Inlägg av Joakim Kilman

Inlägg som Joakim Kilman har skrivit i forumet

Jag föredrar det här framför Sekiro, som jag mest tyckte blev enformigt med allt fokus på att parera.

Skrivet av vbgbasse:

Jag lirade world of pirates (wop) mellan 2006-2007. Ett mmo i en uppfräschad amiga-pirates anda. Riktigt coolt var det, men tyvärr så försvann spelarbasen rätt snabbt vilket gjorde att spelet blev tråkigt. Riktigt synd att många missade det spelet men jag tror det hänger ihop med att många hellre spelade wow under den eran.

Låter som något jag hade gillat, men jag var en av de som missade det då.

Skrivet av vbgbasse:

Om ändå nån kunde göra ett värdig uppföljare till pirates.

Jag ser det framför mej. Man tar tekniken som cloud imperium tagit fram för star citizen med dom massiva kartorna och de olika instanseringarna för varje båt för att sedan bygga hela caribien. Fy fasen va episkt det skulle va

Jag nöjer mig till och med med en uppiffad version av gamla Pirates igen. 2005-versionen (eller om det var 2006?) spelar jag fortfarande ibland. Men en förbättrad version utan all astråkig dans, och med bättre fäktning och taktiska strider (inte för avancerat, men lite mer).

Skrivet av Jim128:

Testade detta spel hos en vän men gav upp i de mörka grottorna. Så dödstråkig del. Spelet började lovande och verkar vara ett allmänt bra spel, men de mörka, nästan trial and error-aktiga grottorna förstör spelet. Var det ingen som sa "det här är trist, vi borde inte ha med detta" under utvecklingen/testandet av spelet? Som sagt ett lovande spel för övrigt, men de mörka grottorna borde aldrig ha funnits där. Synd, skulle annars spela vidare och köpa spelet.

Hur länge spelade du? Jag nämner det i recensionen också, men den första mörka grottan man kommer till behöver man bara sticka in näsan i, hitta trollstaven och sen sticka. Jag håller med om att det är dumt att lägga en mörk grotta alldeles i början, särskilt som man inte behöver, eller ens ska, utforska den mer än att plocka upp staven och sticka.

De skulle aldrig ha lagt staven där. Jag blev otroligt orolig när jag började spela, och tog fram sågen utifall att den skulle behövas, om spelet inte skärpte sig omedelbart. Men sen insåg jag som sagt att det inte var i grottan jag ens skulle vara. Man ska klättra uppåt, till en stad, alldeles innan man går in i grottan. Efter det dröjer det väldigt lång tid innan man behöver titta in i nåt mörkt område igen, och vid det laget är man bättre rustad.

Skrivet av trickeh2k:

Vi har helt enkelt väldig olika definitioner av vad som kan anses vara charmigt.

Ja, jag har svårt att se charmen i spelförstörande buggar och usel framerate som bara gör det jobbigt för ögonen. Det här är inte Goat Simulator, för fasen.

Stela animationer och medvetet klumpig regi är en sak - där ser jag definitivt charmen. Älskade mestadels ettan (även om actionsekvenserna var usla även där), men det var uppenbarligen alltid ett svårt recept att upprepa.

Tycker väl att det värsta med spelet inte ens är det tekniska (men nog stör det rejält), utan hur platt mysteriet och narrativet faller på grund av kass uppdragsstruktur och slappt berättande. Swery verkar i sitt eget universum, men han brukar vara mycket bättre på att gestalta sina idéer, världar, teman och karaktärer än så här.

Skrivet av trickeh2k:

Såg det där. Jag har sett folk försvara det med att det är charmigt, och att det ska vara så där.

Skrivet av androsynth:

Det är mycket med ettan som gör det så speciellt och som måste vara svårt att aktivt försöka återskapa i tväan. Jag kommer ge det en chans men väntar först på att de värsta buggarna patchas bort.

Får verkligen hoppas att de gör det, för spelet är ett tekniskt haveri. Och inte på det roliga sättet.

Skrivet av Johlor:

Ja jag försvarar inte spelet. Men fick bara som deja-vu av recensionen. Kändes som det var liknande kritik 1:a fick när det släppets.

Ja, det var definitivt ett spel som smög sig på en. Det började som ett till synes uselt survival horror-spel, men blev något väldigt speciellt.

