Finns det något nytt "gammal-stil" arpg?
Jag har spelat lite Titan Quest 2 och det är väldigt stor skillnad mot hur TQ1 var. Till en nivå där det märks tydligt att det gamla var ett spel från en helt annan tid där flera funktioner aldrig hade kunnat bäras med till en uppföljare gjord idag. Detta nya delar namn, samma system med klasser och tema, men inte mycket annat.
Jag köpte även Diablo 4 på rean och spelade lite, märkte snabbt att det var ganska likt TQ2, eller rättare sagt, TQ2 var likt D4.
Nu sitter jag och funderar lite på om det finns NÅGOT arpg som känns mer som att spela ett gammalt arpg, så som de spelades för ~15 år sedan, fast det är producerat idag?
Saker jag noterat här som jag gissar att alla nya arpg delar med varandra, eller flera saker i alla fall är:
Inga TP-scrolls, bara en PT som man kan kasta när man vill för att komma till stan.
Man förlorar ingen exp när man dör, eller så lite att man inte bryr sig.
Det blir inget lik eller loot på marken man måste hämta tillbaka när man dött.
Det finns bara en eller möjligen två-tre potions man kan bära. Dessa fylls på med tid eller när man slåss?
Man kan eller måste röra sig med WASD.
Det finns en dash/dodge som alla karaktärer har som standard.
Man kan respeca när man vill, det kan kosta, men kanske inte alltid så mycket.
Någon typ av sköld man kan aktivera.
Några av de trevligaste arpna i min mening är (i ingen speciell ordning): Sacred 1, Diablo 1/2, Titan Quest 1, Dungeon Siege 1/2, Divine Divinity, Torchlight 2 och Grim Dawn, sedan finns även Nox och t ex Evil Islands, men jag vet inte om folk anser att det är samma typ av arpgs riktigt.
Så det kommer en expansion till Grim Dawn snart, eller när den nu kommer, de har jobbat på den i år känns det som. Jag är rädd att de kanske börjar med konstiga saker där med, som att introducera WASD, jag hoppas verkligen inte det.
Men annars så undrar jag om det finns ett "nyare" arpg som är mera som Dungeon Siege 1, eller Sacred 1. Som INTE är ett pixel art spel.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Mina favoriter av ARPG's finns alla bland dem du nämnde, men funderar ändå på några saker du nämnde:
Varför måste det finnas TP-scrolls istället för en dedikerad knapp eller enbart waypoints? Försämrar en dedikerad knapp det hela på något sätt som jag just nu inte ser?
Varför måste man kunna samla på sig femtioelva potions istället för att ha 1-2 dedikerade flaskor? Vad tillför detta spelet?
Vad är felet att alternativet av WASD finns, även om du själv inte behöver använda det?
Tower of Kalemonvo är mitt tips. Släpptes i Mars och är mer av den gamla skolan, fast nytt.
Steam: https://store.steampowered.com/app/2351860/Tower_of_Kalemonvo...
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Path of Exile 1 låter som nått för dig.
Ah det har jag spelat massa redan, det var ett tag sedan. Det blev så stort, så det blev nästan oöverskådligt efter ett tag haha
Tower of Kalemonvo är mitt tips. Släpptes i Mars och är mer av den gamla skolan, fast nytt.
Steam: https://store.steampowered.com/app/2351860/Tower_of_Kalemonvo...
https://www.youtube.com/watch?v=d5lIkLXzkNc
Intressant, skall kolla på det.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Ah det har jag spelat massa redan, det var ett tag sedan. Det blev så stort, så det blev nästan oöverskådligt efter ett tag haha
Intressant, skall kolla på det.
Haha, ja det är ju ett spel med väldigt mycket end-game. Vill man bara ha storyn å sen va "färdig" så vet jag inte om det blir så mycket bättre än Grim Dawn.
Jag gillade Last Epoch också, men det har väl en del av moderniteterna du inte verkar uppskatta.