Netease försöker sätta stopp för moddande i Marvel Rivals

Robot
Netease försöker sätta stopp för moddande i Marvel Rivals

Efter fredagens uppdatering har de slutat fungera.

#Marvel-rivals, #Netease


Medlem

Hörde om detta igår, är väl för att dom vill kunna sälja skins med mikro transaktioner som gör att dom blockerar detta så folk inte kan fixa skins gratis med moddande. Fast nu är jag konspiratorisk.

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Hörde om detta igår, är väl för att dom vill kunna sälja skins med mikro transaktioner som gör att dom blockerar detta så folk inte kan fixa skins gratis med moddande fast nu är jag konspiratorisk

Inte det minsta konspiratoriskt, det är ju skälet och det är helt förståligt att de gör så, spelet är helt gratis och skall finansieras genom då kosmetiska mikrotransaktioner.

Medlem

Det är ett competitive PvP spel - du moddar det inte, period

Berör det bara Singleplayer osv så modda lös du.

Det är obviously inte rimligt att modda ett spel som Rivals, lika lite som det är rimligt att modda CS eller Starcraft eller LoL eller fakin Schack - osv.
Bara att lyfta detta för att trigga igång folk på det här ämnet igen är snett.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Hörde om detta igår, är väl för att dom vill kunna sälja skins med mikro transaktioner som gör att dom blockerar detta så folk inte kan fixa skins gratis med moddande. Fast nu är jag konspiratorisk.

Sen skulle det ju va trist om någon moddar ett skin som är t.ex. helt genomskinligt.
Skulle som kännas lite fubbigt kanske?

Det GÅR INTE att tillåta modding av competitive online spel och samtidigt förhindra fusk.
Kan folk ändra spelet så kan dom ändra spelet.

Typ all anti-cheat teknologi går ut på att se till på alla möjliga sätt att det är helt omöjligt att påverka spelet eller koden.
Kan du modda så kan du cheata.

Det går lixom inte..
Så vill ni inte att det ska vara fullt med fusk fast att folk ska kunna modda på bara ändå så vill ni något som inte är tekniskt eller teoretiskt möjligt.

Sen går det att göra som t.ex. Rust där dom har ett system via vilket spelare/fans osv kan skapa skins/cosmetics specifikt (och även sälja dom till folk).
Men ska det funka så måste dom ha byggt ett system specifikt för att den grejjen ska vara möjlig.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Det är ett competitive PvP spel - du moddar det inte, period

Berör det bara Singleplayer osv så modda lös du.

Det är obviously inte rimligt att modda ett spel som Rivals, lika lite som det är rimligt att modda CS eller Starcraft eller LoL eller fakin Schack - osv.
Bara att lyfta detta för att trigga igång folk på det här ämnet igen är snett.

rätt säker på att det går att modda både cs och starcraft dock 😂

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

rätt säker på att det går att modda både cs och starcraft dock 😂

Förhoppningsvis inte iaf så länge du spelet på ordenliga servrar där spelet är tänkt att fungera som det ska.
Rent teoretiskt kan du modda vad som helst som du har på datorn, det är därför mer sofistikerad multiplayer kod är strukturerad så att alla viktiga operationer körs externt från en server.

Hur mycket du kan "modda" en live match i typ CS:GO är ju iaf relativt till hur bra dom har lyckats med sitt anti-skydd system.
Så okej - du kan modda ALLT. Men kan du modda en live match i något av dom spelen på ett sätt som påverkar andra spelare över huvud taget så är ju det högst oroväckande iaf.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Förhoppningsvis inte iaf så länge du spelet på ordenliga servrar där spelet är tänkt att fungera som det ska.
Rent teoretiskt kan du modda vad som helst som du har på datorn, det är därför mer sofistikerad multiplayer kod är strukturerad så att alla viktiga operationer körs externt från en server.

