Inledningen av DmC är fyra minuter kort men hinner ändå decimera kvinnor till kåta, bröstförstorade och tanklösa varelser. Det tillför inte någonting, stänger ute spelande kvinnor och – hur ska man förhålla sig till det?

”Sexiga, kåta, bröstförstorade och tanklösa varelser. Där för att tjäna mannen, både visuellt och med sexuella tjänster”

Jag skulle egentligen kolla en basketmatch på tv, men tänkte bara först komma igång med nya Devil May Cry. Jag satte på det någon halvtimma innan uppkast. Det blev ingen match, hela kvällen försvann. Det kan ju nämligen vara något så magiskt med ett bra hack 'n slash att tiden bara försvinner.

Jag njuter av att lära mig nya kombos, att uppgradera mina attacker, leta nycklar, befria själar och allt vad det är. När jag en gång missar att undersöka ett rum och istället går åt ett håll där spelet stänger dörren bakom mig, startar jag om från senaste sparningen bara för att se om det inte fanns lite röda bubblor att tjäna i det där rummet. Det är olikt mig.

Och allt snack om Dantes nya hår; ack så välkommet om du frågar mig. Och det friska i att låta demonerna ha hand om bankväsende och media, för att med en kombination av skuldsättning och desinformation hålla världen i sitt grepp – kombinerat med att hackarna är på änglarnas sida. Det skapar onekligen viss relevans och samtidskänsla, även om nu kanske inte just berättelsen i sig är det mest minnesvärda i spelet.

Bildtext överflödig.

Jag har läst ett par intervjuer med utvecklarna på #Ninja Theory, britterna som fått ansvaret att förnya den japanska klassikern och som har både #Enslaved och #Heavenly Sword på meritlistan. De är väldigt stolta över hur mycket tankearbete de lade ner på just det här, att få till limbo, demoner och Dante i en värld som känns lite mer dagsaktuell.

Så fint, tänker jag, men undrar samtidigt hur det då kom sig att spelets inledning blev som den blev. För DmC ställer mig inför ett problem. Om det är stort eller litet beror på hur man ser det. Det handlar nämligen om inledningen, som bara tar drygt fyra minuter, en droppe i havet jämfört med den totala speltiden på minst sju timmar.

Men tillåt mig ändå att vara småaktig en stund.

Först får vi träffa Dantes fiende Mundus och dennes lättklädda kvinna. Vi får höra henne säga ungefär att "snart är hela världen din alldeles egen bitch, precis som jag, som du kan dra i håret och vända på" (bend over), medan hon sexigt trycker sig mot honom i tajt rosa klänning och svarta handskar, allt i latex så klart.

"Lite så där porrigt lesbiska"

Men nu är ju tyvärr inte världen hans bitch förrän Dante är röjd ur vägen; alltså snabbt scenbyte till en aspackad Dante på porrklubb. En klubb där stripporna är snygga och kåta, där de dansar villigt vid sina stolpar, visar skrev och är lite så där porrigt lesbiska. Eftersom Ninja Theory är duktiga på det här med motion capture och datoranimationer är de mycket välgjorda.

Sedan åker vi taxi hem till Dantes husvagn, inte med en utan två kvinnor med galanta tuttar i små bysthållare. Under färden böjer de sig ner mot Dantes skrev. Det är samma kvinnor som var så där porrigt lesbiska på klubben nyss; den ena hinner också smeka den andra medan denne leker med Dantes pistoler.

Dante mår dåligt – vilket demonstreras genom lesbiska sexscener och sexorgier.

”Det är följande som stör mig extra mycket: Det tillför inte storyn någonting”

Du styr inget under tiden och hela inledningen är så pass kort jämfört med resten av spelet att det lätt glöms bort redan efter någon halvtimmas hackande och huggande.

Det finns heller ingen orsak att utmåla spelbranschen som värre än andra nöjesindustrier när det gäller att objektifiera kvinnor – men heller ingen orsak att acceptera det.

Som i det här fallet. Vad är det egentligen vi får se under de så viktiga första minuterna? En Dante som har det svårt, han är arg och mår inte bra. Han är inte bara en man, han är mänsklig (om än inte sympatisk). Kvinnorna å andra sidan, de är bara objekt. Sexiga, kåta, bröstförstorade och tanklösa varelser. Där för att tjäna mannen, både visuellt och med sexuella tjänster.

Förutom att de alla, även Dante, framställs ytterst stereotypt så är det följande som stör mig extra mycket med det hela: Det tillför inte storyn någonting.

Föregående Nästa
Saint's row the third har ju varken dubbel uppsättning av story eller könsspecifika undertoner i dialogen, där är all dialog väldigt generell för att det ska passa med det val som du har valt. Tycker det är lustigt att du är tvungen att ta ett så pass... 14/02 Det kan inte stämma, för att kvinnor skall kunna prova ett spel så pass mycket att dom tycker att hela spelet är så sexistiskt så behöver dom ju köpa det först. Men en sak som du kanske menar och som jag kan hålla med om, är att om fler spel skapades... 13/02 Säger ju inte att det inte finns spel som går emot eller ignorerar stereotyperna, men det vi pratar om är ju ett mönster som går som en röd tråd i mediet. Jag har tidigare nämnt att jag tror det är lite av en självuppfyllande profetia, vilka som köper... 13/02 Jag råder dig att prova spelet "Saints Row the Third", hehe. Där kan du vara en Kvinna och hitta på all jävelskap du vill, och du är huvudpersonen. Sedan finns det en annan aspekt: Hur tror du könsfördelningen ser ut bland alla som spelar spel? Så länge... 13/02 Suck, vi tar det igen. Både män och kvinnor objektifieras till viss grad i spel, och framställs stereotypt. Dock så finns det en mycket väsentlig skillnad: 1. Männen är aktiva subjekt, har makt, driver handligen framåt, är menade att ses som förebilder... 13/02 Så objektifiering av män existerar inte? Är tex alla män i porrindustrin också slavar under tvång såsom kvinnorna? Är lem-storlek i porr och magrutsmängd i reklam inte objektifierande och missvisande? Tror inte några unga killar att normallängden söderu... 13/02 Suck, återigen en veganstinkande pk-soppa av hysterikern Arnroth! Hur ofta går kvinnor ut i media och ondgör sig på objektifieringen av män? Hur många spel har manliga karaktärer som är "vanliga" blekfeta, glasögonklädda män*? Finns det inte grovhakade... 13/02 Jag tror att du tappade bort dig nånstans, förstår inte hur debatten kring objektifiering utav tjejer har något med folks preferenser att göra. Grattis på dejten och hoppas att den gick bra för övrigt! Folk får gärna sitta och gnida sig i könsområdet... 12/02 Tycker det är intressant att Dante inte är ett hormonstint överblåst mongo med muskler som sträcker sig över hela spelskärmen likt Dante's Inferno eller Castlevania. Så det blir väl ett plus här. 12/02 Vem fan är så patetiskt så dem sitter och spanar in en lätt klädd tjej i ett spel då? Jag tycker det är rätt så överdrivna kamera vinklar de använder sig av, kvinnorna framstår ju verkligen som objekt och vad med för det mer än en väldigt undergiven bli... 11/02
Skicka en rättelse