Vi undrar: hur mycket kommer GTA VI att kosta oss? Rockstar funderar: hur mycket är vi beredda att betala? Ja, nu vet vi inte med säkerhet att det sker en diskussion bakom stängda Rockstar-dörrar, men de är inte födda igår. De vet att vi är beredda att slanta upp.
Diverse analytiker tror att prislappen för Grand Theft Auto VI kan pressas upp till 100 dollar, vilket torde motsvara strax över 1 100 kronor. Förtydligande: vi snackar standardutgåva.
Det ska finnas "hopp" i branschen om att detta ska cementera en ny standard för spel. Med andra ord skulle 1 100 kronor kunna bli normpriset för nysläppta AAA-titlar. En ny verklighet.
"Rockstar är inte födda igår. De vet att vi är beredda att slanta upp"
Det är faktiskt inte helt ologiskt om du frågar mig. Prislappar är komplicerade saker men klart är att spelpriserna under lång tid mer eller mindre var statiska. Ja, ur vissa avseenden har spelen blivit billigare att köpa (se bara på SNES-spel som redan 1995 kunde kosta 800 kronor i värstingfallen) samtidigt som de blivit vansinnigt dyra att utveckla.
Klart som korvspad att prisökningen skulle komma, och kanske har en fördämning brustit. Möjligen kommer GTA VI markera nästa kliv uppåt. Nej, speljättarna är såklart inte dumma. De vet att vi är beredda att betala. Då är det extra viktigt för dig och mig att agera förnuftigt. Viktigt att betona: prislapparna speglar inte utvecklingskostnaderna. De handlar om vad vi är beredda att betala. Man vill hitta den där balansen mellan att sälja många ex och tjäna maximalt.
Rockstar har inte sagt ett pip om GTA VI-priset. Det hindrar inte spekulationerna.
Även om spel kostat, säg, 600-700 kronor, har den reella prislappen länge varit högre. Åtminstone om man velat få ut allt som finns av spelet. Vi snackar: extra banor, mer story, tingeltangel och säsongsbiljetter. Sådant som utvecklarna med gott (?) samvete smällt på.
Var går smärtgränsen?
Jag är beredd att betala 1 100 för GTA VI (eller något annat storspel jag trånat efter som en tok). Men jag är inte beredd att betala för bullshit. Det krävs ett givande och tagande. Ska grundpriset höjas med hundratals kronor vill jag också ha en slipad upplevelse. Inte något som vi i praktiken tvingas betatesta. Dessutom vill jag ha den fulla upplevelsen.
Baldur's Gate 3-mannen Michael Douse sa i höstas att branschen bara väntar på att Rockstar ska kliva fram och höja priserna. Att lockrop om "ultimate editions" förvränger uppfattningen om spelens värde. Spel bör prissättas efter "kvalitet, bredd och djup", tycker han.
"AAA-jättarna är inte dumma, så då är det vår förbannade plikt att inte heller vara det"
Om det blir så? Såklart inte. Det känns som en utopi. GTA VI kan absolut kliva över smärtgränsen på tusen kronor, och det skulle kunna bli startskottet för alla andra. Det är dock naivt att hoppas på att detta skulle få dlc-vågorna och mikrotransaktions-bonanzan att mattas. Även om speljättarna tjänar på en högre prislapp finns det ännu mer pengar att tjäna. Kommer de att titta på brister i spel och sänka priset därefter? Nej, nej. Naturligtvis inte.
1 099 kronor för "Call of Creed VII: Origins HD" och ytterligare några hundralappar för expansionen: "Oj, vad kort den var!". Bäst att trösta sig med den där pråliga hästrustningen.
AAA-jättarna är inte dumma, så då är det vår förbannade plikt att inte heller vara det.