Wifi 6 router som är sämre än en Wifi 5?
Jag har haft en ASUS RT-AC86U Gaming Router - AC2900 i 4 år, stabil, men har haft problem med Wifi i sovrummet. Xcluld ligger på 500ms, PS Portal funkade bra, men kunde tappa anslutning ibland.
Nu har jag köpt en Asus AX4200 som är en Wifi 6 router. 5Ghz funkar inte i sovrummet överhuvudtaget, PS Portal är helt ospelbart, Xcloud är ospelbart. Den har kortare räckvidd, men i betygen stod det bra räckvidd. Den står på exakt samma ställe som den gamla men funkar sämre. Innan den köpte jag en wifi 7 router, också Asus men den funkade ännu sämre än wifi 6 routern så den lämnade jag tillbaka samma dag.
Nu är Wifi 5 routern en airmesh, men den har tappat signal ibland, då har jag fått dra ut sladden, koppla in den med sladd till den nya routern och ställa tillbaka den för att den ska funka.
Riktigt irriterande. jag får mellan 20-40 med den nya i sovrummet, utan airmesh, vilket är sämre än den gamla routern. Då var den gamla ändå billigare när jag köpte den än vad den nya var nu.
Funderar på att ändra tillbaka och använda wifi 6 routern som airmesh och ha wifi 5 routern som huvudrouter. Det är 3 väggar mellan sovrummet och routern. Det gick iallafall att ansluta till 5ghz med den gamla.
Jag vet inte hur jag ska lösa problemet, det känns orimligt att en 5 år gammal modell funkar och när bättre än en 1 år gammal modell, från samma tillverkare, i samma prisklass.
Med den gamla laddade jag ner i 20mbit på Xbox stor på Rog ally X och den nya endast 7mbit.
Testade enheter, Switch 2, PS Portal, Rog ally X i sovrummet utan airmesh.
Jag har 250/250 lina.
Med wifi 5 routern får jag 245/240 i samma rum, med wifi 6 routern blir det 230/220. Så till och med i samma rum är det lite sämre.
Är det inte samma problem som med 4G och 5G? Ju snabbare trådlös hastighet, desto kortare våglängd och därmed räckvidd?
Men generellt litar jag inte på trådlösa nätverk. Har haft så oerhört mycket problem med dom att jag fortfarande har min PC och spelkonsoler anslutna med kabel.
PSN: Oakborn86
Är det inte samma problem som med 4G och 5G? Ju snabbare trådlös hastighet, desto kortare våglängd och därmed räckvidd?
Men generellt litar jag inte på trådlösa nätverk. Har haft så oerhört mycket problem med dom att jag fortfarande har min PC och spelkonsoler anslutna med kabel.
2,4ghz och 5ghz på min gamla router nådde båda till sovrummet, på den nya när bara 2,4ghz, och det funkar sämre än 2,4ghz på den gamla.
Jag spelar mest bärbart, och då är det svårt att ha sladd :/
Alltså rent krasst så är inte wifi6 "bättre" än wifi5 och olika routrar har olika bandbredd osv.
Wifi6 har sämre räckvidd men högre teoretisk maxhastighet, men det kan absolut vara långsammare än wifi5 om signalen störa av ex väggar eller liknande. Precis som wifi 2,4 har bäst räckvidd men sämst teoretisk maxhastighet så är oftast det bäst om du är långt ifrån routern ex ute i trädgården.
Sen beror det ju på antennerna och signalstyrkan osv. Kör du båda på samma kanal? Det kan göra stor skillnad, så prova att ändra och se om det blir bättre. Om antennerna är olika kan det vara värt att prova olika vinklar och positioner och se om det gör skillnad. Dubbelkolla också så routern är inställd på max signalstyrka, vissa har inte det ootb och då får du ju sämre täckning.
Om du bor i ett hus med stor yta föreslår jag annars att du istället kikar på ett mesh-system. Jag kör fortfarande ett wifi5-system (orbi) och har full wifi5-täckning i hela huset, i garaget och i trädgården (nåja, längst ut i hörnet väljer den 2,4). Har funderat på att uppgradera för att få upp hastigheten lite, men kommer garanterat köpa mesh igen.
Din gamla (RT-AC86U = RT-AC68U Extreme) router har stöd för fler samtida strömmar än din nya (3x3:3 (2,4GHz) respektive 4x4:4 (5GHz) jämfört med 2x2:2 (2,4GHz) och 3x3:2 (5GHz)), och även om de allra flesta klienter idag enbart kör en eller två samtida strömmar finns en del som använder tre eller fyra också. Och på 2,4GHz-bandet slår din gamla (750 Mbps - 3SS 2,4GHz (40MHz chan., 1024-QAM)) router din nya (574 Mbps - 2SS 2,4GHz (40MHz chan., 1024-QAM)).
Netgear har ett litet förenklat inlägg om hur och varför antal strömmar kan påverka - med viss inbakad marknadsföring, så en del grejer bör tas med en liten nypa salt.
Det är en aspekt som kan påverka, sen går det att djupdyka mer i hårdvaran som används, framförallt signalförstärkare och antenner med varierande dämpning - har dock inte orkat kika närmare på kretskorten i de routrarna för att se vad som skiljer. Edit: @Kalliban hann före mig lite, olika kanaler kan också vara värt att pröva. Finns en del program/appar som kan rekommendera kanal, det är väl mest relevant om du bor i ett tätbebyggt område där det finns annan Wifi-utrustning i närheten.
Sen kan det vara andra subtila saker som påverkar också, helt olika chipset (Mediatek i den nya, Broadcom i den gamla) och således olika drivrutiner och mjukvara... Det är potentiellt en djungel, tyvärr. 😅
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
2,4ghz och 5ghz på min gamla router nådde båda till sovrummet, på den nya när bara 2,4ghz, och det funkar sämre än 2,4ghz på den gamla.
Jag spelar mest bärbart, och då är det svårt att ha sladd :/
Ja det är klart. Dåligt med nätverksportar på en Switch.
PSN: Oakborn86
Har varit med om något liknande, köpte en ny som gav sämre räckvidd. Sen tog jag i och köpte en alldeles för dyr router och då vart de skillnad till det bättre.
En halvdyr idag är sämre än en halvdyr för 5-10år sedan, tydligen.
Lämna tillbaka den du har och köp en rejälare är mitt tips.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Har varit med om något liknande, köpte en ny som gav sämre räckvidd. Sen tog jag i och köpte en alldeles för dyr router och då vart de skillnad till det bättre.
En halvdyr idag är sämre än en halvdyr för 5-10år sedan, tydligen.
Lämna tillbaka den du har och köp en rejälare är mitt tips.
Köpt på tradera :/