Recension – Wipeout Omega Collection

Robot
Recension – Wipeout Omega Collection

Ingen Wipeout-klon har ännu spöat originalet. Och nyutgåvan kommer hålla kungen kvar på tronen i många år.

#ps4, #wipeout, #wipeout-omega-collection


Medlem

Wow! Hade inte trott på så bra betyg. Har gått och suktat lite efter det men har aldrig blivit av att jag köpt det. Men nu får det nog bli så känns det som!

Medlem

Kan bara hålla med! En fröjd att spela, älskar att sitta o "nöta" på de olika banorna.

Inaktiv

Synd att det inte finns till PC i nuläget. :-/

Releasehästryttare

"Ingen Wipeout-klon har ännu spöat originalet. " *Host host* Redout.

Medlem
Skrivet av Devan:

"Ingen Wipeout-klon har ännu spöat originalet. " *Host host* Redout.

Jag köpte Redout i tron/hoppet om att få nått som spöade WipeOut, men det är inte ens i närheten imo, gillade inte den skumma grafiken och avsaknaden av vapen... :/

Damnit, nu vart jag ju sugen på att spela WipeOut 2097 och Xtreme G 3 *bah*


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jag har kvar "Wipeout 2097".
Ett annat spel som påminner om Wipeout är "Hi-Octane", av Bullfrog 1994.
Har kvar båda på cd, i kartong, (pc).


signatur

autograph

Medlem

Fan blivit rätt peppad på detta. Alltid gillat wipeout, fzero och Mario kart. Kul tävling bara


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Fast RMX till Switch är också riktigt bra.

Medlem

Det är smått otroligt att dessa spel fortfarande kan ligga i framkant när det det gäller spelkänsla och design.

Medlem

Ganska så enformiga...


signatur

autograph

Medlem

omg Psygnosis... fan vad nostalgisk man blir ..härliga Psygnosis så många bra spel dom släppt jag e fortfarande sur och irriterad över att jag inte klarade av Agony.

Medlem

Att man utelämnade 2097 måste ju vara årtusendets blunder!!!! I'll pass

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

Att man utelämnade 2097 måste ju vara årtusendets blunder!!!! I'll pass

Varför just Wipeout 2097? Varför inte Wipeout? Wipeout 3? Wipeout Fusion?
Det känns så random att ni saknar bara det andra spelet i serien som dessutom är ett gammalt PS1 spel.

Anledningen att dem gjorde en remaster på "bara" WipeoutHD, Fury och 2048 är att dem alla i grunden använder samma spelmotor. Om dem skulle göra en remaster på 2097 så skulle det krävas enormt mycket extra jobb för att bygga upp bara det spelet igen från grunden.
Alternativet att dem direkt emulerar spelet utan några visuella uppgraderingar. Vilket går emot Sonys vision med samlingen att det ska vara så snyggt som möjligt och utnyttja PS4 Pro's kraft till fullo.

Medlem
Skrivet av Dr904:

Varför just Wipeout 2097? Varför inte Wipeout? Wipeout 3? Wipeout Fusion?
Det känns så random att ni saknar bara det andra spelet i serien som dessutom är ett gammalt PS1 spel.

Personligen nämnde jag "2097" för att det var det som jag spelade mest och har flest minnen från. (Prodigy i sountracket och futuristisk design som var gjord av "Designers Republic" m.m.) Spelade även trean en del men har inte samma minnen från det. Efter de vart uppköpta av Sony och rebrandades till studio liverpool (R.I.P. Psygnosis) har jag bara spelat "fusion" och det gillade jag inte riktigt heller.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

ELF
Medlem

Aldrig spelat just Wipeout, bara Xtreme G2 till N64. Men nytutgåvan a Wipeout ni körde ser racigt trevlig ut. Gissar det blir PS exklusivt bara för att det ser intressant ut.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Devan: Redout är bra, gav det högt betyg i min recension, men ställt vid det här paketet har det faktiskt inte så mycket att komma med. Om man gillar den här typen av spel är Omega Collection många timmars ren spelglädje, och ett bevis på att god speldesign håller med tiden.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Dr904: Spelen i det här paketet använde inte samma spelmotor, Wipeout 2048 släpptes till PS Vita och hade sannolikt ytterst lite gemensamt med Wipeout HD och Fury kodmässigt. Den här samlingen har sannolikt baserats på spelmotorn från Wipeout HD/Fury men förbättrats rejält för att kunna stöda 4K/60 fps, HDR med mera.

Angående Wipeout 2097 så är det precis som @Zymac skriver en förträfflig kombination av bra design och ett soundtrack som är min favorit i serien. Det är en bättre helhet än första Wipeout som är med i det här paketet. Men jag håller med om att Fusion också är saknad, vi får väl hålla tummarna för ett ett lika välpolerat DLC-paket med Fusion och 2097


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

omg Psygnosis... fan vad nostalgisk man blir ..härliga Psygnosis så många bra spel dom släppt jag e fortfarande sur och irriterad över att jag inte klarade av Agony.

Gamla goda Amiga 500 tider när det begav sig. Lemmings och Shadow of the beast serien minns man väl. Men även en bit in i nyare generationen med PSX, vem minns inte ascoola "Destruction Derby" eller som sagt WipeOut 2097 (bästa de gjort någonsin)!

Medlem

Attans att de skippade 2097. Bästa känslan ever när man körde Valparaiso med en Phantom class Quirex medan Underworlds 'Tin There' dundrade i högtalarna. Vi snackar nirvana. Ett vansinningt snabbt och färgsprakande epilepsiframkallande nirvana. <3

1
Skriv svar