Bättre än väntade framsteg ger en pust av hopp.

Den kommande Kickstarter-finansierade nyversionen av skräckklassikern System Shock har haft en något turbulent historia sedan den avtäcktes sommaren 2016. Efter en inledande period av engagerade uppdateringar, vilket även inkluderade ett nedladdningsbart teknikdemo, började uppdateringarna och nyheterna trappa av rejält under 2017. Nyversionen skulle ursprungligen släppts just i fjol.

En del i problematiken var att man valt att byta spelmotor för projektet, men tydligen hade också omfånget och målet med projektet vuxit ur proportion. Detta blev klargjort när en uppdatering på projektets Kickstarter-sida i början av året presenterade bekymren utvecklarna stött på, och att spelet skulle läggas på is medan de omvärderade planerna.

Tidigt i våras bekräftade dock gänget hos Nightdive Studios att arbetet återigen var igång och under efterkommande uppdateringar fick vi reda på att en stor milstolpe som kallas Adventure Alpha skulle vara klar i september. Denna milstolpe skulle ge projektets backare möjlighet att spela igenom hela spelet från början till slut, fast med ytterst rudimentär grafik under stora delar av upplevelsen.

De gamla texturerna från 1994-klassikern används i september-alfan.

Det ser ändå ut att gifta sig ganska bra med nya spelmotorn.

Utvecklarna passar även på att visa upp ytterligare detaljer från skeppets innanmäte.

Med tanke på de tidigare problemen fanns det visst fog för skepsis, men trevligt nog har utvecklarna nu meddelat att arbetet fortskrider bra och att milstolpen i september kommer att nås. Utöver detta delar de även med sig av bilder på hur den grafiskt avskalade Adventure Alpha-upplevelsen kommer att se ut. De berättar även att spelupplevelsen kommer påminna väldigt mycket om originalet, men att svårighetsgraden är satt till noll så att fokus hamnar på att uppleva.

Den ursprungliga planen var att Adventure Alpha-koden inte skulle innehålla några texturer eller grafiska utsmyckningar alls, men Nightdive Studios har lyft in texturer från originalspelet som en tillfällig lösning i väntan på att de högupplösta moderna varianterna blir färdiga. Texturer från 1994 kommer av naturliga skäl inte direkt imponera, men det är helt klart bättre än inga texturer. Av bilderna att döma ser det faktiskt ut att gifta sig bättre med den nya spelmotorn än väntat.

Gänget hos Nightdive Studios verkar ha fått bättre kläm på sitt projekt och uppskattar att det färdiga spelet sannolikt kommer släppas runt första kvartalet 2020. Den som väntar på något gott väntar kanske alldeles för länge, men i väntan på det här och System Shock 3 ser det i alla fall ut som att vi kommer få utforska ett nostalgiskt beklätt Citadel Station redan i september.

Läs även:

Skicka en rättelse