Den revolutionerande tekniken för högdetaljerad grafik är gammal skåpmat, menar Marcus "Notch" Persson.

Häromdagen presenterades Unlimited Detail, en teknik som enligt skaparna #Euclideon kan komma att revolutionera grafiken i spel. Istället för dagens relativt kantiga polygonbaserade grafik bygger tekniken på punktmoln, där grafiken ritas upp av små, små punkter vilket ger möjlighet till betydligt högre detaljrikedom. Debattens vågor har svallat höga, och till skeptikerna hör #Minecraft-skaparen Marcus "Notch" Persson som avfärdar Unlimited Detail som en bluff.

Persson menar att tekniken inte är ny, snarare en variant av voxel-grafik som använts i spelmotorer i åtskilliga år, och att skaparna underlåter att nämna teknikens betydande brister. Ett par exempel är att mer varierade miljöer än den som visas i presentationsvideon (se nedan) genererar enorma mängder data, en annan svårigheten att göra bra animationer.

En annan kodarprofil som uttalat sig om Unlimited Detail är #Id Softwares John Carmack. Han menar att tekniken kan komma att fungera, men att det kommer dröja åtminstone till nästa generation spelmaskiner och att det kommer bli utmanande för kodarna.

Presentationsfilmen för Unlimited Detail:

Euclideon svarar på frågor och visar upp realtime demo. http://www.youtube.com//watch?v=JVB1ayT6Fdc 31/08 Jag håller med Notch här. Hans senaste bloggpost är väldigt bra. Mina problem är: - Detta inte är något nytt ... testa Delta Force eller Outcast t.ex. (även om detta är vidareutveckling osv.). - Så fruktansvärt oprofessionella videos. - De tar inte upp... 05/08 Point clouds är inget nytt, det har funnits förut. Voxlar har sina fördelar och sina nackdelar; exempelvis att det är vansinnigt svårt att animera, interaktion är begränsat och dynamiska ljus är svårimplementerat (om än omöjligt). Det skulle, i princip,... 04/08 Trams. Ta det inte personligt, men själva påståendet är väldigt tramsigt. Folk säger inte att detta är bluff för att de är avundsjuka eller okunniga, utan för att Euclideon vägrar ta fram bevis på att tekniken fungerar så bra som de beskriver den. Detta... 04/08 Gillar verkligen hur folk blir sålda på en video, en dålig speaker och näst intill religös predikan om en teknik som inte funkar. Det är lika mycket skitsnack som Bigfoots "Killer X"-nätverkskort, som skulle (magiskt) sänka pingtiden och öka prestandan.... 04/08 är det bara jag som inte är helt superamazed och bara tycker att detta borde gjorts tidigare? men jag saknar spel som faktiskt har gameplay.. JAG BRYR MIG INTE OM GRAFIKEN! därför spelar jag igenom gamla spel hellre än dom nya, och är inte det lite sorg... 04/08 Är väl just därför han vet så mycket för att minecraft ser ut som det gör. Notch är en programmerare, ingen grafiker och vad är det dem säger i videon hela tiden? We are not artists, we are programmers... Just my 2 cents. 04/08 kolla denna link: http://blendernewbies.blogspot.com/2008/11/3d-mesh-topology-tip-quads-vs-triangles.html (kolla denna först, sen wiking så kommer du få bra koll på vad det är ) :) http://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_mesh 04/08 vilket fall som hälst så skulle man inte bygga upp sitt obejct av cuber på 4*4*4 punketer, utan man skulle ha en yta på 4*4 punkter för att representera samma yta, finns ingen mening med att rendera eller hålla i minnet saker som inte syns eller aldrig... 04/08 Jag kan inget om grafik men om man tittar på historian så finns det alltid folk som säger att något som är nytt och revolutionerande absolut inte kommer att fungera. När det väl visar sig att det fungerar så blir de tysta. 04/08
Skicka en rättelse