Hur mycket du kan "modda" en live match i typ CS:GO är ju iaf relativt till hur bra dom har lyckats med sitt anti-skydd system.
Så okej - du kan modda ALLT. Men kan du modda en live match i något av dom spelen på ett sätt som påverkar andra spelare över huvud taget så är ju det högst oroväckande iaf.

det är client side, så bara du ser modsen, förändrar inte spelet något, majoriteten av skinsen i cs som säljs är från moddare, har ryktats om att man tjänar i snitt 400k dollar på att få med ett skin officiellt i gamet. även typ alla nya kartor är från moddare med

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Sen skulle det ju va trist om någon moddar ett skin som är t.ex. helt genomskinligt.
Skulle som kännas lite fubbigt kanske?

Det GÅR INTE att tillåta modding av competitive online spel och samtidigt förhindra fusk.
Kan folk ändra spelet så kan dom ändra spelet.

Typ all anti-cheat teknologi går ut på att se till på alla möjliga sätt att det är helt omöjligt att påverka spelet eller koden.
Kan du modda så kan du cheata.

Det går lixom inte..
Så vill ni inte att det ska vara fullt med fusk fast att folk ska kunna modda på bara ändå så vill ni något som inte är tekniskt eller teoretiskt möjligt.

Sen går det att göra som t.ex. Rust där dom har ett system via vilket spelare/fans osv kan skapa skins/cosmetics specifikt (och även sälja dom till folk).
Men ska det funka så måste dom ha byggt ett system specifikt för att den grejjen ska vara möjlig.

Stämmer verkligen det? Street Fighter 4-6 går att modda skins som inte anti cheat tar och det är competitive och påverkar endast den som moddat ett skin.

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

och påverkar endast den som moddat ett skin.

Vissa utvecklare kan ju också se till att man kan modda vissa saker eftersom dom undersökt saken och kommit fram till att det är helt PC att göra just detta.
Framförallt saker då som enbart sker lokalt, och som aldrig över huvud taget uppfattas av servern (och därmed andra spelare) på något sätt.

Men när man utvecklar/implementerar ett generellt cheat-protection system så försöker man se till så att spelare överlag inte kan fucka med, lura eller manipulera systemet som det är tänkt. Det är det som ÄR bra cheat-protection I stort: Den gör så du inte kan fucka med, lura eller ändra systemet.

Du kan ju om du undersökt precis vart och varför lämna en lucka för vissa typer av manipulation utifall du avgjort att just den typen inte stör spelet eller upplevelsen alls.
DVS du kan tillåta en viss typ av fusk.

Men tycker inte man kan kräva av utvecklare att dom ska ha en avdelning som går igenom och bedömmer precis alla moddar som görs och tillåter dom som bedöms som "schyssta, icke-fusk moddar" att ta sig igenom anti-cheat systemet.
Och det skulle ju vara det som krävdes utifall spelet ska kunna anses som "moddbart" i någon nämnvärd grad alls (dvs att möjligheterna för vad man kan modda är ganska stora).

Alternativt kan man då som vissa gjort och ska ha en eloge för tillåta vissa specifika saker som dom kommit fram till är helt okej i just det spelet.
Sen gör det väl inte direkt det till ett "moddbart spel" som jag uppfattar termen att man kan ändra skins.

Det här spelet som folk verkar tycka BÖR finnas är ju fullt modbara där bara fantasin sätter gränserna - och samtidigt helt fria från fusk.
Det är lixom inte realistiskt någon stans att typ KRÄVA att det ska vara så

Isåfall så skulle det behövt vara byggt från gurnden till att ta hänsyn till just detta - och dom spelen finns väl typ ifs.
T.ex. Fortnite och Roblox comes to find some spel som typ faktiskt typ lyckats infria det helt GALNA kravet

Men då är det ju mer en sorts plattform och inte "Ett Spel".
Marvel Rivals m.fl. är ju "Ett Spel".


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar