Spår av ny Tomb Raider-remaster finns i aktuella trilogin

Robot
Spår av ny Tomb Raider-remaster finns i aktuella trilogin

Tomb Raider: The Last Revelation kommer tillbaka?

#tomb-raider, #tomb-raider-the-last-revelation


Skribent

Så länge de skippar Angel of Darkness. Snacka om katastrof. Spelet hade till och med en horribel musikvideo. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag kom ihåg att jag spelade Tomb Raider Anniversary på PSP en gång i tiden. Har köpt på steam men aldrig hunnit installera det.
Frågan är om man skall köra det eller gå först på tombrider 1-3 remaster.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Är inte Legend och Anniversary ”bra” spel? Och Anniversary är väl en remake på det första spelet? Så hur står det sig mot remastrade versionen av första Tomb Raider? 🤔

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Är inte Legend och Anniversary ”bra” spel? Och Anniversary är väl en remake på det första spelet? Så hur står det sig mot remastrade versionen av första Tomb Raider? 🤔

Anniversary är en remake men ingår också i reboot-trilogin som började med Legend. Bra spel är de också!


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Så länge de skippar Angel of Darkness. Snacka om katastrof. Spelet hade till och med en horribel musikvideo. XD

https://youtu.be/b0-i4zNCesk?si=TTikgCOOtQULd3FH

Åh, herregud vilken kalkonvideo.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Åh, herregud vilken kalkonvideo.

Grymt bra

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Så länge de skippar Angel of Darkness. Snacka om katastrof. Spelet hade till och med en horribel musikvideo. XD

https://youtu.be/b0-i4zNCesk?si=TTikgCOOtQULd3FH

åhneeej! det var mitt första Tomb Raider spel och jag tyckte det var jättekul och spännande!! Vill jättegärna ha en remaster på det spelet

Jag minns inte så mycket detaljer från spelet men vad jag förstått i efterhand har kritiken varit mot kontrollerna och tekniska problem, Det hade varit perfekt att remastra och fixa dem tekniska bitarna och kontrollerna tänker jag

Skribent
Skrivet av NLLY:

åhneeej! det var mitt första Tomb Raider spel och jag tyckte det var jättekul och spännande!! Vill jättegärna ha en remaster på det spelet

Jag minns inte så mycket detaljer från spelet men vad jag förstått i efterhand har kritiken varit mot kontrollerna och tekniska problem, Det hade varit perfekt att remastra och fixa dem tekniska bitarna och kontrollerna tänker jag

Det var ett jättekonstigt spel där de försökte gå grimdark med Lara. Hon är ju jagad för mord och sen du träffar ju någon annan manlig karaktär som du spelar halva spelet....och allt slutar i en cliff hanger så vi får aldrig reda på om Lara mördade den där personen eller inte.

Kontrollerna var hemska och spelet var inte i närheten av färdigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var ett jättekonstigt spel där de försökte gå grimdark med Lara. Hon är ju jagad för mord och sen du träffar ju någon annan manlig karaktär som du spelar halva spelet....och allt slutar i en cliff hanger så vi får aldrig reda på om Lara mördade den där personen eller inte.

Kontrollerna var hemska och spelet var inte i närheten av färdigt.

Jo, vi får nog reda vem som dödade von Croy i spelet, men att det inte var färdigt är helt sant. Jag kände det som att Eidos hela tiden var de som hetsade Core Design att släppa ett nytt Tomb Raider varje år för pengarnas skull, vilket ledde till sämre och sämre spel, till bottennappet Chronicles. CD ville ha mer tid för att göra AoD klart, men de hade redan dragit över tiden enligt Eidos, och det släpptes i det ofärdiga skicket precis i slutet av juni, så pengarna kom in på det räkenskapsår för Eidos som slutade då. Det var väl det ultimatum CD fick, att släppa det senast inom räkenskapsåret. Det kom någon patch, men det kändes som att varken CD eller Eidos ville ta ansvar för spelets skick, så inget mer hände. Core Design lades ner, och Crystal Dynamics tog över serien.

I första nivån är halva nivån borta, vilket går att se om man "klipper sig" genom dörren i början. Där finns färdiga sekvenser som bl a beskriver hur Lara kan krypa, vilket inte förklaras annars. Det finns alltså två alternativa vägar att ta, men jag förstod dock aldrig logiken i att dela upp just "tutorialnivån" i två, som sedan ledde fram till samma slutpunkt, eftersom du missar den delen du inte väljer. Det finns även rester av någon sorts valutasystem i menyerna, men CD var tvungna att kapa både här och där för att åtminstone pussla ihop ett dugligt spel som kunde släppas.

Spelet blev aldrig testat ordentligt, kontrollerna var fruktansvärda, kameran inte anpassad. Det finns en sekvens där man ska klättra i taket, fast tyvärr ser man inte vart man ska, kameran visar inte den vinkeln, och när mekaniken är att du bara kan klättra en viss tid innan du tappar taget, blev det fullkomligt värdelöst ur synpunkt att leda spelaren rätt. I Louvren hade vissa av vakterna samma buggar man kunde uppleva i AC Unity senare, där vissa texturer är borta och man ser genom dem, Däremot var det ett av de grafiskt mest avancerade DX9-spelen för sin tid, det fanns fullt med inställningar, och det var standard att testa grafikkorten med AoD.

Tanken var, om jag minns rätt, att fortsätta historien om Nephalim i en trilogi där handlingen i princip var färdigskriven, men eftersom det lades ner fick vi bara en dliffhanger som ett slut. Det skulle vara kul om spelet faktiskt fick en remake/remaster och man bemödade sig om att avsluta historien.

Medlem

Angel of darkness... usch dåliga minnen av det.

Medlem

Last Revelation minns jag som riktigt dålig till den grad att jag inte ens orkade spela ut det så jag har låga förhoppningar för det.

1
Skriv svar