Windows 7 är inne på sista året med gratis säkerhetsuppdateringar

KoP
Medlem

Vem kör fortfarande Win7 och varför? :S

Medlem
Skrivet av KoP:

Vem kör fortfarande Win7 och varför? :S

Vissa äldre spel är rejält mycket bökigare att få igång på W10 till exempel.

Sen är det nog en hel del där ute i stugorna som tvärvägrar enbart för att Windows 10 är "nytt"


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Avstängd
Skrivet av UncleJack:

Vissa äldre spel är rejält mycket bökigare att få igång på W10 till exempel.

Vilka då?

Medlem

Förutom MS-DOS 6.22 som jag har varma nostalgiska minnen ifrån (Norton Commander!) måste jag säga att det mest magiska var steget över till NT-plattformen. Minns hur jag och en polare installerade engineering samples av NT4.0 och testade runt! Nt4.0 innehöll inte ens defrag, utan det var först med Windows 2000 NT-plattformen verkligen tog över på riktigt. Makalöst OS för sin tid.

Tror nog det ligger mellan WindowsXP och Windows7 för min del, med en liten övervikt i den senare.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Förutom MS-DOS 6.22 som jag har varma nostalgiska minnen ifrån (Norton Commander!) måste jag säga att det mest magiska var steget över till NT-plattformen. Minns hur jag och en polare installerade engineering samples av NT4.0 och testade runt! Nt4.0 innehöll inte ens defrag, utan det var först med Windows 2000 NT-plattformen verkligen tog över på riktigt. Makalöst OS för sin tid.

Tror nog det ligger mellan WindowsXP och Windows7 för min del, med en liten övervikt i den senare.

Skrattade högt för ett tag sedan när jag noterade att det finns en travhäst som heter Norton Commander nu

Medlem

Windows 7 funkar, ser ingen anledning att byta bara för att Microsoft så gärna vill det. Windows 10 må vara ett bra OS men det har för mycket saker jag inte gillar, finns heller inget spel i dagsläget som får mig det minsta intresserad av att använda ett OS som främst verkar vara utvecklat för mobiler och tablets.

Medlem

Jag kommer aldrig byta, om det så är det sista jag gör.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Skrattade högt för ett tag sedan när jag noterade att det finns en travhäst som heter Norton Commander nu

Haha!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Vilka då?

Har faktiskt inga exempel. Jag har haft något spel som jag var tvungen att tweaka en del innan det gick igång men kommer inte ihåg vad det var.

Jag uttryckte mig nog lite tokigt och menade att det kan vara rejält mycket bökigare. Men är man händig går det ju att få igång det mesta sedan DOS tiden.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Win 7 är ett stabilt operativsystem vilket jag kör nu.

Avstängd
Skrivet av Malicone:

Win 7 är ett stabilt operativsystem vilket jag kör nu.

Skulle 10:an inte vara stabilt, menar du?

Medlem

Windows 10 är typ synonymt med bitterljuvt. En nypa härlighet, en nypa facepalm. Nu pratar jag inte om hur det påpresterar; win10 är bra design på stabilitetsfronten, det är mer fundamentala val som man gjort jag riktigt stör mig på här och var. Definitivt en hel del "nu håller vi din hand, gilla det"-kultur, som ibland är bra, ibland väldigt onödigt.

Medlem

Windows 7 var ett stort steg framåt så det blir mitt val. Fast jag bytte till 10 ganska snabbt när det kom, kör LTSB av Win10 så det är väl ganska likt 7 trots allt. Saknar jag aero? Inte direkt.

Medlem
LTS

Kunde man köra ett legalt LTSB skulle jag börja gå över till 10 omgående.
Nu blir det att hålla ut till sista dagen med 7 och sen kanske LTSB ändå...
Kör ju ubuntu server LTS och det är perfekt IMO.

Medlem

Windows 10 skulle kunna vara så jävla mycket bättre om det inte hade så horribelt GUI.
Saknar desktopkänslan från Win7.

