Och det går att ladda ned som mod.

Forskare inom datavetenskap på North Carolina State University och Universidade de Lisboa har lyckats utveckla ett verktyg som gör NPC i Skyrim mer självgående. Verktyget, som de kallar ”CIF-CK”, utnyttjar artificiell intelligens för att tolka och anpassa sig efter andra spelare och de runtomkring sig.

Idag använder de flesta moderna spel ett slags manus när de skapar sina NPCs. Beroende på vad du som spelare väljer att säga, svarar denna med ett redan bestämt svar. Något forskarna på North Carolina State University anser är rätt så begränsat. Det betyder till exempel att två helt olika spelare fortfarande kommer ha identiska interaktioner med samma NPC.

Vad verktyget tillåter är att en NPC kan ha kunskap om vad en annan NPC har upplevt. Har du därför betett dig illa mot en annan karaktär kan det leda till att denna NPC inte tycker om dig, men det går längre än så. NPCs kommer även interagera med varandra.

Forskarna har skapat en prototyp till verktyget med namnet ”Social NPCs” som går att ladda ned på Steam. Där förklarar de modden som följande:

NPCs in the mentioned locations* use social interactions (quests) such as flirting, complimenting, insulting, embarrassing (etc) to interact with each other.

They try pursue romantic partners and insult those who they feel disgusted by. They try to make friends and introduce themselves to those that do not know them.

The best part is that YOU can insult them too! Or flirt with them, or ask them to marry you, you choose!

Huruvida karaktärerna i modden kommer utveckla medvetande och ta över världen är ännu oklart. Oavsett välkomnar undertecknad våra nya overlords med öppna armar.

* ”The Honningbrew Meadery” och ett nytt hus kallat "Comme il Faut House"

Alla typer av AI där romantiska alternativ finns istället för vänskapliga får mig bara att misstänka att den gjorts kompatibel till diverse vuxen-moddar. 10/08 (ot) Tygmattorna verkar vara för uppskalade. :P 09/08 Nej men att skapa hybrider dvs ett mellanting lär skapa en hel del problem det med så det är inte säkert att det blir bättre, att skapa en basic AI är inte säkert att det heller kommer fungera då den kan uppfattas som dummare än det vi har nu. AI är ing... 09/08 Så det måste vara allt eller inget? Det måste vara ett avancerat självlärande system, eller samma system som vi haft i trettio år? Nä du... 08/08 Vet inte det jag. AI i Oblivion hade ju bara 1 läge, Raktfram å slå allt du har på det du ska slå på. Skyrim har ju iaf 1 läge till, vi kanske kan försöka att ta ett steg i sidled med. 08/08 Alltså förstår folk inte att NPC och AIn var katastrofalt dåligt i skyrim? Oblivion hade bättre. 08/08 Antagligen för att det är väldigt kostsamt och tidskrävande att hålla på med. Det har alltså krävts AI forskare för att ta fram detta system, hur stor chans har då "Vanliga" spelutvecklare att göra samma sak inom rimlig tid och budget? 08/08 @delli: Det skulle faktiskt bli både extremt kul och lägga in en ny nivå av realism i spelet. 08/08 AI I Skyrim, alltså? Var det ingen som berättade för dom att det redan fanns? Skämt åsido. Utan att ha grävt något djupare gissar jag på att dom fört in en antagligen halvprimitiv typ av "Machine Learning" som det nya svarta i AI-världen och som folk... 07/08 Nej, de pratar inte med varandra. De stirrar på varandra med döda ögon och läser upp ett skript... Med tanke på hur mycket forskning det sker inom maskininlärning är det konstigt att det inte görs mer med AI:n i spel. 07/08
Skicka en rättelse