Playstation 5 och Xbox Series X fixar 4K och 60 fps i Resident Evil Village

Robot
Playstation 5 och Xbox Series X fixar 4K och 60 fps i Resident Evil Village

Systemkrav för konsol - har du hört på maken?!

#capcom, #resident-evil-village


Flakmonkey

Tycker att såna här grundläggande valmöjligheterna kring grafik kontra flyt är en av de bättre sakerna som kommit med den nya generations konsoler och kul att se att det är möjligt här också. Dock så måste man ju hitta något att klaga på och det jag saknar är möjligheten att välja en lägre upplösning men med ray tracing för att på så vis kunna hålla 60FPS.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tycker att såna här grundläggande valmöjligheterna kring grafik kontra flyt är en av de bättre sakerna som kommit med den nya generations konsoler och kul att se att det är möjligt här också. Dock så måste man ju hitta något att klaga på och det är möjligheten att köra en lägre upplösning, ray tracing för att på så vis kunna hålla 60FPS.

Känns som 60 fps och RT med lägre upplösning än 4K alltid är det man föredrar. Och ändå implementerar de alltid det läget senare eller inte alls. :!

Medlem

Systemkrav för PC finns definitivt ute sedan tidigare, finns bl.a. på steam.

Vet någon om detta kommer till Game pass?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Skrivet av Dudinkalv:

Systemkrav för PC finns definitivt ute sedan tidigare, finns bl.a. på steam.

Finns på FZ också, såg jag nu. Jag borde besöka den siten oftare, den verkar bra!


signatur
Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Känns som 60 fps och RT med lägre upplösning än 4K alltid är det man föredrar. Och ändå implementerar de alltid det läget senare eller inte alls. :!

Ja! Jag som har en XSX kopplad till en 1080p-tv hade velat välja 1080p med RT och 60 fps...

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Tycker att såna här grundläggande valmöjligheterna kring grafik kontra flyt är en av de bättre sakerna som kommit med den nya generations konsoler och kul att se att det är möjligt här också. Dock så måste man ju hitta något att klaga på och det jag saknar är möjligheten att välja en lägre upplösning men med ray tracing för att på så vis kunna hålla 60FPS.

Håller lite med men ändå inte. 4K kommer vara den nya standarden och de kommer inte vilja tumma på det helst. Denna generationen kommer de flesta sitta med en 4K TV och att spela 1080p/1440p på en sådan e segt asså. Men oavsett, det har ju alltid varit antingen ögongodis till lägre fps, eller högre fps och sämre grafik. Valmöjligheten borde finnas där i inställningarna.

Skrivet av Nordstierna:

Känns som 60 fps och RT med lägre upplösning än 4K alltid är det man föredrar. Och ändå implementerar de alltid det läget senare eller inte alls. :!

Varför det? Varför vill man ha lägre upplösning och mindre ögongodis?
Spelar man CoD så håller jag med, men fram tills nu typ så har vi alltid spelat spel på konsoller med 30fps. Jag tycker inte det är så farligt om jag ska vara helt ärligt.

Jag kommer 100% välja 4K/RT ON/45 fps än 4K/RT OFF/60 fps. Men det är kanske är för att jag inte spelar några fps-spel som kräver snabb reaktionsförmåga online heller. Och för att jag alltid varit en grafik/ögongodis-nörd i alla år hehe.

Medlem

Lite skeptisk till 45FPS, får väl se vad digital foundry säger om detta.
Med VRR teknik(Gsync, Freesync och HDMI 2.1 VRR) så funkar det säkert bra, men har PS5 ens stöd för det än?

Aja, vi får väl se hur det ser ut i tester framöver.

Håller med tidigare om att RT med högre FPS i lägre upplösning skulle vara intressant.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Håller lite med men ändå inte. 4K kommer vara den nya standarden och de kommer inte vilja tumma på det helst. Denna generationen kommer de flesta sitta med en 4K TV och att spela 1080p/1440p på en sådan e segt asså. Men oavsett, det har ju alltid varit antingen ögongodis till lägre fps, eller högre fps och sämre grafik. Valmöjligheten borde finnas där i inställningarna.

Varför det? Varför vill man ha lägre upplösning och mindre ögongodis?
Spelar man CoD så håller jag med, men fram tills nu typ så har vi alltid spelat spel på konsoller med 30fps. Jag tycker inte det är så farligt om jag ska vara helt ärligt.

Jag kommer 100% välja 4K/RT ON/45 fps än 4K/RT OFF/60 fps. Men det är kanske är för att jag inte spelar några fps-spel som kräver snabb reaktionsförmåga online heller. Och för att jag alltid varit en grafik/ögongodis-nörd i alla år hehe.

Nu kanske inte RE är ett så snabbt spel, men annars så är det inte bara reaktionsförmåga utan också bildflyt vid snabb rörelse eller animationer.
De flesta verkar föredra bättre bildflyt vid spelande framför lite bättre grafik.
När spelet flyter på så hinner du ändå inte analysera detaljer i grafiken som ändå kommer hacka eller smetas ut, men reaktionstiden och bildflytet märker nog alla av, speciellt ifall man växlar emellan 30 och 60, då känns det som att något inte stämmer vid 30FPS.

Kolla gärna på Digital Foundrys jämförelse av Bloodborne i 30 vs 60 FPS, det ser rätt hemskt ut faktiskt vid 30 FPS, jämfört med 60.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Håller lite med men ändå inte. 4K kommer vara den nya standarden och de kommer inte vilja tumma på det helst. Denna generationen kommer de flesta sitta med en 4K TV och att spela 1080p/1440p på en sådan e segt asså. Men oavsett, det har ju alltid varit antingen ögongodis till lägre fps, eller högre fps och sämre grafik. Valmöjligheten borde finnas där i inställningarna.

