Nintendo dominerar spelförsäljningen i Japan – 20 år i rad

Robot
Nintendo dominerar spelförsäljningen i Japan – 20 år i rad

Ett enda PS5-spel på (fysiska) topp 10.

#japan, #nintendo, #switch

Medlem

Så sent som för ett par veckor sen så var samtliga spel på topp 30, Switch-spel och nu har det också sålts 35 miljoner konsoler. Det finns nog flera förklaringar till detta. Japan gillar hybrid-konceptet. De stora Japanska serierna som på 90-talet skapade Sonys Japan-dominans har inte samma tyngd längre. Då var det spel som Resident Evil, Final Fantasy Gran Turismo och Tekken.
Nu är det Mario, Animal Crossing, Splatoon och Pokemon som dominerar.

Medlem

Kommer ihåg när jag var i Tokyo första gången som var 10-ish år sen. Kändes som att varannan person hade en Nintendo DS och var fullproppat på dom där zonerna (vet inte riktigt vad man gjorde där) där man kunde få saker.

Asien gillar handhållet.

Helt galet hur bra Mario Kart och Animal Crossing fortsätter att sälja, alltså. Även Minecraft. Riktigt svaga sales för FF VII-spelet, men frågan är ju vilka faktorer som spelar in mest där...

Är det att FF-serien som IP tappat mycket i värde/status? (högst troligt, men hur mycket översätter det i sämre sales...?)
Är det att mjukvaruförsäljningen till PS5 varit en krater, rent generellt? (definitivt, hade det varit en Switch-release hade vi sett högre siffror...)
Är det att det är en rak episodisk uppföljare? (japp, episodiska uppföljare tenderar _alltid_ att sälja sämre och sämre... svårt få nya att hoppa på en del 2 medan vissa kanske var mätta efter del 1)

Så, ja, är lite svårt att mäta vad som beror på vad med just Rebirths svaga försäljning. Ska bli intressant när väl FF XVII dyker upp, om det kommer att stå sig bättre. Del tre i FF VII-trilogin ska nog vara nöjd med att knäcka 300k physical lifetime, lol.

Fragtjuv

Väldigt imponerande av Nintendo! Undrar hur japanerna ser på att köra spel digitalt? Jag har en känsla av att de älskar sina fysiska spel!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Väldigt imponerande av Nintendo! Undrar hur japanerna ser på att köra spel digitalt? Jag har en känsla av att de älskar sina fysiska spel!

Har för mig att det är runt 60/40 fysiskt/digitalt för Nintendo i Japan.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Helt galet hur bra Mario Kart och Animal Crossing fortsätter att sälja, alltså. Även Minecraft. Riktigt svaga sales för FF VII-spelet, men frågan är ju vilka faktorer som spelar in mest där...

Är det att FF-serien som IP tappat mycket i värde/status? (högst troligt, men hur mycket översätter det i sämre sales...?)
Är det att mjukvaruförsäljningen till PS5 varit en krater, rent generellt? (definitivt, hade det varit en Switch-release hade vi sett högre siffror...)
Är det att det är en rak episodisk uppföljare? (japp, episodiska uppföljare tenderar _alltid_ att sälja sämre och sämre... svårt få nya att hoppa på en del 2 medan vissa kanske var mätta efter del 1)

Så, ja, är lite svårt att mäta vad som beror på vad med just Rebirths svaga försäljning. Ska bli intressant när väl FF XVII dyker upp, om det kommer att stå sig bättre. Del tre i FF VII-trilogin ska nog vara nöjd med att knäcka 300k physical lifetime, lol.

Handhållet är bara mer populärt i Japan. Elden Ring t.ex. sålde lika "dåligt" som FFVII rebirth i japan vilket om man är helt ärligt är inte en dålig siffra.

Skrivet av lasselason:

Har för mig att det är runt 60/40 fysiskt/digitalt för Nintendo i Japan.

Jo, något däromkring. Japanerna var ju senare med att hoppa på digitala spel än väst, men även där är ju en betydande del av marknaden digitala sales nu.

Skrivet av Striva:

Handhållet är bara mer populärt i Japan. Elden Ring t.ex. sålde lika "dåligt" som FFVII rebirth i japan vilket om man är helt ärligt är inte en dålig siffra.

Jo, bärbart är kung i Japan, så är det ju.

Sen vad som är dåligt eller ej, är ju lite hur man vill vinkla det. Å ena sidan är Rebirth det bästsäljande PS5-spelet i landet... Å andra sidan, i jämförelse med vad FF-serien brukade sälja i JP så är Rebirths siffror långt därifrån.

Jag menar, största rivalen Dragon Quest sålde en bra bit över en miljon i och med DQ3-remaken. Då är 340k inte heller en särskilt imponerande siffra, inte då både DQ3 och FF VII tillhör två av de mest älskade delarna i respektive serie. Budgeten för FF-spelet lär ju dessutom ha varit betydligt mycket högre.

1
Skriv svar