Modern Warfare 2 - inga dedikerade servrar

Medlem

Alltså, vad fan är problemet? Skaparna av OFP2 och MW2 kan ju inte båda vara så jävla dumma så att dom inte alls vet hur viktigt och begärligt det är med dedi-servrar för pc.
Är det svindyrt att utveckla stöd för dedi, eller kostar det massa pengar för företaget på något sätt i längden? Jag menar, folk hyr ju sina egna servrar och betalar dyrt för dom, det kostar väl inte utvecklarna något?

Det måste ju finnas en anledning!

Eller är det så jävla enkelt som så att man gör ett konsoll-spel som snabbt portas till PC och man orkar inte "kåda" så att det funkar med dedi-servrar?

Aja, detta blir ännu ett spel som jag kommer att yttra ett elakt "muahahah" varje gång jag spelar det medveten om att inte en krona av mina pengar har gått till utvecklarna. Samma elaka skratt kan höras från mig när jag drar igång OFP2, även om jag sällan drar igång det pga att den roliga men korta SP kampanjen är slut och spelet suger apballe online (dedikerade servrar...)

Medlem

Snyggt av IW att vänta med den här informationen till sista stund, trots att man måste ha vetat om det hur länge som helst...

Detta är nog det största offentliga rövknullet som skådats.

Medlem
Skrivet av =NFT=Avalanche:

Det måste ju finnas en anledning!

1. Genom att ta bort dedikerade servrar kan folk inte längre spela med piratkopierade spel på crackade servrar, vilket gör att de tjänar mer pengar.

2. Genom att stoppa moddandet tvingas folk köpa nya banor från IW, vilket gör att de tjänar mer pengar.

3. Genom att begränsa MP-spelandet och communityt kortar man ner livslängden på spelet, vilket gör att folk köper nya spel istället - vilket gör att de tjänar mer pengar.

4. Genom att hemlighålla informationen om IW.net till sista stund lyckas man få så många förbeställningar som möjligt, vilket gör att de tjänar mer pengar.

5. På sikt kommer spel endast att släppas till konsollerna som innebär att det blir billigare att producera spel, vilket gör att de tjänar mer pengar.

Medlem

kapitalism. check

trångsynthet. check

ren och skär ondska. check

fail IW, fail...

de borde lära av fina hederliga :heart:DICE:heart:


signatur

"Framtidens fascister kommer kalla sig Anti-fascister"
- Winston Churchill

Medlem

Jag skulle tro att IW inte släpper ett spel med dåliga funktioner. Jag tror att det kommer lösa sig rätt okej, men jag håller mig om att det gamla systemet fungerade väldigt bra, så varför byta? Och något som glädjer mig mycket är VAC. Skulle nog kalla det det bland de mest säkra systemen som finns faktiskt. Se positivt och hoppas på en bra release

Medlem

Varför!? puckon :/

Medlem
Skrivet av ReDog:

Med dedikerade servrar blir det lite som en community runt varje server. Att helt slopa det kan inte bli annat än en försämring, eller? Nu när jag tänker efter så är det just communityn som gör hela grejen med online-spel. Hur kul hade tex Quake och Quake II varit med matchmaking ala L4D?

Man hade sina favoritservar, med folk som var likasinnade. Ofta också med ett forum/irc kanal till där man kunde snacka och fixa matcher.

Nu kanske jag har fått allt om bakfoten men det är väl allt det här vi går miste om nu? Nu blir de bara "Press Start" och du knös in på en random server. Om du nu inte vill ringa runt och be vänner och bekanta att hoppa in på servern du skapar.

Att hoppa in och spela med olika människor varje gång är bara ett litet snäpp ifrån att spela med botar enligt mig.

Hear, hear! Du har så fruktansvärt rätt i det. Det jag älskar med scenen är ju att man kanske knyter nya kontakter, lära känna lite folk man kan latja med och bli stammis på en server så man känner sig hemma.

