DRM är bajs!

Medlem
DRM är bajs!

Sitter och spelar <i>Command & Conquer 4</i>, den sista delen i en serie vars stjärna verkar ha dalat för ett tag sedan. Och ja, jag är lite besviken på det klumpiga sätt de kastat <i>C&C</i>-själen åt helvete och skapat något slags twitch-strategi-version av Modern Warfare 2, utan baser, resurser eller något större underhållningsvärde. Det hade varit acceptabelt om de åstadkommit ett bättre spel genom att göra så, men så är det inte; istället får vi ett spel där man levlar upp efter något slags rollspelssystem, bygger enheter på en sekund (och blir av med dem lika snabbt) och <b>inget känns riktigt viktigt eller kul</b>. Och de usla skådisarna (Den underbare Joe Cucan förstås undantagen) försöker denna gång framföra en allvarligt historia snarare än de mer eller mindre avsiktligt ostiga skapelser vi sett tidigare, och resultatet blir en pinsamt tråkig soppa fylld av endimensionella karaktärer i mindre övertygande kulissmiljöer.

Men det är inte det som stör mig just nu. Det som verkligen stör mig är att jag var tvungen att <b>stänga av min brandvägg för att överhuvud taget kunna STARTA spelet!</b> Det använder sig nämligen av EA:s nya, och redan ökända, kopieringsskydd. Det kräver att du loggar in innan du startar spelet, och om du av någon anledning tappar uppkopplingen sparkas du omedelbart ut på arslet. Inte så kul om man har betalat 500 spänn för det tvivelaktiga nöjet att spela. Och framför allt: <b>det har i praktiken INGEN EFFEKT ALLS på piratkopieringen</b>. Någon kommer att knäcka spelet inom en vecka, och därefter är det som om hela EA:s smarta kopieringsskydd inte existerade - den som vill hitta och ladda ner <i>Command & Conquer 4</i> kan göra det hur lätt som helst, och de som tänkt köpa spelet får lida i onödan. Slutresultatet blir alltså att utgivare som gör så här, främst EA och Ubisoft just nu lägger enorma summor på att <b>straffa sina lojala fans för att de köper spelet</b>, utan att på något vis förhindra, eller ens försvåra olaglig kopiering. Någon på toppen av utgivarhierarkin behöver tänka efter en extra gång.

#blogg

DRM är en myt!

Amen. Jag skrev om nåt liknande i min (krystat stressade) ledare nyss, albeit lite snällare än du. Men ja, det är intressant hur bransch efter bransch, institution efter institution och land efter land envisas med att fortsätta att klippa av grässtråna istället för att verkligen försöka komma på en riktig lösning på det riktiga problemet. Men what else is new. Skillnaden mellan dig och mig i detta fall är att jag inte orkar bli irriterad på eländet.

Avslutar artigt med tack för senast samt gejmar du BC2 mest på 360 eller PC?


signatur
Medlem

C&C4 är redan crackat


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Jag tänker aldrig spela det, byebye...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Garrgh! Jag som verkligen ville spela C&C4, nu tappade jag all lust för det! Jäkla kopieringsskydd. Tänk om man har Comhem, då tappar man ju sitt internet hela tiden

Medlem

Nä, vill man ha C&C är det bättre att spela trean ändå, fast Kane är ju alltid kung!

Tompa: Jag har ju massor av tid att bli irriterade nu när jag är frilans :). Och visst var det trevligt på galan, trots vissa märkligheten i arrangemanget. Spelar nästan bara på PC för tillfället (ska åtminstone lira singelplayer på Xbox, men jag har låst upp för mycket prylar på PC för att sluta nu ). Lägg till mig om du ska spela: Rickenbacker69 heter jag.

Medlem

Tove: spela det ändå. Jag kanske är dum i huvudet som tycker det är tråkigt :).

Medlem

Kopierings skyddet är väl okej, det går ganska bra att arbeta sig runt om man nu vill det. Vad som stör mig mest är deras vilja att göra om hela spel upplevelsen. Begränsa antalet enheter till så få är bara löjligt. Storyn och skådespeleriet har nått en ny botten nivå(trodde inte det var möjligt innan). Hade sett fram emot detta, blev en enorm besvikelse.

Medlem

Ja, jag har ju två poänger här: dels att C&C 4 är en liten besvikelse, och dels att de har ett kopieringsskydd som är helt onödigt, förutom förstås att man bajsar på sina lojala kunder...

Medlem

Kan inte uttala mig om C&C4, men AC2 har ju ett lyckat DRM som ännu blivit 100% crackat. De snedsteg som uppstått har varit en följd av DDOS attacker av pirater som inte vill att betalande kunder ska kunna spela spelet. Utöver det har jag inte hört något om att det ska ha varit problem för konsumenterna med Ubisofts nya DRM, så att påstå att de straffar kunderna är direkt förolämpande. Tvärtom är det ett bra tecken att piraterna går att bekämpa och att PC-spelandet inte behöver dö ut.

Medlem

Jag tror bara inte att man hindrar piratkopiering genom att lägga ofrivilliga begränsningar på de man faktiskt HAR som kunder. Men Ubisoft är åtminstone lite ärligare än EA, som har gått ut och hävdat att deras spel numera inte har något kopieringsskydd alls! Det är bara det att man måste vara uppkopplad mot deras servrar hela tiden för att kunna starta spelet...

Medlem

...och det kanske inte gäller EA eller Ubisoft (i dagsläget, åtminstone), men vad händer när utgivaren lägger ner och servrarna stängs? Mindre utgivare som Neoqb m fl har givetvis lovat att då släppa en patch som tar bort kopieringsskyddet, men det vet vi ju alla att det är skitsnack - det är det ingen som kommer att ägna en tanke vid en eventuell nedläggning.

Medlem

OK, nu kommentarspaddar jag här :). Men ändå. Jag skrev ju ovan att jag var tvungen att stänga av min brandvägg TOTALT för att spelet ens skulle starta. Inte OK. Och EA.com's chefredaktör twittrar om att han inte kan spela för att han blir kickad hela tiden då hans internetuppkoppling inte är helt hundra... Så nä, ingen bra idé på något sätt.

1
Skriv svar