Sätt DITT betyg på Ghost of Yōtei

Robot
Sätt DITT betyg på Ghost of Yōtei

Hur bra är Tsushima-uppföljaren?

#betyg, #ghost-of-yotei

Medlem

Ett kliv upp från förra spelet tycker jag. 4 av 5 möjliga.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

zsm
Medlem

Bra spel, men mer av samma så det känns som 1.5.

Redaktör
Ponny

Har inte spelat tillräckligt ännu för att våga sätta mitt betyg. Men känns hittills som en riktigt stabil fyra av hem-upplevelse. Ett avkopplande spel.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

är handlingen bättre i yotei än tsushima? jag gillade spelbiten i tsushima tillräckligt för att ta mig igenom iaf halva spelet, men tyckte storyn var rejält ointressant vilket fick mig att ge upp så fort gameplay började kännas gammalt. kan tänka mig att försöka med uppföljaren, men bara om story och karaktärer känns iaf någolunda intressanta.

Medlem

4/5, möjligen 3/5 är ännu inte färdig med spelet

Jag tycker de fega lite väl mycket med denna uppföljare och körde enbart på säkra kort. Det är som förväntat men inte mer. Fördjupar inte på något sätt.
Landskapet, Visuella och Musiken är fantastiskt. Men annars har inte så mycket varit så minnesvärt, det är mer ghost of tsushima helt enkelt.

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Har inte spelat tillräckligt ännu för att våga sätta mitt betyg. Men känns hittills som en riktigt stabil fyra av hem-upplevelse. Ett avkopplande spel.

"fyra av hem". Hehe, det var en ny skala!

Medlem

Tyckte det var bra överlag så röstade på 4:a, inte världens roligaste story kanske men tillräckligt bra för att det var värt 26h att spela igenom. Köpte det för 649 och sålde för 500 på tradera efter alla avgifter vilket är klart godkänt.

Det enda jag kan klaga på mot 1:an var att det bitvis kändes som för mycket saker att ha koll på för att komma ihåg i stridens hetta vad man skulle använda (olika vapen, melee eller distans, extra abilities på R2, hur man bytte abilities o vapen osv..) även om dom överlag hade bra keymapping och tanke bakom vapen-bytande i strid så lyckades jag flera gånger trycka fel när man väl slåss. I ettan var det ju mest olika stances att ha koll på vilket var betydligt enklare även om yotei ger coolare kombinationer av vad man kan göra.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Redaktör
Ponny
Skrivet av MLundin:

"fyra av hem". Hehe, det var en ny skala!

"Hemma bäst", som man brukar säga. Den här skalan har något! Jag tänker äga det här hela vägen.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Inte kört spelet så avstår att rösta.

Medlem

Väntar på pc versionen

Medlem
Skrivet av quadratis:

är handlingen bättre i yotei än tsushima? jag gillade spelbiten i tsushima tillräckligt för att ta mig igenom iaf halva spelet, men tyckte storyn var rejält ointressant vilket fick mig att ge upp så fort gameplay började kännas gammalt. kan tänka mig att försöka med uppföljaren, men bara om story och karaktärer känns iaf någolunda intressanta.

Jag tycker karaktärerna är mer varma och personliga i Yotei. Var visserligen intressant med att Jin kämpade med sig själv om hur han skulle gå tillväga men Atsus story är mer enklare men mer personlig. Så tycker nog det är bättre här, även supporting karaktärer är lite mer här. Spelet i sig är som många säger likt ettan men bättre och mer polerat.

Medlem

Att kalla det för ett DLC är lite elakt men det känns lite som det. Spelet är genomarbetet och har fixat saker från ettan så rent teknisk är det bättre än ettan.

Men det känns som att dom har fegat genom att inte våga göra något nytt. Att dom har bytt ut ställningar till nya vapen är kanske den största ändringen men det är bara en reskin från förra systemet.

Medlem

Jag tyckte till en början att huvudpersonen föll in i den där fällan som en hel del moderna självständiga kvinnliga karaktärer gör, att hon bara måste vara otrevlig och kort mot alla. Men ju mer jag spelar desto mer verkar hon öppna upp sig. Så jag gillar utvecklingen av henne.
Men annars tycker jag att spelet inte bjuder på så mycket nytt. En hel del minispel som att laga mat, tänd eld och slå på glödande stål varje gång man ska uppgradera ett vapen. För min del är minispelen mer irriterande än givande. Som tur är går dom att skippa.
Så jag skulle ge det 3 eller 4 av av 5.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

För min del är minispelen mer irriterande än givande.