Dessutom som så ser det ut som Win95 med sterila, kantiga och kritvita fönster som tar livet av mina ögon.
Avskyr "1993 känslan" med begränsad färgpalett ala 16bitläge typ... Avsaknaden av skuggor, gråa ribbons och alla färgdjup i ikonerna är fruktansvärt.

Och att MS inte har petat in flikar i explorer än är oacceptabelt.

Windows 7, hela vägen tills de blir obrukbart.

Medlem

Jag gillar Windows 10 bäst, men Windows 7 var grymt bra på sin tid, även Windows XP.

Medlem

Det finns ärligt talat inget som gör Windows 10 bättre än Windows 7 om det inte handlar om det faktum att en del nyare hård- och mjukvara kräver det.

Med det sagt är det efter införandet av GDPR i somras mycket 'säkrare' att installera Windows 10 utan att det smygs in några övervakningsfunktioner; Installationen försöker få dig att tro att du behöver bli spårad av MS men du får alternativet att avstå eftersom de annars skulle bryta mot lagen.

Förutom den väldigt irriterande installationen så är Windows 10 varken bättre eller sämre än Windows 7 så den enda anledningen att uppgradera nu är om hård- och mjukvaran du vill använda kräver det. Startmenyn kan vara irriterande men den går att leva med.

Redaktör
Skrivet av Ahris:

Det finns ärligt talat inget som gör Windows 10 bättre än Windows 7 om det inte handlar om det faktum att en del nyare hård- och mjukvara kräver det.

Med det sagt är det efter införandet av GDPR i somras mycket 'säkrare' att installera Windows 10 utan att det smygs in några övervakningsfunktioner; Installationen försöker få dig att tro att du behöver bli spårad av MS men du får alternativet att avstå eftersom de annars skulle bryta mot lagen.

Förutom den väldigt irriterande installationen så är Windows 10 varken bättre eller sämre än Windows 7 så den enda anledningen att uppgradera nu är om hård- och mjukvaran du vill använda kräver det. Startmenyn kan vara irriterande men den går att leva med.

Windows 7 tog en halv evighet att starta, medan 10:an är snabb.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Windows 7 tog en halv evighet att starta, medan 10:an är snabb.

En halv evighet? Min egenbyggda dator med Windows 7 inmatad på en SSD startar på 8 sekunder.

Redaktör
Skrivet av Razken:

En halv evighet? Min egenbyggda dator med Windows 7 inmatad på en SSD startar på 8 sekunder.

Nu blev jag osäker om jag bootat Win 7 från ssd... Känslan är i alla fall att 8 och 10 bootar snabbt från både ssd och hdd, och 7 startade sirapssegt från hdd. Men jag får backa om Win 7-boot från ssd.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nu blev jag osäker om jag bootat Win 7 från ssd... Känslan är i alla fall att 8 och 10 bootar snabbt från både ssd och hdd, och 7 startade sirapssegt från hdd. Men jag får backa om Win 7-boot från ssd.

Naturligtvis är det ju inte enbart den faktorn att systemet är installerat på SSD, utan även andra saker som påverkar.
Såsom att jag har tweaks i BIOS och Windows som gör att systemet startar betydligt snabbare än "standardvärdena".

Men att Win7 skulle vara "sämre" bara för att uppstartstiden är några sekunder långsammare än Win8.1 & 10 tycker jag inte riktigt är rimligt.
För mig som redigerar mycket videos så känns Windows 10 så himla svårarbetat.
Hela systemet känns som att vara uppbyggt kring pekplattor och det finns inget konkret designspråk, utan allting spretar med 2 olika kontrollpaneler, ingen ordentlig bildvisare (grovt försämrad från Win7), allt har en konstig hög kontrast (vilket känns bedrövligt för ögonen), allt installeras som "appar", finns ingen kontroll över uppdateringar, inställningar som görs "återställs" efter uppdateringar eftersom MS tycker om att ställa EDGE som standardbrowser även fast jag satt Chrome till det.
Utöver det så känns integriteten också sisådär på 10'an.

