Världens bästa spel-låt: Gruppspelet!

Backloggens befriare
Skrivet av grimpe:

Är du säker på att du har räknat rätt? Jag nominerade Battle Squadron, men hur gärna jag än skulle vilja se den gå vidare så får jag det till att "Dark Souls 3 Main Theme" ska ha 10 p och gå vidare på inbördes möte mot just Battle Squadron, medan "Fear Not This Night" har 9 p.

Hur skulle Fear this night få 9p? Ingen match har slutat oavgjort...

Kan jag ha räknat fel? Absolut, men ingen match har varit 50/50 i antalet röster.

Men ska kolla på sammanställningen när jag kommer hem senare.

Edit: vet inte vad som hänt med min läsförståelse.. Det fanns ju en oavgjord match 😅 du verkar ha helt rätt.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av grimpe:

Är du säker på att du har räknat rätt? Jag nominerade Battle Squadron, men hur gärna jag än skulle vilja se den gå vidare så får jag det till att "Dark Souls 3 Main Theme" ska ha 10 p och gå vidare på inbördes möte mot just Battle Squadron, medan "Fear Not This Night" har 9 p.

Ja, nånstans har jag lagt till poäng på fel rad, så här har det hänt något.. Ursäkta och tack för att du uppmärksammade det!

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av RetroGamer89:

Eller är Hitman 2 inte nominerad?

Nix, inte noterat några nomineringar från Hitman 2.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av grimpe:

Så!

Du hade helt rätt, vet inte vad jag tittade på eller hur jag gjorde, men nu är det rättat och än en gång, tack för rättandet!

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Första omgången i grupp C och grupp D är avgjorda!

Varken Tears - Max Payne 3 eller The Giant Plague Golem - Zombie Vikings har någon chans för avancemang - men vi har i den sistnämnda ytterligare en kandidat till loser-gruppen!

Kommer alldeles strax att dra grupp E och grupp F!

Grupp E är den sista gruppen med 8 låtar, resterande kommer att bestå av 9 låtar vardera.
Jag kan inte räkna. Grupp G är den sista med 8 låtar jue!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

I grupp D har du listat Morgue - Shadowrun 2 gånger.

Backloggens befriare
Skrivet av Mcgreag:

I grupp D har du listat Morgue - Shadowrun 2 gånger.

Tack!

Lätt hänt med allt klippa & klistra, plus den där posten är rätt jobbig att läsa "under huven" xD

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Sådär!

Då var grupp E & F uppe, bara att börja lyssna in sig!

signatur

Ad hoc addendum

RmK
Medlem

Jag hade gärna följt denna turnering och röstat på alla men det är för avancerat system att kunna hänga med i alla deltävlingar tyvärr. Stort lycka till för alla som har mer ork än mig, hoppas era favoriter vinner!

Skrivet av RmK:

Jag hade gärna följt denna turnering och röstat på alla men det är för avancerat system att kunna hänga med i alla deltävlingar tyvärr. Stort lycka till för alla som har mer ork än mig, hoppas era favoriter vinner!

Äh, själva uträkningarna och det hänger jag inte heller med på. Men litar fullt på kebaben att han gör det jobbet på ett bra sätt! För oss är det ju bara att försöka hålla koll på alla trådarna och rösta så mycket andan faller på

Backloggens befriare
Skrivet av RmK:

Det enda du behöver hålla koll på är vilka omgångar som är aktiva, och rösta på den låt du tycker är bäst i varje match.
Men det är frivilligt deltagande!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tänkte bara nämna att "Last Ninja - main theme" är en coverversion... så ingen röstar ner den för att det inte låter som en C64🙃
Det riktiga namnet på låten är "The Wastelands"... men det är ju den första låten man hör i spelet så den kan nog kallas "main theme" också😅

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc

Backloggens befriare
Skrivet av Stefan JL:

Tänkte bara nämna att "Last Ninja - main theme" är en coverversion... så ingen röstar ner den för att det inte låter som en C64🙃
Det riktiga namnet på låten är "The Wastelands"... men det är ju den första låten man hör i spelet så den kan nog kallas "main theme" också😅

Såpass, då är den med två gånger. Tack för infon, ändrar denna till The Wasteland då (som också har en nominering).

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Har ändrat starttid till kl 21:00 pga livet.

Det innebär också såklart sluttid kl 21:00.

Grupp C och grupp D är uppe, öppnar således om en dryg pizza!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

fett svårt måste jag säga, men skyrim när man var 800 timmar inne satt ganska bra

signatur

//monster

Medlem

Ingeting kan toppa The Secret of Monkey Island. Ett av spelhistoriens viktigaste spelsläpp på så många sätt och introlåten förkroppsligade spelet på ett fantastiskt sätt i all sin enkelhet.

Visst var Morrowind/Skyrim-temat maffigt, men trots sin feta orkesterbudget håller jag Michael Lands komposition högre.

Medlem

Man saknar ju World of warcraft - Totems of the grizzlemaw

Medlem

Helvskotta, två av mina nomineringar i samma grupp. Vilket dilemma!

Backloggens befriare

Sådär!

Då har omgång tre i grupp C och grupp D kickat igång!