Undrar om någon gillar att köra sådana mini-spel mer än en gång? Aldrig förstått charmen med dem och skippar alltid själv, coolt en gång men störande flera.

signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av frommy:

Undrar om någon gillar att köra sådana mini-spel mer än en gång? Aldrig förstått charmen med dem och skippar alltid själv, coolt en gång men störande flera.

Är troligtvis bara något för de som ska göra 100% av achievements

Medlem

Miljöerna och inlevelsen är 5/5, spelmässigt så är det 4/5!

Medlem

Utan tvekan 5/5. Tog platinum igår efter 61 timmars speltid. Bättre än Tsushima på alla punkter vilket är precis vad man vill se i en uppföljare.

Medlem

Jag tappade själv intresset för Ghost of Tsushima kanske 50% in pga att det var helt galet repetitivt. Samma typ av events om och om igen som drog ner spelet något brutalt, trots att det visuella och striderna var rätt bra. Vet inte hur många rävar jag följde efter innan jag tröttnade, bara för att ta ett exempel.

Tror ni att jag hade gillat Yotei bättre eller är det ungefär samma upplägg?
Utifrån trailers så tycker jag att det på förhand ser något mer intressant ut än föregångaren.

Medlem

Jag är i fullgång med spelet. Just nu har jag avverkat 40h och min bedömning är att detta är ett betydligt bättre spel än Tsushima som ju inte var något dåligt spel. Mästerligt skulle jag kalla detta 👍

Medlem
Skrivet av Karmak:

Väntar på pc versionen

Samma här, var f*n är PC-versionen? Vill spela! 😳

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag tappade själv intresset för Ghost of Tsushima kanske 50% in pga att det var helt galet repetitivt. Samma typ av events om och om igen som drog ner spelet något brutalt, trots att det visuella och striderna var rätt bra. Vet inte hur många rävar jag följde efter innan jag tröttnade, bara för att ta ett exempel.

Tror ni att jag hade gillat Yotei bättre eller är det ungefär samma upplägg?
Utifrån trailers så tycker jag att det på förhand ser något mer intressant ut än föregångaren.

Det är lite samma i Yotei men jag upplever det som att det var mindre av både fåglar och rävar, tycker du att dom är distraherande så går det dessutom att plocka bort dom helt från spelet i inställningsmenyn.

Väljer man att hoppa över sidouppdragen och mest gå efter storyn så tycker jag inte det är särskilt repetitivt men tröttnade du på Tsushima så är nog risken stor att du tröttnar på Yotei också.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Är troligtvis bara något för de som ska göra 100% av achievements

Finns ingen achivement för att varken göra upp eld eller laga mat så det är fritt fram att skippa.

Medlem

Har inte riktigt fastnat efter tre-fyra timmar. Känns som att jag spelat detta många gånger tidigare.
Kanske bara har open world fatigue. Storyn gör inte mycket för mig heller.

Medlem
Mer av samma, ny miljö

Tröttnade man på Tsushima så tröttnar man nog snart även på Yotei till slut. Världsbygget är båda spelens enskilt starkaste kort, där platserna blir som en egen huvudkaraktär. Den riktiga ön Tsushima sattes på kartan genom spelet och södra Hokkaido har en stark personlig koppling för mig, så Yotei är en trevlig upplevelse att plocka fram och sjunka ner i, enbart för att låtsas-besöka miljöerna.

Jag har än så länge svårt att känna något för fienderna i Yotei, jämfört med det mer existentiella hotet från den Mongoliska invasionen. Yotei upplever jag därför som mindre episkt på grund av det.

En partisk 4 av 5

Medlem

För kännedom är medium för lätt så skruva upp svårighetsgraden till svårt 👍

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Finns ingen achivement för att varken göra upp eld eller laga mat så det är fritt fram att skippa.

Låter bra det:D

Medlem
Skrivet av dTexN:

4/5, möjligen 3/5 är ännu inte färdig med spelet

Jag tycker de fega lite väl mycket med denna uppföljare och körde enbart på säkra kort. Det är som förväntat men inte mer. Fördjupar inte på något sätt.
Landskapet, Visuella och Musiken är fantastiskt. Men annars har inte så mycket varit så minnesvärt, det är mer ghost of tsushima helt enkelt.

Då skippar jag detta.
Orkade inte sätta speciellt mycket energi på Ghost of tsushima. Jag spelade några timmar men det klickade inte som roligt för mig.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar