Häromdagen presenterades Unlimited Detail, en teknik som enligt skaparna #Euclideon kan komma att revolutionera grafiken i spel. Istället för dagens relativt kantiga polygonbaserade grafik bygger tekniken på punktmoln, där grafiken ritas upp av små, små punkter vilket ger möjlighet till betydligt högre detaljrikedom. Debattens vågor har svallat höga, och till skeptikerna hör #Minecraft-skaparen Marcus "Notch" Persson som avfärdar Unlimited Detail som en bluff.

Persson menar att tekniken inte är ny, snarare en variant av voxel-grafik som använts i spelmotorer i åtskilliga år, och att skaparna underlåter att nämna teknikens betydande brister. Ett par exempel är att mer varierade miljöer än den som visas i presentationsvideon (se nedan) genererar enorma mängder data, en annan svårigheten att göra bra animationer.

En annan kodarprofil som uttalat sig om Unlimited Detail är #Id Softwares John Carmack. Han menar att tekniken kan komma att fungera, men att det kommer dröja åtminstone till nästa generation spelmaskiner och att det kommer bli utmanande för kodarna.

Presentationsfilmen för Unlimited Detail: