John Romero, legendarisk och före detta #Id Softaware-namn, menar att anledningen till varför pc:n återigen dominerar i spelindustrin inte beror på det teknologiska försprånget. Nej, enligt Romero hittar vi svaren bakom framgångarna i free-to-play-modellen och superbilliga Steam-reor.

Free-to-play är en omstridd affärsmodell som många spelare skyr som pesten. Romero sällar sig dock inte till den skaran. Han menar snarare att problemet är de utvecklare som nyttjar modellen på fel – och smutsiga – sätt.

– Med pc:n har du free-to-play och Steam-spel för fem dollar. Bara genom priser förminskar pc:n konsolerna. Free-to-play har dödat hundra AAA-studior, hävdar han.

"Den ultimata schyssta modellen"

Romero menar att Id sysslade med den bästa formen av free-to-play: shareware. Du kunde spela första delen av #Wolfenstein, #Doom eller #Quake utan att betala en krona. Gillade du vad du såg kunde du betala för att uppleva resten av spelet.

– För mig var det den ultimata schyssta modellen. Jag höll inte tillbaka spelet på något designmässigt plan. Det var ett väldigt rättvist sätt för att marknadsföra ett spel.

Romero menar att utvecklare blir allt bättre på att hantera free-to-play och att spelare därför blir allt mer positiva. De börjar inse att modellen kan göras på ett bra bra sätt, och det gör det lättare att skilja mellan schyssta och smutsiga tillvägagångssätt.

– Det är just vad alla jobbar hårt med. De spenderar mycket tid på att designa på rätt sätt. De vill att folk ska ge dem pengar, inte känna att de måste. Om du måste öppna plånboken gör du det på fel sätt.

Romero nämner också konsolerna stängda system och långa livscykler som faktorer. Om du vill spela 30 år gamla titlar på en pc kan du göra det. Det går inte med konsoler, menar Romero.