Blue Prince - Det perfekta pusselspelet?

Medlem
Blue Prince - Det perfekta pusselspelet?

För att ge lite bakgrund till mitt resonemang och betyg av Blue Prince vill jag börja att ge er en kort bakgrund om min spelhistorik. Bara hoppa över de första tre styckena om det känns ointressant men det har stort inflytande på hur jag ser på Blue Prince.

Jag började med PC-spel 1986. Det var Dig Dug och Paratrooper i CGA innan det rullade vidare på 90-talet med en stor era av äventyrsspel (allt från Sierra & LucarsArt) och FPS:ser. Äventyrsspelen förr var ofta ologiska och med begränsad kunskap i det engelska språket var det med brute force man lyckas lösa pusslen.

Frustrationen över den begränsade framdriften existerade knappt då man var 10 år och “fick sitta framför datorn” även om jag också vill hävda att spelen var svårare förr. Quake, Civilization, Dota 2 & Witcher 3 ligger mig varmt kring hjärtat men det var på julafton 1993 som ett annat spel gjorde entré i mitt liv. Mitt första renodlade pusselspel, mitt första cd-rom spel. Jag hade fått Myst i julklapp av min mor. Myst var fantastiskt på sitt sätt med logiska pussel men det är rätt speciellt och jag förstår att det inte gillas av alla.

Nu såhär nästan 30 år senare är jag fortfarande en gamer men har väldigt svårt att fastna för nya spel. Jag är inne på FZ oftare än jag byter kalsonger men jag “fönstershoppar” mest spel numera. Har koll på allt som släpps men tröskeln att lära sig något nytt är för hög. Orken och tiden när man är småbarnsförälder existerar inte och jag hamnar oftast i att jag spelar “gamla beprövade guldkorn" trots att man för en gångs skull i livet har råd med fläskig gamingdator.

Det är här Blue Prince kommer in i bilden. Jag vill hävda att Blue Prince, även om det är ett pusselspel, bör tilltala en mycket bredare publik. Och tröskeln för att börja spela, den existerar inte. Du förstår spelidén och dess grundläggande mekanik direkt och sen börjar resan. Du spelar som pojken Simon P. Jones som precis har ärvt ett enormt mansion, Mt Holly estate, av din mors morbror. Arvet är dock villkorat. Du, Simon P. Jones, måste hitta det gömda rummet, “nr 46”, i det mansion som endast verkar bestå av 45 rum.

Du spelar i ett förstapersonsperspektiv och spelmekaniken går ut på att du skapar en Blue Print, en ritning över huset, där du “drar” 3 rum varje gång du öppnar en ny dörr. Varje rum du kan välja har unika egenskaper som antalet dörrar, specifika pussel osv. För att göra det mer komplicerat får du inte övernatta i huset och när varje ny dag påbörjas har rummen och dess ordning försvunnit och du börjar om på nytt. Du är också begränsad till ett fast antal steg varje dag och när dessa är slut så avslutas dagen.

Det kan låta relativt trivialt men spelskaparna har lyckats med något unikt och du känner att du allt som oftast gör framsteg mot ditt slutgiltiga mål. I vissa rum finns pussel som ger dig verktyg att komma vidare eller påverkar nästa dag. Pusslen känns generellt sett “lagom” svåra. Rummen har även många detaljer som ger dig ledtrådar till historien och hur du skall komma vidare. Säger din magkänsla att något är betydelsefullt så stämmer det troligtvis. De har även lyckats skapa så att du som spelare kan använda dig av olika strategier för olika planritningar vilket gör att varje ny runda, dag, känns fräsch då du jagar olika mål.

Det är också ett spel jag tänkte mycket på när jag inte spelade det. Precis som när man fastnar i hur man ska lösa ett programmeringsproblem så kommer lösningen när man minst anar det. I duschen, vid middagsbordet eller när man söver barnen.

Sällan har uttrycket “dolt under ytan” beskrivit ett spel så väl som i fallet med Blue Prince. Under genomspelningen blir jag flertalet gånger “blown away” av vad spelskaparna har lyckats åstadkomma och det är mycket kärlek investerat i skapandet där inget lämnas till slumpen. Spelet har också en speciell estetik som jag själv tycker är mycket vacker och tillsammans med musiken skapar det en mysig stämning.

Är spelet felfritt? Nej, det finns ett par pussel som jag “typ” förstår hur jag ska lösa men inte riktigt orkar med, de är dock få. Spelet känns helt buggfritt men av någon konstig anledning stöds inte Ultra Wide upplösning då jag gärna hade spelat det i 3440*1440.

Min största kritik är dock några val som spelskaparna gjort när det kommer till “vad behöver jag genomföra för att klara spelet”. När eftertexterna rullat färdig sökte jag svar på internet på ett par pussel som jag inte hade löst. Det visade sig då att det fanns så mycket mera som jag missat i min första genomspelning. Väldigt mycket relaterat till berättelsen men även annat. Jag önskar att jag hade “tvingats” att lösa ett par pussel till för att bli exponerad av de ledtrådarna som leder upp till slutfinalen.