Nej, detta var ett riktigt trist beslut.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

jag tror visserligen också att det hela kan lösa sig och fungera bra, det är ju trots allt IW vi snackar om.

tycker ändå att de har totalt buttrapeat oss


signatur

"Framtidens fascister kommer kalla sig Anti-fascister"
- Winston Churchill

Medlem

Jag förutspår att Call of Duty 8 kommer sluta stödja mus och tangentbord, och istället tvingar oss att spela med handkontroll så PC spelare är på lika villkor som konsolspelarna.

Medlem
Skrivet av Johan:
Skrivet av =NFT=Avalanche:

Det måste ju finnas en anledning!

1. Genom att ta bort dedikerade servrar kan folk inte längre spela med piratkopierade spel på crackade servrar, vilket gör att de tjänar mer pengar.

2. Genom att stoppa moddandet tvingas folk köpa nya banor från IW, vilket gör att de tjänar mer pengar.

3. Genom att begränsa MP-spelandet och communityt kortar man ner livslängden på spelet, vilket gör att folk köper nya spel istället - vilket gör att de tjänar mer pengar.

4. Genom att hemlighålla informationen om IW.net till sista stund lyckas man få så många förbeställningar som möjligt, vilket gör att de tjänar mer pengar.

5. På sikt kommer spel endast att släppas till konsollerna som innebär att det blir billigare att producera spel, vilket gör att de tjänar mer pengar.

Ok, det var ett bra svar som ger en del anledningar till detta. Men punkt 1 är ju inget som direkt fungerar ändå, med tanke på hamachi.
Sedan var ju ConsoleMasters så pass dumma (uppgivna) så att dom sket i CD-key och skydd för OFP2 vilket gör att onlinespel med crackade spel fungerar precis lika bra som köpta spel.

Och ja, jag är fullt medveten om att anledningen till denna utveckling med konsollanpassning är att så många laddar ner så att lönsamheten på PC marknaden inte är på topp, så det är som att skjuta sig själv i foten att ladda ner, men likväl gör jag det.

Medlem

Funderar ta mig tusan på att avboka, men man får la se hur det känns närmare release.
I alla fall signat på http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?dedis4mw.
678xx är det uppe i nu.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av klossen:
Skrivet av WarpGuN:

pc kids^^

förbokat till xbox

Kan du nåt annat ord än pc kids??

är du en ?

Jag bryr mig inte riktigt om det finns till pc eller till konsol bara spelet är bra. Så sluta dra alla över en kam.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Remus:

Idioti! Idioti! Idioti! Jag har skrivit en jävla massa på officiella forumet på det här och det är katastrof på officiella forumet. Ny användare som spammar trådar och som blir bannade hit och dit.

Rena internet kriget. Skall kolla om det lugnat ner sig idag.

Ge oss dedikerade servrar!

Bara bra de bannar folk som spammar...

Medlem

69287 Total Signatures

Snart 70k och ökar stadigt, på 3 dagar har dom fått ihop 70k signaturer.

http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?dedis4mw

Medlem

Jag skrev i min avbokning att dom gärna kan hälsa distrubitören varför jag avbokat. Om dom släpper dedikerad server support så tänker jag köpa det. För jag älskar ju CoD4 och sett fram mot detta så länge.

Men summa summarum så no dedicated = no purchase


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Men vad är dedikerad server?
men matchmaking är väll bra?

Medlem

Jag förstår inte varför utvecklarna inte anlitar några av de sk. "toppspelarna" och där igenom fixar matchinställningar så att folk inte ska behöva modda bort halva spelet efter att det har släppts.
Kolla bara på Call of duty 5, nu när det väl går att spela så är det ingen som spelar det. Det är knappast det svåraste att ha möjligheten att välja bort vapen samt lite modifikationer när det kommer till att plocka bort rörliga objekt etc etc.
Jag inbillar mig att dessa spelen lever lite på matchspelande, varför då inte satsa på att göra det vänligt för den sakens skull?


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Matchmaking kan väl ha sina poäng för pup-spelande.
Det stora problemet uppstår när jag vill spela med mina kompisar som sitter runt hela jorden. Innan har vi kört på den dedikerade serveren och haft något så när lika ping och ingen behöver lida för att en annan har en sämre PC.
Nu blir det till att köra en privat match på en listen server.. föreställ dig lagget bara.
Nej, vi kör något annat.
Avbokat redan.

