Inlägg av yoyisy

Inlägg som yoyisy har skrivit i forumet

Är som många andra ganska neutral eftersom man själv är väl över åldersgränsen och inte har några barn. Det jag oroar mig över är mer att "Logga in för att bekräfta din ålder" ska dyka upp varje gång man ska titta twitter eller kolla en Snap.

En ganska intressant release, såhär nån månad efter.

Kolla från gamerperspektiv så blir du f**ked, som vanligt.

Men om man tittar från EA:s-pengamjölkningsperspektiv så verkar det också gått dåligt, folk har äntligen börjat säga nej.

Med lite tur så slaktar de bara ett antal spel till innan de kanske börjar bli tvinga att iallafall FÖRSÖKA göra bra spel som är lite mer "hardcore".

CXHN-GFH7-A4FL-UHL8

Fick en kod över

God Jul gott folk!

Håller med många föregående i tråden om att lite uppfräshande av setting inte vore fel.

Det jag däremot verkligen tycker är dåligt med det här är att de släpper ett nytt spel årligen, a la CoD. Håll i ett spel och se till att det är riktigt bra istället, är less på att betala 1000:- per spel för att sedan sitta själv med 3 andra och spela ett år senare.

Skrivet av Sisyr:
Skrivet av yoyisy:

Är nästan mer taggad på tekniken bakom spelet än själva spelet, därför blir jag lite misstänksam när det känns som att Sean duckar lite mer tekniska frågor

Finns en halvtimmeslång intervju på youtube där de inte diskuterar något annat än teknik (nästan). Seek and you shall find, friend!

Har sett den men den är inte riktigt genomgående, de säger orden "procedural" och "not-random" upprepade gånger. Dock visar de också en hel del coola saker.

Det jag menar är mer att när man får en teknisk fråga är det knappast bra att utvecklaren duckar och fortsätter med "it's all generated" och sen inget mer. De hade gärna fått fråga om vad som helst men raka svar uppskattar jag från utvecklare

Är nästan mer taggad på tekniken bakom spelet än själva spelet, därför blir jag lite misstänksam när det känns som att Sean duckar lite mer tekniska frågor

Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av yoyisy:
Skrivet av fisktjuven:

Älskar att alla utvecklar i Unity trots att det är både dyrare och sämre än Unreal Engine 4. Säger en hel del om vilket fantastiskt jobb de har gjort med att marknadsföra sin skitmotor.

Senast jag tittade tar Unity 1500$ för en "major release" och Unreal tar 5% på dina vinster per kvartal. Så varierar väl ganska mycket vad som är billigast.

En stor faktor kan vara att även om det är lite mindre effektivt så kanske utvecklarna känner sig mer hemma med C# istället för C++.

För övrigt så verkar det vara ganska mycket på konsensus på bloggar och forum att Unity är det bästa för 2D spel, även om det här möjligvis (även om det inte ser ut som man rör sig på mer än ett "djup") kan räknas som 2.5D. Detta kan göra att man kan lägga mindre tid på saker runt om som inte är direkt gameplay-relaterade och faktiskt få ett bättre spel av det.

Det är subjektivt, men personligen har jag spelat ett enda spel som har varit bra som drivs av Unity, Kerbal Space Program. Resten av alla spelkoncept och färdiga spel man sett är det så dåligt optimerat att allt ser ut som skit.

Tycker bara det är skam att utvecklare lägger tid på spelmotorer som presterar och ser sämre ut :-/

Tror att prislappen väger ganska tungt.

Sen tycker jag att det finns flera mindre spel som använder motorn väldigt bra t.ex. polybridge (tror det hette så), The Long Dark och Besieged. Det gäller dock att veta vad motorn klarar av.

Utan att ha någon riktigt info att backa upp med så tror jag Unreal scalar bättre, dvs stora spel har liten skillnad i prestanda (mycket pga c++) medan Unity passar bättre för små spel men har svårt med stora (på Kerbal har de jobbat extremt mycket med att jobba runt detta tror jag).

Så tror Unity fungerar bättre för små spel, mindre effort att göra dem. Sen håller jag med, det är enklare att göra snygga spel i Unreal, det är dock helt klart möjligt även i Unity.

Lightning Demo för Unity:
https://www.youtube.com/watch?v=ARorKHRTI80

Skrivet av fisktjuven:

Älskar att alla utvecklar i Unity trots att det är både dyrare och sämre än Unreal Engine 4. Säger en hel del om vilket fantastiskt jobb de har gjort med att marknadsföra sin skitmotor.

Senast jag tittade tar Unity 1500$ för en "major release" och Unreal tar 5% på dina vinster per kvartal. Så varierar väl ganska mycket vad som är billigast.

En stor faktor kan vara att även om det är lite mindre effektivt så kanske utvecklarna känner sig mer hemma med C# istället för C++.

För övrigt så verkar det vara ganska mycket på konsensus på bloggar och forum att Unity är det bästa för 2D spel, även om det här möjligvis (även om det inte ser ut som man rör sig på mer än ett "djup") kan räknas som 2.5D. Detta kan göra att man kan lägga mindre tid på saker runt om som inte är direkt gameplay-relaterade och faktiskt få ett bättre spel av det.

