Blue Prince - Det perfekta pusselspelet?

Medlem
Skrivet av wreckah:

Håller verkligen inte med. Det hade varit ett problem om det inte fanns så många olika pussel eller mysterier. Man kanske var sugen på att försöka lösa ett pussel, men får man fel rum får man fokusera på annat, och det finns hela tiden ett antal pussel att bearbeta oavsett vad man får för rum.
Dessutom finns det flera sätt att påverka RNG så att man lättare får det rum man vill ha 😄

Tänkte också på det och borde nämnt det i recensionen att RNG:n går att påverka

Medlem

Mycket intressanta åsikter om spelet, verkar vara lite av en vattendelare, kanske skulle slängt in poll där folk fick betygsätta.

Dödgrävaren

För vissa personer är de ett perfekt spel, för andra är det helt fel spel. Jag är väl lite mitt emellan, gillade pusslena till en viss del, men vissa saker blir frustrerande, som när man vill dra ström t.ex.

Sen tycker jag karaktären styrs som ett tröskverk också, plus att det är ganska lätt att bli åksjuk av nån anledning.

Medlem
Skrivet av Jacob82:

Mycket intressanta åsikter om spelet, verkar vara lite av en vattendelare, kanske skulle slängt in poll där folk fick betygsätta.

Bra recension, gillar hur du väver in personliga anekdoter i texten. Men håller med vissa andra om problemen med RNG och knasig logik. Hade RNG faktorn nämnts lite mer så hade det nog förhöjt texten. Så brukar jag göra när jag skriver, nämner sådana saker även om de inte stör eller påverkar upplevelsen för mig så mycket. Men då vet läsaren om det och kan avgöra om sådana saker är något de ofta gillar eller inte

Var nog ett tag sen jag körde något som var en sådan vattendelare som Blue Prince. Jag och två andra i min bekantskapskrets körde det. Jag hatade det efter 12 timmar, en annan ledsnade snabbt, och den tredje älskade det. Tror mycket har att göra med om man förstår sig på utvecklarnas logik. Förstår man inte hur de tänker är man körd, tyvärr. Att få en perfekt ”run” förstörd pga usel RNG och att man inte fattar något obskyrt pussel, samt att man aldrig får experimentera ordentligt vad saker gör och inte gör… nä, det är inte alls för mig.
Föresten, lyckades du klura ut vad alla schackpjäser betyder? Jag googlade det efter att jag hade avinstallerat spelet. Hur är det meningen att man ska lösa det själv?!

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Bra recension, gillar hur du väver in personliga anekdoter i texten. Men håller med vissa andra om problemen med RNG och knasig logik. Hade RNG faktorn nämnts lite mer så hade det nog förhöjt texten. Så brukar jag göra när jag skriver, nämner sådana saker även om de inte stör eller påverkar upplevelsen för mig så mycket. Men då vet läsaren om det och kan avgöra om sådana saker är något de ofta gillar eller inte

Var nog ett tag sen jag körde något som var en sådan vattendelare som Blue Prince. Jag och två andra i min bekantskapskrets körde det. Jag hatade det efter 12 timmar, en annan ledsnade snabbt, och den tredje älskade det. Tror mycket har att göra med om man förstår sig på utvecklarnas logik. Förstår man inte hur de tänker är man körd, tyvärr. Att få en perfekt ”run” förstörd pga usel RNG och att man inte fattar något obskyrt pussel, samt att man aldrig får experimentera ordentligt vad saker gör och inte gör… nä, det är inte alls för mig.
Föresten, lyckades du klura ut vad alla schackpjäser betyder? Jag googlade det efter att jag hade avinstallerat spelet. Hur är det meningen att man ska lösa det själv?!

Spolier

Nej, jag fick inte ens tillgång till rummet innan jag hade "klarat" det, hade bara tänt 3 av 4 facklor. Det var en av de sakerna jag störde mig mest på, att jag inte kom till den platsen samt att jag inte behövde låsa upp något kassaskåp, Hade gärna sett att dessa inte var optional. Jag kollade inte så noga men jag minns det som att du "bara" behövde ställa pjäserna på rätt plats där du hade dem i nuvarande blue print men jag kan ha fel.

Medlem
Skrivet av Jacob82:

************************SPOILER*****************************
Nej, jag fick inte ens tillgång till rummet innan jag hade "klarat" det, hade bara tänt 3 av 4 facklor. Det var en av de sakerna jag störde mig mest på, att jag inte kom till den platsen samt att jag inte behövde låsa upp något kassaskåp, Hade gärna sett att dessa inte var optional. Jag kollade inte så noga men jag minns det som att du "bara" behövde ställa pjäserna på rätt plats där du hade dem i nuvarande blue print men jag kan ha fel.

Så här får du in ordentlig spoiler tagg:
[spoiler]
En hel massa text :)
[/spoiler]

Om jag förstod rätt så är det så man gör. Men många pjäser spawnar bara i specifik rum. Drottningen bara längst ner till vänster, och några andra som är ytterst specifika i sina krav på rum och vilken ruta det rummet hamnar i.
Otroligt många valfria pussel som jag inte alls fattade var valfria förens jag gav upp. Men på något vis var det ändå befriande att ge upp och sen googla allt, att få se spelet från en utifrånperspektiv och känna ”jaha, se där” eller ”så det är så de tänkte”. Märks att otroligt mycket tankeverksamhet har legat bakom allt.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Just shackpusslet är ändå rätt självklart. Shackpjäserna hade jag noterat i mitt block sedan tidigare, och bordet har ju samma layout som huset. Började leka runt med pjäserna på måfå, när några tändes. Därefter var det inte några bekymmer.

Köper inte riktigt klagomålen över RNG av anledningen att spelet är designat med slumpen som utgångspunkt. Använder du penna och papper bör du ha en massa saker att fundera över samtidigt, det är väldigt sällan du tvingas göra en enskild sak (förutom när du närmar dig det absoluta slutet). Tänk på det som ett brädspel. Kan tänka mig att det blir ett problem om man låser sig vid att lösa ett specifikt pussel, eller att man enbart spelar för att nå rum 46. Men då tycker jag ärligt talat man bör spela något annat istället, det här spelet är så mycket mer än så

12
Skriv svar