Inaktiv

PC står för 10%? ... det finns 14k dedikerade (riktiga) servar på CoD4.

Vad Actilol släpper är listenservers, har hosten en dålig dator eller uppkoppling så laggar alla, ragequittar han när han blir knivad så stängs spelet ner för alla.

+ Det kommer nog inte vara möjligt att spela modifikationer heller, CS, spelet som sålt 20 ggr mer än alla Call of Duty spel typ började som modifikation...

Totala kompletta idioter.

Medlem

71174 Total Signatures go go go


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Call of Duty 1: EPIC

Call of Duty 2: SUPERB

Call of Duty: Modern Warfare - OVERKILL

Call of Duty Modern Warfare 2: HUMILIATION !! - DENIED !!


signatur

dizzid1a. Say What?

Medlem

nice, 20 000 har signat sedans ja signade i förmiddags ! fan va bra

Medlem

Konsolcancern bara växer sig starkare. När ska folk inse att konsoler är skit och förstör spel. En jävla cancersvulst är va det är.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem
Skrivet av Oconaghan:
Skrivet av Weyzer:
Skrivet av Oconaghan:

Alltså för det första är det roligt med alla jävla gnällspikar. Jag tycker lite synd om er trots allt, jag vet hur ni pc spelare har det, finniga glasögonbeprydda sitter ni i eran morsas källare och kollar på tysk våldsporr och spelar era moddade versioner av spel. Jag förstår hur svårt det måste vara att stiga ut i solen och ta del av framtiden.

Men någon gång måste ni fatta att ni sitter i en sjunkande båt. PCn mår ungefär lika hyvens som en cancersjuk 105-åring med en påle i röven.

Till alla er insnöade PC spelare. Köp en xbox, testa spelet, fuck it, kom hem till mig och testa. Det funkar alldeles utmärkt. Jag köpte Cod4 till PC när det kom. Jag spelade igenom det. Nu spelar jag det enbart till konsol. Jag föredrar det.

Många snackar om att det är no skill. Kan någon förklara för mig hur man kan påstå att det krävs mer skill att spela med mus när man i samma andetag erkänner att en mus ger bättre precision? Borde det inte innebära att det krävs mer skill att spela med handkontroll?

Och ni som vill skylla på era kära medmänniskor som spelar konsol. Fundera en stund på om ni kanske inte borde skylla på dom som tankat spel till PC. Kanske är de dom som vars fingeravtryck ni hittar på tidigare nämnda röv-påle. Kanske hör ni dit själva.

Försök förstå er på hur kapitalism fungerar. Ingen satsar på något som inte ger vinst, och det lönar sig helt enkelt inte längre att satsa på PC.

Slutligen. Till alla er som valt att ta saken i egna händer och bojkotta. Snackar om hur ni ska tanka spelet istället. Ni sitter ju förmodligen inne med önsketanken om att IW ska brista ut i gråt när dom ser att ni har avbokat. Att dom förbanna sig själva för att dom pissat på sina mest trogna fans. Kanske går Robert Bowling in och hänger sig i en nätverkskabel på kontoret.
Personligen tror jag bara att dom helt sonika konstaterar att dom gjorde rätt i att pissa på PCn. Alla tankade ju spelet ändå...

Om jag har upprört någon eller trampat på någon öm tå ber jag om ursäkt. Försöker bara hjälpa till lite. Ha en trevlig vecka alla FZ läsare oavsett plattformstillhörighet.
Tack för mig.

Världsrekord i påhopp?
Du tyckte säkert att det var en kul text att skriva. Nu ber jag dig att kolla upp vad hela det här handlar om istället, och sluta prata strunt. Det framgår faktiskt att du inte vet något om det du pratar om.

I alla FPS, någonsin i princip, har det funnits dedikerade servrar. Vad är en dedikerad server? Jo, en dator som står på hela tiden och tillhandahåller en server för ett spel på nätet dygnet runt, ofta i serverhallar med de bästa uppkopplingarna. I spelen har ni ofta sett serverbrowsers, där du kan hitta servrar i listor. Gillar du en server, kan du sätta den som favorit och besöka den ofta.