Det blev lite av ett antiklimax, “här sitter jag och känner mig smart och stolt för att jag för en gångs skulle orkat ta mig igenom ett helt pusselspel” och istället får jag “du har inte fattat ett skit lilla vän”. Jag sökte en liknande förklaring efter att ha slutfört Bioshock Infinite men blev då överraskad av alla detaljerna i den komplexa historien. Det kändes bara upplyftande men i Blue Prince, som är ett pusselspel, fick det motsatt effekt.

Påverkar detta mitt slutomdöme av spelet? Nu när en månad har passerat och min sårade självkänsla för en utebliven egotripp lagt sig är svaret “nej”. Blue Prince är magiskt bra! Jag spelade färdigt spelet samma helg som det var Battlefield 6-beta. Fattar att det är helt olika spel genres men jag slogs ändå av tanken när jag spelade Battlefield att “jag gjort det här förut, detta är lite snyggare osv”. Blue Prince är något helt unikt som jag kommer att minnas en lång, lång tid framöver.

Ett näst intill perfekt pusselspel
5
Mästerligt
+
Den obefintliga tröskeln att börja spela
+
Spelmekaniken
+
Spelets alla lager
+
Stämningen
+
Man funderar på det när man inte spelar
-
Några få ointressanta pussel
-
Inget UltraWide Support
-
Vägval i spelutvecklingen
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Bra text! Älskar detta. Årets solklart bästa spel. Har seglat upp som mina mest minnesvärda spelupplevelser ever.

Medlem
Skrivet av fanbot:

Bra text! Älskar detta. Årets solklart bästa spel. Har seglat upp som mina mest minnesvärda spelupplevelser ever.

Tack, håller med om att det är GOTY.

Medlem

Jättebra recension.

Jag är riktigt sugen på att spela detta. Har påbörjat det och kört ett par rum. Men det blev aldrig mer än så. Men nu ska jag ligga på hotell några nätter och detta känns som ett perfekt spel att runda av kvällarna med. Hoppas bara min laptop klarar att köra det.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jacob82:

Tack, håller med om att det är GOTY.

Kan också förstå din invändning av att känna sig snopen när eftertexterna rullar. Jag hamnade aldrig i det läget, utan blev mest triggad att återvända till rummet igen + att jag hade ett antal trådar som jag hade påbörjat. Tyckte det snabbt blev hyfsat tydligt att premissen bara är en liten del av något mycket större. För mig är det snarare ett stort plus att det inte skriver någon på näsan. Otydligheten blir liksom ett mysterium i sig.

Redaktör
Ponny

Säger ofta att "detta finns i backloggen", men det här gör det verkligen! Är sjukt nyfiken på det. Tack för både påminnelsen och din fina text.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Säger ofta att "detta finns i backloggen", men det här gör det verkligen! Är sjukt nyfiken på det. Tack för både påminnelsen och din fina text.

Tycker för övrigt det är synd att så många indiespel inte recenseras här. Förstår att saker behöver prioriteras på en liten redaktion, men blir lite tråkigt när det handlar om goty-kandidater som ändå är stora snackisar. Hollow Knight, Golden Idol, Neon White är andra exempel.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jättebra recension.

Jag är riktigt sugen på att spela detta. Har påbörjat det och kört ett par rum. Men det blev aldrig mer än så. Men nu ska jag ligga på hotell några nätter och detta känns som ett perfekt spel att runda av kvällarna med. Hoppas bara min laptop klarar att köra det.

Tack, sällan känns tiden så väl investerad. Ge det ett par in-game dagar till så kommer du att vara hooked

Medlem

Hör bara bra saker om det här spelet. Blir riktigt sugen på att testa nu efter att ha läst ...

Redaktör
Ponny
Skrivet av fanbot:

Tycker för övrigt det är synd att så många indiespel inte recenseras här. Förstår att saker behöver prioriteras på en liten redaktion, men blir lite tråkigt när det handlar om goty-kandidater som ändå är stora snackisar. Hollow Knight, Golden Idol, Neon White är andra exempel.

Så är det ju. Prioriteringar måste göras. Men det är en bra poäng du tar upp. Vi kan inte recensera allt, men det gör mig lite ont att vissa spel inte finns i arkivet. Så som Blue Prince. Detta tål att tänkas på, så det ska jag göra.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Så är det ju. Prioriteringar måste göras. Men det är en bra poäng du tar upp. Vi kan inte recensera allt, men det gör mig lite ont att vissa spel inte finns i arkivet. Så som Blue Prince. Detta tål att tänkas på, så det ska jag göra.

Tycker att användarrecensioner täcker upp rätt bra här. De ger oss både retro och indie som av förståeliga själ blir svårt för er att hinna med.

Borde finnas några fina medlemmar som kan tänka sig att recensera nya indie-titlar mot en kod för spelet?

