Är 80-talister smartast?

Medlem

En som är född -79 har bra mycket mer gemensamt med någon som är född -80 än med någon född -70. Kul med dom här benämningarna.

Men visst kan det ge en fingervisning. Själv är jag 89:a så jag är uppväxt under 90-talet. Minns ingenting från 80-talet.

Medlem
Skrivet av BME:

The Greatest Generation - Vann andra världskriget
80-talisterna - Vann andra världskriget på Veteran difficulty
Och det säger jag som 84:a.
Det som jag tycker gör 80-85 bäst är att vi fick uppleva datorutvecklingen från windows 3.1 till 7 idag. Vi har uippskattning för hur världen såg ut innan internet samtidigt som vi bemästrat det. Vi fick inte mobiltelefoner förren vi gick i högstadiet, hell, våra föräldrar hade knapp mobiler när vi gick i lågstadiet.

Då måste ju vi som är ytterligare 10 år äldre vara ännu smartare med ditt sätt att tänka. Vi upplevde en värld utan internet många fler år än dig, vi började med gamla klassiska datorer som C64, Amiga o s v för att sedan gå över till PC ( min personliga ordning) .Så gör detta in 70-talister "bäst" då enligt ditt tankesätt? Och ja, jag har bemästrat internet, inte speciellt avancerat. Och just det, jag hade ingen mobil förens jag va runt 25 kanske.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Inaktiv

japp 80 talister är smarta men fan jag vet inte vad som hände med 90 talisterna haha

Medlem

Som 60-talist måste jag ju vara helkorkat enligt Mensa...
Men Mensa mäter ju bara en enda aspekt i sina tester. Intelligens är så mycket mera.

Sen tycker jag kanske att "nutidens ungdomar" är smarta, men kunskapsnivån och nivån på hyfs, den ligger det sämre till med....

Medlem

Vad är iq till för egentligen? Gjorde mensa testet och fick 126 på nät testet!
När jag gjorde mönstringen så fattade inte min psykolog hur jag kunde ha så hög iq men vara så jävla dålig i skolan!?:s


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Iq-tester bevisar väl egentligen inte något annat än att man är bra på att göra Iq-tester.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Jaha men vart leder denna intelligens då? Jag har hört att jorden kommer kollapsa 2012...


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

lillstrumpa och syster yster var ju fett bra , missade inte ett enda avsnitt av det ju.

Medlem

Staffan Westerberg, det är ditt fel!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Häftigt!
Är en 90-talist (93) så tycker det låter lite häftigt men så har man ju internet att tacka för det då man lätt och utan problem kan hitta fakta om vad som helst.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Stromlaren:
Skrivet av BME:

Det som jag tycker gör 80-85 bäst är att vi fick uppleva datorutvecklingen från windows 3.1 till 7 idag. Vi har uippskattning för hur världen såg ut innan internet samtidigt som vi bemästrat det. Vi fick inte mobiltelefoner förren vi gick i högstadiet, hell, våra föräldrar hade knapp mobiler när vi gick i lågstadiet.

Amen!

Ang. artikeln så måste det ju ifrågasättas vad vi blir bättre på för varje generation som går.
Mensas definition (och många andras) av intelligens är ju en hög kognitiv förmåga, ex se mönster, att kunna hantera abstrakta modeller m m.
Tror absolut att det finns en sanningshalt i att vi fått en ökad skicklighet i dessa tester, spel men framförallt dagens informationssamhälle i allmänhet ställer höga krav på vår kognitiva förmåga. Detta leder till en förbättrad sådan.

Är själv med i ett experiment nu på mitt Universitet under 3-4 veckor då jag varje dag ska utföra ett test där jag tränas i att minnas ord och bilder. Tidigare liknande experiment har visat att en sådan träning har s.k "spillover-effect" och förbättrar försöksdeltagarnas prestation i intelligenstest (likt Mensas). Ska bli intressant nästa fredag och se om jag blivit bättre!

/ Psykologstudent

Precis, vi är nog bättre på vissa saker, men hur pass viktiga är de sakerna i arbetslivet?


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Vad är iq till för egentligen? Gjorde mensa testet och fick 126 på nät testet!
När jag gjorde mönstringen så fattade inte min psykolog hur jag kunde ha så hög iq men vara så jävla dålig i skolan!?:s

Hört talas om motivation?

Jag har ca 125-130 ish IQ beroende på test och provtillfälle.

Jag läste ett program på gymnasiet som jag vantrived med, fick rätt så kassa betyg i några kurser och ig i några andra.

Nu har jag ett mål jag vill läsa sjöingenjör, men för att få göra det måste jag läsa in dom kurserna jag inte har godkänt i o.s.v

och kan du tänka dig, nu sätter jag raka MVG i de ämmnena som jag tidigare fick IG i.

Det handlar ju itne enbart om hur "smart" man är.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

Precis, vi är nog bättre på vissa saker, men hur pass viktiga är de sakerna i arbetslivet?

Som det jag skrev innan då, typ.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

12
Skriv svar