Tycker de har helt rätt i att de ska kunna ta betalt. Sen visar väl användare om de är villiga att betala, tillgång och efterfrågan gör sin grej.
Att däremot jämföra det med t.ex. CS-Skins är väl lite fel, ett av de fel som togs upp väldigt mycket förra gången detta hände, nämligen kvalitetskontroll.
Vad händer om moddet jag betalat för går sönder i en patch osv osv.
Det har Valve tagit på sig när det gäller skins mm. men vem har ansvar nu? Finns det ett ansvar?

Skrivet av walter_iego:

Vad är det för Ai? Fienden står kvar på exakt samma plats i flera minuter (?) Massa "verktyg" som förenklar allt.

Var är spänningen och det roliga i det?

Varför inte köra med "God-Mode" från första stund om det inte ska finnas någon utmaning ...

Kan inte avgöra om det är för lätt, precis som du säger.
Eller om de bara använt ovanligt stelt och riggat gameplay för demo...

Varför kände de att de behövde göra om "vanligt" nightvision, det här känns som en downgrade från att få se klart hela tiden till att bara se varannan sekund....

Om man vinner blir det sista pushen för att skaffa ena sån där PS4

Med creatures skulle han lika gärna kunna sagt "vi trycker på den här knappen här så bara blir det så"

Come on

Det här spelet ser helt underbart ut, tekniken bakom spelet ser också helt OTROLIG ut.

Har aldrig varit såhär hype på ett spel

Påbörjade:

Alan Wake
Witcher 3
Gears of War

Hade man fått vara med hade man kanske fått ett hum om det ens va värt att fundera på att köpa det...

Förstår inte riktigt vad som är så negativt, om man tycker att flygandet förstör så är det väl bara att hålla sig på marken? Med de här kraven är det knappast någon som kommer missa det eftersom de ser ut att vara byggda för att man förts faktiskt ska spela igenom dreanor.
Det ända som skulle kunna kanske möjligtvis bli påverkat är open world PvP.
Men när jag spelade igenom det så tyckte jag redan att det sög ganska hårt, bli totaldödad nån lv 100 som tycker det är kul att gå runt och slå ihjäl low-level karaktärer. Så det lär inte bli någon skillnad

Skrivet av skogsvilden:
Skrivet av totte1015:

Har spelat "hela livet" och det tar mig... två veckor att vända helt på dygnen, och har hittills ALDRIG dygnat... Förstår inte hur människor orkar sitta uppe 24+ timmar framför datorn o.O

Haha, jag har någon form av sömnstörning så att jag inte kan sova mer än 5-6h och mitt dygn har runt 26h så för mig tar det bara 2-3 dagar att vända på dygnet och jag trivs dessutom bättre att vara vaken nattetid, synd bara att arbete och samhället i övrigt inte är anpassat för det...
När jag "pluggade" på universitet så experimenterade jag hela tiden med att hitta en dygnsrytm som fungerade bäst och den som fungerade bäst var att sova 2-3h på morgonen 5-8 och sedan 17-20 på eftermiddagen/kvällen. Ett annat bra alternativ för mig var att sova varannan natt och då kanske kunna sova 8h istället som annars är helt omöjligt för mig.
Att vara vaken framför datorn i 30-40h brukar inte vara några problem bara man har tid att sova-ikapp efteråt, visst i mina yngre år så låg den gränsen på 50-60h och då var man rätt tom i bollen

Väldigt intressant

Går universitet nu och håller helt med om att det är skönare att vara vaken nattetid, man kan fokusera bättre på faktiskt jobb och slippa onödiga störningsmoment.
Hade OOP(Objekt-orienterad programering) i höstas och då märkte man verkligen att dygnsrytmen förändrades, man hade inga föreläsningar utan bara satt hemma i princip hela tiden och jobbade. Gå upp 11, ta det lugnt en timme, jobba på till 22, gymma, ta det lugn till 3-4.

"So far the paid mods have generated $10K total. That's like 1% of the cost of the incremental email the program has generated for Valve employees (yes, I mean pissing off the Internet costs you a million bucks in just a couple of days)."

-Gaben

Skrivet av Cradle:

Klart att föräldrar borde bry sig och ta mer ansvar. Samt så börjar bli vanligare med tiden då många ser upp till Twitch-streamare som dygnar ofta osv och dricker magiska drycker för att orka. Samt Esportare och Youtubare.

Dock vissa är aktiva på gymmet också som tex Swifty och Bajheera vilket är positivt då de influerat flera att börja vara aktiva.

Jag tycker inte riktigt "spelcommunityn" (dvs större lan, youtubers, streamers mm) gör tillräcklig med aktiv reklam för energidricka samt onyttigheter för att det ska klassas som en extremt stor målgrupp på det sättet. Om man jämför det med t.ex. Redbulls/Monsters sponsring av andra saker t.ex. extremsport eller Rockstars sponsring av musik så är det en droppe i havet känns det som.

Det är klart folk dricker energidricka för att stanna uppe längre osv men känns som att det vore värre om man gjorde reklam för det.
Men känns också lite som ett förälderansvar att se vad barnen får i sig till viss del, att de inte dricker en burk om dan.