MSI GE67 Raider 12UGS – en "allt i ett" gaming-laptop

Robot
MSI GE67 Raider 12UGS – en "allt i ett" gaming-laptop

MSI släpper en komplett gaming-laptop som ska klara det mesta. Testpiloten Robin sätter den på prov

#msi


Medlem

Min erfarenhet med gaminglaptops är att man bör begränsa bildfrekvensen och kanske även grafikinställningar för att få en hyfsad värme- och ljudnivå. Finns ofta möjlighet för att begränsa fps i spelen, men det kan även göras i Nvidias kontrollpanel. Finns under "Hantera 3D-inställingar" och det kan enkelt fixas globalt eller individuellt för varje program.

Medlem

Ser ut att vara en trevlig maskin. Lite dyr för min smak dock.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Min erfarenhet med gaminglaptops är att man bör begränsa bildfrekvensen och kanske även grafikinställningar för att få en hyfsad värme- och ljudnivå. Finns ofta möjlighet för att begränsa fps i spelen, men det kan även göras i Nvidias kontrollpanel. Finns under "Hantera 3D-inställingar" och det kan enkelt fixas globalt eller individuellt för varje program.

Ingen dum idé faktiskt. Jag föredrar nog att bara ändra i spelets egna inställningar då datorer känner hur mycket den behöver jobba för varje spel och program. På så sätt så anpassar den sig efter hur högt du väljer att inställningarna ska vara och hur mycket extra stuff du vill använda eller ta bort.

Skrivet av robbis:

Ser ut att vara en trevlig maskin. Lite dyr för min smak dock.

Det är inte en liten peng. Jag la ungefär samma mängd på en stationär dator för snart ett år sedan, men den sitter jag ändå vid och använder varje dag så det känns värt.

Hade jag varit mer på resande fot och tyckt om att spela spel samtidigt skulle det här ha varit perfekt faktiskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Trevlig läsning några frågor
Vad var vikten, känns som en ganska viktig detalj.
Om det var en 240hz skärm och ett 3060 kort vad för frames fick du i ett vanligt spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ducci:

Trevlig läsning några frågor
Vad var vikten, känns som en ganska viktig detalj.
Om det var en 240hz skärm och ett 3060 kort vad för frames fick du i ett vanligt spel.

Så sant. Konstigt att det inte är med... I mina egna noteringar har jag skrivit ned vikten men det verkar jag ha missat att skriva dit. Det ska jag fixa! Som svar på din fråga väger den 2.38 kg. Med andra ord är den inte tung alls, och jag kände aldrig att det var ett problem faktiskt.

Din sista fråga förstår jag inte riktigt tyvärr. Kan du förklara vad du menar? Den här laptopen innehöll en 3070 Ti.

Tack för att du läste!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

NuZ
Testpilot

Snyggt uber!!!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så sant. Konstigt att det inte är med... I mina egna noteringar har jag skrivit ned vikten men det verkar jag ha missat att skriva dit. Det ska jag fixa! Som svar på din fråga väger den 2.38 kg. Med andra ord är den inte tung alls, och jag kände aldrig att det var ett problem faktiskt.

Din sista fråga förstår jag inte riktigt tyvärr. Kan du förklara vad du menar? Den här laptopen innehöll en 3070 Ti.

Tack för att du läste!

COD CS Fortnight vanlig shooter där du som spelare gör snabba 180 rörelser som kräver högre framerate
Mitt misstag jag glömde bort om det var ett 3060 eller 3070 kort när jag skrev förra kommentaren och det gick inte att gå tillbaka till artikel utan att börja om med mitt inlägg.
2.38 kilo är en ganska tung maskin min thinkpad ligger på 1.1kg och sen med laddar kablar mm blir det ganska tungt i ryggan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ducci:

COD CS Fortnight vanlig shooter där du som spelare gör snabba 180 rörelser som kräver högre framerate
Mitt misstag jag glömde bort om det var ett 3060 eller 3070 kort när jag skrev förra kommentaren och det gick inte att gå tillbaka till artikel utan att börja om med mitt inlägg.
2.38 kilo är en ganska tung maskin min thinkpad ligger på 1.1kg och sen med laddar kablar mm blir det ganska tungt i ryggan.

Då är jag med! Ska ärligt säga att jag inte tänkte att testa något av de spelen - men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem. För den typen av spel brukar de som tar dem seriöst sänka grafiken för att nå upp i den mängden FPS som behöves för att nyttja skärmen och dens Hz till fullo.

Varför jag inte tänkte på det är för att jag inte spelar den typen av spel längre, så det är lite svårt för mig att bedömma hur stor skillnad det gör. Med det sagt borde jag ha prövat ändå bara för att se så FPS håller sig runt 240 som krävs - men det borde inte vara ett problem som sagt.

Gällande vikten så var det inget jag tänkte på. För mig kändes alltihopa lätt! Är man dock van med vikten som du berättar om blir det ändå ett rejält hopp uppåt om man skulle införskaffa denna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har inte just denna maskinen men en GE76 med i7 12700h och ett 3070ti, 2560x1440p och 240hz och det är absolut inga problem att hålla 240fps i dessa spel. Tex Doom eternal med allt maxat ger runt 250-300fps med DLSS och raytracing runt 150-180 i snitt. Sällan något spel alls rullar under 100fps oavsett vilket spel det är.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Moderator | Testpilot
Skrivet av Melldorwin:

Har inte just denna maskinen men en GE76 med i7 12700h och ett 3070ti, 2560x1440p och 240hz och det är absolut inga problem att hålla 240fps i dessa spel. Tex Doom eternal med allt maxat ger runt 250-300fps med DLSS och raytracing runt 150-180 i snitt. Sällan något spel alls rullar under 100fps oavsett vilket spel det är.

