"När blev tänkande öveflödigt?", frågar Leisure Suit Larrys pappa och hoppas att Kickstarter får pendeln att svänga iväg från mainstream-spelen.

Dagens spel består av lättköpta poänger och saknar den kluriga humor som kännetecknade 90-talets äventyrsspel. Den salvan avfyrar Al Lowe, far till sex (eller sju!) Leisure Suit Larry-spelen under 80- och 90-talet, i en gästkrönika hos Wired. Samtidigt ställler han sig på samma sida som de som kritiserar dagens spel för att vara för strömlinjeformade.

– När blev klipskhet passé? När blev insinuation onödigt? När blev tänkande överflödigt?

Al Lowe.

Den gode Lowe svarar själv på frågorna. Äventyrsspelen var perfekta för 80-talets datoranvändare eftersom dåtidens datorer var så bökiga att använda att intresset för pussel och problemlösning närmast var ett krav. Och spel som Larry #Monkey Island, #Maniac Mansion, #Space Quest, #Sam and Max och #Day of the Tentacle passade dem förträffligt. Sen blev Windows användarvänligt, datornyttjarna blev användare istället för problemlösare och intresset för de kluriga äventyren störtdök.

Men Lowe tror att spelarfinansiering genom Kickstarter kan få pendeln att svänga tillbaka. När spelen finansieras av privatpersoners pengabidrag kan utvecklarna utforma dem som de själva vill, och Tim Schafers och Ron Gilberts mäkta framgångsrika Kickstarter-projekt #Adventure nämns som exempel.

Också Leisure Suit Larry är på väg att återuppstå med hjälp av Kickstarter. Målet var att skramla ihop 500 000 dollar till nästa vecka, och i går stod det klart att man lyckats. Men någon revolution för spelvärlden lär inte "nya" Larry bli, utan snarare en nytolkning av #det första Larry-liret från 1987.

"När blev tänkande överflödigt?" - När spelen började designas för att nå ut till andra än datanördar, då datanördar var de enda som tänkte med sin hjärna och inte.. "andra" kroppsdelar hela tiden. 30/04 Jodå, och minecraft var verkligen inte nyskapande, inte legend of grimrock heller. 27/04 Oh nej, det har dom inte glömt! Nintendo 8-Bit är ett exemplariskt bevis på att svinsvåra spel som inte är fördummade säljer och är älskade. Det är mer specifikt den nuvarande generationen av spelkonsoler som tagit förenkling/fördummning till en helt... 26/04 What?? Knappast... Så minecraft är 2d plattform? Legends of Grimrock med då kanske? Ni som påstår att det är "tänkande" i spel som battlefield och cod, tillåt mig skratta Ha....ha.....ha 26/04 Precis. Ge lite credit till gamers som blivit latare, och den nya generationens gamers som vill att allt ska göras av sig själv. Folk tycks även glömma att spelkonsoler fanns före PCn, och inte är något nyuppfunnet som kommit för att förstöra för PC 26/04 Har själv sagt i många år att Utvecklarna utvecklar spelen och inte konsolerna. Men för det blir man ju dumförklarad, tydligen så sitter xboxen själv och kodar fram alla spel 26/04 Välkommen till indie! ;) Indiescenen påminner mig om kreativiteten och den unika känslan man upplevde i spel förr i världen. Det är, med få undantag, nästan enbart indietitlar som jag riktigt absorberas av numera. 26/04 Tycker samma sak, vad hände med spel som Dungeon Master, där man väntas komma på vad som ska göras helt själv. Här fanns ingen tutorial som förklarade hur man skulle göra utan endast en manual som berättade hur man styrde spelet och hur magin fungerade... 26/04 Instämmer. Tyvärr verkar det vara många som gillar mainstream inom all typ av underhållning. 26/04 Saknar spel som Simon the Sorcerer som inte underskattar ens intelligens. Förr spenderade jag otaliga timmar framför sega megadrive 16 bit och körde igenom alla sonic-spelen, zelda 64, zelda till NES och SNES. Tycker marknaden har blivit så mainstream.... 26/04
Skicka en rättelse