Achtung! Tyskland förbjuder förbokning av spel utan releasedatum

Robot
Achtung! Tyskland förbjuder förbokning av spel utan releasedatum

Specifikt releasedatum är ett krav.

#releasedatum, #tyskland


Medlem

Trevligt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Borde definitivt vara standard. Alternativet är att köra early access om man inte har de ekonomiska musklerna att utveckla ett spel utan att veta hur många kopior man kommer sälja.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Nu tror jag dock inte det gäller hela Tyskland, utan enbart förbundslandet (Tyskland är ju ett förbund flera mindre "länder") Nordrhein-Westfalen. Domstolen som yttrade sig var landsdomstolen (Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen im Mai beim Oberlandesgericht) i München, och den har inte verkan över andra förbundsländer om jag har greppat det helt.

Men, vad man kan säga med bestämdhet är att i Nordrhein-Westfalen så är det numera förbjudet med förhandsbokning av produkter utan ett konkret lanseringsdatum.

Jag köper titt som tätt "early access" spel på steam. Exempelvis har jag nu installerat beta versioner av "Vigilantes" och "Atom RPG", två kommande rollspel som nu är spelbara men i ofärdigt skick.

Däremot gammeldags "bokningar" av kommande spel var det hiskligt länge sen sist, minst 10 år sedan.

NuZ
Testpilot

Mycket trevligt! Hoppas fler länder tar efter. Nu måste de bara ändra vissa andra lagar om blodfärg, hakors mm i spel. För spel e bra billiga i tyskland. Vill kunna köpa med mig när man är där och ”handlar”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av devvis:

Nu tror jag dock inte det gäller hela Tyskland, utan enbart förbundslandet (Tyskland är ju ett förbund flera mindre "länder") Nordrhein-Westfalen. Domstolen som yttrade sig var landsdomstolen (Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen im Mai beim Oberlandesgericht) i München, och den har inte verkan över andra förbundsländer om jag har greppat det helt.

Men, vad man kan säga med bestämdhet är att i Nordrhein-Westfalen så är det numera förbjudet med förhandsbokning av produkter utan ett konkret lanseringsdatum.

Nu är jag förvirrad. Muenchen ligger i Bayern.

Medlem

Borde vara ganska enkelt att komma undan.

"Cyberpunk 2077 släpps 3/6/77* boka spelet nu

Datum kan komma att ändras."

jbx
Medlem

Långa näsan för Gamestop då. När du ska köpa en ynka steam-kod så försöker dem få dig att boka 23 spel var 19 av dessa inte ens har ett releasedatum.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Fantastiskt bra initiativ. Mer sådant. Spelbolagen har kommit undan med skräp på tok för länge.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Nu är jag förvirrad. Muenchen ligger i Bayern.

Lika förvirrad som jag måste ha varit när jag skrev mitt inlägg alltså! Då har jag ingen aning.

Medlem

Ser inget positivt med större inskränkningar på konsumenternas frihet. Detaljstyrning av konsumentbeteende kan bara sluta illa.

Medlem

@kebbe: Din åsikt är din rätt att ha, men det här var en konstig sådan. Förstår vad du menar, men att försvara konsumentens rätt till att förköpa något han/hon inte vet när det levereras fattar jag inte varför?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ser inget positivt med större inskränkningar på konsumenternas frihet. Detaljstyrning av konsumentbeteende kan bara sluta illa.

Vad snackar du om? Det handlar ju om att stärka konsumentskyddet och konsumenters rättigheter.

Medlem

förboka något med oändligt lager låter sunt....

@jehuty: Lagen hade varit meningslös om det gick att säga så.

Medlem

Ja, jag förbokar alltid! För att få extraprylarna! - Inte för att "det kan ta slut".

Jag har blivit väldigt irriterad på att det på Origin i flera månader stått "Kommer snart" om "Burnout Paradise - Remastered" till pc. När kommer det egentligen?


signatur

autograph

Medlem

Jag är en av de svarta fåren som brukar förboka (fårboka "bääh" som nån skrev) via Kinguin. Brukar försöka pricka in när de sätter en så låg summa som möjligt på titeln jag vill handla. Brukar känna det där ganska bra och prickar för det mesta rätt. De skiftar priser dagligen på spelen. Ofta 1 vecka eller 2 före launch brukar vara som lägst pris. Så jag är inget helgon. hehe.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Jag tänker alltid att "boka" är något man gör utan att betala, lite som en restaurang.

Är köpa något i förväg utan releasedatum verkar dumt...

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vad snackar du om? Det handlar ju om att stärka konsumentskyddet och konsumenters rättigheter.

Ja, pappa staten skall minsann skydda dig genom att linda in väggarna i bubbelplast och låsa in dig i rummet. Ingenting stärks genom att förbjuda kunderna att göra någonting eller begränsa deras möjligheter att handla, vill jag förboka någonting bör det vara upp till säljaren huruvida de är bekväma med att erbjuda den möjligheten.

Medlem

Att förboka ett vanligt spel tycker jag ska vara olagligt all together.
Så länge det inte är en collector's edition eller något sällsynt.

Spel har i stort sätt ingen begränsad upplaga, speciellt Digitala utgåvor.

Den här lagen kan nog enkelt kringgås med att man sätter ett datum, sen ändrar man det och säger att det vart delay.
Bara för att få barnens pengar tidigare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ja, pappa staten skall minsann skydda dig genom att linda in väggarna i bubbelplast och låsa in dig i rummet. Ingenting stärks genom att förbjuda kunderna att göra någonting eller begränsa deras möjligheter att handla, vill jag förboka någonting bör det vara upp till säljaren huruvida de är bekväma med att erbjuda den möjligheten.

Tror inte det handlar om att förbjuda konsumenten att genomföra köpet, snarare att förbjuda leverantören från att erbjuda varan utan att specifiera när den ska levereras. Du hade väl aldrig betalat fullt pris för en dammsugare från Media Markt utan att veta när de ämnar leverera?

Medlem

Jag förbokar på om jag vet att det är ett spel jag kommer tycka om. Har inte slagit fel ännu.

Medlem
Skrivet av ilovemajs:

Tror inte det handlar om att förbjuda konsumenten att genomföra köpet, snarare att förbjuda leverantören från att erbjuda varan utan att specifiera när den ska levereras. Du hade väl aldrig betalat fullt pris för en dammsugare från Media Markt utan att veta när de ämnar leverera?

Jag vet fans av ett visst PyramidRymdspel som gärna hade förbokat den dammsugaren.

Medlem

Jag kom precis till Tyskland. Allt är som vanligt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Om jag minns rätt så förbokade jag Witcher 3 samt ett par delar i Football Manager-serien. That's it för min del.

Medlem

När kommer "Burnout Paradise Remastered" på Origin till pc?
Har stått "Kommer snart" i flera månader nu!


signatur

autograph

Medlem

Sådär, nu har jag förbokat Forza Horizon 4 (på Microsoft Store), COD BlOps IIII och Battlefield V (på CdOn). (Alla till pc).
Kvar att förboka är nu Burnout Paradise - Remastered, men det står fortfarande "Kommer snart", på Origin.


signatur

autograph

1
Skriv svar