesta har man redan spelat.

Okej, nyheten handlar om värdeökningen och inte om hur det sett ut eller vad du är intresserad av 🙂

Skrivet av Bullen86:

Lycka till med det när antalet poäng som behövs har gått från 12k till ca 26k för en månad Gamepass. Extra surt när 3 månader kostade 35k, men idag nästan 90k.

Jag hade 140k poäng men lyckades bara lösa in 4 månader innan de stoppade mig...så störigt när jag kunde ha fått 8-9 månader extra om jag hade lyckats lösa in allt. Nu känns det inte värt det längre.

Icke-ultimate kostar 13665 poäng per månad om man skaffar presentkort. Det går att komma upp i det, men då behöver man flera referrals som maxar bingsökningar också. Har haft svårt att sälja in det hos mina vänner

Edit: såg att de till och med sänkt maxgränsen per dag på referrals från 700 till 500, och jag tror de la till en ett årsgräns per person. Dags att börja planera att gå igenom steam backlogen.

Ambassadör
Xbox

De har höjt Rewards-poängen som man får för att spela spel ganska rejält på Ultimate har jag märkt. I den här takten så får man nog tillbaka mer än höjningen av priset per år (utan att räkna med Bing-poäng dessutom). Förutsätter ju dock att man är aktiv spelare.

Alltid något.

signatur

Jump in.

Medlem

Jag tror de märkte av rätt många uppsägningar

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Slaget: Team FZ
Skrivet av Ribcage:

Okej, nyheten handlar om värdeökningen och inte om hur det sett ut eller vad du är intresserad av 🙂

Precis, det finns ingen värdeökning i gamepass, precis som playstation plus släpps väldigt gamla spel som många redan spelat igenom. Bättre att bara köpa spel på rea än att ha gamepass med den enorma prisökningen.

Medlem

Har haft Gamepass sedan det lanserades och jag har inte nyttat det till fult då varannan vecka när jag jobbar kväll så har jag inte spelat något alls och dag veckorna har det blivit lite, jag tycker inte att det är värt det längre så jag sa upp det med två dagar kvar till min nästa förnyelse som skulle bli det nya priset.

12
Skriv svar