Man kan inte annat än älska hur de räknar pixlar.

När ray tracing dök upp för två år sedan konstaterade de flesta "fint, men jag gillar tvåsiffrig framerate" och lät saken bero. I nästa generations konsoler från både Microsoft och Sony är dock detta en så kallad USP, en unique selling point, så räkna med mer snack kring realistiska reflektioner och dynamisk ljussättning de kommande månaderna. Som i denna video från Digital Foundry som tagit på sig sina bästa pixelräknarglasögonen och dissekerar det vi fick se på Playstation 5-eventet för en vecka sedan.

Pixelräkning på hög nivå!

Med tanke på att ray tracing är väldigt krävande handlar mycket av videon om hur Digital Foundry tror att utvecklarna tagit smarta genvägar. I Gran Turismo 7 verkar till exempel lackglanset renderas i en fjärdedel av spelets 4K-upplösning och i Ratchet & Clank ser det ut som att föremål förlorar sina reflektioner när de går sönder.

Skicka en rättelse
Verktygen och kunskapen de har... Snacka om att vara världsbäst inom sitt område. Oerhört intressanta videos från dem. 19/06 45 sekunder in och personen har redan haft fel två gånger. Raytracing i sig är inget som är nytt. Det har existerat inom t.ex. mjukvara i över 30 år. https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)#:~:text=In%20computer%20graphics%2C%20ray%20tracin... 19/06 Håller helhjärtat med. Byter hemma mellan 1080-144hz och 1440-144hz skärmar. Skulle alltid hellre se icket-upp/nedskalad 1440p ~120fps över 4K 60 med skalningar till höger och vänster. 18/06 Bryr mig inte så mycket om detta. Visst kommer det att vara vackert och sexigt. Men jag föredrar snabbhet och flyt före grafiskt godis. 1080p 60fps med betydligt bättre fysik/interaktion med världen går före HDR och 4k upplösning i min bok. Tar gärna... 18/06 Jag ser det som en del i charmen kring denna bransch att få läsa om tekniken bakom spelen. Vad det är som driver de tyngsta grafiska AAA-spelen. Älskar att läsa statistik och spec ända sedan jag var liten. Det är smaskig läsning helt enkelt. 18/06 Ha ha att hålla på att peta isär allt är för mig som att läsa sista sidan i en deckare. Jag är en sån som bara vill bli matad med spel och bryr mig inte så mycket om omständigheterna runt om. Men visst det är bra för mig att folk bryr sig för då får jag... 18/06 Man kan ju drömma. Det hade varit trevligt. 18/06 Det var väl rätt många spel som visades som körde 4k/60 och använde sig av raytracing, men med många smarta optimeringar som pratas om i videon. 18/06 Snarare så kommer det vara 1080p 60fps med vissa 120fps. 4k 60fps med vissa 30fps. 0 spel i 8k denna generation. 18/06 @Bojkott: njaaa skulle tro att 8k enbart är för video. -du har gjort en tankevurpa i ditt antagande, tänk på att då du går upp i upplösning från 1080 till 4k så är det 4 gånger fler pixlar, och således 4 gånger mer krävande* samma sak med 4k till 8k.... 18/06