Vad tycker ni om Steams betygssystem?
Mja, nu sa jag inte att alla satte högsta eller lägsta men fenomenet heter ”extreme response bias” och är något som alla undersökningar etc stångas med. Och ja, det är väldigt vanligt.
Istället för att stångas med det har valve istället valt att köra på en 2-delad skala
Lite samma sak här, IMDB har hittat något som funkar, det finns ingen anledning till att ändra på det.
Jag kan tänka mig att det är lite olika människor som lämnar betyg på film kontra de som lämnar betyg på spel, det är kanske därför det funkar bättre för just IMDB kontra tex metacritic (även om jag anser att metacritics skala i realiteten är en 2-gradig skala med tanke på hur folk betygsätter där )
Det blir ju inte en 2-gradig skala. Även om betygen landar mellan 5-10 (även mindre än så) ger det en nyans med 5, 7,5 och 10. Det ger mer info än 1 eller 2.
Varför skulle det vara annorlunda på Steam än på i princip alla andra ställen? FZ använder regelbundet 1-5 skala för att fråga vad folk här tycker om ett spel. Det är nog 99% som kör ett 1-5 system i världen och då pratar vi många olika system i samhället. Nä jag tror folk bara har vant sig och tycker att förändring är jobbig och nu har jag argumenterat nog
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Det blir ju inte en 2-gradig skala. Även om betygen landar mellan 5-10 (även mindre än så) ger det en nyans med 5, 7,5 och 10. Det ger mer info än 1 eller 2.
Varför skulle det vara annorlunda på Steam än på i princip alla andra ställen? FZ använder regelbundet 1-5 skala för att fråga vad folk här tycker om ett spel. Det är nog 99% som kör ett 1-5 system i världen och då pratar vi många olika system i samhället. Nä jag tror folk bara har vant sig och tycker att förändring är jobbig och nu har jag argumenterat nog
Jag kan tänka mig I att det bottnar i vad steam vill presentera. Kort, sammanfattad information som ger en fingervisning i vad folk tycker. Man är helt enkelt ute efter fler svar och enklare presentation.
1-5, 1-10, 1-100 används mer för recensioner samt undersökningar. Speciellt undersökningar så kan man även (beroende på resultatet) ta fram mycket mer matnyttig information utifrån olika delar av resultaten och hur man kan förändra detta och kontinuerligt följa upp resultatet.
Du behöver inte argumentera för eller emot något, jag diskuterar gärna löst
Jag tycker att Steams betygsystem är ganska bra som det är, men med lite rum för förbättring.
Problemet med betygssystem är ofta är att de är för odefinierade och saknar kontext.
0-100 t.ex, vad betyder siffrorna? Finns det någon formel bakom man behöver förstå? En person kan ofta godtyckligt tolka att allt över 80-90 är bra, medan en annan anser att 50 skall räknas som bra.
0-10 eller 0-5 är lite bättre, men det blir ofta tolkningproblem där med.
Det FZ har gjort, att koppla varje siffra med ett ord som vi människor förstår (ex. 3 = bra) är faktiskt väldigt betydelsefullt och ger betygen mening och vägledning åt både recensent och läsare.
Steams system med ett binärt bra eller dåligt som sedan sammanställs till allifrån overwhelmingly negative eller overwhelmingly positive ger ju direkt ett bättre första intryck än vad numeriska betyg kan göra. Sedan får jag såklart läsa lite av texterna bakom betygen för att få mer förståelse.
Jag skulle inte ställa mig emot två nya betyg till steam dock. Inte min ide från början men jag gillar den. Två "medel"-betyg. Den första en hand utan tumme som betyder "meh" för spel som varken är speciellt bra eller dåliga och en hand med tumme både upp och nedåt, för de ganska många spel som lyckas vara både är bra OCH dåliga på samma gång (t.ex. spel med jättebra gameplay, men mycket tekniska problem)...
Det FZ har gjort, att koppla varje siffra med ett ord som vi människor förstår (ex. 3 = bra) är faktiskt väldigt betydelsefullt och ger betygen mening och vägledning åt både recensent och läsare.
Den brittiska tidningen Edge hade ju en lite rolig betygsnyckel en gång i tiden, jag har ingen alls om ifall de har kvar den idag. Men! Så här såg den ut:
1 -- One
2 -- Two
3 -- Three
etc, etc. Väldigt lättförståeligt.
Så du tycker betygssystem som här på FZ, metacritic och i princip alla andra som använder siffror är sämre? På vilket sätt?
De flesta vet inte hur man sätter poäng. Antingen sätter de en 1:a eller 5:a. App Store eller Google Play store är bra exempel. Därför tycker jag tummen ner eller tummen upp är mer logiskt och lätt att förstå. Det ger en procentuell bild av hur många gillar och ogillar produkten.