Jennifer Hepler var senior writer för #Dragon Age II, ett spel som inte mottogs väl av alla och ledde till en hel del starka känsloyttringar på internet. Somliga gick steget längre och pekade ut Hepler som satan själv, vilket lett till att hon fick utstå en vidrig hatkampanj. Något som hon pratat med Polygon om.

Det som fick hatkampanjen mot Hepler att gå igång på riktigt var en gammal intervju där hon berättade om att strider i spel inte var något i hennes smak. Kanske ett anmärkningsvärt uttalande, men är det så anmärkningsvärt att man ska jämföras med "cancer"?

– Jag blev visad ett exempel på foruminlägg av EA [Electronic Arts] security. Det innehöll grafiska hot om att döda mina barn på väg hem från skolan, för att visa dem att de borde ha blivit aborterade hellre än att ha mig som mamma, berättar Hepler .

Både Hepler och #Bioware fick stå ut med mycket hat för att vissa karaktärer i #Dragon Age II var för homosexuella, detta har dock inte bara genererat spott och spä, utan även en hel del positiv respons från fansen. Det är trots allt inte överdrivet vanligt med icke heterosexuella karaktärer i spel. Jennifer Hepler säger inte att mordhoten är anledningen till att hon lämnar sin tjänst, utan att det är av familjeskäl.

Du har givetvis helt rätt i att folk inte är så anonyma som de tror. Fel ordval av mig. Det viktiga verkar hursomhelst vara att de kan skriva vad fan som helst utan att behöva ta konsekvenserna. 18/08 Vi är ju egentligen inte anonyma på nätet. Det finns loggar och IP-adresser förutom vad NSA/FRA och andra har sparat. Problemet med näthatet är ju egentligen inte anonymiteten utan att när folk sitter hemma och skriver sina ogenomtänkta inlägg så använd... 18/08 Fast det krävs ju två för att dansa tango. One down and i'm happy. Inte för att vidren gick på henne personligen osv, men för att hon inte har något mer att göra med den avdelningen att göra. 18/08 Anonymitet är problemet. Yttrandefrihet javisst men orka ta någon på allvar som använder den till att hota folk till livet utan att behöva ta konsekvenserna av sådana yttranden. Blah. Och DAII var ett jävla skitspel. 18/08 Snarare, de som påstår sig sluta spela, klagar, och spelar ändå. Det är oftast så det fungerar. Bra sagt Johan. Det känns som att hela grejen har spårat ur vid det här laget. (Mer än vad det hade innan) 17/08 Det är inte dom som spelar som börjar med otrevligheter. Det är dom som slutar spela. 17/08 Är det inte bättre att bli irriterad på någon som faktiskt jobbade med spelmekaniken? Det blir ju lite som att någon skulle bli sur på mig för att vår interna videospelare fungerar sisådär ibland. 17/08 Så mycket ordbajseri! Varför i hela friden blandar du in feminismen i detta? Kort sagt, din post är en massa dravel utan någon som helst tyngd. Lägg ner. 17/08 Jag tycker att man borde se EA som ett odjur, det är trots allt ett företag och gör vad ett företag "ska göra" (även om de kanske inte riktigt lyckas i slutänden, och "long term"). Personer som arbetar i företaget kan ses som organen i odjuret. De har... 17/08 Visst Dragon Age 2 blev skit men man ska inte ge sig på andras barn för det. Otroligt lågt gjort. 17/08
Skicka en rättelse