Varför det? Varför vill man ha lägre upplösning och mindre ögongodis?
Spelar man CoD så håller jag med, men fram tills nu typ så har vi alltid spelat spel på konsoller med 30fps. Jag tycker inte det är så farligt om jag ska vara helt ärligt.

Jag kommer 100% välja 4K/RT ON/45 fps än 4K/RT OFF/60 fps. Men det är kanske är för att jag inte spelar några fps-spel som kräver snabb reaktionsförmåga online heller. Och för att jag alltid varit en grafik/ögongodis-nörd i alla år hehe.

Sitter o kör Assassins Creed Valhalla på Xbox Series X, Körde direkt från början med performance läget på, 60 fps då. För skojs skulle tänkte jag testa ögongodis läget o herre jäklar vad ospelbart det kändes, när man vred kamerad så¨hackade det som fan o va värsta oflytet i bilden.

Det här är spel vi pratar om och inte diabilder då krävs det högre fps så det är flyt i bilden.

Medlem

Med tekniker som DSR och checkerboard rendering känns inte en lägre upplösning som ett hinder för bra bildkvalitet. Se t.ex. "performance RT"-läget i Miles Morales (PS5) där vi får både strålspårning och 60 fps, samt en för ögat tillfredsställande upplösning.


signatur

"I enjoy the sight of humans on their knees"

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför det? Varför vill man ha lägre upplösning och mindre ögongodis?
Spelar man CoD så håller jag med, men fram tills nu typ så har vi alltid spelat spel på konsoller med 30fps. Jag tycker inte det är så farligt om jag ska vara helt ärligt.

Jag kanske uttryckte mig luddigt. Jag vill ha ögongodis! Men framförallt vill jag ha stabila 60 fps. När det sen kommer till att välja fps på bekostnad av upplösninng (4K vs 1440p) eller RayTracinng (on/off) så väljer jag RT on och 1440p. Min 4K TV (LGCX) är så sjukt bra på att skala upp bilden ändå. Men TVn kan inte ersätta RT off eller skapa fler frames (VRR skapar ju inte frames utan förhåller sig endast dynnamiskt till framerate).

Tror att framtiden snarare är uppskalning. Nvidia NDLSS 2.0 imponerar stort. Ryktats om att nya Switch ”Pro” ska få det.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Vet någon om detta kommer till Game pass?

Vem vet, om MS hostar upp några miljarder så. Men inget utannonserat om det nej.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

När spelet flyter på så hinner du ändå inte analysera detaljer i grafiken...

Precis! Därför e det ju bra med lägre fps, så hinner man titta på grafiken

Medlem

vad dom håller på med 4k.. ge konsol nissarna mer fps istället så dom får lära sig i tid att fps is king =D

Medlem

Inte för att jag är speciellt intresserad av spelet men Series X kan ju köra 1440P också, så borde inte typ 1440P + ray tracing = 60 FPS vara möjligt?

Det är ju inte 4K men betydligt bättre än 1080P.

Medlem

Allt som flyter bättre än Virtual Hydlide är acceptabelt in my book 😄

Skrivet av lars_kongo:

Vem vet, om MS hostar upp några miljarder så. Men inget utannonserat om det nej.

Tack. Då får det bli PC-versionen här. Det ser saftigt ut.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ska bli kul o höra det här spelet på PS5an. Han, vad heter han nu som håller i spelet, har hyllat 3d ljudet i PS5. Så ska bli kul o se vad de hittar på i ljudmixen när man spelar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Är det bara jag som får lite RE-4 vibbar av denna del?

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ska bli o höra det här spelet på PS5an. Han, vad heter han nu som håller i spelet, har hyllat 3d ljudet i PS5. Så ska bli kul o se vad de hittar på i ljudmixen när man spelar.

Lite nyfiken på Dualsense stödet också

Medlem
Skrivet av blackidus:

Inte för att jag är speciellt intresserad av spelet men Series X kan ju köra 1440P också, så borde inte typ 1440P + ray tracing = 60 FPS vara möjligt?

Det är ju inte 4K men betydligt bättre än 1080P.

Precis vad jag skulle önska. Visst är 4K trevligt, men av de tre variablerna (4K, raytracing och 60fps) är det den jag helst och lättast gör avkall på. Fattar att det blir ett moment till för utvecklarna att väga in, men det skulle vara en fantastisk tjänst till spelarna att kunna prioritera efter eget tycke.

Medlem

Hatar att behöva välja grafikläge. Jag spelar inte konsol för att hålla på och tweaka grafikinställningar. Störde mig på det i Cyberpunk 2077 på Series X. Ändrade fram och tillbaka och det tog fokus från själva spelupplevelsen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite nyfiken på Dualsense stödet också

Ja bra du nämnde det. Den glömde jag. Den har tillfört mkt nöje i många spel jag testat på senaste. Vilken uppfinning


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Blir 4K 45fps på series x för min del 😁👍

Medlem
Skrivet av bluebird:

Precis vad jag skulle önska. Visst är 4K trevligt, men av de tre variablerna (4K, raytracing och 60fps) är det den jag helst och lättast gör avkall på. Fattar att det blir ett moment till för utvecklarna att väga in, men det skulle vara en fantastisk tjänst till spelarna att kunna prioritera efter eget tycke.

Problemet är att det finns inga 1440p tv:s, så det är enklare att sälja 4k-upplösning till din 4k-tv, även om majoriteten inte skulle se nån större skillnad.

1
Skriv svar