Vad händer i Modern Warfare 2? Dedikerade servrar finns inte längre i det spelet, och inga serverlistor. Istället kan du bara trycka "start" och slängs då in med ett gäng andra spelare från ingenstans, och sedan tvingas en av spelarna stå för spelets uppkoppling från sin egen maskin!!! Det här leder till: Lagg och kaos.

Det finns ingen anledning att använda det systemet (förutom att göra spelare arga?).

Skrivet av ReDog:

Med dedikerade servrar blir det lite som en community runt varje server. Att helt slopa det kan inte bli annat än en försämring, eller? Nu när jag tänker efter så är det just communityn som gör hela grejen med online-spel. Hur kul hade tex Quake och Quake II varit med matchmaking ala L4D?

Man hade sina favoritservar, med folk som var likasinnade. Ofta också med ett forum/irc kanal till där man kunde snacka och fixa matcher.

Nu kanske jag har fått allt om bakfoten men det är väl allt det här vi går miste om nu? Nu blir de bara "Press Start" och du knös in på en random server. Om du nu inte vill ringa runt och be vänner och bekanta att hoppa in på servern du skapar.

Att hoppa in och spela med olika människor varje gång är bara ett litet snäpp ifrån att spela med botar enligt mig.

Exakt.

Öhm. Ok... Då kan ju du läsa vad jag skrivit istället. Jag har inte propagerat varken för eller emot dedikerade servrar. Det verkar ju dom flesta vara överens om att det är bäst så det lägger jag mig inte i.
Jag tycker bara PC spelare e så festliga när något sånt här händer. Då och enbart då kliver dom ut på gatorna och startar lynchmobbar för att hänga dom jävlarna som satt käppar i hjulet för er möjlighet att fortsätta dricka Jolt cola och spela sent inpå nätterna i någon skum lokal i nåt hamnkvarter med eran "klan".
Jag försöker upplysa er om att det finns en annan väg att gå. PC sjunger på sista versen. Det kommer bara bli värre hädanefter. Ni kommer bli mer undanskuffade allt eftersom konsolerna tar över mer och mer.
Detta är spelvärldens evolution. Och ni står nu i samma skor som Hitlers polare gjorde i bunkern för er som sett Der Untergang. Att leva i en värld med allt sämre PC möjligheter eller sadla om till konsol... eller ta livet av sig som Hitlers polare gjorde. Men det lär väl inte bli aktuellt. Känns lite drastiskt. Skulle nog få mer uppmärksamhet än bojkott dock.

det största problemet med detta är att det är mycket folk som blir programerare till spel pga modning mm och sånt finss inte på konsol och utan intreserade personer så komemr inte företagen att få arbetere för dom flästa som inte är pc spelare blir inte intreserade av att skapa spel och då gräver företagen sin egen grav så detta är inte en evolution utan en gravkammare. och om man ska se på det liv som är utan för datorn och konsolen så bestor det nästan bara av fylla vid min ålder.
så jag säger bara en sak om pc spel försviner så kommer det inte dröja länge innan konsolen ochså försviner och då är det d&d som gälelr (det är i och för säg himmla skoj).
och vilka konsol spelare skaffar en pc bara för att lära sig att göra spel till konsol?
och har företagen tittat på 360 markaden? jag vet inte en enda person som inte har flashat/ chipat sit 360. och äfter det köper dom inte ett enda spel dom flästa pc spelare tankar spel dom endåså inte hadde tänkt att skaffa men dom köper spel som dom vill ha även om det inte har nån säcerhet elelr mp funktion.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Preorder Cancelled.

Medlem

Har köpt varenda CoD hittils, men nu får det vara nog.

Call of Duty - R.I.P


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

pc versionen står enbart för 10% av försäljningen så vem fan bry sig?

Har själv läst att det är ~25%. Dessa bildar också en community och förlänger spelet existens och PR betydligt längre än konsolspelare.

Kolla bara på CS, de säljer ju fortfarande grymt mycket.

Medlem
Skriv svar