Skrivet av trickeh2k:

Jag varken förväntade mig eller krävde nåt slipat av uppföljaren till ett spel som var charmigt till stora delar just för att det var så taffligt. Men här är det så mycket, inte bara det tekniska, som ställer sig i vägen för det som faktiskt skulle kunna vara underhållande. Trist nog.

Skrivet av Johlor:

Var inte ettan också ett sådant spel som växte med tiden? Inledningsvis så ansågs det vara en dålig RE/SH-kopia, hemska kontroller, dålig grafik och svajigt överlag. Men sen fick det en uppsving och som en kultstatus när folk spelat igenom det och fått känna efter lite mer.

Definitivt. Men då visste inte folk vad de skulle förvänta sig. Uppföljaren är i ett annat läge, på gott och ont.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Glömmer aldrig den där visslande melodin som dök upp alltför ofta, både i passande och opassande situationer. Inte för att det första spelet var bra på något sätt, men jag har inga större förväntningar på detta.

Melodin gör en cameo även i det här spelet, kan jag locka dig med.
Jag älskade mestadels musiken i första spelet, även om det fanns för lite av den så att den upprepades in absurdum. Några spår i uppföljaren är riktigt bra, men det finns också en del rätt intetsägande melodier här.

Skrivet av Hellspites:

Det sjuka är att det finns folk i hans chatt som sa att skulle ta livet av sig! Flera gånger och sedan kallade honom för efterbliven osv.. tänkt dig höra det där varje gång du streamar och lider dessutom av depression. Han hade ca 1 miljon följare och var rätt kännd bland många andra streamare. Året är 2020 och den är de året som alla kommer minnas som det sämsta årtionde.

Vad är det ens för rutten sorts person som kan göra en sådan sak mot en annan människa? Vad vinner man på att vara en ynklig mobbare och sparka på de som har det svårt? Jag har dålig koll på streamingvärlden, men det lilla jag sett av den här killen verkade sympatiskt och genuint.

Skrivet av Henkeror:

Procession to Calvary och Four Last Things var riktigt skoj. Har inte spelat Beautiful Desolation ännu men det är på min lista.

Ja, det är två skitroliga spel. Till och med beskrivningarna av föremål, karaktärer och inte minst tavlorna är väldigt roliga.

Jag är nyfiken på om det finns nån gammal eller ny Commodore-nörd som har testat Ultracore än? Digital Illusions gamla nedlagda, men nu färdigställda, Amiga-spel. Som sagt inte i Turrican-klass, direkt, men klart charmig grej.

Skrivet av Loxus:

Man får inte ha åsikter om spelen? (Valde att inte säga vad jag tyckte om spelen efter jag läste detta inlägget)

Skriv gärna vad du tycker om specifika spel, eller om det är något du hade stoppat in på en liknande lista och som saknas här. Jag kan bara tipsa om sådant jag faktiskt har testat.

Skrivet av Salladssås24:

Tack! The longing så intressant ut. Hade varit trevligt med mer artiklar/recensioner här på FZ om lite mer spel av den här typen!

Det är ett väldigt unikt spel. Bara det att spelet hade en trailer som är fyra timmar lång, där huvudkaraktären sitter och funderar och sedan somnar...

Skrivet av Cyberz:

Du som tog bort din kommentar.
"Missa massa indie skit spel. Nej tack"
Tummen upp.😂

Jag förstår inte riktigt din poäng. Vill du har fler AAA-spel på listan? För de spelen missar ju folk i regel inte. De hajpas och har stora reklambudgetar. Det här är en artikel för de som är nyfikna på resten. Är man inte det så finns så klart inte mycket att hämta här.

Jag gillar faktiskt de stora gubbarna. Ser dem mest som ikoner ändå, och då kan de väl lika gärna få vara animerade jättar. Men jag kan fatta om man tycker att det sticker ut i onödan.

Skrivet av Arkaith:

Hoppas man kan ändra språk. ;_;

Man kan välja mellan småtrist engelska och underhållande svenska.

Skrivet av SilentStriker:

Satan vad Shovel Knight vibbar jag får. Gillas!

Jag glömde nämna det i recensionen, men jag fick ganska stora Faxanadu-vibbar av spelet. Mycket ljusare och färggrannare estetik i det här spelet - men musiken påminde mig bitvis en hel del om gamla goa Faxanadu. Plus då det hyfsat öppna upplägget där man strosar runt i lagom takt och utforskar.