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Om du lyckas ta dig tid och spela det så hade en kommentar här i tråden uppskattats. Vore intressant att höra en professionell recensents tankar kring spelet

Medlem

Var personligen inte särskilt imponerad men det är väl smaken antar jag. Väldigt många verkar ju trots allt gilla det. Jag rekommenderar dock att man inte läser tips och hints på nätet för många förklaringar är helt tagna ur intet, känns som spelet är en konspirationsteoretiker våta dröm

Bra recension dock!

Medlem
Skrivet av lyrael:

Var personligen inte särskilt imponerad men det är väl smaken antar jag. Väldigt många verkar ju trots allt gilla det. Jag rekommenderar dock att man inte läser tips och hints på nätet för många förklaringar är helt tagna ur intet, känns som spelet är en konspirationsteoretiker våta dröm

Bra recension dock!

Har missat folks "tolkningar" av "loren" i spelet Var inte så investerad i själva historien, mer av lösa pusslen.

Medlem

Körde sex timmar innan jag tröttnade. Gillade det väldigt mycket i början och det var kul att hitta pussel att lösa tillsammans med min dotter, men när man sen fick börja om gång på gång och lösa samma pussel om och om igen så dog spelet för mig, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Jacob82:

Har missat folks "tolkningar" av "loren" i spelet Var inte så investerad i själva historien, mer av lösa pusslen.

Jag var nog lite för ängslig eller trög så tog hjälp ett par gånger när jag fastnade. Några jag hittade var stora uppsatser om hur Estonia sänktes av utomjordingar från Jupiter… ja på den nivån var det, jag kan bara anta att skaparen av spelet inte hade sådana förklaringar bakom sina pussel haha

Sen hade jag en del buggar som nog förstörde spelet för mig med. Jag spelade vid release på steamdeck och alla filmsekvenser saknades typ. Så jag kunde till exempel inte se delar av storyn.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Körde sex timmar innan jag tröttnade. Gillade det väldigt mycket i början och det var kul att hitta pussel att lösa tillsammans med min dotter, men när man sen fick börja om gång på gång och lösa samma pussel om och om igen så dog spelet för mig, tyvärr.

Vilka pussel tänker du på? Det är några mindre som man kan/behöver göra flera gånger, men det ena av dessa går att göra supersimpelt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Tycker att användarrecensioner täcker upp rätt bra här. De ger oss både retro och indie som av förståeliga själ blir svårt för er att hinna med.

Borde finnas några fina medlemmar som kan tänka sig att recensera nya indie-titlar mot en kod för spelet?

Håller med, medlemsrecensioner är något av det finaste vi har på FZ. ❤️

Känner personligen att skribenter ska få lön för mödan. Vi har ju t.ex. testpiloter. Men kanske kan man hitta nåt bra system eller en lösning som kan appliceras på spel. Som sagt: detta tåls att tänkas på. Gillar tanken på att få till mer bredd och mer indie. Fånga upp fler spel.

Skrivet av Jacob82:

Om du lyckas ta dig tid och spela det så hade en kommentar här i tråden uppskattats. Vore intressant att höra en professionell recensents tankar kring spelet

Ja då! Men tyckande som tyckande, tycker (!) jag. Tycker (!!) du får fram dina tankar och känslor på ett ypperligt sätt. Men såklart, det är fint att läsa olika tankar om saker.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av fanbot:

Vilka pussel tänker du på? Det är några mindre som man kan/behöver göra flera gånger, men det ena av dessa går att göra supersimpelt.

Tänker väl främst på dart-tavlan och kistorna, tror det var något mer också men minns inte riktigt. Problemet var inte att dom var svåra, tvärtom så blev det tråkigt när man hade listat ut lösningen och bara behövde räkna ut svaret varje gång på Dart-pusslet.

Att förlora på grund av RNG och sen göra om samma pussel igen blev gammalt rätt så fort. Men jag gillar ändå idén med spelet, det var bara vissa designval som inte passade mig.

Medlem

Mycket bra spel!

Lite för mycket random för att jag skulle orka med en del pussel efter att man "klarat" spelet men annars mycket trevligt

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tänker väl främst på dart-tavlan och kistorna, tror det var något mer också men minns inte riktigt. Problemet var inte att dom var svåra, tvärtom så blev det tråkigt när man hade listat ut lösningen och bara behövde räkna ut svaret varje gång på Dart-pusslet.

Att förlora på grund av RNG och sen göra om samma pussel igen blev gammalt rätt så fort. Men jag gillar ändå idén med spelet, det var bara vissa designval som inte passade mig.

Ja, förstår att det kan bli tradigt på just dessa två. Dart-pusslet blir ju rätt svårt efter ett tag, men går att göra pissenkelt med en uppgradering. Kistorna är väl kanske det sämsta pusslet i hela spelet. Efter ett tag behöver man inte diamanter i samma utsträckning som i början, och då går det bra att skippa det rummet.

1
Skriv svar