Windows 10 har definitivt blivit bättre med åren, men det skulle kunna vara sååå mycket bättre bara om MicroSoft vaknade upp och insåg att alla datorer inte är pekplattor.

Redaktör
Skrivet av Razken:

Naturligtvis är det ju inte enbart den faktorn att systemet är installerat på SSD, utan även andra saker som påverkar.
Såsom att jag har tweaks i BIOS och Windows som gör att systemet startar betydligt snabbare än "standardvärdena".

Men att Win7 skulle vara "sämre" bara för att uppstartstiden är några sekunder långsammare än Win8.1 & 10 tycker jag inte riktigt är rimligt.
För mig som redigerar mycket videos så känns Windows 10 så himla svårarbetat.
Hela systemet känns som att vara uppbyggt kring pekplattor och det finns inget konkret designspråk, utan allting spretar med 2 olika kontrollpaneler, ingen ordentlig bildvisare (grovt försämrad från Win7), allt har en konstig hög kontrast (vilket känns bedrövligt för ögonen), allt installeras som "appar", finns ingen kontroll över uppdateringar, inställningar som görs "återställs" efter uppdateringar eftersom MS tycker om att ställa EDGE som standardbrowser även fast jag satt Chrome till det.
Utöver det så känns integriteten också sisådär på 10'an.

Windows 10 har definitivt blivit bättre med åren, men det skulle kunna vara sååå mycket bättre bara om MicroSoft vaknade upp och insåg att alla datorer inte är pekplattor.

Intressant jämförelse. De där olika designmiljöerna fanns väl redan i åttan har jag för mig. Och ja, det är riktigt illa. Men jag ogillar å andra sidan ungefär all Windows-struktur, tycker inte den varit särskilt bra i något Win. Framförallt inte efter att jag körde Mac OS X samtidigt några år, den kontrollpanelen är ju definitionen av användarvänlighet. Fast du har en poäng - Win 10 har gjort det värre, behövs ett krafttag där.


signatur
Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Skulle 10:an inte vara stabilt, menar du?

Från början ja, men kanske inte nu. Jag har ingen anledning att byta till win 10. Gillar win 7 så länge, men jag vet att win 7 upppdateringar kommer att upphöra den 14 jan 2020.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Intressant jämförelse. De där olika designmiljöerna fanns väl redan i åttan har jag för mig. Och ja, det är riktigt illa. Men jag ogillar å andra sidan ungefär all Windows-struktur, tycker inte den varit särskilt bra i något Win. Framförallt inte efter att jag körde Mac OS X samtidigt några år, den kontrollpanelen är ju definitionen av användarvänlighet. Fast du har en poäng - Win 10 har gjort det värre, behövs ett krafttag där.

Ja, det började med åttan och gick bara utför efter det... Aldrig trodde jag att man skulle överge "Desktop" helt och hållet och istället bygga ett OS som ett mobiloperativ...

Körde också OSX i några år i samband med att jag köpte Macbook Pro sent 2010, men fastnade aldrig för hur "bakvänt" OSX betedde jämfört med Windows (personlig åsikt såklart). Så den datorn blev mest bara liggandes och såldes så småning om.
Men jag kan tänka mig att OSX eller MacOS (eller vad de nu kallar systemet nuförtiden) har blivit bättre med tiden.
Jag tittar på några screenshots nu ifrån det och det ser otroligt iögonfallande, enhetligt och bra byggt ut.
Kan inte för mitt liv förstå att Microsoft går ifrån en sådan design / estetik (såsom Windows 7 ser ut) och istället väljer att göra allt otroligt livlöst och platt... och helt o-användarvänligt.

I stora hela så fungerar det väl samma, synd bara att de gjort det mer obegripligt för oss inbitna Windows-Power-Users som älskar Desktop mer än mobiloperativ...

12
Skriv svar