Om du har Cyberpunk och Dying Light 2 kan du gärna få testa dem också! Doom Eternal är lättdrivet i jämförelse. Spelen jag nämnde då är det svårt om man vill ha höga grafikinställningar samtidigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om du har Cyberpunk och Dying Light 2 kan du gärna få testa dem också! Doom Eternal är lättdrivet i jämförelse. Spelen jag nämnde då är det svårt om man vill ha höga grafikinställningar samtidigt.

Får samma resultat med cyberpunk och dying light 2 som i testet ungefär. Cyberpunk är inget som tilltalar mig dock men dying light 2 flöt på riktigt fint har spelat ca 140 timmar. Använder sällar raytracing då det inte, enligt mig, är så stor skillnad att jag är villig att offra så pass mycket prestanda.

Överlag är dessa komponenter väldigt kompetenta och kommer driva kommande spel en lång tid framöver i mer än spelbar prestanda.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Moderator | Testpilot
Skrivet av Melldorwin:

Får samma resultat med cyberpunk och dying light 2 som i testet ungefär. Cyberpunk är inget som tilltalar mig dock men dying light 2 flöt på riktigt fint har spelat ca 140 timmar. Använder sällar raytracing då det inte, enligt mig, är så stor skillnad att jag är villig att offra så pass mycket prestanda.

Överlag är dessa komponenter väldigt kompetenta och kommer driva kommande spel en lång tid framöver i mer än spelbar prestanda.

Jag har ju svårt att tro du får ut 150-180 i FPS med raytracing och 1440p upplösning som minst i Dying Light 2 OCH Cyberpunk med liknande delar jag testade, i en laptop dessutom. Även med DLSS borde det inte gå så högt, helst om man tittar andra tester som finns på Youtube.

Mina tester (och tabell) visar vad för FPS jag lyckades uppnå med och utan ray tracing. Utan Raytracing är det nästan alltid över 100 i båda de spelen, med ray tracing dock så dippar det rätt så hårt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag har ju svårt att tro du får ut 150-180 i FPS med raytracing och 1440p upplösning som minst i Dying Light 2 OCH Cyberpunk med liknande delar jag testade, i en laptop dessutom. Även med DLSS borde det inte gå så högt, helst om man tittar andra tester som finns på Youtube.

Mina tester (och tabell) visar vad för FPS jag lyckades uppnå med och utan ray tracing. Utan Raytracing är det nästan alltid över 100 i båda de spelen, med ray tracing dock så dippar det rätt så hårt.

Det skrev jag inte heller. I Doom eternal får jag dom resultaten. I dying light 2 och cyberpunk samma resultat som i testet.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Moderator | Testpilot
Skrivet av Melldorwin:

Det skrev jag inte heller. I Doom eternal får jag dom resultaten. I dying light 2 och cyberpunk samma resultat som i testet.

Ah, då förstod jag dig helt fel. Då ber jag om ursäkt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ah, då förstod jag dig helt fel. Då ber jag om ursäkt

Absolut ingen fara alls


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Medlem

Jag hade inte lagt 29000kr på den (och ingen annan laptop heller för den delen), för mycket pengar kontra när delarna blir utdaterade. Det som skulle gjort att jag köpt en så högt prissatt laptop hade varit om jag kopplade in laptopen till separat skärm, tangentboord och mus, och använt den som en stationär dator med möjlighet att ta med sig om man ofta är på resande fot.

Sedan funderar jag på om det verkligen gör någon större skillnad mellan 1080p och 1440p med en såpass liten skärm, en säker skillnad är att prestandan i spel sjunker drastiskt vid 1440p jämfört med 1080p. Men å andra sidan lär man kunna kräva en såpass bra skärm för det priset

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Jag hade inte lagt 29000kr på den (och ingen annan laptop heller för den delen), för mycket pengar kontra när delarna blir utdaterade. Det som skulle gjort att jag köpt en så högt prissatt laptop hade varit om jag kopplade in laptopen till separat skärm, tangentboord och mus, och använt den som en stationär dator med möjlighet att ta med sig om man ofta är på resande fot.

Sedan funderar jag på om det verkligen gör någon större skillnad mellan 1080p och 1440p med en såpass liten skärm, en säker skillnad är att prestandan i spel sjunker drastiskt vid 1440p jämfört med 1080p. Men å andra sidan lär man kunna kräva en såpass bra skärm för det priset

Ok

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Jag hade inte lagt 29000kr på den (och ingen annan laptop heller för den delen), för mycket pengar kontra när delarna blir utdaterade. Det som skulle gjort att jag köpt en så högt prissatt laptop hade varit om jag kopplade in laptopen till separat skärm, tangentboord och mus, och använt den som en stationär dator med möjlighet att ta med sig om man ofta är på resande fot.

Sedan funderar jag på om det verkligen gör någon större skillnad mellan 1080p och 1440p med en såpass liten skärm, en säker skillnad är att prestandan i spel sjunker drastiskt vid 1440p jämfört med 1080p. Men å andra sidan lär man kunna kräva en såpass bra skärm för det priset

1080p funkar fin fint på en 15” skärm och är skarpt. Däremot 17” ser 1080p för jäkligt ut på och kräver 1440p för mina ögon iaf

Problemet brukar väl snarare vara att CPU flaskar i 1080p på så kraftfull hårdvara och hårdvaran i sig driver alla spel i 1440p i tillräckligt hög fps oavsett.

Dessutom finns ju DLSS Quality som är perfekt för 2k upplösning och boostar rejält utan att tappa för mycket kvalitet.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

1
Skriv svar