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av aske:

Man saknar ju World of warcraft - Totems of the grizzlemaw

Den är nominerad.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Poängen från omgång två i grupp C och D är nu sammanställda.

signatur

Ad hoc addendum

Skribent

Ser lite dystert ut för Doom och Hydrogen just nu.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Backloggens befriare
Skrivet av Mattias Frost:

Ser lite dystert ut för Doom och Hydrogen just nu.

Nja, Hydrogen, ja, men Doom har vunnit alla sina matcher och jag gissar att den kommer ta full pott i gruppen.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Attans jag hade hoppas Shockwave hade kunnat komma lite längre. Är en av mina favoritlåtar till Amiga, trots att jag aldrig faktiskt kört spelet. Upptäckte den först när jag lyssnade på en spellista med massa gamla Amiga-låtar.

Tror dock lite väl många här som röstar mer på spelet, plattformen och nostalgi, än själva låten i sig. Visst att det blir svårt att inte låta spelet, plattformen och nostalgin ge sitt intryck. Samt inte alltid lätt att ge nya eller nygamla saker en chans. Men ibland undrar jag om folk ens bryr sig alls. För med risk nu att låta som ett stort pompöst kukhuvud...

Shadowgate Main Theme (1987 NES)

10p och just nu på andra plats men kommer nog bli bortpetad av At Doom's Gate.

Vs

Shockwave Title (1990 Amiga)

2p... :l

Okej om det varit Megaman 2 - Dr Wilys Castle eller liknande men Shadowgate? Vad fan har jag missat här? Kan någon som röstade på Shadowgate ge en vettigt ärlig förklaring här?

För mig är detta lite som att se Imse Vimse Spindel vinna mot Fear of the Dark. Eller att se någon vinna en talangtävling med triangeln ¯\_(ツ)_/¯.

Backloggens befriare
Skrivet av Sapiens:

Attans jag hade hoppas Shockwave hade kunnat komma lite längre. Är en av mina favoritlåtar till Amiga, trots att jag aldrig faktiskt kört spelet. Upptäckte den först när jag lyssnade på en spellista med massa gamla Amiga-låtar.

Tror dock lite väl många här som röstar mer på spelet, plattformen och nostalgi, än själva låten i sig. Visst att det blir svårt att inte låta spelet, plattformen och nostalgin ge sitt intryck. Samt inte alltid lätt att ge nya eller nygamla saker en chans. Men ibland undrar jag om folk ens bryr sig alls. För med risk nu att låta som ett stort pompöst kukhuvud...

Shadowgate Main Theme (1987 NES)

10p och just nu på andra plats men kommer nog bli bortpetad av At Doom's Gate.
https://www.youtube.com/watch?v=94Tsezcm8yA

Vs

Shockwave Title (1990 Amiga)

2p... :l
https://www.youtube.com/watch?v=c753wBXOqNc

Okej om det varit Megaman 2 - Dr Wilys Castle eller liknande men Shadowgate? Vad fan har jag missat här? Kan någon som röstade på Shadowgate ge en vettigt ärlig förklaring här?

För mig är detta lite som att se Imse Vimse Spindel vinna mot Fear of the Dark. Eller att se någon vinna en talangtävling med triangeln ¯\_(ツ)_/¯.

Håller med. Tycker att den står sig väldigt bra i den gruppen. Förhoppningsvis får den några poäng till i sista omgången i alla fall så den kan lämna med "huvudet högt".

Jag skulle säga att antingen den eller E1M1 är gruppens bästa spel-låt.

Och ja, tyvärr är det nog en hel del som röstar på spel framför låt, men det är som det är.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av RmK:

Och, detta är bara gruppspelet. Kom tillbaks i vår om du tycker det är för krångligt nu, i vår blir det ju ett rakare slutspel och mycket enklare att hänga med i svängarna.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tror dock lite väl många här som röstar mer på spelet, plattformen och nostalgi, än själva låten i sig. Visst att det blir svårt att inte låta spelet, plattformen och nostalgin ge sitt intryck. Samt inte alltid lätt att ge nya eller nygamla saker en chans.

Känner typ samma. Att Halos mest ikoniska spellåt ska åka ut redan i gruppspelet känns tungt - men sådant är livet. Är nog en blandning av nostalgi och musiksmak som spelar in. Personligen så föredrar jag spellåtar som är instrumentala utöver vokaler, och det ska helst inte vara kända artister bakom låtarna, då det då känns mindre som en spellåt. Men det är som sagt endast min åsikt.

Medlem

Jag tycker ju många av de moderna orkestrerade låtarna mer blir svepande bakgrundsmusik. Ur det perspektivet blir Shadowgates extremt tydliga melodi rätt tilltalande. Sen är kvaliteten på orkestreringarna milt sagt varierande.

Backloggens befriare

@Mattias Frost kan sova lugnt efter en mirakulös upphämtning av Hydrogen i grupp C - den knep andraplatsen.
Vi får se om han har lika tur med sina önskningar för grupp D.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Då var både grupp C och grupp D sammanställda och bokförda.

Två nya låtar som hamnar i loser-slutspelet.
Ska bli intressant att se om det blir en sådan "slagpåse" i alla grupper?

På tisdag drar grupp E och F igång samt lottning utav grupp G och H!

signatur

Ad hoc addendum

Skriv svar